Včera zveřejněné standardy jsou otřesnou ukázkou absence základních ICT kompetencí u pracovníků MŠMT a týmů, které tyto standardy připravily. Publikované dokumenty jsou typografické paskvily.
MŠMT a tvůrci standardů nemají základní ICT kompetence
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
16 komentářů:
Jednak typografie a taky - co otázka autorských práv? V DUMech musíme vše dodržovat, ale z MŠMT si mohou dovolit napsat Zdroj: Google clipart?
Berte to jako realitu a skutecny vyznam ICT kompetenci - tj. daleko nizsi, nez se dnes rado rika. Neni problem byt na vysokem (vyssim) urednickem miste ve statni sprave, ale i v soukromem sektoru a prakticky byt ICT temer negramotny.
Navic typografie jako takova je dost popelkou, casto ani lide, kteri maji blizko k IT nevi, jak se ma co spravne psat a pisou jako cunata. Bohuzel to plati i pro ucitele informatiky (doufam, ze jen v mensim mnozstvi).
PN
Zároveň je však nutné si uvědomit, že typografická pravidla nejsou ani doporučená. V současné době se jedná pouze o určitou skupinou lidí domluvená a akceptovaná pravidla. Jen několik nejzákladnějších je doporučeno českou technickou normou.
Tím nechci omlouvat nedostatky, ale pouze konstatuji skutečný stav věci. Tedy to, že při vytváření dokumentů není ani doporučené dodržovat typografická pravidla.
Hadat se nechci a ani nemuzu, ale ČSN 01 6910 je snad mozne povazovat za jakesi doporuceni nebo ne?
PN
"Hadat se nechci a ani nemuzu, ale ČSN 01 6910 je snad mozne povazovat za jakesi doporuceni nebo ne?"
Do této normy je právě zapracováno několik nejzákladnějších pravidel, jak jsem ve svém předcházejícím příspěvku uvedl. V žádném případě ji však nelze považovat za normu uvádějící typografická pravidla (v předmětu normy je uvedeno, že stanoví pravidla pro grafickou úpravu textů zpracovaných textovými editory a zásady formálního uspořádání obchodních a úředních písemností). Naopak v některých částech norma uvádí úpravu odlišnou od typografických pravidel (např. pro zápis poměru, času či data). Typografická pravidla jsou dnes zpracována pouze v odborné literatuře.
Fakt, že řada lidí (a většinou nejde o státní úředníky) neumí účelně používat nástroje textových editorů, i když v nich roky pracují, je obecně známá a platí již od doby používání programu T602. Většina lidí upravuje (formátuje) text pomocí mezerníku a enteru. Těžko s tím něco dělat, protože starého psa novým kouskům nenaučíte a mladí takovéto podružnosti na Facebooku nezajímají.
Pravdou je, že normy, ani pravopisná a typografická pravidla nejsou nijak vynutitelná, záleží jen na vzdělanosti a kulturnosti pisatelově.
Úsměvné je, že ve svých příspěvcích Anonymní z 2. února 2012 9.31 a Anonymní z 2. února 2012 9.51 zaměňují spojovník (–) za pomlčku (–), která v jejich textech má správně být. Autor Anonymní z 2. února 2012 9.51, operující nesmyslným pojmem „ICT kompetence“, dokonce vůbec nepíše česky. Navíc si myslím, že zvládnutí mateřského jazyka včetně typografie nijak úzce nesouvisí s oborem IKT. Znám řadu výborných programátorů a počítačových grafiků, kteří práci v moderních textových editorech neovládají a píšou podobně jako Anonymní z 2. února 2012 9.51 a 2. února 2012 10.54.
Ostatně v celém tomto blogu jsou hodiny a minuty odděleny dvojtečkou, ačkoliv v češtině se oddělují tečkou a jsou i tací (http://www.studioledarna.cz/novinky.htm či http://pixy.cz/pixynergia/), kteří to tak dělají.
Nesprávné formátování textů ministerskými úředníky začalo vadit zde publikujícím až od nástupu ministra Dobeše, protože cokoliv udělá pan Dobeš nebo MŠMT je zde vždy považováno za špatné. Ty samé texty se stejnými chybami publikované stejným úředníky, ale za ministra Lišky nebo Bursíka nevadily. Navíc nadpis článku „MŠMT a tvůrci standardů nemají základní ICT kompetence“ vzbuzuje mylný dojem, že odpůrci standardů je mají, což je pochopitelně nesmysl.
Typografická pravidla jsou např. uvedena na webu http://typomil.com/index.htm a dlužno poznamenat, že je nelze oddělit od pravidel pravopisných.
Pro pana "tecku" 14.:.06:
"http://diskuse.jakpsatweb.cz/?action=vthread&forum=17&topic=46494"
Pro Anonymní 2. února 2012 14:06
S vašim příspěvkem souhlasím, kromě:
"Ostatně v celém tomto blogu jsou hodiny a minuty odděleny dvojtečkou, ačkoliv v češtině se oddělují tečkou...". Zde je nezbytné rozlišovat úroveň závaznosti pravidel a místo jejich použití. Pravidla uvedená v české technické normě jsou nadřazena pravidlům typografickým i gramatickým, která jsou pouze pravidly "zvykovými". Navíc údaj o datu a čase zde není součástí textu, ale slouží k výměně informace o datu a čase (na to existuje norma). Z těchto důvodů by správně mělo být uvedeno: 2012-02-02T14:06. To je opravdu správný, mezinárodně srozumitelný, zápis. V každém případě zápis 14.06 by byl v tomto případě zcela chybný. Pokud by však bylo uvedeno: "Vlak přijel do stanice ve 14:06 a odjel ve 14:09", tak by to bylo chybně, neboť v tomto případě mají být správně tečky (použije se pravidlo české gramatiky, neboť se nejedná o výměnu informace o čase).
Je to trochu složité, avšak ne příliš.
Nesprávné formátování textů ministerskými úředníky začalo vadit zde publikujícím až od nástupu ministra Dobeše, protože cokoliv udělá pan Dobeš nebo MŠMT je zde vždy považováno za špatné.
Tak to bych si tedy vyprosil jako nemístné osočování.
V mé sbírce typografických prasáren figurují dokumenty MŠMT z dob mnohem starších a třeba úroveň zpracování, tuším, textu Standardu kvality profese učitele jsme tady s kolegou Blahou sepsuli natolik, že byl vzápětí wordovský dokument stažen i z ministerského webu a ponechán jen soubor v pdf, protože na něm už nejde skoro nic poznat.
A to tenkrát Dobeš o ministerské funkci leda tak snil za katrem.
Někteří z nás to totiž opravdu berou stylem: "Padni komu padni."
Pozná se to podle toho, že nás z neobjektivity osočují každou chvilku z jiné strany.
:-)
Právě jsem odučil kotrmelce a mi začaly prázdniny.
Jdu bruslit. Jděte také.
Pro Anonymní 2. února 2012 14.38 a 2. února 2012 14.41
Děkuji oběma za zajímavé názory a odkazy (rád jsem si diskusi přečetl), ale budu se i dále ve své bezmezné české omezenosti řídit pravidly české typografie, publikovanými profesionálními typografy na již zmiňovaném webu www.typomil.com, než nějakými pochybnými evropskými standardy.
Díval jsem se na ukázkové úlohy ke standardům z matematiky a nikde jsem nenalezl ty avizované jednoduché úlohy pro čtverkaře!!!
Všechno jsou to úlohy, které spojují několik dovedností dohromady, což bude pro čverkaře problém jako Brno!!! Nebo ty chystané testy pro 5. a 9. ročník nemají s těmito standyrdy noc společného? No to snad zase ne!!
"Nesprávné formátování textů ministerskými úředníky začalo vadit zde publikujícím až od nástupu ministra Dobeše, protože cokoliv udělá pan Dobeš nebo MŠMT je zde vždy považováno za špatné." - MŠMT a tedy i ministr jsou odpovědní za nekvalitní výstupy. V případě standardů absentoval běžný postup pro tvorbu tak závažných dokumentů, při přípravě se ignorovaly pedagogické fakulty a tvorba standardů byla svěřena zájmovým skupinám diletantů. Podoba dokumentu je jen ilustrací nekompetentnosti těchto lidí i nekompetentností pracovníků MŠMT při přípravě těchto dokumentů. A tato kritika nemá nic společného s osobou ministra, i když tento současný se někomu jeví jako ubohý mediální otloukánek.
Problém ukázky uvedené v článku se netýká ani tak typografie (výběr, používání a sazba písma) jako se týká struktury dokumentu.
Odpovídá narychlo spíchnutému formuláři testu ze zeměpisu a ne závaznému dokumentu ministerstva, které mimo jiné i určuje standardy vzdělávací oblasti ict. Asi jako když nám jeden takový předčítal ze skript o tom, jak se má zkompetentňovat zajímavě.
Je to mimo jiní i tím, že informatiku učí kdekdo. Stejně jako tělocvik. Kdekdo všemu rozumí, kdekdo všechno řídí. Vedou se dišputace o informačních technologiích ve výuce a děcka ani nevědí k čemu je dobrá přípona souboru a kde ji najdou.
O něčem takovém jako jsou styly, šablony, struktura tiskoviny, víceúrovňové číslování atd. se ani neslyšelo.
Hele, dnes si děti chtěly zahrát tu naši quick vybíjenou. Až na pár děvčat. Ptám se jich, proč? Že je to nebaví. A já zase, proč? Že na základce při tělocviku tři roky hrály jen vybíjenou. A to jde o naši aktuálně regionální superškolu. Kdyby to děvčátka aspoň pořádně s míčem uměla.
A tak je to u nás se vším. Taková periferní šmrdlačka. Hlavně, aby to bylo dostatečně klíčové.
Jo, a ještě k závaznosti typografických pravidel. Charakter doporučení či pomůcky má tak akorát pirátský zákoník parley. Dokument musí vy-pa-dat. To je mimo diskusi.
Formální zpracování dokumentů je s prominutím čuňárna, o čemž snad není třeba diskutovat. Otevřete si to, zapněte skryté znaky a omdlíte. Jakž takž vypadá jen angličtina. Ovšem podstatné je, že jde o materiály zjevně ve stadiu rozpracovanosti (aspoň doufám, že to autoři nemohou považovat za definitivní dílo). Bohužel znám i jednu z autorek standardů matematiky. Tato dáma nezvládá ani trojčlenku či procenta, vždy učila výtvarku a odmítala téměř jakákoliv pravidla. A v pozdním důchodu vytváří standardy. Kde to jsme ?!?! Asi tuším, ale to sem psát nebudu...
Julie
15:11
Já jsem si pročetla angličtinu a měla jsem podobný pocit jako vy, tohle že je pro čtyřkaře? No to jsem na to zvědavá.
Okomentovat