Využívání prostředků, které přináší ICT v oblasti předškolního vzdělávání, je stále ne zcela běžné. V článku se pokusíme představit výhody, jež nasazení moderních technologií přináší, a představíme software určený pro cílovou skupinu žáků.
Mluví-li se o nasazení ICT do předškolního vzdělávání, jde vždy o téma, které je v určitém slova smyslu kontroverzní a problematické. Je zde řada pedagogů, kteří se k němu budou stavět skepticky, a to z řady dobrých důvodů. Pro dítě v předškolním věku je důležitý rozvoj motorických funkcí, který počítače příliš nezajišťují; odvádějí od pohybových aktivit a mohou tak nepřímo přispívat k patologickým jevům, jako jsou zdravotní obtíže nebo obezita. V neposlední řadě je zde diskutována možnost vzniku závislostního chování.
Přesto se pokusíme ukázat, že použití těchto moderních technologií může být pro děti v řadě ohledů velmi přínosné. Na druhé straně je třeba zdůraznit, že nemohou nahradit klasické výukové metody, ale spíše je mohou vhodným způsobem doplňovat.
Co přináší navíc?
Pokud jde o obecnou diskusi nad tím, jestli zapojit ICT do výuky, pak je třeba říci, zda toto zapojení dětem přináší nějaké výhody a které to jsou. Jistě bude zdravější a prospěšnější vykonávat nějakou rovnocennou aktivitu pohybově, nežli vést žáky k tomu, aby ji provozovali na počítači. Osobně si ale myslím, že pro nasazení ICT budou především dvě základní pohnutky.
Především jde o přesvědčení, že v době informační společnosti je počítač nástrojem, který by měli umět ovládat – alespoň v elementárních základech – již předškoláci. Své místo by si tak měly najít aktivity, které je naučí používat myš či klávesnici a orientovat se v nějakém výpočetním prostředí. Právě toto je jedna z činností, kterou bez počítače trénovat nelze. Přitom půjde o dovednost, kterou by pozdější žáci měli mít stále lépe zažitou a měli by být schopni se s ní nějakým způsobem vypořádat.
Často může zaznívat argument, že počítač se nedá bez znalosti čtení používat. To ale není pravda – v přehledu si ukážeme dva balíčky aplikací určených (nejen) pro předškoláky, které jsou koncipovány tím způsobem, aby při práci s nimi nebylo čtení potřebné. Jejich grafické provedení je optimalizováno tak, aby se o ovládání staraly především přehledné obrázky.
Druhým významným parametrem je možnost provozovat aktivity, pro které neexistuje rovnocenná alternativa. Příkladem tak může být třeba zvukové pexeso, hry na výuku psaní na počítači, různé kvízy a další aktivity. Komplexně pojaté balíčky mohou děti přivádět k tomu, aby měly k počítači kladný vztah, ale i vykonávaly takové činnosti, které budou dobré pro jejich osobní rozvoj.
V další části článku si přiblížíme dva nástroje, které je možné ve školce používat a to bezplatně.
Childsplay
První balíček aktivit, který si představíme, nese název Childsplay (http://www.schoolsplay.org/), je plně lokalizovaný do češtiny, šířený pod licencí GNU GPL 3 a své hlavní využití nalezne především v posledním roce předškolního edukačního procesu. Součástí aplikací jsou statistiky, takže je možné vyhodnocovat pokrok a úspěchy dítěte.
Aplikace je rozdělena do dvanácti vzdělávacích modulů, z nichž každá má rozvíjet určité schopnosti dítěte. První skupinou jsou nástroje na rozvoj paměti s tím, že je možné začít pamatováním si obrázků; následují malá a velká písmena, čísla a zvuky. Procvičování je realizováno pomocí pexesa, ve kterém postupně narůstá počet kartiček – první level zvládnou již velmi malé děti, nejvyšší obtížnosti pak až ty předškolní.
Další aktivita se týká práce s myší, ale rozvíjí i soustředěnost a postřeh. Dítě musí kliknout na plovoucí rybu v akváriu a tím ji odstraní; další aktivita spočívá v tom, že program vyslovuje anglické číslovky a hráč má kliknutím co nejrychleji určit, o které číslo se jedná.
Dále je k dipozici aktivita, kde má dítě poskládat rozuspořádaný obrázek ve čtvercové síti podle vzoru. Nechybí ani jednoduchá hra s padajícími písmenky, která má naučit práci s klávesnicí. Dítě musí stisknout písmenko dříve, než dopadne dolů. Pak je zde ještě hříčka na rozpoznávání zvuků různých zvířat, hudebních nástrojů a dalších objektů. Jde o klasický příklad toho, kdy je výuková aplikace nedocenitelná.
V poslední části programu je pak možné najít drobné hry, jako jsou kulečník či pacman, které jsou upraveny tak, aby rozvíjely dovednosti vzdělávané osoby. Osobně hodnotím balíček poměrně pozitivně – je jednoduchý, rychlý, přehledný. Nedostatkem tak je především menší množství aktivit oproti konkurenčnímu GCompris.
GCompris
Aplikace GCompris (http://gcompris.net/) patří mezi projekty, které si za mnoho let své existence vypracovaly poměrně silnou pozici na trhu a je součástí většiny linuxových distribucí, které jsou zaměřeny na školu a vzdělávání. K dispozici je pro Windows, MAC OS, Linux či FreeBSD a je šířena pod licencí GNU GPL 3. Je opět (téměř úplně) lokalizována do češtiny.
K dispozici jsou desítky aktivit, pečlivě roztříděných do jednotlivých kategorií. Řada z nich je poměrně originálních a mohou posloužit i jako inspirace pro pedagogy k nejrůznějším hrám. Vzhledem k počtu dílčích prográmků bude následný popis značně selektivní. Zajímavé také je, že aplikace má pěkný přesah také na první stupeň a může tak žáky provázet řadu let.
První kategorie se věnuje práci s klávesnicí a myší, což je pro samostatné používání balíčku dítětem velmi důležité. K dispozici jsou klasické cviky na rychlost psaní (napiš písmeno či slovo, než dopadne na zem), ale také méně otřelá varianta na současný stisk více kláves nebo třeba jednoduché matematické procvičování spojené s ovládáním numerické klávesnice. Taktéž aktivity s myší jsou poměrně rozmanité – od trénování pohybu a klikání, pomocí kterého se zobrazuje obrázek, až po dvojklik, kterým je kopaná penalta.
Připraveny jsou nástroje na procvičování paměti pomocí pexesa a to i zvukového, s možností hrát je proti počítači, což přidává této aktivitě na atraktivitě. V této kategorii je ale možné nalézt také řadu dalších užitečných aktivit, jako jsou výuka hodin, doplňování symbolů do řady nebo rozpoznávání levé a pravé ruky. Nechybí zde ani bludiště, rozpoznávání tvarů a barev.
Další sekce se věnuje hlavolamům, které jsou určené spíše pro starší žáky. Jsou zde tangramy, puzzle či hanojské věže v různém provedení, sudoku a další hry. Mezi dalšími aktivitami je jednoduché malování a textový procesor.
Pěkně je vytvořená také výuka matematiky – od elementární výuky čísel a počítání, přes procvičování posloupností čísel až po různé matematické hry a hádanky pro děti kolem desátého roku. Vše je nenásilné, pestré a nápadité. Zvláště pro matematicky nadané děti může být přítomnost takového přístupu velmi motivující, a může je mnohému přiučit.
Podobně hravým způsobem je koncipována také výuka čtení, která jej spojuje s obrázky a animacemi. Poslední dvě položky menu se věnují hrám a výzkumným aktivitám. Přítomná je tvorba jednoduchých elektrických obvodů, splnění úkolů na minimální množství tahů, práce s plavební komorou až po řízení ponorky. Z didaktického pohledu je zajímavé, že u každé aktivity jsou jasně definovány cíle, kterých by měl žák dosáhnout, a je možné tedy snadno kontrolovat, zda má daná aktivita patřičný přínos či nikoli.
Závěr
Je patrné, že softwarové projekty umožňují zajímavým způsobem doplnit a rozvinout klasickou předškolní výchovu, především v posledním ročníku, kde jsou děti připravovány na přechod do základní školy. Umožňují hravým a efektivním způsobem zapracovat na výuce písmen, čísel, základech počítání nebo rozvoji logických a analytických dovedností. Současně je seznámí s prací na počítači, která není jen stereotypním hraním, ale přináší vzdělání spojené se zábavou.
Citace: |
|
---|
Převzato z clanky.rvp.cz
3 komentářů:
Co je to "předškolní edukační proces"?
"Předškolní" je to, co se týká období, kdy člověk ještě nechodí do školy.
"Edukační proces" je výchova a vzdělávání.
Název příspěvku ukazuje, jak se pedagogická terminologie vyvíjí. Také by se mohlo napsat: ICT v preprimární edukaci.
Nechte, prosím, malé děti na pokoji, ať si alespoň z kraje svého života užijí trošku.
Ať se učí kreslit tužkou i štětcem, stříhat nůžkami, vázat uzlíky, běhat, skákat, házet s míčem, aby se nezranily, ať se naučí obléci a se a svléci, utřít si zadek, pak si umýt ruce, jíst příborem, zdravit, poprosit, poděkovat a chovat se k sobě hezky.
S počítači v tomto věku jděte do prdele. Laskavěěě.
Okomentovat