Setkání bylo svoláno z důvodu stále se opakujících sdělení MŠMT týkajících se veřejného projednávání Koncepce reformy financování regionálního školství (dále jen Koncepce), která uvádějí, že (citujeme pana ministra Dobeše z jeho vyjádření v rozhovoru pro www.centrum.cz ze dne 1. 2. 2012):
„Nikdo nezpochybňuje nutnost něco dělat se současným stavem. Nikdo nezpochybňuje klíčové v koncepci, jen se bavíme o detailech, které jednotlivé skupiny potřebují doplnit. Je potřeba ovšem centrální hlídat, aby míra jednotlivých detailů nezpůsobila zachování současného stavu…“
Setkání se zúčastnili ředitelky a ředitelé veřejných, soukromých i církevních mateřských, základních i středních škol v Královéhradeckém kraji. Považujeme za důležité znovu a jasně vyjádřit svůj postoj k připravované reformě financování regionálního školství, neboť v nás převládá pocit, že jsou naše připomínky k této problematice přehlíženy a v některých případech nesprávně interpretovány.
Žádáme všechny ředitele a ředitelky regionálních škol i v ostatních krajích o vyjádření svého souhlasu, či nesouhlasu s našimi závěry. Svůj souhlas či nesouhlas můžete vyjádřit zasláním emailu na info@zsbp.cz v následujícím formátu:
Předmět: Souhlas / Nesouhlas se závěry Setkání
Zpráva: Název, adresa a právní forma školy
Počet žáků (studentů)
Jméno ředitele
(Případný komentář)
Text: „Souhlasím (Nesouhlasím) se zveřejněním kontaktních údajů“
Závěry, na kterých se účastníci setkání jednomyslně shodli:
- Odmítáme taxativní vymezení tzv. „optimálně naplněné třídy“. Dle našeho názoru nelze z pedagogického hlediska paušálně stanovit optimální počet žáků ve třídě. Vždy je třeba zohlednit její individuální složení.
- Požadujeme zachování financování „na jednoho žáka“ s možností měsíční aktualizace počtu žáků a následného promítnutí do poskytované dotace.
- Požadujeme přidělování finančních prostředků nerozdělené na jednotlivé kapitoly (např. prostředky na platy pedagogů, nepedagogických pracovníků atp.).
- Odmítáme posuzování kvality vzdělávání podle velikosti vzdělávacího zařízení a množství finančních prostředků plynoucích do něj. Považujeme za důležité nejprve definovat, co je tzv. „kvalita vzdělávání“ a jakým způsobem se do jejího hodnocení promítá např. složení žáků – studentů v hodnocené třídě (žáci integrovaní pro specifické vzdělávací potřeby, žáci handicapovaní, nadaní…).
- Pozitivně hodnotíme snahu přidělovat srovnatelné finanční prostředky regionálním školám bez rozdílu zřizovatele.
4 komentářů:
2.Požadujeme zachování financování „na jednoho žáka“
a jsme zase tam, kde jsme byli. Finance na hlavu žáka. Zase se budou školy přetahovat, aby nalákaly co nejvíc "duší" a aby u nich vydržely co nejdéle. Týká se všech typů a stupňů škol. Ať žije starý dobrý normativ, hlavně neškrabat a přežít! Co z těch duší uděláme, to je vedlejší.
Divím se jen, že o platech učitelů petice distinguovaně mlčí.
Re: "a jsme zase tam, kde jsme byli"
Není možné společné řešení pro ZŠ a SŠ - pro ZŠ jiná možnost než normativ na žáka není - je třeba nastavit skutečně jednotný normativ pro 1. a druhý pro 2. stupeň bez ohledu na počet žáků ve škole. Tam nemá žádná regulace co dělat, jedině podpora malotřídek.
Pro střední školy je nutná regulace, ale opět by měl být jednotný normativ pro všechny školy bez ohledu na velikost a pak oborové příplatky. A pokud kraj chce něco podpořit, ať to platí ze svého!
Komentář nahoře je pouze tupý. Nic víc a nic méně. Pan ministr ale bourá ústavní práva, o tom bohužel není nic ani v jednom z těch příspěvků. Ať si nastaví klidně optimální třídu, nebo normativ na žáka, ale rozhodně nemůže krajům říkat, jak mají rozvrstvené žáky, ví o tom s odpuštěním pendrek. A hlavně se má postarat, aby stejná věková skupina měla na různých školách shodné nároky. Proč ovšem tvrdošijně Bobeš trvá na 40hodinách výuky u gymnázia (neprošlo by mu to u Klasů), ale základkám je stáhne na 36 hodin. Páni kolegové z HK čtěte pozorně! Vaši výzvu bych podpořil, kdyby byla jen trošku komplexní. Bohužel není. Základní problém - diverzifikace přístupu k základnímu vzdělávání na různých typech škol je prostě porušením ústavních práv a žádá si v případě prosazení ústavní žalobu.
to 10:24
S rozlišením ZŠ a SŠ tedy určitě souhlasím, ale o tom se v petici nepíše -
Setkání se zúčastnili ředitelky a ředitelé veřejných, soukromých i církevních mateřských, základních i středních škol v Královéhradeckém kraji
a bohužel o tomhle slyším poprvé. Ano, takto souhlas! (10:06)
Okomentovat