Karel Zavřel: Otevřený online kurz pro kanadské studenty učitelství

pondělí 13. února 2012 ·

Zpráva o zajímavém online kurzu Aleca Courose z Pedagogické fakulty univerzity v Regině (Kanada). Jeho úkolem je přiblížit účastníkům internet jako prostor pro vybudování funkčního osobního vzdělávacího prostředí.


Kurz EC&I 831: Social Media & Open Education probíhal od září do prosince 2011. Pro nás byl zajímavý nejen svým obsahem, ale též neméně zajímavou formou. Kurz se totiž (a to již nejméně potřetí) otevřel nejen pro studenty Pedagogické fakulty univerzity v Regině, ale i pro všechny ostatní zájemce z celého světa. (EC&I 831 není žádná šifra, ale identifikační kód předmětu, písmena jsou zkratkou slov Education, Curriculum & Instruction a popisují celý blok předmětů výše zmíněné fakulty.)

Základem byla pravidelná online setkání, která probíhala jednou týdně ve webinářovém prostředí Blackboard Collaborate (jedná se o nástupce populárních softwarů Wimba a Elluminate, jež byly zakoupeny firmou Blackboard specializující se na poskytování systémů LMS americkým školám). Jeho jádrem je zprostředkování audiovizuálního spojení účastníků (videokonference) v reálném čase, nástavbou jsou pak možnosti chatu, sdílení plochy a aplikací účastníků či možnost současně používat jednu „tabuli“ – nástěnku, na kterou mohou všichni najednou psát a malovat. Navíc jsou v tomto prostředí jasně definované role moderátora a studentů s jejich právy. Pomyslnou třešničkou na dortu (rozhodně však velmi sladkou) je možnost záznamu celého setkání, včetně chatové komunikace, měnících se snímků prezentace, nástěnek atd. Této možnosti vedoucí kurzu Alec Couros pochopitelně využil a záznamy ze všech setkání jsou stále veřejně dostupné zde.

A nebyla to setkání ledajaká. Jejich hosty byly osobnosti velmi zvučných jmen, jako jsou Stephen Downes (mimochodem též host našeho RVP_VT21), George Siemens (viz Konektivismus - teorie vzdělávání v prostředí sociálních sítí), Dave Cormier (viz Jak roste oddenek?) či Dean Shareski. Každé z těchto setkání by jistě vydalo na samostatný článek, ale pro ty, kteří vládnou alespoň pasivní angličtinou, bude jistě podnětnější zhlédnutí originálního materiálu.

Pravidelná synchronizovaná „osobní“ setkání účastníků byla jen jednou částí kurzu. Hlavním úkolem, jak ho na centrálním webu kurzu popisuje sám autor, bylo budování síťového vzdělávacího prostředí. Jde o určitý ekvivalent již zavedeného pojmu osobní vzdělávací prostředí (Personal learning environment, PLE), ovšem zdůrazňuje se sociální aspekt. Slovo síť zde neodkazuje primárně k internetu jako počítačové síti, ale k opravdovému propojení lidí, k vytváření sítě kontaktů, ve které účastníci sdílí své zkušenosti a jsou naopak obohacování druhými. Samozřejmě, že k tomuto účelu se dnes nutně používá internet.

Celý článek na spomocnik.rvp.cz

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.