Metodická doporučení k rozvoji matematické gramotnosti v základním vzdělávání navazují na aktivity Národního ústavu pro vzdělávání směřující k podpoře rozvoje matematické gramotností ve školách. Předložený soubor metodických doporučení je pouze malou ukázkou toho, jak lze ve výuce cíleně rozvíjet matematickou gramotnost a kde lze nalézt zajímavé postupy a metody k rozvíjení jednotlivých složek matematické gramotnosti.
Matematická gramotnost je schopnost jedince poznat a pochopit roli, kterou hraje matematika ve světě, dělat dobře podložené úsudky a proniknout do matematiky tak, aby splňovala jeho životní potřeby jako tvořivého, zainteresovaného a přemýšlivého občana.
Sledované matematické dovednosti | 2006/2007 | 2009/2010 | Trendy |
Schopnost matematizovat reálné situace | 76,0 | 69,4 | - |
Používání správné terminologie a symboliky | 80,0 | 82,3 | + |
Řešení problémových úloh | 85,0 | 79,6 | - |
Praktické využití poznatků z matematiky | 87,0 | 83,3 | - |
Formování občanského kritického myšlení | 51,3 | 56,3 | + |
Práce s chybou | 79,0 | 79,6 | 0 |
Odhad výsledků | 15,0 | 17,3 | + |
ČŠI doporučuje učitelům matematiky zaměřit se na procvičování odhadu výsledků, formování občanského kritického myšlení, matematizaci reálných situací a práci s chybou.
- Schopnost matematizovat reálné situace
- Používání správné terminologie a symboliky
- Řešení problémových úloh
- Praktické využití poznatků z matematiky
- Formování občanského kritického myšlení
- Práce s chybou
- Odhad výsledku
- Informační gramotnosti žáků i učitelů
- Kvalifikovanost učitelů matematiky
- Účast pedagogických pracovníků v rozvojových projektech
Literatura
[1] BLAŽKOVÁ, B.: Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Ikaros [online]. 2005, roč. 9, č. 11 [cit. 13. 12. 2011]. Dostupné z WWW: http://www.ikaros.cz/node/2030.[2] Cachová, J., Stehlíková, N. Konstruktivistický přístup k vyučování a praxe. In: Podíl učitele matematiky ZŠ na tvorbě ŠVP. Praha: JČMF, 2006.
[3] Cihlář, J.; Nocar, D.; Zelenka, M. Využití informačních technologií a komunikačních technologií ve vyučování matematice na 2. stupni ZŠ. In: Podíl učitele matematiky ZŠ na tvorbě ŠVP. Praha: JČMF, 2006.
[4] Gramotnosti ve vzdělávání. Příručka pro učitele [online]. 1. vyd.. Praha: VÚP, 2010. 64 s. [cit. 2011-04-29]. ISBN 80-87000-41-0. Dostupné z WWW: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2010/02/Gramotnosti-ve-vzdělávání1.pdf.
[5] Hausenblas, O. Košťálová, H. Co je E – U – R. Kritické listy 24. Dostupné z WWW: http://www.kritickemysleni.cz/listy.php?co=klisty24_eur.
[6] Hejný, M.; Jirotková, D.; Kratochvílová, J. Práce s chybou jako strategie rozvoje klíčových kompetencí žáka. In: Podíl učitele matematiky ZŠ na tvorbě ŠVP. Praha: JČMF, 2006.
[7] Hošpesová, A.; Stehlíková, N.; Tichá; M. Cesty zdokonalování kultury vyučování matematice. České Budějovice, 2007.
[8] Janáčková, J. Žákovský projekt v hodinách matematiky 8. ročníku základní školy na téma: „Geometrie mého okolí“. Karlovy Vary 2007 (Závěrečná práce projektu ESF.) Dostupné z WWW: http://class.pedf.cuni.cz/NewSUMA/Download/Volne/SUMA_90.pdf;.
[9] JANOVSKÁ, B. Nestandardní aplikační úlohy a problémy. Učitelský nápadník pro 1. stupeň ZŠ. Praha: Raabe, 2007. ISSN 1803-3487.
[10] JONÁK, Z. Uplatňování kritického myšlení. Metodický portál: Články [online]. 15. 10. 2004, [cit. 2011-12-13]. ISSN 1802-4785. Dostupný z WWW: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/119/UPLATNOVANI-KRITICKEHO-MYSLENI.html;.
[11] KALOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
[12] Koncepce matematické gramotnosti ve výzkumu PISA 2003, ÚIV, Praha.
[13] Kuřina, F. a kol. Matematika a porozumění světu. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1743-7
[14] Molnár, J. A KOL. Matematika 7. Olomouc: Prodos, 1999. ISBN 80-7230-032-6
[15] OLŠÁKOVÁ, Věra. Objevujeme vlastnosti osové souměrnosti. Metodický portál: Články [online]. 06. 12. 2011, [cit. 2011-12-15]. Dostupný z WWW: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/14715/OBJEVUJEME-VLASTNOSTI-OSOVE-SOUMERNOSTI.html. ISSN 1802-4785.
[16] PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.
[17] SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1812-7.
[18] Tematická zpráva Podpora rozvoje čtenářské gramotnosti v předškolním a základním vzdělávání. Praha: ČŠI, únor 2011. Dostupné z WWW: http://www.csicr.cz/cz/85450-tematicka-zprava-podpora-rozvoje-ctenarske-gramotnosti-v-predskolnim-a-zakladnim-vzdelavani;.
[19] Tematická zpráva Podpora rozvoje matematické gramotnosti v předškolním a základním vzdělávání. Praha: ČŠI, únor 2011. Dostupné z WWW: http://www.csicr.cz/cz/85423-podpora-rozvoje-matematicke-gramotnosti-v-predskolnim-a-zakladnim-vzdelavani.
[20] Vyšín, J. Mezinárodní kolokvium UNESCO o vyučování matematice na středních a vysokých školách. Pokroky matematiky, fyziky a astronomie, Vol. 14 (1969), No. 5, 227–237. Persistent URL: <http://dml.cz/dmlcz/138915>.
[21] Využívání obrazových materiálů nejen v matematice, Praha: NÚV – divize VÚP, 2011. Dostupné z WWW: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/11/letakobrazovymaterial.pdf.
Přílohy: |
|
---|
Převzato z clanky.rvp.cz
3 komentářů:
V tomto státě vám nepomůže ani matematická gramotnost. Stačí nezaplatit 30,- poplatek v nemocnici a platíte desetitisíce nebo přijede rovnou exekutor, který vám zabaví celý dům. Tak jakápak finannční gramotnost, když neexistuje právní stát. Leda že by jsme spočítali, jak naroste zapomenutý dluh 30,- Kč za jeden rok v % ?
Leda že by jsme spočítali
Ono to není nejlepší ani s tou češtinářskou gramotností, viďte, kolego. Přesto, pokud chcete být považován za vzdělance, prosím užívejte tvar bychom. Pro 2. osobu mn. č. pak "byste", případně. Děkuji.
Pro 9:18
Úvodem: Nejsem pisatel příspěvku z 8:42.
Pokud jste, vážený "kolego" z 9:18, učitel, tak potěšpánbůh.
"Dokázat" svou /domnělou/ velikost se Vám určitě povedlo.
Možná pravopis zvládáte perfektně, možná by to chtělo zvládat ještě něco navíc.......
Okomentovat