EDUin pokračuje v publikování závěrů studie OECD Reviews of Evaluation and Assessment in Education, Czech Republic. Přetiskuje nyní doporučení studie, jež se týkají opatření v oblasti hodnocení, doplňujeme je upřesňujícím popisem vycházejícím z textu studie a přidává krátký komentář vystihující současnou situaci. Na doporučeních je totiž zajímavé především to, jak se rozcházejí s realitou našeho školství. V lepším případě se uvedeným problémem fakticky nezabýváme, v horším jdeme přesně opačným směrem.
Z článku v EDUin.cz vybíráme:
Doporučení OECD: Vývoji standardizovaných národních testů předřadit vývoj standardů, které budou specifikovat cíle, jichž má žák ve vzdělávání dosáhnout
Popis řešení: Je nutné nejdříve vyvinout standardy, které budou zahrnovat cíle vzdělávání ve všech vzdělávacích oblastech. Teprve na základě těchto komplexních standardů lze koncipovat standardizované testy.
Komplexní standardy jsou potřebné proto, aby stanovily cíle v celé jejich šíři, ve všech oblastech vzdělávání, nikoli pouze v těch, které budou předmětem testování. Standardizované testy by neměly být podkladem pro konstrukci standardů, naopak by z nich měly vycházet.
Komentář EDUin: Současné standardy byly vyvíjeny především s ohledem na to, co je testovatelné. Pak ale hrozí, že školy nebudou učit to, co by bylo pro rozvoj žáků třeba, ale jen to, co se testuje.
Doporučení OECD: Omezit nežádoucí dopady standardizovaných testů
Popis řešení: Ministerstvo by mělo znovu promyslet cíle standardizovaného testování a koncipovat testování v souladu s těmito cíli tak, aby byly maximalizovány pozitivní dopady na učení žáků a minimalizovány dopady negativní. Je nutno dodržovat zásady maximální opatrnosti, protože testy budou mít velký dopad na práci škol. Měla by být ustavena expertní skupina, která by průběžně vyhodnocovala dopady testování a navrhovala opatření k eliminaci nežádoucích efektů.
Komenář EDUin: Ministerstvo přes opakované upozornění nezveřejnilo žádný souhrn opatření, kterými chce předejít nežádoucím důsledkům. Za jediné opatření tohoto druhu lze považovat slib, že nevzniknou žebříčky škol podle výsledku testů. V případě státní maturity ale ministerstvo tento slib nedodrželo a zveřejnilo pořadí nejúspěšnějších škol v zemi i v každém kraji.
OECD: Jak zlepšit hodnocení žáků
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
Ministr Dobeš svými aktivitami a za podpory ČŠI úplně vybočil z formativního pojetí výchovy a vzdělávání. To naznačila už defacto zrušená evaluace, neboť jeho poradci v čele s p.Klausem si s ní něvěděli rady, nezkoumali kde to má silná a slabá místa. Prostě ji dali k ledu. Jestli to chápu dobře, tak to Bruselu taky vadí.
Až pomine humbuk kolem projektů a jejich peněz, bude tento problém mnohem zřetelnější, ale už ho nebude z čeho a jak řešit. Pokud jeho nástupce/kyně bude reahabilitovat vzdělávací model pro kompetence, budeme si muset vystačit z bídného republikového rozpočtu a vzdělávat učitele v tom, (jestli se ještě nechají) co je činí odbornými a v čem by si jich veřejnost a žáci mohli vážit, .. nikoli jen jako nádeníky znalostí.
Na školy teď nastoupí psychologové a budou zjišťovat, kde jsou ty děti závadové, místo toho, co by se pečovalo o profesionalitu učitele, včetně té emoční a sociální.
Ministerstvo nic nebude promýšlet, pan ministr spěchá a soutěží s časem i sám se sebou, má velmi těžký úkol, utratit ty peníze za každou cenu.
Jedině, že by to Brusel zastavil a řekl, co vám to ti experti nakukali?
Nemáte taky ten pocit, že nám všechny ty příležitosti k rozvoji školství protekly pod rukama?
Mirek
Díky, pane Mirku.
Naprosto přesně.
Okomentovat