Interpelace Josefa Dobeše v PSP: Jan Látka se ptá na reformu financování škol

pátek 3. února 2012 ·

Vážený pane ministře, vámi navrhovanou reformu regionálního školství považuji doslova za likvidační. Je patrné, že cílem představených změn je zachovat pouze velké sídlištní školy a gymnázia, zatímco výuka v menších obcích a malých venkovských školách má být omezena. Od příštího roku totiž zřejmě zanikne řada škol, které dnes kvůli úbytku dětí nedokáží naplnit třídy do tzv. ideálního počtu 24 či 25 žáků.


S vaším návrhem nesouhlasí Asociace krajů, Sdružení místních samospráv ani Svaz měst a obcí.

Dovolil bych si zmínit některé negativní dopady, které váš návrh obsahuje. Je to především likvidace současné sítě základních škol, a na to navazující postupné vylidnění venkova. Zdá se, že zcela pomíjíte značné zmaření investic, vložených do školských budov. Možné je i nebezpečí případného vracení peněz Evropské unii u škol, které již nějaké prostředky z EU čerpaly. Pominout jistě nelze ani předpokládané zvýšení výdajů rodinných rozpočtů rodin s dětmi, které již tak mají čím dál hlouběji do kapsy. Nelíbí se mi ani zvýšená bezpečnostní rizika při cestách dětí do vzdálenějších škol.

Vážený pane ministře, jsem přesvědčen, že v oblasti regionálního školství a jeho reformy je potřeba postupovat koncepčně a v úzké koordinaci s regiony a kraji. Nejsem pro použití stejného přístupu u základního i středního školství. Je nutné respektovat specifika regionů a krajů, a také zachovat dostupnost sítě základních škol pro občany. Ve způsobu financování by se také mělo odrazit hodnocení kvality škol.

Ptám se proto, pane ministře: Nezvažujete po reakcích odborné veřejnosti, opozice i některých koaličních partnerů změnu přístupu k financování regionálního školství?

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Děkuji za dodržení časového limitu téměř přesně. A nyní poprosím pana ministra, který má asi pět minut. Prosím.

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Josef Dobeš Života? Vážený pane předsedající, vážený pane poslanče, dámy pánové, já rozumím tomu, že interpelace, když se připraví, čte se, tak nemůže reagovat na situaci před 20 - 25 - 30 minutami. Přesto to zkusím zopakovat. Je tu teoretický model, který, v tuto chvíli probíhá pracovní skupina zástupců ministerstva školství a přesně z těch všech 3 asociací: Sdružení místních samospráv, Asociace krajů a Svazu měst a obcí. Spolu s nimi tvoříme pracovní skupinu, abychom procházeli další body, které by měly v parametrech financování regionálního školství být.

Když říkáte, že se vynaložily finanční prostředky z Evropských fondů, aby nebyly vraceny, tak je to jeden z prvků. Jestliže obec si váží své školy, váží si vzdělávání a starosta dává třeba 50 % rozpočtu do školství, do své školy, a ta škola je vybavená, ta škola je opravená, dokáže vyčerpat evropské fondy, tak to by měl být další ukazatel, jak se rozhodovat o osudu této školy.

A na to já jsem ochoten přistoupit, o tom jsem ochoten se bavit, a v tomto duchu bychom tu koncepci měli nastavit, protože jinak vyjdou vniveč peníze, které tam jsou, a opravená, spravená škola, za 20 let by to byl škaredý pomník této reformy, a to já nechci.

Máme pracovní skupinu. Kromě tady těch tří samosprávných sdružení tam budou odborníci z asociací školských. A budeme se o těch parametrech bavit.

Na druhou stranu je tu jeden fakt, který neovlivní žádná pracovní skupina, a to je počet dětí v České republice. Já se přiznám, že jak jezdím po České republice, po školách, byl jsem - už jsem to tady zmiňoval - ve škole ve Velíši. Malá vesnička. A teď jsem tam diskutoval. Byla plná tělocvična lidí z té Velíše. A bavili jsme se. A bavili jsme se o tom, jak to pojmout. A tak jsme se dohadovali. Já jsem říkal: Víte co? Zkusme udělat jednu věc tady u vás ve Velíši. Přerušme na dvě, na tři hodiny tuto debatu, běžte domů, rodiče, a pojďme pracovat na demografii vaší obce. A za devět měsíců já sem přijedu a zjistím, jestli se to povedlo. A pak je šance, že stoprocentně zachráníme tu školu.

Je to nadsázka, ale je v tom ten zakopaný pes. Jestliže bude čím dál méně a méně dětí, pak si budeme muset zvykat na to, že škol bohužel bude muset být méně. A já ale tady znovu říkám - vy jste říkal, je to ve prospěch velkých sídlištních škol - přesně naopak. Přesně naopak. Uvedl jsem příklad, že jsou vedle sebe pět minut cesty tři sídlištní školy. A v tom systému si velmi klidně žijí. A to je špatně. Tam by měl být první pohled na efektivizaci celého systému.

A znovu říkám - programové prohlášení vlády je podpora malotřídních škol. A v té tabulce - kdy my říkáme: kdyby to bylo jen podle toho hrubého nástřelu, tak si všechny malotřídní školy v systému výrazně polepší. Ale já znovu říkám: Je potřeba to doplnit o další parametry, aby školy ve vesnicích, plně organizované, nebyly ohroženy. A tam, kde se do toho investovaly peníze, kde třeba je demografie za pět, za šest let příznivější. A mohou tam být další a další parametry.

Ale když se situace nezlepší, za šest, za sedm let budou muset děti dojíždět - ta vlna bude muset nepochybně přijít. A ona přichází. Starostové už to dneska dělají. To není žádný výmysl Dobeše a ministerstva teď, ale hejtmani několik let optimalizují síť škol. A zřizovatelé na úrovni měst a obcí to dělají stejně tak.

Jenom si říkáme, že to někde není úplně dostatečné a hlavně koordinované. A nejsou pro to jednotné parametry. Tak já vám tady říkám, že je pracovní skupina, kde mají zástupce samosprávy a odborná veřejnost.

Děkuji.

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Poprosím pana poslance Látku, aby reagoval.

Poslanec Jan Látka: Ano, pane ministře. Já jsem tady samozřejmě byl při tom vašem prvém vystoupení, poslouchal jsem. Mě trošku mrzí, že obecně tato vláda dělá spoustu věcí tak, že pouští jakési balónky - a musím říci, že vaše ministerstvo je na to opravdu kadet - kdy vyzkoušíte, co to s tou veřejností udělá a pak buď jdete dál, nebo začnete v těch momentech couvat.

Vy tady zmiňujete jednání se samosprávami. Proč ta skupina nevznikla dříve, než vůbec došlo k vypuštění nějakých návrhů? Vždyť vlastně i někteří vaši koaliční partneři - nechci tady používat slova Petra Gazdíka a dalších, jak se k tomu postavili, k vašim návrhům reformy. Samozřejmě, dohodněte se se všemi zainteresovanými, připravte to a pak teprve předložte. Takhle by to mělo vypadat.

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tak. A ještě prosím pana ministra. Dvě minuty.

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Josef Dobeš: Vážený pane poslanče, já mám styl práce přesně naopak. Abych svolal lidi, abych zavolal Asociaci hejtmanů, abych zavolal představitele svazu obcí a okrádal je o drahocenný čas, tak pro to musí být nějaký podklad, který prošel nějakou první prověrkou, protože jinak budu plácat, plácat a plácat, budeme dělat nad ničím pracovní skupinu a je to špatně.

Připravil jsem materiál, ten prošel poměrně první ostrou prověrkou - poradou ekonomických ministrů. A teprve s tímto mandátem ho dávám do těchto pracovních skupin a jsem připraven to modifikovat. Ne naopak. Nedovedu si to představit.

A ony balónky. Já nevím, co je to za vypouštěné balónky. Státní maturity, pětky a devítky, změna financování regionálního školství, smlouvy s rodiči. Mimochodem, to byl často takový bílý pejsek nebo balónek. Nikdo dneska neví, že běží od září projekt na sto školách a my ho pravidelně vyhodnocujeme a máme z toho výsledky. Těm školám, zdá se, a my to teď v únoru budeme mít na tiskovce, těm školám model vyhovuje. Zase to bylo něco a teď se to dotahuje. Etická výchova na školách a podobně. Jedno za druhým. To nejsou balónky. To jsou věci, na kterých lidé na ministerstvu pracují a věci dotahují. Takže takhle.

Děkuji.

1 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
3. února 2012 v 10:00  

"Přerušme na dvě, na tři hodiny tuto debatu, běžte domů, rodiče, a pojďme pracovat na demografii vaší obce. A za devět měsíců já sem přijedu a zjistím, jestli se to povedlo. "

Štípněte mě a řekněte, že se mi to jenom zdá, prosím! (Pikantní je obzvlášť použití 1. os. - pojďme.)

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.