EDUin upozorňuje v souvislosti s dnešní tiskovou konferencí ministra Dobeše na možné dezinterpretace zprávy OECD i výsledků pilotního plošného testování.
Dnešní tisková konference mistra školství má být věnována výsledkům pilotního plošného testování na základních školách a zprávě OECD o hodnocení ve vzdělávacím systému České republiky. Protože ministr školství opakovaně dezinterpretuje některé dokumenty – minulý týden dokazatelně lhal o dopisu Evropské komise k čerpání fondů, je třeba podobnému zkreslování informací předcházet.
K pilotnímu testování: Ministr hodlá informovat o tom, co jsme se dozvěděli o znalostech českých žáků z prosincové pilotní zkoušky plošných testů na základních školách. Vyplývá to z několika textů, které už byly na toto téma minulý týden publikovány v médiích.
Komentář EDUin: Ministerstvo školství opakovaně před pilotním testováním uvedlo, že jde o zkoušku logistiky a počítačového systému. Školy byly do zkušební stovky vybírány podle vybavenosti počítači. Vyvozovat tedy z takového zcela nereprezentativního „výzkumu“ cokoli o znalostech dětí je zcela nepřípadné. Pro srovnání: televizní stanice by asi také nebrala vážně výzkum sledovanosti, který by se dělal například jen u majitelů televizorů značky Sony. Navíc souběžně publikovaný výzkum společnosti Scio došel k opačným výsledkům (ZDE).
K problematice plošného testování shlédněte aktuální video (ZDE).
Ke studii OECD: Z prvních mediálních vystoupení představitelů ministerstva vyplývá, že Josef Dobeš chce studii OECD interpretovat ve smyslu, že dokument podporuje jeho snahu o zavedení plošných testů. Bude pravděpodobně argumentovat doporučením studie k větší srovnatelnosti hodnocení v různých typech škol.
Komentář EDUin: Přesný opak je pravdou. Studie naopak upozorňuje na velká rizika plošných testů, vyzývá ministerstvo k opatřením, která sníží negativní důsledky testování, a nabádá ho, aby raději rozvíjelo formativní (průběžné) hodnocení, které žákům pomáhá v učení. To se ale nerealizuje formou plošných testů. Právě minimální informovanost o tom, jak v průběhu vzdělávání hodnotit, vyhodnocuje studie jako zásadní nedostatek našeho vzdělávacího systému a plošné testy tuto situaci podle expertů zlepšit nemohou.
Tomáš Feřtek, tiskový mlučí EDUin, řekl: „V nastávající debatě je třeba si především uvědomit, že testování a hodnocení není totéž. Je velmi pravděpodobné, že pan ministr bude dnes interpretovat studii OECD o hodnocení jako podporu zavedení plošného testování, ale je to právě naopak. Pokud pan ministr skutečně zaměňuje pojmy testy a hodnocení, pouze v praxi dokládá tvrzení studie, že povědomost o tom, jak dobře hodnotit, je u nás u všech aktérů vzdělávacího procesu velmi nízká.“
Ke zprávě OECD: Testy a hodnocení nejsou totéž
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
Jakákoli ne/naplněnost měřítka není hodnota a už vůbec ne evaluace. Proto testování úzkého pásma dovedností není ani skutečná zpětná vazba pro člověka. Záleží na mnoha okolnostech její interpretace a přijetí. Účelová interperace často vytvoří vnější motivaci. A o to se dnes hraje. Zpráva
OECD je však o něčem jiném.
Ptám se, ví to alespoň ČŠI???
Nepotřebuje to vědět. Takovými drobnostmi se nebude zabývat. Radši bude budovat za třičtvrtě miliardy svého Velkého bratra, centrálně evidujícího všechny (samozřejmě vesměs citlivé osobní) údaje o každém žákovi v ČR - od kompletního nacionále přes veškeré studijní výsledky (nejen z plošných testů) až po pedagogicko-psychologické informace z karty žáka (viz projekt NEDIR).
Okomentovat