Nejdřív musíte říci, co vlastně chcete udělat, a pak musíte kontrolovat, jestli to opravdu děláte a jestli má vaše práce výsledky. Tak zní hlavní motiv všech sedmnácti doporučení, jimiž ukončili svou českou misi experti placení pařížskou centrálou OECD. Výčet navrhovaných kroků, jak zlepšit základní a střední školy, je obsahem stošedesátistránkové Zprávy o hodnocení ve vzdělávání, kterou pod vedením Paula Santiaga vypracovali.
Z článku Petra Holuba v Aktuálně.cz vybíráme:
"Národní testy nemají být modelem, podle kterého se zavádějí standardy výuky ve třídách. Pokud mají být takové testy zavedeny, pak ať se odvozují od standardů používaných při výuce," shrnuje studie OECD.
Doporučuje tedy přesně opačný postup, než který zvolilo ministerstvo školství pod Josefem Dobešem. Státní maturity jsou dnes seznamem úkolů, které mají žáci řešit. Učitelé pak automaticky přizpůsobují výuku ministerstvem nadiktovanému seznamu.
"O národních testech mají průběžně debatovat nezávislé pracovní skupiny ze všech oblastí vzdělání. Nezávislí experti mají také monitorovat, jakým způsobem jsou testy zadávány, a kontrolovat jejich účinky pro atmosféru ve třídách," naznačují experti správný přístup. Ten může právě zabránit, aby se učitelé pod vlivem testů omezovali na přípravu žáků k závěrečným zkouškám.
Přečtěte si: OECD: České školství upadá. Tady je 17 kroků k záchraně
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
11 komentářů:
Jedna z kvalit školství je dostupnost škol pro děti a rodiny. Otimalizace tříd není žádný indikátor kvality !!!
Je to účetní matematika, hodící se jen jedné straně. Rodiny a děti to nejsou!
Pak teprve může přijít hodnocení. Učitel v optimalizované třídě setímto krokem nenaučí individuálnímu přístupu ani formativnímu hodnocení. Kde se stala chyba, pane ministře?
Tak školství se nám zhoršilo... V podstatě se ani nedivím. To, co se ve školství v poslední době děje, také není úplně normální. Neustálé nekoncepční změny, odvolávání změn, opětovné zavádění... Po revoluci vyrostlo mnoho škol na zelené louce ve všeobecném nadšení. Za podstatně menšího nadšení se začaly zavádět RVP a učitelé seděli po vyučování doma a psali a psali. Zda to uměli a věděli si rady? Každý to nakonec nějak napsal. Pak se ozvaly státní maturity, lidi se školili a školili, pak se maturity nekonaly a certifikáty vypršely... A pak se znovu zaváděly státní maturirity a učitelé se školili, psali na počítačích testy, místo výuky seděli na seminářích, pak psali další testy. A po roce se jim certifikáty k písemné maturitě prakticky zrušily. Nevadí, mají ještě certifikáty k ústní maturitě - po dalších školeních se ale učitelé dovědí, že ústní maturity nebudou od roku 2014 státní, takže do certifikátů si teď mohou zabalit svačinu. Přidejme k tomu fondy EU, kdy spousta organizací pořádá pro ty nechopné učitele školení a učitelé neučí, ale školí se a školí a školí... - a sbírají certifikáty, protože je třeba pan ředitel hodnotí podle jejich aktivity. Učitelé pomalu padají na obličej, nadšení dávno vymizelo. Školy bojují o přežití a ve volném čase se vymýšlí reklamní strategie školy, chodí se po náborech, vymýšlejí se kurzy pro budoucí uchazeče... V rámci boje o žáka se vylepšují školní weby a školy přecházejí na elektronické známkování a elektronické třídní knihy (samozřejmě + ještě ty papírové). Ve volném čase mezi suplováním a dozory učitelé sedí a klikají a klikají... Nad hlavou visí vidina propuštění z práce, tak ještě nějakou akci, jít na seminář, vytvářet si na koleně vlstní webové stránky nebo alespoň moodle? Pokud se hlavní zátěž učitele přenesla mimo výchovně vzdělávací proces, pokud jsou učitelé neustále zahlcováni spoustou administrativy, hodnoceni pole množství absolvovaných školení, když ředitelé vidí školu jen z rychlíku, protože většinu času tráví mimo školu, pak je asi něco špatně. Není člověka, který by za těchto podmínek nevyhořel. A po tomto maratónu se učiteli řekne, že špatně učí a že může za propad žáků při nějakých mezinárodních testech? Někdy si nostalgicky zavzpomínám na porevoluční období, kdy se měl učitel osvobodit od všech nadbytečných povinností - už žádné schůze, školení, jen výchovně-vzdělávací proces... Kde zůstaly ty časy??? Kolo dějin se otočilo a jsme zase tam, kde jsme byli. Spíš je to ještě horší. A já se ptám, kdo za to může???
Jana
Jano, nechápu, proč chcete do svých certifikátů balit svačinu. Nejenže je to nehygienické, ale chcete tím snad dát najevo, že jsou vám ty certifikáty k ničemu? Proč? Copak vy nebudete ústní zkoušky už dělat? Ty přece nezaniknou. Takže vy jste získala kvalifikaci a do té si těžko něco zabalíte. Ta je ve vás. Tedy - pokud jste k tomu přistupovala formálně, tak vám nezůstane nic. Ale to je jen váš problém.
Paní Jana docela výstižně popsala život vyhořelé učitelky. A: Postavila učitelku do zcela pasivní role, kdy se jen čeká na to, co zase přijde shora. Asi je to úloha ženy/učitelky, nikam nesměřovat, nemít vlastní osobní cíle, toužit hlavně po klidu a honem-už-vypadnout-ze-školy-a-domů.
Pak ale ovšem nemá smysl stěžovat si. Každý se totiž má jen tak, jak si zaslouží.
(Přece už babička Boženy Němcové věděla – jak si kdo ustele….)
15. února 2012 9:30
Máte úplnou pravdu. Zřejmě jste narazila na rapla ředitele ( ředitelku ) + systémové chyby ve školství ( RVP + Dobeš ). Rada :
1. Pokud máte možnost, tak vyměňte školu ( o nezralosti a politických ambicích mladých ředitelů toho již bylo popsáno hodně )
2. Pokud máte možnost, tak opusťte školství
3. Jinak se budete muset smířit s realitou. Tady doporučuji - uberte plyn, protože na 100 % nemůže nikdo pracovat
4. Po volbách již Dobeš nebude a bude se lépe učit ( protože tak neschopného chaotika jsem ještě neviděl ).
popsala život vyhořelé učitelky
K vyhoření může dojít zpravidla ze dvou důvodů:
1. je málo paliva,
2. zpočátku se hoří moc jasně.
To jsou důvody, řekněme, vnitřní a jsou dány parametry jednoho každého hořícího.
Ovšem pozor, zkomíravost plamínku může být také způsobena činitelem vnějším, a to nedostatkem kyslíku.
Po učitelích se chce, aby motivovali žactvo ke vzdělávání se pro život, ve společnosti, kde nekultivovaný ksindl má většinou vždycky navrch.
Kdo ale motivuje učitele, aby tak činili s neutuchajícím nadšením.
Bývaly doby, kdy jsem si po vyučování sedl, dal si kafe, aktualizoval přípravy podle nejnovějších poznatků z hodiny, uspořádal náměty na inovace, opravil práce žáků, v klidu si připravil věci na zítra... Kolikrát se i děcka zastavila na kus řeči.
Dnes vypnu počítač, zamknu stůl a kafe si dám až teď, doma, protože moje školní práce stejně nikoho nezajímá, nikdy nezajímala a nevěřím, že kdy zajímat bude.
Ledaže by někdo vyvětral.
To Anonym 14:31:
Jaké vy máte ve školství osobní cíle?
Pro Anonymní 13:01:
Ústní státní maturity mají zaniknout 2014. Školitelé již podali hromadný protest na MŠMT i na Cermat. Nemyslím si,že by to bylo kvůli tomu, že by ke svým školením přistupovali formálně. Prostě je problém, že se ruší to, co bylo zavedeno před rokem, v případě ústních zkoušek se bude jednat o celé tři roky!!! Vám nevadí, že se utratily hromady peněz za školení, která vlastně k ničemu nebyla? A že se nyní za obrovské peníze školí znovu tým hodnotitelů písemných prací?
Jana
Žák to není nádoba, kterou je třeba naplnit vědomostmi.
Žák to je pochodeň, kterou je třeba zapálit.
Kdo chce zapálit ostatní, musí sám hořet.
Dva citáty, které v našem současném školství nefungují.
Učitel je ubitý, frustrovaný, z pracovního prostředí nešťastný.
Dostává se mu místo povzbuzení spíše ledové sprchy a mediální obraz jej vykresluje jako hysterickou úču, nebo hlupáka neschopného uplatnění mimo školství.
To vše, navzdory proklamacím, za neustále méně peněz.
Lidé mimo školství takto chtějí učitele vidět.
Tak takoví jsou.
A ke školením jen jednu otázku.
K čemu je mi řidičák, když zakážeme auta?
Anonymní 14:31
Každý se totiž má jen tak, jak si zaslouží.
Kéž by.
Ze zabavených majetků všech, kteří by si zasloužili kriminál, by pak mohli být zaplaceni ti, kteří si zaslouží doopravdy.
Hej, a pak my mohl zazvonit zvonec, aby byl té pohádky konečně konec.
Okomentovat