Rozumná snaha ministerstva školství zjednodušit pedagogům rozšiřování kvalifikace má svá slabá místa.
Návrh novely zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících umožňuje, aby speciální pedagogové získali odbornou kvalifikaci kromě běžného studia i formou kurzu v rozsahu 250 hodin. To by znamenalo vznik dvou velmi různých kvalifikačních úrovní speciálních pedagogů. Doplatí na to děti, které podporu speciálních pedagogů potřebují.
Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV) upozorňuje na fakt, že novela zákona, který je v současnosti projednáván v poslanecké sněmovně, oproti stávající právní úpravě umožňuje, aby aprobaci speciálního pedagoga bylo možné získat absolvováním jednoročního kurzu celoživotního vzdělávání. Doposud zákon připouštěl pouze vysokoškolské studium v oblasti speciální pedagogiky.
Je třeba si položit otázku, jakých odborných kvalit bude dosahovat např. logoped, který získá aprobaci absolvováním dvouměsíčního kurzu, a zda je žádoucí, aby byly nároky na odbornou připravenost uvedených specialistů takto dramaticky sníženy.
Proto ČOSIV navrhuje zachovat stávající právní úpravu, nebo navýšit počet vyučovacích hodin v programu celoživotního vzdělávání zaměřeném na speciální pedagogiku na minimálně 650 hodin.
Lenka Felcmanová, členka ČOSIV, řekla: „Snaha ministerstva školství umožnit učitelům rozšiřovat si kvalifikaci pomocí krátkodobých kurzů je určitě rozumná. I v případě speciální pedagogiky by bylo užitečné, aby co nejvíce učitelů absolvovalo onen krátký kurz, který jim umožní lépe pracovat s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami. Není ale rozumné takové vzdělání stavět kvalifikačně na roveň magisterskému studiu speciální pedagogiky. Zvlášť v oblasti diagnostiky a intervence je nutné, aby šlo o pedagogy s univerzitním stupněm vzdělání.“
Znění zákona o pedagogických pracovnících ohrožuje kvalitu přípravy speciálních pedagogů
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
1 komentářů:
Na straně ministerstva z toho jasně kouká zase snaha ušetřit. Když si učitel udělá "kurz speciální pedagogiky", nebude požadovat přítomnost speciálního pedagoga ve škole. Jenže při narůstajícím počtu dětí s problémy (SPU počínaje a ADHD či mentálním postižením konče) bude NUTNÉ nejen, aby každý učitel měl základní povědomost o tom, jak s takovými dětmi zacházet, ale skutečně i přítomnost alespoň jednoho speciálního pedagoga s univerzitním vzděláním na škole. To prostě ministerstsvo "neokecá". A jestli jejich snahy o faktické snížení úrovně vzdělání celé dětské populace s cílem vychovat si poslušné stádo nezastavíme, tak Pán Bůh s námi.
Okomentovat