Situační zpráva: Ve školství to vře. Ministr Josef Dobeš (VV) navštívil 10. února Brusel, kde řešil s eurokomisařem László Andorem otázky fondů Evropské unie. „Zjistili jsme vážná pochybení,“ řekl Andor k projektům v Operačním programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK). Zatím je pozastavena „jen“ platba 1,2 miliardy korun, ale v dopisu z 24. ledna se uvádí: „Komise si rovněž vyhrazuje právo v případě nutnosti aplikovat úplné zastavení plateb (suspendaci) dle čl. 92 nařízení 1083/2006.“
Pozornost vzbudila v Bruselu dvojice takzvaných Individuálních projektů národních (IPn) jménem OKNO a SPORT, první za 500 a druhý za 650 milionů korun. „Vznášejí vážné pochyby, zda jejich objem může přinést nějaké smysluplné výsledky,“ napsali úředníci do Prahy. Dobeš se pak nechal slyšet, že OKNO pozmění a prosadí, ale SPORT „odpískal“. ČESKÁ POZICE již poukázala na další pozoruhodná „ípéenka“ typu Češi v Evropě (čtrnáctidílný televizní seriál za 193 milionů) nebo půlmiliardový DV TECH, kolem nějž se objevil šibal Miroslav Elfmark. Dnešní pozornost si zaslouží dvě novinky z ministerské dílny: projekty NEDIR a NVDD.
Nezveřejňované audio, korekce zápisu
V minulých měsících jsem se veřejných odborných diskusí pravidelně zúčastňoval a jejich průběh mohu bez přehánění označit za frašku. Nejprve si dovolím technickou poznámku: místnost C81 v budově MŠMT v Karmelitské 7, kde se diskuse většinou konají, je vybavena nákladným zařízením na pořizování a zpracování audiovizuálních záznamů z prezentací a přednášek v hodnotě několika stovek tisíc korun. Zvládá mixáž záznamu obrazu z kamer, zvuku i promítané prezentace z PC, dokonce nabízí možnost přímého vysílání. Toto zařízení organizátoři odborných diskusí k IPn nevyužívají a pořizují jen audiozáznam a zápis. Audiozáznam se zásadně nezveřejňuje a zápis je výrazně korigován.Zájem vzbudila zejména odborná diskuse svolaná překvapivě na 29. prosince 2011 k projektovým záměrům IPn Brána do světa E-learningu, K2 – kvalita a konkurenceschopnost v neformálním vzdělávání a Vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu (SPORT). Šedesátimilionový projekt Brána do světa E-learningu prezentoval vrchní ředitel sekce vzdělávání MŠMT Jakub Stárek, jeden z nově (bez výběrových řízení) dosazených vedoucích pracovníků, 650milionový SPORT pak předváděl jeho tvůrce Jiří Baumruk. Za zmínku stojí vyjádření ředitele odboru administrace ESF Petra Hrabánka na opakovaný požadavek z pléna na předložení podkladů k rozpočtu projektu SPORT: „My vám nemusíme nic dávat!“ Tento výrok pochopitelně v oficiálním zápisu nenajdete...
Velký bratr NEDIR
Další veřejná odborná diskuse se konala 25. ledna 2012 k projektovým záměrům NEDIR a NDVV v úhrnném objemu 1,1 miliardy korun. První projekt NEDIR za 650 milionů prezentoval Tomáš Kantor z odboru strategického rozvoje a projektového řízení České školní inspekce (ČŠI) a zároveň zástupce vedoucího dalšího IPn NIQES realizovaného v ČŠI. Stručný popis projektu NEDIR z dostupné anotace zní:
Smyslem projektu je vytvořit podmínky pro
efektivní integraci informačních toků mezi všemi zainteresovanými
subjekty resortu, tj. MŠMT a jím zřizovanými organizacemi, ČŠI, školami a
školskými zařízeními, a to jak regionálního, tak vyššího a vysokého
školství (včetně jejich zřizovatelů). Systém také umožní efektivní
komunikaci se subjekty dalšího a celoživotního vzdělávání, zejména v
rámci oblasti působnosti MPSV ČR. Záměrem projektu je vytvoření,
počáteční doplnění a následný provoz unikátního a jednotného resortního
informačního systému, který zajistí jednoduchý on-line sběr informací a
jejich vyhodnocování. Systém umožní využití dat k efektivnějšímu
strategickému plánování v oblasti vzdělávání.
Zajímavé byly doplňující informace z Kantorovy prezentace: „Pro hodnocení úspěšnosti vzdělávacího procesu je třeba mít propojení s databází úřadů práce, abychom věděli, absolventi kterých škol končí v sítích úřadů práce a získali zpětnou vazbu pro ČŠI, aby mohla prověřit, zda škola má správně nastaveny všechny tři pilíře Školního vzdělávacího programu – to znamená autoevaluace, reakce na trh práce a sociální partnerství. Jedná se poskytování zpětné vazby a efektivního nakládání s informací.“ V diskusi na toto nepokryté sociální inženýrství reagoval Bořivoj Brdička, odborník na využití IT technologií z Pedagogické fakulty UK: „Mám si odnést z prezentace ten fakt, že zaměstnatelnost absolventa školy bude hlavním cílem našeho vzdělávacího systému?“
Celý článek na webu ČESKÁ POZICE
3 komentářů:
proto: http://frantisekmatejka.blog.idnes.cz/c/245843/Nejlepe-to-jde-s-pistoli-u-hlavy-A-pak-jeste-se-zadkem-na-dotacich.html
Všem!
Tento centrálně pokoušený demokratický stát onemocněl vizí, že konkurenceschopnost je potřeba regulovat z venčí. Lidi se budou vzdělávat a pohybovat na trhu podle expertů.
Stává se často a v mnoha systémech, že se odborníci ztratí zavaleni svými odbornými termíny a v překombinovaného vědeckého poznání. Viz. školní hodnocení.
Dnes ani mluvící odborníci nechápou smysl a hodnotu hodnocení a tak se těší na výstupní měření, jehož výsledky budou v decentralizovaném školství porovnávat. Jak jinak, úředník je vždy správcem škatulek v "pravidlech", které vymysleli jiní.
Když jsme zavedli demokracii, je potřeba kultivovat její hlavní element, a to je člověk. Postavit optiku kvality na ekonomice sociálních procesů a pilířem Evropy udělat úvěry je rozjetá cesta do pekel. Svěřit svůj život do opratí cizojazyčným úředníkům a pořídit si na to elektronické a statistické mechanismy je jako držet se za ocas "opice" a slepě věřit že, když má někdo přehled a moc, že nemusíme nést tíži vlastní odpovědnosti.
Člověče bude to trvat dlouho, než se probereš s iluze a začneš na sobě skutečně pracovat?
Mirek
"Člověče bude to trvat dlouho, než se probereš s iluze a začneš na sobě skutečně pracovat?"
Vy si opravdu Mirku myslíte, že Vás Dobeš s Nečasem poslechnou ?
Okomentovat