Ministerstvo školství připravuje kariérní systém, jenž má pedagogům umožnit profesní růst i peněžní přilepšení.
cituje Mladá fronta Dnes náměstka ministra Ladislava Němce. O tomto záměru MŠMT již loni v září informovala Česká televize.
Učitele prý dnes vlastně nic nemotivuje ke zlepšování, neboť se jejich plat odvíjí od počtu let, jež za katedrou strávili. Nejsou za kvalitu odměňováni; nově ale mohou vzniknout dva stupně (nepovinných) atestací. Za absolvování prvého stupně – formou nějaké zkoušky či kurzu – by kantorům přibylo pět tisíc korun měsíčně, za druhou atestaci deset tisíc.
V nedávno zveřejněné zprávě OECD, jíž ČESKÁ POZICE zveřejnila v plném znění, se k záměru zavádění standardů pro kantory staví kladně i zahraniční experti. Na druhou stranu někteří učitelé už dříve vyjádřili pochyby, zda se podle sbírání „frček“ čili diplomů pozná lepší učitel. A jak a kdo vůbec bude učitele připravovat či hodnotit? „Atestace a závěrečné zkoušky dostane na starost akreditovaná vzdělávací instituce,“ říká mluvčí ministerstva školství Radek Melichar.
Celý článek na webu ČESKÁ POZICE
Nejprve dobrá zpráva: v přípravě jsou jakési učitelské
„atestace“. Ministerstvo školství připravuje kariérní systém, jenž má
pedagogům umožnit profesní růst i peněžní přilepšení. „Jde nám o to,
nastavit určité kariérní stupně, podobně jako atestace u lékařů. Ne
všechny stupně budou povinné,“ Učitele prý dnes vlastně nic nemotivuje ke zlepšování, neboť se jejich plat odvíjí od počtu let, jež za katedrou strávili. Nejsou za kvalitu odměňováni; nově ale mohou vzniknout dva stupně (nepovinných) atestací. Za absolvování prvého stupně – formou nějaké zkoušky či kurzu – by kantorům přibylo pět tisíc korun měsíčně, za druhou atestaci deset tisíc.
V nedávno zveřejněné zprávě OECD, jíž ČESKÁ POZICE zveřejnila v plném znění, se k záměru zavádění standardů pro kantory staví kladně i zahraniční experti. Na druhou stranu někteří učitelé už dříve vyjádřili pochyby, zda se podle sbírání „frček“ čili diplomů pozná lepší učitel. A jak a kdo vůbec bude učitele připravovat či hodnotit? „Atestace a závěrečné zkoušky dostane na starost akreditovaná vzdělávací instituce,“ říká mluvčí ministerstva školství Radek Melichar.
Celý článek na webu ČESKÁ POZICE
23 komentářů:
Z evropských peněz to nepůjde, protože ty v roce 2013 končí. Studium by trvalo dejme tomu 2 roky, to už tu peníze nebudou a nebudou ani ve státním rozpočtu. Jedinou možností je snížit plošně všem kantorům na nějaký základ, třeba 15 000,- hrubého. A ty pilné studentíky ( možná neschopné učitele ) odměnit tím, co jsme plošně ušetřili. Konec srandy - Dobeš je kouzelník.
Projekty z OP VK mohou běžet až do roku 2015.
Docela by mne zajímalo, který chtrák (pardon expert) bude stanovovat, co má vlastně učitel umět. Doufám, že takový exprt byl alespoň někdy sám osobně někdy ve třídě před žáky ZŠ nebo SŠ. A také jsem zvědav, kteří vyvolení budou moci do atestací jít - myslím, že představa plně atestovaného sboru se 2ma atestacemi se stane noční můrou každého ředitele (po mzdové stránce samozřejmě)
Ale je to cely blbost.
Dnes neni zaplaceny vychovny poradce, informatik (ala metodik) a nekvalifikovany ucitel ma skoro stejne jako kvalifikovany.
A do toho nejaky atestace, na ktery
1) nebudou penize
2) bude milion klicek, aby to neslo a ucitele odradilo.
Ucitel s VS dela 4 - 5 let skolu a rozdil mezi nim a nedostudovanym bude mensi nez mezi "aktivnim" atestatorem po dvou semestralnim jakokurzu a jinym treba i zkusenym ucitelem?
Je to na hlavu.
PN
Ale vždyť nebude potřeba více peněz. Ono totiž první dva stupně atestací budou povinné. Ti, kteří je nezvládnou anebo k nim nebudou připuštěni, protože nemají magisterské vzdělání, a určite se dost takových najde, pomažou s platem dolů, a pak teprve ti, kteří zvládnou třetí a čtvrtý stupeň dostanou peníze navíc. A tak by to koneckonců mělo být a ne, aby bylo na školách velké množství kantorů, kteří ani nemají magisterské vzdělání.
Já to spíše vidím jako dobrou cestu k ušetření peněz.
Ad 9:08
Taky si myslím. A jeden z prvních stupňů atestací by mělo být zvládání didaktické techniky včetně interaktivní, a hlavně základy práce s počítačem. Myslím, že ač se tomu spousta lidí brání, patří to k práci učitele v dnešní době. Dokud si to nezkusí, nemůže posoudit, jestli je to či není dobré.
Správně.
Taky se těším, až budu moci zdupat trapného kolegu, který odmítá používat interaktivní tabuli v tělocviku.
Vždyť v televizi to při přenosech vypadá děsně cool.
:)
Nějak Vám kolegové uniká podstata reality.
Na našich školách se učí neaprobovaně a nekvalifikovaně ve výrazném procentu případů.
Je tomu tak proto, že kvalifikovaní kantoři často nejsou - např. jazykáři.
Jaký má tedy smysl zabývat se atestacemi, které by možná, snad, někdy mohly zvednout úroveň učitelského sboru, když už dnes nejsme schopni ani zajistit dostatek lidí, kteří by splňovali ZÁKLADNÍ kvalifikační předpoklady pro výkon profese.
Druhý detail je, že financování škol se pořád odvíjí od normativu.
Takže když škola kvůli malému počtu žáků peníze nedostane, můžete mít atestací třeba pět. Ředitel nebude mít co rozdělovat.
Je to podobné, jako když porodník se dvěma atestacemi pracuje v regionu s nízkou porodností.
Když nejsou rodičky, nejsou ani peníze za výkony.
Je to prostě jen další dobešovská bublina, která plní roli kouřové clony a má jen odpoutat pozornost.
Ať vyvěsí na web paragrafovaný text novely zákona a má smysl o něčem diskutovat. Takhle jen mlátíme prázdnou slámu.
to 10:57
Proč chybí kvalifikovaní a aprobovaní učitelé ve školství?
Protože tahle práce je mizerně placená, na ZŠ je to navíc práce s divou zvěří.
Co s tím navrhujete dělat?
Máte lepší nápad než karierní řád, který aspoň nastartuje nějaké regulérní požadavky na učitele a jejich vyžadování? Buďme rádi, že to není příslušnost a poslušnost jedné totalitní straně.
Určitě musí být i další opatření - směrem k žákům. Také byste zde případně mohl rovnou napsat, co by bylo ideální, vy vše víte.
to poste.restante
Na našich školách se učí neaprobovaně a nekvalifikovaně
nejsme schopni ani zajistit dostatek lidí
financování škol se pořád odvíjí od normativu
Slyšíte to snad taky ze všech stran: do špatného školství stát víc peněz nenaleje - i když by mohl lít, rezervy v resortu jsou. Vy byste nechal jezdit po silnicích staré rachotiny, a vymyslel pro ně nová pravidla silničního provozu? Tím se nic nespraví. Napřed musíme mít auta, která jezdí dobře.
"kvalifikovaní angličtináři chybí"
A proč tedy běhají kvalifikovaní absolventi od školy a ke škole a memůžou najít místo? No protože ve školách ředitelé drží ty nekvalifikované, které navyhodí, přestože jim už stokrát slibovali, že si školu dodělají.
Janek
Že bych se mýlil ? ČR může žádat do konce roku 2013 a projekty ( platby )budou probíhat do konce roku 2015 ?
Státní rozpočet České republiky musí jenom v letošním roce zeštíhlit o více než 20 miliard korun a výrazné úpravy budou muset přijít pro roky 2013 a 2014. V pátek to prohlásil předseda vlády Petr Nečas (ODS)
Realita: ZŠ, výuka tancování ala taneční - ovšem ne v rámci nějakého dobrovolného kroužku, ale v rámci hodin konkrétního předmětu. Možná něco takového časem bude vedeno lépe zaplaceným, atestovaným učitelem - zachrání to úroveň čského školství.
Také byste zde případně mohl rovnou napsat, co by bylo ideální, vy vše víte.
Ne, rozhodně nevím vše.
Spíše se snažím od ostatních poučit, protože si nedělám patent na rozum.
Jen si dopřávám to potěšení mít vlastní názor a mám tu drzost ho vyslovit. (Zkuste to někdy, je to celkem fajn.)
Obecně nejsem proti "atestacím". Sám tady i jinde prosazuji několik let model: suplent - učitel - mentor.
Dovolím si ale mít názor, že pan ministr žádný reálný návrh nemá a jen odvádí pozornost jinam od svých problémů.
Krásných keců a imaginárních návrhů, počínaje smlouvamí s rodiči už jsem vyslechl desítky.
Takže se ptám znovu. Je někde nějaký návrh ke stažení, o kterém můžeme diskutovat?
Napřed musíme mít auta, která jezdí dobře.
Hezké přirovnání, přidržím se ho.
Auto, které neprojde STK nesmí na silnici.
Proč byla, OPAKOVANĚ, odložena platnost předpisu, který nařizoval doplnit si kvalifikaci, anebo odejít ze školství?
Proč byla práce kvalifikovaného učitele postavena téměř na roveň nekvalifikovaného?
Proč nebyl nejdřív představen kariérní řád a až NÁSLEDNĚ zrušen věkový automat?
Odpovědi přece znáte a mají společný jmenovatel - peníze, které nejsou.
A já mám věřit, že nás spasí nákup nových potahů a jiné vůně do osvěžovače?
My nemáme peníze ani na opravy stávajících vozidel a já mám věřit, že najednou se najdou peníze na nové BMV a Mercedesy?
Nebo že se jiným obalem na technický průkaz ze současného Trabanta stane Škodovka, anebo dokonce Porsche?
do špatného školství stát víc peněz nenaleje
No tak se ale potom nikdo nesmí divit, že je situace taková, jaká je.
Dáváme do školství čtvrtý nejmenší podíl HDP ze zemí OECD.
A chtěli bychom zázraky? To nefunguje.
Měli bychom děkovat současným učitelům, že na tom nejsme ještě hůř.
Opatření směrem k žákům?
Psal jsem to tady mnohokrát, zkuste pohledat.
Jen stručně: detenční místnosti, vyloučení z výuky, vyloučení ze školy, možná status veřejného činitele pro učitele, atd.
Ale hlavně - změnu systému financování škol.
Škola se nesmí bát vyhodit žáka darebáka, jak je tomu dnes.
to 22:25
Proč byla, OPAKOVANĚ, odložena platnost předpisu, který nařizoval doplnit si kvalifikaci, anebo odejít ze školství?
Proč byla práce kvalifikovaného učitele postavena téměř na roveň nekvalifikovaného?
Je nefér za tyhle průšvihy vinit současného ministra. Ten je nezavinil a prosazení nápravy je tak neschůdné, jako přesvědčit zastupitele, jejichž děťátka navštěvují místní gymnázium, o nutnosti sloučit tři poloprázdná místní G do dvou. Proti chobotnici spřaženého vedení některých škol se zastupiteli nezmůžete nic.
Po dvaceti letech učitelování musím souhlasit s tím, že za stav škol a školství jsou odpovědní vedoucí pracovníci. Mnozí jsou slušní a jde jim o chod školy, ale mnozí - škoda mluvit.
Jediné východisko vidím v průhlednosti a nastavení pravidel.
Jediné východisko vidím v průhlednosti a nastavení pravidel.
V tom se shodneme.
Je nefér za tyhle průšvihy vinit současného ministra.
Ale to jsem snad v předchozím příspěvku nikde neudělal, že?
Přesto:
Pro vynucení povinné kvalifikace neudělal nic. Spíš naopak vypouští bláboly o tom, že bakalářský titul stačí.
Zrušení věkového automatu, aniž by jej PŘEDEM nahradil kariérním řádem a podoba nových platových tabulek, tak to dílem současného ministra bezesporu je.
Hlavně jej ale podezřívám, že v případě atestací jen kalí vodu.
A že většinou svých kroků jen vytváří chaos, protože problematice nerozumí.
Pane poste.restante,
máte-li žáka, nebo kolegu, který těžce, s mnohými omyly ale přece jen dere za svou vizí, kterou hodně lidí podporuje, taky mu budete házet klacky pod nohy? Nebo mu podáte ruku, případně aspoň polknete nenávistnou slinu, máte-li jiný názor na řešení (mimochodem, ještě jste je tu nevyslovil, nakonec z Vás vyleze, že se všemi kroky souhlasíte, ale... prostě měla by je provádět vaše oblíbená politická strana...)
Promiňte, to je zase můj názor.
těžce, s mnohými omyly ale přece jen dere za svou vizí
Jako ten nový řidič autobusu, který doposud pracoval na buldozeru, nakoupil třikrát dražší naftu, nenechal opravit topení a teď se pokouší objet zasněženou silnici polními cestami, aniž by si ověřil, jestli má ve výbavě sněhové řetězy a řeší to tím, že celou cestu troubí a má zapnuté všechny blinkry ...
Ale ta "nenávistná slina" ta na pana poste.restanta sedí. Už jsem si toho všiml dřívávějc. O klackách ani nemluvě.
Kde už naše školství mohl být.
těžce, s MNOHÝMI omyly ale přece jen dere za svou vizí
Asi jste to neměl v úmyslu, ale popsal jste to velmi přesně.
Přímo ho vidím před sebou.
Hrdinu, stachanovce, který s jiskrou v oku a vidinou rozkvetlých lánů rozorává sibiřské pláně, navzdory hlasům zpátečníků a záškodníků, nepřejícně plivajících nenávistné sliny, že Chruščov je blbec a na Sibiři kukuřice stejně neporoste...
těžce, s mnohými omyly
Nezlobte se, ale od ministra očekávám přece jen trochu jiný přístup, nežli, že podobně jako vynálezce-exmanžel tety Kateřiny z Jirotkova Saturnina jsa vybaven znalostmi chemie základní školy (některými) klopotně zkouší zhmotnit svou vizi cestou pokusů a omylů.
Víte, školství a vzdělávací soustava této země je přece jen trochu drahá záležitost na to, aby ji měl kdokoliv na pokusy a na hraní.
Myslím, že i akademická obec to dala dosti jasně najevo.
nakonec z Vás vyleze, že se všemi kroky souhlasíte
Tak to tedy čtete proklatě špatně.
prostě měla by je provádět vaše oblíbená politická strana
Snažím se být ve svých příspěvcích pokud možno apolitický. Zkuste mi uvést, kde v této diskusi zazněl politický komentář.
Není to spíš tak, že to Vy hledáte omluvy pro věcná pochybení ministra, který Vám politicky imponuje?
máte-li jiný názor na řešení (mimochodem, ještě jste je tu nevyslovil,
Právě, že jsem je tu v minulosti vyslovil už tolikrát, že se obávám, abych čtenáře diskusí jejich opakováním zbytečně neobtěžoval.
Nebo mu podáte ruku,..
Podaná ruka žákovi je ruka povzbuzující při nezdarech a podle věku hladící či plácající po zádech za úspěchy.
Ministrovi se ruka nepodává, protože to zavání servilitou či přímo jistým druhem alpinismu.
Chytrý ministr poslouchá názory oponentů, protože to jsou rady zadarmo.
Hodně chytrý ministr si nezve do týmu jen přitakávače, ale konzultuje své představy i s odpůrci.
Nezlobte se, ale já jsem jen pouhý učitel střední školy. Chtít po mně, abych předkládal do pléna propočtené strategie stejné úrovně, jako jsou ty připravené kompletním ansámblem ministerstva, to mi asi fandíte trochu moc.
Ale pokud by snad měl někdo zainteresovaný o mé názory a představy zájem, adresa poste.restante@seznam.cz je dostupná komukoliv.
Děkuji za vysvětlení.
Necháme si každý svůj názor.
Necháme si každý svůj názor.
Samozřejmě, to přece není na škodu. Rozumná a přijatelná řešení se hledají obvykle v dialogu.
Byla by jen škoda, kdybychom kvůli odlišným názorům odmítali spolupráci.
Kde běhají ti kvalifikovaní učitelé(jazykáři, matikáři atd.)?
Už mnohokrát jsem říkal:Jste si jistí, že nekvalifikovaný = nekvalitní učitel a kvalifikovaný = kvalitní.
Moc možností na klasické dálkové studium např. fyzoky není.....
Okomentovat