Chápu-li to dobře, TOP 09 ve volebním programu neříká, že bude snižovat celkový objem prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu na vzdělání, pouze říká, že zajistí jejich efektivnější distribuci. Také ODS ve svém volebním programu prohlašuje vzdělání za svou prioritu. Přesto je to zejména ministr financí za TOP 09 a premiér za ODS, kteří vyhrožují vysokým školám poklesem přidělených finančních prostředků, který nemá v novodobé historii země obdoby.
Z článku Miloslava Pouzara v NeviditelnýPes.cz vybíráme:
V roce 2011 vydala OECD zprávu „Education at. a glance – 2011" , ve které lze mimo jiné nalézt údaje výdajích na vzdělání v jednotlivých zemích OECD a vybraných zemích G-20. Ve všech sledovaných ukazatelích týkajících se výdajů na vzdělání se pohybujeme hluboko pod průměrem OECD a často se nacházíme na jednom z posledních míst zveřejněných žebříčků. V této zprávě se uvádí, že v roce 2008 vydaly země OECD na vzdělání v průměru 6,1 % kolektivního HDP. Více než 7% vydaly následující země: Chile, Dánsko, USA, Izrael, Korea a Norsko. Pouze v 9 ze 36 sledovaných zemí (OECD + G20) vydalo na vzdělání méně než 5% HDP – Česká republika (4,5%), Maďarsko (4,8%), Itálie (4,8%), Japonsko (4,9%), Slovensko (4,0%), Čína (3,3%), Indonésie (3,3%), Rusko (4,7%) a Německo (4,8%).
Na terciální vzdělání vydaly země OECD z veřejných zdrojů v roce 2008 v průměru 1,0% kolektivního HDP. Nejvíce v dané oblasti z veřejných zdrojů investovalo Norsko (1,6%) a Kanada (1,5%), Česká republika vydala v tomto období z veřejných zdrojů 0,9 % HDP. Méně než Česká republika vydaly z veřejných zdrojů následující státy: Austrálie (0,7%), Itálie (0,8%), Japonsko (0,5%), Korea (0,6%), Slovensko (0,7%) a Velká Británie (0,6%). Z naposled jmenovaných zemí vykázaly Austrálie, Japonsko, Korea a Velká Británie výrazně vyšší výdaje na terciální vzdělávání než Česká republika díky vyššímu zapojení soukromých zdrojů. V celkových výdajích na terciální vzdělávání jsou za námi z těchto zemí tedy pouze Slovensko a Itálie.
Přečtěte si: Myslí to pravice s podporou vzdělanosti vážně?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
7 komentářů:
Jenže on si tu kdosi plete pojmy s dojmy. To, že celá řada našich flákajících se miláčků a věčných studentů na VŠ dosáhne určitého stupně vzdělání ještě neznamená, že budou opravdu vzdělaní. Totéž platí i o maturantech. Přes 60 % populačního ročníku na VŠ je nesmysl. To už jsme na gaussově křivce rozdělení IQ na tom sešupu na levé starně dolů, což určitě není dobře. Děcka se nenaučí ani dělat, ani jim titul při jejich schopnostech nebude k ničemu, skutečně nevím k čemu to povede. Penězi valenými do VŠ to nezachráníme.
No ale ožebračováním školství a tunelováním peněz, co by do něj měly jít, taky díru do světa dneska neuděláme. O to, že se školství špatně řídí rukama všeho schopných amatérů a kariéristů žádná.
Kdo to myslí se zájmem o toto téma vážně, doporučuji podívat se např. sem http://search.nationmaster.com/cgi-bin/search.cgi?query=states+education+graph a sem http://www.nationmaster.com/graph/edu_spe_per_sec_sch_stu-spending-per-secondary-school-student.
Nechápu.
Pro všechny porevoluční vlády přece bylo školství jednou z hlavních priorit, ne?
24. února 2012 20:21
poste.restante
A věřte kolego, že ve volebních programech všech politických stran bude opět napsáno: " Školství je pro naši stranu vždy na tom nejpřednějším místě". Lidé jsou nepoučitelní ( proto nelízejte v mrazu kovové předměty ). Ignorant
O tom naprosto nepochybuji, kolego Ignorante
Jakáž pomoc.
Nezbývá, než jim do toho kecat a občas je k nějakému smysluplnému rozhodnutí prostě dokopat.
Jen skromně připodotýkám, že OECD použila relativně stará data (musí srovnávat stejný ročník u všech států a některé z nich, o EU nemluvě, mají úřady opravdu, ale opravdu pomalé) a že u nás nastal v letech 2008-2011 další sešup - momentálně už jsme s výdaji na vzdělávání pod 4 % HDP. Což naší "zodpovědné vládě" nikterak nebrání plánovat jeho pokračování.
Okomentovat