Poslechněte si kompletní nahrávku posledního Kulatého stolu SKAV a EDUin, který se snažil zjistit, co vlastně víme o probíhající revizi rámcových vzdělávacích programů.
Debatu v rámci kulatého stolu, který se konal 16. února na téma Jakou revizi RVP si přejí učitelé základních a středních škol?, lze shrnout do těchto bodů:
- O probíhající revizi RVP, její podobě a následcích pro školy má odborná veřejnost minimální množství informací.
- Odborná úroveň revize byla zásadně poškozena ve chvíli, kdy byla odebrána odborným složkám ministerstva, které ji připravovaly (VÚP), a svěřena ad hoc vytvořeným komisím složeným převážně z učitelů a ředitelů škol. Tento názor sdílí i někteří členové těchto komisí.
- Panelisté opakovaně zmínili, že je nutné, aby vedení ministerstva poskytovalo odborné veřejnosti jasné, přesné a srozumitelné informaci o probíhající revizi a o tom, jaké praktické následky bude mít pro školy.
- Panelisté na závěr vzkázali vedení resortu, že považují za chybu uspěchané začlenění „testovacích“ standardů do RVP a upozornili, že nejrozumnější by bylo nepřipravený proces revize zastavit, soustředit se na dopracování standardů v jednotlivých předmětech, včetně všech požadovaných kompetencí, které v nich v tuto chvíli zcela chybí. Dále je třeba se věnovat otázce, jak tyto kompetence ověřovat a hodnotit, a teprve pak uvažovat o tom, jak provádět revizi vzdělávacích dokumentů. Opačný postup je nesmyslný a nemůže vést k dobrému výsledku.
Opět upozorňujeme, že i na tuto odbornou debatu byli zástupci ministerstva školství s měsíčním předstihem pozváni a oficiálně odmítli se jí zúčastnit.
Kompletní dvouhodinový zvukový záznam kulatého stolu najdete ZDE. Závěrečné tříminutové shrnující slovo panelistů najdete na 1:58:20.
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Ředitelé potřebují vědět, jestli úpravy rámcových vzdělávacích programů, které ministerstvo připravuje, například změní hodinové dotace v jednotlivých předmětech, a tím i učební plán v jejich škole. To by pro ně znamenalo velké množství práce navíc. Podobně se obávají, že budou muset přepisovat své školní vzdělávací programy. Nemají ale žádnou možnost získat relevantní informace. Vystavovat je po měsíce pochybnostem a zakázat vlastně jakékoli informování učitelské veřejnosti o tom, co ji kvůli revizi čeká, to je ostudný a vlastně nepochopitelný krok vedení ministerstva školství, kdy si staví dříve loajální učitele a ředitele stále více proti sobě.“
3 komentářů:
Mně jako učiteli například více vadí, že eduin a její nejvíce mediálně zdatný zástupce p. Feřtek se staví do role jediných odborníků na vzdělávání u nás - alespoň, co se týče výstupů v tv nebo tištěných denících.
Pokud jste opravdu učitel, máte stále jedinečnou možnost publikovat své názory v článku na České škole! Dokonce i pod pseudonymem.
Jaképak informace, když to Dobyho ráno napadne ( nějaký nesmysl ), tak večer již o tom referuje v televizi.
Okomentovat