...jsem pedagog s letitou praxí v socialistickém i postsocialistickém školství. Na šestnáct let jsem si po roce 1990 odběhnul do podnikatelského světa, abych poznal prostředí, do kterého připravujeme naše žáky. Řeknu Vám – nic moc!! O tomto ale hovořit nechci.
Z článku Zdeňka Chrásteckého v Učitelských novinách vybíráme:
Z ředitelů škol jste postupně vytvořili „odborníky“, kteří musí být ekonomové, právníci, učitelé, vyplňovači nejhrůznějších tabulek, rozpočtoví ekvilibristé, personalisté, projektoví manažeři, skladníci, kalkulanti, … s neomezenou zodpovědností bez jakýchkoliv pravomocí.
Z učitelů se stali výrobci pomůcek a realizátoři projektů, dozorci žákovské masy deformované společenským tlakem médií, politickou „kulturou“, rodičovskou veřejností, ekonomickou situací rodin i státu, mezilidskými vztahy, v prostředí tohoto „právního“ státu. Lidé, kteří už dávno prohráli svůj poslední boj za lepší budoucnost našich svěřenců i svou vlastní. Na jejich cestě k výchově mladé generace jste jim postupně vzali ideály, chuť a dnes i kompetence. V dobré víře snad několik vzpomínek k zamyšlení:
Státní maturity:
Když jsme maturovali my, pan profesor stál u tabule, měl zapnutý rozhlas a podle diktátu napsal maturitní otázky na tabuli. My si vybrali a psali a psali. (Zdarma, bez možnosti úniku dat a tematických okruhů, jsme dostali v celém státě ve stejnou dobu vše potřebné ke složení písemných maturitních zkoušek)
Dnes snad ani Vy neznáte částku, která je pod položkou Státní maturity zamaskovaná. Tyto stamilióny budou každým rokem narůstat.
Přečtěte si: Pane ministře,...
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
8 komentářů:
Kolikrát jsem na to vzpomínala..jak jsme státně maturovali..stálo to pár korun, nikdo to nezpochybňoval, učitelé nás připravili.. a myslím, že i když jsme byli oběti té tzv. "frontální výuky", orientujeme se v současné informační společnosti celkem dobře..možná proto, že máme celkem dobrý přehled, umíme informaci zařadit do systému, dokážeme posoudit věrohodnost zdroje, umíme najít informaci i mimo globální síť - víme totiž, kde hledat kvalitní informace, uvědomujeme si, že globální síť je víceméně smetiště informací, umíme mluvit, umíme psát (snad i dobře česky)....já vám nevím...opravdu byla ta naše "stará" škola tak špatná?? (jsem ročník 1965, takže z pohledu dnešního trhu práce - stará bába)..tak nějak je mi smutno ze stavu našeho školství a obecné vzdělanosti vůbec..
.jak jsme státně maturovali..stálo to pár korun, nikdo to nezpochybňoval,
Takových nesmyslů už tady padlo...
Vy jste měla státně zadané maturitní otázky z matematiky? Nebo státně zadané otázky z češtiny a ruštiny?
Jsem taky ročník 1965, ale ještě si pamatuju, že maturitní otázky připravovala škola. Pouze témata písemných prací (které měly hodně malou váhu při výsledné známce) se zadávala v určitých letech rozhlasem.
Dobeš je kašpar, státní maturity v současném provedení jsou děsné, ale argumety, které jste použila, vypovídají o něčem jiném...
"maturitní otázky připravovala škola"
To i dnes...
Jenže tenkrát učily všechny školy stejného typu podle stejné učebnice plus jedné příručky. Když se učil Honza z Prahy s Pepou z Budějic, zjistili, že otázky mají skoro stejné a mohli si to spolu přeříkávat, jako by byli z jedné školy. Dnes je v tom svoboda = babylon. Jedna právnická fakulta vyučuje naprosto jiné předměty než druhá, jak vypovídají děkani těch fakult, studijní programy se téměř neshodují. K nevíře.
Oprava: programy se téměř V NIČEM neshodují.
to Anonym 3.2., 1:35 : ano, máte pravdu, že centrálně se zadávaly jen písemné maturitní práce..Ale jen tak pro srovnání: Umíte si představit, jak by vypadal tendr na centrální zadání byť "jen" maturitních písemek dneska? Byl by to zrovna takový nadhodnocený a zkorumpovaný hnus jako většina současných zakázek státní správy. Ale je fakt, že to asi není to podstatné ve vztahu ke stavu současného školství. Říkáte, že mé argumenty svědčí o něčem jiném. Prosím, sdělte mi, o čem. V čem je to jádro pudla? Proč mám pocit, že současný maturant je na úrovni osmáka z dob před třiceti lety? Je to učiteli? Dětmi? Společností? Osnovami? ...
to Biene:
Mizerná úroveň některých (to zdůrazňuji) maturantů je proto, že z jednoho ročníku jich maturuje mnohem větší procento než před třiceti lety. Proto hlavně na soukromých školách a učilištích s maturitou museli jít s laťkou níž. Státní maturita má za úkol ty nejslabší žáky odhalit a tu vysněnou maturitu jim nedat. To se samozřejmě nelíbí učitelům, kteří tyto žáky učí. Proto tak halasně protestují. Já se jim nedivím. Kdybych se cítil ohrožen, také budu křičet. Ale pokud chceme zkvalitnit úroveň maturantů, je nějaké měřítko nezbytné. Z toho důvodu fandím státní maturitě, i když si uvědomuji její nedostatky. Dobešovi děkuji, že to po mnoha letech přešlapování spustil. Snad opět budou učiliště připravovat pořádné řemeslníky, co opravdu umí své řemeslo, a střední školy maturanty, co mají určitou úroveň.
Ivo
to Ivo: Držím palce vašemu optimismu stran renovace řemesel. Dokud bude tato společnost obdivovat "bílé límečky" a dokud budou rodiče vtloukat dětem do hlaviček mantru "uč se, ať nemusíš dělat rukama", tak žádné učiliště nebude mít "kvalitní materiál". Osobně bych si to moc přála, protože obdivuji lidi, kteří umí svoje řemeslo a myslím si, že šikovný řemeslník (pan mistr) má být nač hrdý. Ale bohužel takhle společnost neumí tohle ocenit (možná až tehdy, když právník, manažer, sociolog, filosof, andragog, absolvent ze Suchdola, absolvent UJAKu, atd.atd..- dosaďte si sám - nějakého toho řemeslníka potřebuje a ne a ne najít toho šikovného. Myslím, že obroda českého odborného školství bude trvat ještě hooodně dlouho, pokud k ní vůbec ještě kdy dojde..:o(
Okomentovat