David Hawiger: Bodové hodnocení dnes a před šesti lety (4. díl)

středa 15. února 2012 ·

Tímto článkem přecházím do současnosti a možná přidám další lákadlo - v minulém pololetí jsem se pokusil propojit systém bodového hodnocení s tvorbou vzdělávacích materiálů v rámci "EU peníze školám".

Škola, na kterém momentálně působím, bude na konci února sepisovat další monitorovací zprávu a tentokrát bude zasílat velký balík "DUMek". Jako učitel matematiky v 6.ročníku jsem se dohodl s vedením školy, že se pokusím propojit svůj styl výuky se sestavením sady výukových materiálů, které by byly předloženy k posouzení ... a uvidíme.


Pravidla pro hodnocení v hodinách matematiky

Základem celého modelu výuky jsou pravidla, která byla žákům náležitě vysvětlena na začátku školního roku. Zároveň je v tištěné podobě obdrželi i rodiče.

Zjednodušeně sepsáno se jedná o následující:
  1. Za každý tématický celek může žák získat nejvýše 100 bodů.
  2. Žák může obdržet body následovně:
    1. za řešení problémových úkolů (nejvýše 50 bodů)
    2. za vypracování dobrovolných aktivit (nejvýše 20 bodů)
    3. za znalostní testy (nejvýše 20 bodů)
    4. za zpracování zápisů (nejvýše 10 bodů)
    5. za prezentace jako doplňkové body
  3. Na závěr tématického celku bude počet bodů převeden na známku na základě této tabulky:
    Známka
    1
    2
    3
    4
    5
    Počet bodů
    100-80
    79-60
    59-40
    39-20
    19-0
  4. Celkové hodnocení na vysvědčení je dáno aritmetickým průměrem získaných známek ze všech tématických celků.

Jak to vypadá na konci každého tématického celku

Čtvrtým tématickým celkem, který jsme probírali, byla druhou část k desetinným číslům. A takový byl výstup po uzavření celku (co řádek to žák třídy - jména žáků jsem přirozeně odstranil):

Vysvětlivky:
  • Hodnocení:
    • B = počet bodů, které žák v tématickém celku získal
    • O = odchylka od "průměrného žáka ve třídě" (modře nad průměrem, červeně pod průměrem)
    • Z = známka do žákovské knížky
    • P = pořadí žáka ve třídě
  • Oblasti hodnocení:
    • U = praktické úkoly (práce ve vyučovací hodině)
    • A = dobrovolné aktivity (buď práce doma nebo v momentě, kdy má žák hotovu práci ve výuce)
    • T = test (... ale spíše se jedná o malou písemku)
    • Z = zápisové sešity (žáci v matematice používají dva druhy sešitů - jeden pro zápis důležitých informací a druhý pro procvičování - zápisový sešit je pak hodnocen)
  • Sloupce v jednotlivých oblastech:
    • B = počet bodů,  které žák v dané oblasti získal
    • U = procentuální úspěšnost vzhledem k maximu
    • O = odchylka od  "průměrného žáka ve třídě" pro danou oblast

Jak to vypadá na konci pololetí

Nedávno žáci obdrželi výstupní hodnocení za první polovinu školního roku. Krom vysvědčení jsem měl možnost je seznámit s dalšími výstupy. Zde nabízím sumarizaci klíčových dat:

Co se nachází na jednotlivých stránkách:

  • str.1 = sumarizace bodů pro všechny žáky třídy za všechny tématické celky
  • str.2 = sumarizace dat po jednotlivých tématických celcích a rozklíčované po sledovaných oblastech
  • str.3 = grafické znázornění zisku bodů jednotlivých žáků (víceméně znázorněná data ze str.1)
  • str.4 = rozložení bodů za celou třídy (a to jak po jednotlivých oblastech, tak po celcích)
  • str.5 a 6 = hodnotící list jednoho z nejúspěšnějších žáků ve třídě (první strana je sumarizace v tabulce; druhá strana obsahuje grafické znázornění, včetně některých porovnávání ve třídě či s "průměrným žákem")
  • str.7 - 9 = hodnotící list mírně nadprůměrného žáka třídy
  • str.10 a 11 =  hodnotící list jednoho z nejméně úspěšných žáků třídy

Je samozřejmé, že takové výstupy nemohou být jedinou formou hodnocení žáka (ať už jeho výkonu, či ostatních stránek jeho osobnosti). Nicméně to vypadá, že žáci takto přijímají celkové hodnocení na vysvědčení jako objektivní ocenění jejich přístupu za první pololetí. Mimo jiné si to myslím i proto, že si nakonec ve třídě většinově zvolili stejný model hodnocení a to i s tím, že příští pololetí "bude přísnější" na získávání bodů.

1 komentářů:

Pytlik Blaha řekl(a)...
15. února 2012 v 12:42  

Snahou o maximalizaci objektivity výkonu žáka si prošel nejeden učitel. Když k tomu má navíc i počítač, pak se dějí věci.
Ohlédnu-li se, mohu ve značné zkratce konstatovat, že "snaha" ústí do dvou, na první pohled si možná protiřečících, velkých problémů. A to:
složitost a průhlednost.
1. Po mnohaletých experimentech s váhami, reltivizujícími průměty bodů a vývojových tendencí zjistíte, že Semerádův pošklebek zaznamenáváte červeným dvojbodem s koeficientem 1,8 a s posledním záchvěvem zdravého rozumu urychleně vyhledáte odbornou pomoc.
2. Závěrečnou klasifikaci, kterou vám vyplivne stroj, napsat do výkazu prostě musíte, protože by se vám zhroutil svět. Ovšem trojka z vedlejšího předmětu se na vysvědčení mezi samými výbornými vyjímá doopravdy dost blbě. Prozřete, až poblíž vás někdo utrousí: "Tak sis prosadil svou, co?" a následně vyjde najevo, že pro příští rok jste na holém úvazku, s pár hodinami mimo svoji aprobaci a bez odměn. Příště ustojíte infarktový atak a zapíšete známky jako poslední.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.