Zpráva o obsahu studie Marca Prenského o integraci technologií do vzdělávacího procesu, jež je stěžejním materiálem popisujícím vizi stojící za americkým portálem Edutopia.
Marca Prenského by měli čtenáři Spomocníka již dobře znát. Je to
světoznámý odborník na výukové využití počítačových her, který zavedl
rozdělení populace na digitální imigranty a domorodce, o němž se již
přes 10 let živě diskutuje (viz Technologie jako příčina vývojové nespojitosti).
Původně bylo toto rozdělení vnímáno jako předěl mezi generací starší
(rodiče, učitelé) a tzv. „síťovou“. Toto rozdělení nebylo nikdy ostré
a jednoznačné. Postupem času došlo u chápání rozdílů v přístupu
k technologiím ke značnému posunu. Dnešní pohled na věc velmi pěkně
popsal David White - Jste rezident nebo návštěvník?.
Jedním s mimořádně zajímavých míst, kde hledá Spomocník zdroje
inspirace, je americký portál podporující zavádění moderních metod
využití vzdělávacích technologií v praxi - Edutopia (naposledy Online Learning podle Edutopia). Jako jeden ze základních nosných dokumentů je zde zveřejněna Prenského esej Shaping Tech for the Classroom s podtitulem Školy 21. století potřebují technologie 21. století,
jejíž obsah velice srozumitelně přibližuje problematiku transformace
vzdělávání v důsledku integrace technologií do výukového procesu. Tuto
integraci často chápeme jako proces inovační, jemuž jsme se již též
opakovaně věnovali – např. v článku Difuze technologií ve škole 21. století.
Prenského esej velmi pěkně doplňuje pohled na to, jak tato inovace
probíhá. Určitě bude stát za to, seznámíme-li se s ní trochu podrobněji.
Podobně jako často používaný difuzní model učitele definovaný původně
již na počátku 90. let v rámci projektu ACOT (1. nutnost,
2. mistrovství, 3. vcítění, 4. inovace) a difusní model celé školy podle
BECTA aplikovaný v Profilu Škola21
(1. začínáme, 2. máme první zkušenosti, 3. nabýváme sebejistoty, 4.
jsme příkladem ostatním), i Prensky definuje 4 stupně vedoucí k plné
integraci technologií:
- Nahodilé pokusy.
- Staré cíle starými metodami.
Něco podobného můžeme pozorovat při zavádění vzdělávacích technologií. Staré učebnice převádíme do elektronické podoby, testy, které mají zcela tradiční formu, chceme dělat na počítači, dokumenty s digitalizovanými původními výukovými materiály posíláme žákům jako soubory. Vytváříme celé nové online kurzy, které ve skutečnosti kromě snadnější dostupnosti nic nového nepřinášejí.
Zakořeněné zvyklosti nutící učit postaru i s využitím technologií vedou k zákazům, blokování, kontrole a potřebě co největšího řízení výukového procesu. Celou řadu činností, jež ve skutečnosti mohou být výukově užitečné a budují kompetence pro život v dnešním světě potřebné, nelze za těchto podmínek vůbec realizovat. Rozpory mezi využitím technologií ve škole a mimo ni se prohlubují a vedou ke značné frustraci žáků.
- Staré cíle novými metodami.
Jedná se o docela nové (nebo, chcete-li, experimentální) postupy, které jsou implementovány učiteli se záměrem naplnit výukové cíle (standardy), jež zůstávají po mnoho generací téměř beze změny. Jejich obsah odpovídá tomu, co si o výukových cílech myslí didaktici, učitelé a většinou i rodiče, kteří si neumějí představit školu úplně odlišnou od té, do níž sami chodili.
- Nové cíle novými metodami.
Celý článek v spomocnik.rvp.cz
0 komentářů:
Okomentovat