Návrh koncepčního záměru reformy financování regionálního školství dospěl do dalšího stádia. Dne 12. ledna skončila veřejná diskuze. Nejen k jejím výsledkům hovořili na tiskové konferenci ministr školství Josef Dobeš a jeho první náměstek Ladislav Němec.
Ministr na začátku zopakoval základní důvody pro změnu financování regionálního školství: „Když v roce 2005 skončily
osnovy a vznikl rámcový vzdělávací program, nikdo nespočítal, co to bude ekonomicky znamenat. My v našem modelu
poprvé vyčíslíme, kolik je na něj třeba minimálně peněz.“ Celý systém financování je třeba zjednodušit, snížit počet
normativů, které si nestanoví kraje, ale určí je ministerstvo a nastavit podmínky tak, aby byly pro ředitele škol
předvídatelné. Zároveň Josef Dobeš zdůraznil, že MŠMT v rámci nového modelu financování nic neušetří, pouze peníze
vložené do regionálního školství lépe přerozdělí.
„Kategoricky vylučuji, že budou rušeny malotřídky, nebo že to dopadne na spádové školy,“ říká ministr. Je
možné, že některé plně organizované dvoustupňové školy přejdou na model jednostupňových škol, či málotřídek, o tom
však stejně jako dosud nerozhodne ministerstvo, ale zřizovatel.
Výsledky diskuze odborné veřejnosti následně představil první náměstek ministra Ladislav Němec. „Cílem diskuze bylo
najít potřebnou shodu s hlavními partnery pro optimální nastavení všech rozhodujících parametrů,“ říká náměstek. MŠMT
zpětnou vazbu z této diskuse využije nastavením parametrů tak, aby nový systém financování plnil svůj cíl -
zefektivnění a zkvalitnění vzdělávání.
Zásadní připomínka diskuze se týkala rychlosti, se kterou MŠMT chce provádět reformu. „Osobně si myslím, že rychlost
je důležitá, protože otálení nás dodržena do katastrofálního stavu v letech následujících. Termíny chceme v první
fázi dodržet, s tím, že v opodstatněných případech může někde dojít k přechodnému období,“ komentuje L. Němec. Druhá
připomínka se týkala zásadního rozdílu ve financování základního a středního školství, další se týkaly fixních
parametrů, normativů na jednotlivé obory či víceoborové třídy.
„Nyní se chystáme vyjet do terénu a o celém návrhu diskutovat osobně. Názory našich partnerů jsou pro nás důležité,“
říká náměstek. V rámci takzvané „roadshow“ po krajích ČR budou zástupci MŠMT diskutovat se zástupci krajských úřadů,
měst a obcí, odborných asociací o konkrétní situaci v tom kterém kraji.
Časový harmonogram návrhu koncepce:
září 2011 - návrh byl projednán ve výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu PSP ČR
(tzv. „školský výbor“).
říjen 2011 - návrh byl schválen poradou ekonomických ministrů.
28. listopadu 2011 - upravený a rozšířený koncepční záměr zveřejněn na webových stránkách
ministerstva školství a zároveň zaslán hlavním partnerům (Asociace krajů ČR, krajské úřady všech krajů, Svaz měst a
obcí ČR, Sdružení místních samospráv ČR, Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska, Česká biskupská konference,
Unie školských asociací, školské odbory (Českomoravský odborový svaz pracovníků ve školství). Byla tím zahájena
veřejná odborná diskuse. Během ní se odborná veřejnost (prostřednictvím výše zmíněných subjektů) mohla k navrhovaným
změnám vyjádřit a uplatnit své připomínky a návrhy řešení dané problematiky.
5. prosince 2011 - proběhla veřejná prezentace koncepčního záměru, jíž se zúčastnili zástupci
všech hlavních partnerů.
12. ledna 2012 - ukončena veřejná diskuze, připomínky se na MŠMT vyhodnocují. Ministr Josef
Dobeš s náměstkem pro regionální školství Ladislav Němec plánují v rámci takzvané "roadshow" během ledna a února
navštívit místa, odkud vzešlo nejvíce připomínek a osobně zde diskutovat.
Březen 2012 - zapracování relevantních návrhů a připomínek do koncepčního záměru.
Červen 2012 - zveřejnění finální podoby.
Hlavní cíle koncepce:
- Efektivněji využít peníze, které stát do regionálního školství dává.
- Dát školám i jejich zřizovatelům dlouhodobou jistotu v tom, kolik peněz ze státního rozpočtu na mzdy pedagogů, na učebnice a učební pomůcky pro svoji školu dostanou.
- Přispět ekonomickými nástroji k tomu, aby v budoucnu bylo zajištěno kvalitní vzdělávání v rozumně zorganizovaných školách podle rámcového vzdělávacího programu. Tyto školy musí svým počtem, dostupností, rozložením, naplněností tříd i oborovou strukturou odpovídat potřebám současného i budoucího populačního vývoje v ČR.
- Školy, které jsou už dnes dobře organizovány z pohledu kvality vzdělání i ekonomické efektivity.
- Mateřské a neúplné základní školy v malých obcích (malotřídky).
- Inkluzivní vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžných školách. Chceme odstranit stávající nejistotu škol, které tyto žáky vzdělávají a přitom nevědí, jaká míra podpory vzdělávání těchto žáků jim bude státem hrazena.
- Málo naplněné školy, které z objektivních důvodů (např. dopravní obslužnost, dočasný „populační propad“, vzdělávání žáků v máločetných oborech vzdělávání atd.) nemohou dosáhnout parametrů nastavených v novém systému financování pro plně organizovanou školu.
Jaké vzniknou úspory:
Žádné. Chceme pouze efektivnější a spravedlivější přerozdělení peněz.
Závěrem:
Chceme, aby v novém systému financování byl žák více subjektem kvalitního vzdělávání, než jen „zdrojem“ získání prostředků státního rozpočtu, jak je tomu mnohdy dnes.
4 komentářů:
Pane ministře, vím že to těžko pochopíte, ale přesto:
Marně se i s vaším poskokem Němcem namáháte.
Vaše pravidla financování, ze kterých to, že mají prostě a jednoduše ušetřit, kouká jak sláma z bot, ať si o tom vykládáte co chcete, nemají šanci.
Jsou protiústavní a i když je vaše slavná koalice proválcuje parlamentem, tak až je kdokoli napadne u ústavního soudu, nemají šanci projít.
A hlavně ať vás ani nenapadne stavět se u nás na vsi v hospodě. Dostal byste přes tlamu hned u dveří (a i bez toho na ni není žádný povznášející pohled).
Jen, aby tím efektivnějším a spravedlivějším rozdělením peněz nenadělali víc škody než užitku. Současné dění na MŠMT v čele s Dobešem mi připomíná situaci, kdy sopka zavalila samu sebe. Chrlí kopu nepromyšlených nápadů a koncepcí či spíše antokoncepcí a naprosto jim nedochází, že každá výrazná změna by měla být skutečně dopředu promyšlená, aby vše klaplo. Dobešova metoda hokus pokus dovede naše školství do hrobu. To mohl zkoušet na vězních, když nevyšlo jedno, mohl zkusit druhé, ale zde to voní řádným průšvihem a likvidací systému. A pokud zlikvidujeme systém ve školství, tak pánbůh s námi.
"pokud zlikvidujeme systém ve školství"
Vy o nějakém funkčním systému víte? podělte se, prosím.
"sopka zavalila samu sebe"
Která to byla? Aspoň nějaká naděje!
Okomentovat