České školství ministra Josefa Dobeše z Věcí veřejných dostalo další výstrahu mezinárodních institucí, která se tentokrát týká samotné úrovně zdejších škol. "Úpadek schopností studentů je velmi vážný a patří k nejvážnějším mezi vyspělými zeměmi," píší v právě zveřejněné zprávě experti organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj o situaci v tuzemském školství. Česko podle expertů přitom nedělá žádné efektivní kroky, aby situaci zlepšilo.
Z článku Petra Holuba v Aktuálně.cz vybíráme:
Návratem ke starým hodnotám jsou také centralizované maturitní testy, které zavádí ministr školství Josef Dobeš.
Nejsou však ani dostatečně promyšleným návratem, protože ani autoři testů nedovedli týmu expertů přesně vysvětlit, jaký účel vlastně sledují.
"Za jeden z účelů je označováno vydání dokladů o ukončeném středoškolském vzdělání. Kromě toho se ale uvádí, že testy mají sloužit ke srovnání úrovně jednotlivých škol. Tyto účely ale není možné spojovat, protože pak zkoušky neplní správně ani jeden ze sledovaných cílů," zpochybňují experti hlavní a nejdražší reformní krok posledních let.
Maturitní testy a plošné testování základních škol jsou podle OECD velmi riskantní sázkou, kterou může celý systém hodně ztratit. "Zámořské zkušenosti ukazují velmi negativní vedlejší efekty, když jsou národní testy studentů použity nevhodným způsobem. Studenti se mohou učit pouze kvůli testům a učitelé omezují osnovy," uvádějí experti.
Přečtěte si: Dobešovo školství propadlo před experty OECD
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
11 komentářů:
Je to dost smutné čtení, ale ani ne tak pro nás jako pro pana premiéra, že?
Snad mu už dojde, co by měl udělat, že?
Myslíte jako že má nechat VV vyměnit Dobeše za dalšího podobného "experta" řízeného Bártou a jeho "obchodními partnery"?
Jiná změna na tom postu přichází v úvahu jedině při výpovědi koaliční smlouvy, potažmo demisi vlády atd... (Jinými slovy kapři si mají vypustit rybník.)
Kdepak, bohužel si to, jak jsme posledně volili, pěkně vyžereme až do samého dna.
No, nemyslím si,že by úpadek znalostí našich žáků a studentů byla zrovna Dobešova chyba. Bohužel je to žáležitost dlouhodobá a chybu je potřeba vidět v systému, který žákům umožňuje např. nicnedělání v 9. ročníku. Možná si to mnozí neuvědomují, ale 9. ročník a učivo v něm je komplexní spojení všech znalostí a dovedností získaných v průběhu předcházejících let. Systém posledních let však vede k tomu, že děti se za ten jeden rok a na některých školách už i za dva či tři roky, protože nicnedělání prosakuje do nižších ročníků, stávají nepoužitelnými z hlediska dalšího vzdělávání i praktického života.
Mám obavy, že výměna Dobeše za Bobeše to nenapraví.
Copak se na státních maturitách neshodlo celé politické spektrum? S výjimkou VV, kteří tehdy neexistovali! Takže co - pane Bartoši, Chládku, paní Putnová? Nevyhodily peníze z okna za přípravu maturit vaše strany?
Tím nechci chránit současného ministra, ale jen ukázat ... Co vlastně? Že alternativa neexistuje?
Kam jsem se to sakra dostal!
13. února 2012 15:20
Pochopil jsem o co Vám jde ( snažil se o to i junior Klaus ). Zrušit deváté třídy ( tím uspořit ! ).
To tady bylo již několikrát, ale problém se vždy přelil do nižšího ročníku, tedy do osmé třídy. Co takhle místo srovnávacích testů ( plýtvání peněz daňových poplatníků )zavést povinné přijímačky na všechny SŠ ? S největší pravděpodobností by se žáci ZŠ snažili učit ještě v dubnu.
Pane Krtku, omlouvám se. Toto patří pánovi nad Vámi.
To anonymní 15:42
Nechápu, jak s Vámi kritizovaného příspěvku z 15:20 vyplývá, že by autor chtěl zrušit 9. třídy.
Dále nechápu, proč by povinné přijímačky měly děti donutit se učit. Děti jsou líné, ale ne blbé a když budou střední školy brát po povinných přijímačkách i ty, co získají nula bodů (a to kvůli penězům budou). Střední školy by rády byly náročné při prijímání, ale musí si konkurovat a nejúčinější konkurence je snižování vstupních požadavků (další je potom snižování požadavků při studiu).
Jediná reálná pomoc jsou bohužel asi ty testy. Stejně jako státní maturita, která vytřídila 20% naprostých ignorantů, odhalila desítky škol, kde se prostě nic nedělalo, a minimálně polovinu studentů donutila něco dělat, aby přes maturitu prošli. Takový způsob deformace školství se dá docela snést.
jsou líné, ale ne blbé
Možná jsou jen trošíčku hloupoučké.
Moc nerouzumím tomu, proč se dětičky tlačí vehementně na všelijaké školy, když se tam pak úspěšně čtyři roky poflakují a berou to jako děsnou prudu.
Zvlášť u vysokoškoláků mne poněkud mate, když obdobným způsobem fungují i tam.
Hlavně se z těch "expertů" OECD nepodělejme.
Víte, kdo je expert? Expert je člověk, který vám zítra vysvětlí, proč se vám dnes nepovedlo to, co vám včera poradil.
No tady ani tak nejde o to, co říká OECD, ale o to, že reálný stav našeho školství a stav našich žáků je hrozivý, což cítí každý kantor, kterému ještě zůstala snaha něco je naučit.
Jen dotaz: Porad se jedna o napravu vysledku testu z predlonskeho roku?
Okomentovat