V lednu vyšla zpráva o hodnocení v českém vzdělávacím systému. Jako obvykle dává dobrý přehled o tom, co sami trochu víme, a také o tom, čeho si málo všímáme. Některá doporučení mi stojí za zdůraznění – protože se mi zdá, že to, o čem hovoří, se u nás málo chápe a málo umí.
Zpráva je zajímavá a velmi dobře informovaná. Její autoři dobře znají a chápou naše poměry ve vzdělávání a navíc mají srovnání se světem. Bude zajímavé, jak budou na zprávu reagovat jednak vůdci českého školství, jednak akademická obec (jestli vůbec) a zda z ní mohou něco mít i učitelé a žáci.
Z článku Ondřeje Hausenblase v EDUin.cz vybíráme:
Úkol pro každého učitele
Reagovat na tohle doporučení, to není výlučně v rukou vysokopostavených edukátorů a administrátorů, jako tomu je u dalších doporučení. Je to hlavně v rukou učitelů v denním výukovém provozu. Kdo v tomto procesu sami působíte, nebo kdo se s učiteli stýkáte hojněji, víte, že to je náramně komplexní, intelektuálně náročný úkol a přitom je to extrémně vlivný nástroj. A je to nástroj tak málo v českých školách přijatý a ovládnutý, že je ostuda, jak málo podpory v tom učitelstvo dostává – aby to docenilo a nespokojovalo se s hodnocením typu „sbírat známky na vysvědčení“, aby se učitelstvo naučilo systematicky používat formativní hodnocení a aby to nebyly jenom izolované, ač dobře míněné poznámky k žákově práci ve třídě, a aby to učitelé používali k posunutí žáka kupředu a ne jenom k porovnání s pracemi spolužáků.
Když nám zpráva OECD formativní hodnocení doporučila, můžeme se radovat. Ale vidím, jak málo podpory se pozornosti se u nás formativnímu hodnocení dostává od akademiků a vůdců školství. Taky mě děsí, jak ochotně i lidé informovaní skočili na špek a bezostyšně diskutují o „výsledcích maturit“ a začínají vážně probírat výsledky dobešovitých „testů“.
Přečtěte si: Jsme ochotni číst doporučení OECD pro školství?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
1 komentářů:
"Taky mě děsí, jak ochotně i lidé informovaní skočili na špek a bezostyšně diskutují o „výsledcích maturit“ a začínají vážně probírat výsledky dobešovitých „testů“."
Možná to někteří dostali za stranický úkol, část kolegů je taky napojena na vládní politiku ( prosazují potom cokoliv, i kdyby to byla sebevětší blbost ). Jistou část kolegů nejsem schopen pojmenovat, "možná milují státní maturity a plošné testování na ZŠ". Samozřejmě nejsem proti státním maturitám, ale nerozumím formě a někdy obsahu příslušných otázek a celkovému pojetí. Nakonec takový didaktický maturitní test z ČJ byl názornou ukázkou. A co chce Dobeš srovnávat na ZŠ, to mi taky není jasné. Stále mám pocit, že cílem všech " změn" ve školství je ušetřit za každou cenu.
Okomentovat