Pane ministře, vaše reforma financování regionálního školství má přinést jednu velkou změnu, a to stanovení přesného počtu žáků v jedné třídě. Hovoří se o počtu 24 nebo 26. Pokud by jich mělo být o jednoho více nebo o jednoho méně, pak by to znamenalo, že škola od státu obdrží méně peněz a provoz bude muset hradit, dotovat obec. To by určitě zásadním způsobem ohrozilo existenci především těch menších škol. Již nyní obce vynakládají se zájmem udržet si školy v místě nemalé prostředky a doplácejí tak nemalé prostředky na jejich provoz.
Tedy reforma by znamenala další finanční zátěž a je reálné, že například druhé stupně by na vesnických školách takto zanikly. A je možné, že by v řadě případů zanikly venkovské školy vůbec a tím by i zdejší učitelé přišli o práci a rozšířili by tak zřejmě i řady nezaměstnaných.
Chci se zeptat, jestli si vůbec tento stav jako ministr školství uvědomujete. Mám velice negativní ohlasy od ředitelů škol na takovou tu vaši reformu - nereformu nebo pseudoreformu ve svém příhraničním regionu. Ale mám takové negativní ohlasy samozřejmě i od starostů, kteří mají zájem, aby se udržela škola u nich v obci, protože představuje určité centrum nejenom vzdělanosti, ale i kultury a společenského života. Oni odmítají vaši nesmyslnou reformu.
Ptám se tedy: Uvědomujete si vůbec, jaký stav může touto vaší reformou financování regionálního školství nastat?
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Také děkuji a předávám slovo panu ministrovi školství. Prosím.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Josef Dobeš: Vážená paní předsedající, vážený pane premiére, vážený pane poslanče, dámy a pánové, uvědomuji si, co může nastat.
Pane poslanče, uvědomuji si, co nastane, když něco neuděláme. A je to úplně jednoduché, protože když se podíváme do demografické křivky České republiky, tak je jasné, a to nezpochybníte ani vy, ani já, ani kdokoliv jiný, že dětí ubývá. Dětí bude bohužel ubývat a tento trend půjde prudce dolů. Z druhé strany počet škol se téměř nehýbe. Můžeme si říct, že budeme platit školy a já ty zkušenosti mám, kdy na sídlišti jsou tři školy vedle sebe. Na druhém stupni ta sídlištní škola má šestou A, B, C, D. V 6.A je sedm dětí, v 6.B je devět dětí, v 6.C je sedm dětí a v 6.D je osm dětí. Taková je realita, takhle to dneska je a ten systém přerozdělování, tak jak je nastavený, to tomu řediteli umožňuje. To je problém.
A nebo vám dám zase konkrétní zkušenost z Kuřimi, je to malé městečko kousek od Brna. Jsou tam dvě základní školy a tam teď nastupovaly děti do těch škol. Do obou škol nastoupilo šedesát dětí. Jeden ředitel je rozdělil do tří tříd po dvaceti a jeden je rozdělil do čtyř tříd po patnácti. To je možné, oba dva v tom systému dovedou velmi dobře vyžít, ale dlouhodobě je tento stav nefinacovatelný.
To, co je, to je návrh - návrh, který prošel prvním kolem, a to je poradou ekonomických ministrů, kde jsme řešili klíčové ekonomické parametry. Teď nastala doba, kdy tento ekonomický nástroj se mění v nástroj pedagogicko-odborný a diskutujeme o těch parametrech. To znamená, není nic dáno, ač mám informace, že někde z kraje objíždí lidé, kteří navštěvují školy a říkají: Ta vaše je už v mapě našeho kraje škrtnutá. To není pravda.
Předevčírem jsme se bavili s Asociací hejtmanů, bavili jsme se se Svazem měst a obcí, bavili jsme se s místním sdružením a řekli jsme, že uděláme pracovní skupinu spolu s ministerstvem a s odbornými asociacemi a budeme se bavit v tom ekonomickém modelu o dalších odborných parametrech.
Já vám třeba řeknu - jel jsem před týdnem po hradeckém kraji a objížděl jsem mimo jiné základní školy. Byl jsem v jedné škole ve Veliši, je to ópéeska, a tam je ve třídě 12, 13, 15 dětí, ale škola je tam opravena z evropských peněz. A já si myslím, že je třeba dát parametr, tam, kde ta obec, nebo jakkoliv ta škola z evropských peněz investuje velké prostředky do opravy té školy, tak by nepochybně byl nesmysl tuto školu zavřít, protože by zchátrala a ty peníze by šly vniveč.
Nyní se bavíme v ekonomickém modelu o dalších dílčích parametrech, které do toho dáme. Teprve poté co se zástupci regionů a samospráv a s odbornými asociacemi uzavřeme tento model, tak ho budeme konzultovat s vámi v Poslanecké sněmovně, v Senátu. A já věřím, že pak takto upravený modelů schválíme. Pokud bychom to neudělali, tak ten systém neufinancujeme. To ví každý. To víte vy, vím to i já, že takto přerozdělované regionální školství neufinancujeme. Nevede to ředitele k tomu, aby byli dobrými hospodáři. Umožňuje to mít čtyři šesté třídy v jedné sídlištní škole v tomto počtu dětí, umožňuje to v malém městečku s šedesáti dětmi v první třídě (?) nastavit to úplně rozdílně a oba ředitelé jsou na tom stejně a jsou v pohodě.
To není dobré. Musíme něco s demografií a sítí škol dělat, ale garantuji, nepřijdeme o malotřídky a nepřijdeme o vesnice, kde ta škola skutečně tvoří tu vesnici. To já vnímám, já jsem de facto kluk z vesnice, takže vím, že k vesnici patří hospoda, kostel a škola a já dodávám - i hřiště.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Předávám slovo k doplňujícímu dotazu panu poslanci.
Poslanec Václav Votava: Tak já jsem také dá se říci z vesnice jako vy, takže určitě to chápu. No, já jsem určitě rád, že budete diskutovat s kraji, s obcemi, o modelu, který nastavíte. Víte, já opravdu teď žiji v příhraničním regionu, který je velký plochou, hospodářsky není ještě úplně vyvinutý, je zaostalý. My přece chceme, aby se nám obce nevylidňovaly. Škola je, jak jsem říkal, v podstatě centrem kultury, společenského života, ale i stabilizačním prvkem, aby nám tam lidé zůstávali, aby tam zůstávaly mladé rodiny s dětmi.
To je velice důležité. K tomu je určitě třeba přihlížet selektivně a ne plošně tyto věci řešit, ale opravdu citlivě, i malé vísky, kde školy jsou, tak aby také zůstaly.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Pan ministr už reagovat nebude.
Interpelace Josefa Dobeše v PSP: Václav Votava se ptá na reformu financování
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
8 komentářů:
"Na druhém stupni ta sídlištní škola má šestou A, B, C, D. V 6.A je sedm dětí, v 6.B je devět dětí, v 6.C je sedm dětí a v 6.D je osm dětí. Taková je realita, takhle to dneska je a ten systém přerozdělování, tak jak je nastavený, to tomu řediteli umožňuje. "
To je totální blbost. Ať řekne, o jakou školu se jedná, jmenovitě, protože za normálních okolností by ředitel takové složení neufinancoval! (Z čeho by asi tak platil učitele, když bere peníze "na hlavu" /dětskou/?)
Kde bere Dobeš jistotu, že se bude snižovat počet dětí? My jsme měli letos na zápisech o 20 dětí víc než loni a víc než 2x víc, než můžeme vzít).
KOLEGOVÉ, POZOR!!!
Cituji: tento ekonomický nástroj se mění v nástroj pedagogicko-odborný !!!!!!!
"v jedné škole ve Veliši, je to ópéeska, a tam je ve třídě 12, 13, 15 dětí, ale škola je tam opravena z evropských peněz. A já si myslím, že je třeba dát parametr, tam, kde ta obec, nebo jakkoliv ta škola z evropských peněz investuje velké prostředky do opravy té školy, tak by nepochybně byl nesmysl tuto školu zavřít, protože by zchátrala a ty peníze by šly vniveč."
Kromě toho, že nemluví česky, je zřejmé, že musí zvýšit ostražitost školy, do kterých se neinvestovalo.
"...jsou v pohodě. To není dobré."
Jestli jeden ředitel rozdělil děti po 15 a jeden po 20 přece neznamená, že to je špatné hospodaření. Oba dostanou stejně peněz na počet dětí a s tím musí vyjít. Když zaplatí jednu učitelku navíc třeba proto, že preferuje individuální přístup, musí ušetřit jinde. V druhé škole nakoupí třeba dražší pomůcky. Jako rodiči by se mi líbilo vybrat si, co je pro mě a moje děti důležitější.
to 10:20
"...jsou v pohodě. To není dobré."
Pokud jsou při těch počtech v pohodě, pak to určitě není OK. Někdo to musel zaplatit.
Zdá se mi, že každé slovo "platba", "rentabilita", "efektivita prostředků" způsobuje u některých, že začnou vidět rudě. Zato když se mluví o platech, to jsme kolegové všichni zajedno, že.
Je videt, ze Dobes je uplne mimo realitu skolstvi. O jeho odbornosti (i zdravem rozumu) se daji vest debaty. Paneboze! At jej uz vyhodiiii !!!!!!
Okomentovat