V anketě ČESKÉ POZICE odpovídají zástupci tuctu veřejných vysokých škol (a jedné státní) na hlavní témata plánovaných reforem.
Jsou chystanými reformami ohroženy akademické svobody? Je zavádění a
půjčování si na školné nějak rozumně podloženo a připraveno, nebo jde na
ruku bankám? Snaží se politici a podnikatelé proniknout do poslední
„nevytunelované výspy“ – do sféry vysokých škol? Takto horká témata dnes a denně řeší média napříč Českou republikou.
ČESKÁ POZICE nabídla koncem minulého týdne všem veřejným (a dvěma
státním) vysokým školám v Česku, aby se pregnantně vyjádřily k reformám,
tedy věcným záměrům zákona o vysokých školách a zákona o finanční
pomoci studentům.
Na osm otázek odpovědělo dvanáct veřejných vysokých škol a státní
Univerzita obrany, čili zhruba polovina existujících škol, mezi nimiž
nechybějí názory stěžejních akademických „hráčů“: Univerzity Karlovy
(UK), Masarykovy univerzity v Brně (MU), Vysokého učení technického
v Brně (VUT), Vysoké školy báňské v Ostravě (VŠB) nebo pražské Vysoké
školy chemicko-technologické (VŠCHT). Z odpovědí rektorů či pověřených
osob jednoznačně vyplývá, že české školy reformu chtějí a vítají ji,
ovšem výhrady mají ke konkrétním bodům, a zejména nedostatečně
připraveným materiálům – především k zákonu o finanční pomoci.
- Jste coby vysoká škola pro zamítnutí reformy terciáru jakožto celku a obou věcných záměrů zákonů (ZVŠ a ZoFP)?
- Liší se nějak názor Vašeho akademického senátu a názor rektorátu?
- Která témata Vám přijdou obzvláště důležitá k případnému prosazení? Se kterými souhlasíte, resp. nesouhlasíte?
- Jsou dle Vás návrhem zákona o VŠ přímo ohroženy akademické svobody? Jakým způsobem?
- Jak se stavíte k zavádění školného a v jaké formě?
- Jak se stavíte k zavedení profesních profesur a docentur?
- Jak se stavíte k zavedení institucionálních akreditací?
- Podporujete vyjádření akademické obce UK a další protesty některých akademických senátů před MŠMT apod.
- omezení samosprávy – nesouhlas
- funkční místa – nesouhlas
- institucionální akreditace – souhlas (nikoli však se současným zněním)
- kontraktované financování – souhlas
- diverzifikace VŠ – souhlas
- školné spolu se zákonem o finanční pomoci – nesouhlas s touto podobou
8 komentářů:
Kolik že je v České republice vysokých škol? Proč se k anketě České pozice přihlásili panem Rychlíkem uvedené školy a proč ne ostatní? Proč Česká pozice neoslovila všechny vysoké školy?
Teprve po zodpovězení těchto otázek má cenu zabývat se výsledky ankety.
Další informace, uvádějící článek pana Rychlíka do patřičných souvislostí:
http://zpravy.e15.cz/domaci/politika/klaus-jsem-pobouren-tim-co-si-akademici-dovoluji-737187
http://zpravy.e15.cz/nazory/rozhovory/jan-svejnar-josef-zieleniec-nemusime-objevovat-ameriku-staci-ji-vyuzit-727352
http://zpravy.e15.cz/domaci/udalosti/klaus-bezplatne-studium-je-parazitovani-studentu-na-spolecnosti-724187
Snahu České pozice o vyšší objektivitu v otázce terciáru chválím a děkuji za ni. Stanoviska z 10 institucí jsou desetkrát výmluvnější, než jen to z UK, které se čtenářům neustále předkládá.
Prihlasilo se 23 univerzit z 26, ostatni se jeste nevyjadrily, proti nebyla zadna.
Pane piaristo, prihlasily v kazdem pripade s ypsilonem. Spolupracovnici hloupeho dobese sice nemaji vysokou skolu, ale nekolik jich ma aspon maturitu, tak jim to prosim dejte vzdy prekontrolovat, nez to sem poslete.
Pro Anonymní 1. února 2012 19.08
Promiňte, ale od Vás to opravdu sedí. Jakým jazykem píšete? Co je to "piaristo"?
Dovolím si uvést, že duchovní řád piaristů je u nás především vnímán jako strážce barokního kulturního odkazu. Budiž jim čest a chvála.
Pro Anonymní z 1. února 2012 19:15
Pokud se Vam zda pisemny projev bez nabodenicek nesrozumitelny, pak jste zrejme ducha mdleho. Nest, alespon to kralovstvi nebeske Vas ceka ... mozna.
Mimochodem: piarista muze byt mnich radu piaristu nebo, jako v tomto pripade, "pracovnik" PR (coz jest v managorstine tiskovy mluvka - Terry Pratchett pouzil presnejsi termin - lhar)
S dovolením, pane Zene, to všichni víme, snad. Jenom se z toho udělala sranda.
Klasterni disciplinu na vas!
Okomentovat