Asociace krajů České republiky nesouhlasí s návrhem Ministerstva školství, mládeže, tělovýchovy a sportu ČR na zásadní změnu ve financování regionálního školství. Z iniciativy jejího předsedy Michala Haška proto společně se Svazem měst a obcí a Sdružením místních samospráv vznikla pracovní skupina, která má odstranit největší pochybení tohoto návrhu.
„Asociace krajů vnímá jako pozitivní, že ministerstvo školství začalo konečně chápat to, na co hejtmani v krajích a starostové v obcích upozorňují již řadu měsíců. Na druhou stranu navrhovaný způsob řešení je zcela v duchu rčení o slonovi v porcelánu a v podobě, v jaké jej pojal ministr školství Dobeš nadělá více škody, než užitku. V případě zavedení by novinka vyvolala nejen u základních a středních škol, ale také u dalších vzdělávacích institucí značné organizační a finanční potíže. V této podobě ho proto musí AKČR jednoznačně odmítnout, ale současně je naším cílem poskytnout jeho autorům odbornou oponenturu a případnou spolupráci na změnách, které povedou ke zlepšení kvality a dostupnosti vzdělání,“ říká Michal Hašek, předseda Asociace krajů ČR.
Hlavní změna ministerské reformy totiž spočívá v tom, že základní jednotkou pro financování už nebude jako dosud počet žáků ve třídě, ale počet tříd ve škole. Kritikům kromě mnoha dalších připomínek vadí, že způsob tohoto financování není sladěn s jinými zákonnými úpravami týkajícími se kapacit tříd a že změna dosavadního systému není stanovena na začátek školního roku, ale od 1. ledna 2013. Do právních norem není zakotveno například ani právo zřizovatele rozhodnout, zda otevře obor s nedostatečně naplněným počtem přijatých žáků – jinak totiž bude docházet k jejich zadlužování bez možnosti zásahu.
„Jeden ze zásadních nedostatků tkví v tom, že návrh nezohledňuje různé průměrné platové stupně pedagogů v jednotlivých školách. V případě stejné naplněnosti tříd ve škole s mladým pedagogickým sborem bude mít škola nadbytek finančních prostředků na platy. Naopak v případě staršího pedagogického sboru budou prostředky chybět. Tento problém navíc nelze řešit ze dne na den,“ doplňuje Radek Cikl, náměstek hejtmana Libereckého kraje a předseda pracovní skupiny Asociace krajů ČR.
Kraje, města a obce jsou samosprávnými zřizovateli, kteří v žádném případě nemohou přistoupit na eventualitu přímého financování škol od MŠMT, aniž by si při tom zachovali určitý vliv. Zásadně nepřijatelný pro samosprávy je i návrh ministerstva, že některé segmenty bude financovat školám přímo a na jiné oblasti ponechá krajským úřadům pouze část prostředků přímých nákladů.
„Takového kočkopsa, který by vedl k destrukci části systému financování regionálního školství, musíme rezolutně odmítnout. Ministerstvo jistě řeší složitý úkol, ale podle našeho názoru se nemůže zbavit odpovědnosti za dopracování návrhu do přijatelné podoby. Bude muset více konzultovat své návrhy před jejich zveřejněním se zástupci samospráv. V neposlední řadě se bude muset více seznámit i s problematikou středních odborných škol, speciálních škol a učebních oborů,“ dodává Radek Cikl.
Pracovní skupina Asociace krajů ČR doporučí také při změně dosavadního modelu financování zavedení určitého přechodného období. Náhlá změna by totiž mohla způsobit kolaps celého systému. Nezbytné bude provést také legislativní změny. I z tohoto pohledu požaduje pracovní skupina termín uvedení reformy do praxe od 1. ledna 2013 za nereálný či dokonce ohrožující funkci regionálního školství.
Návrh ministerské reformy ohrožuje financování regionálního školství
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
Mladší a starší sbory nezohledňuje ani současný systém dotací - rozptyl nastavený KÚ je obrovský a na cca 10milionové dotaci na platy dělá +/- 250 tisíc, tzn. půl milionu, tzn. 5%. Je to málo nebo mnoho? A jaký rozptyl by byl po reformě? Z té na mě jdou mrákoty, varianta dvě jsou prakticky pouze červená čísla...
A to si ještě pánové na krajích a ani většina ředitelů škol nestačili všimnout, že Dobeš na letošní rok poškrtal ONIV regionálního školství o 30,5 %, tj. přímé ONIV (bez výdajů na náhrady mezd nemocným učitelům, které jsou součástí ONIV jen proto, aby tyto vypadaly vyšší) klesnou o cca 40 % proti loňsku. Propad proti roku 2007 je o cca 75 %!!! Po započítání nárůstu snížené sazby DPH je to přes 80 %...
Neexistuje jiná oblast, ve které si tento stát, údajně budující vzdělanostní společnost, troufl takto škrtat.
A všechno zdůvodňují tím, že školy dostaly peníze na šablony. Ale to se přece dalo čekat!
Čekat se to sice dalo, ale mj. proto, že se nikdo ze škol pořádně neozval, jak jsou ty "šablony" slušně řečeno zcela nekorektní zdůvodnění pro krácení ONIV.
Evropské peníze jsou vždycky určeny na UDRŽITELNÉ zlepšení stavu.
U nás:
1) Neslouží ke zlepšení, ale k zalátání nesmyslně pokráceného rozpočtu. (Aby bylo na zvýšení platů o 1-2 %, sníží se ONIV o 30 - 40 % - provedeno za 5 let už potřetí. A doufám, že se v této diskusi nenajde matematický negramot, který by ta meziroční procenta poklesu sčítal...)
2) Samozřejmě nevedou k žádné udržitelnosti. To by totiž ty ONIV, z jichž jediných se ta udržitelnost dá zajistit (kromě řetězení projektů na to samé, což je v podstatě podvod), musely minimálně neklesat, ale spíš růst. A spíš víc, než jen zhruba o inflaci, jak (alespoň) rostly až do r. 2007.
Okomentovat