Existujú dva druhy spoločenských inštitúcií: jedny sú založené na donucovaní, druhé na dohode. Skúsme nad oboma druhmi trochu porozmýšľať. Možno pri tom pochopíme všeličo o problémoch dnešnej školy.
Donucovacích inštitúcií už v modernej spoločnosti nie je veľa, ale nejaké ešte predsa len potrebujeme. Typickými príkladmi sú väzenie, psychiatrická liečebňa a v niektorých krajinách aj armáda. Na akých princípoch fungujú donucovacie inštitúcie? Predovšetkým je tu štátom daná povinnosť niektorých občanov „odovzdať sa“ na istý čas do ich pôsobnosti. Toto nariadenie má formu rozsudku (väzenie), lekárskeho nálezu (psychiatria) či povolávacieho rozkazu (armáda). Vnútri samotných týchto inštitúcií panuje prísna hierarchia medzi zamestnancami a „klientmi“. Zamestnanci (dozorcovia, psychiatri, dôstojníci) sú takmer neobmedzenými autoritami a pánmi – určujú obsah činností, režim dňa, takmer všetko… Klienti (väzni, pacienti, vojaci) sú vnímaní iba ako objekty (nie subjekty) pôsobenia, ako pasívni účastníci diania. Nemajú žiadne významnejšie práva či právomoci, nemajú možnosť ovplyvniť chod danej inštitúcie a na ich názor sa prihliada iba vo veľmi obmedzenej miere (ak vôbec). No a aby to celé fungovalo, disponuje každá z týchto inštitúcií škálou represívnych (korektívnych) prostriedkov, ktoré sú v prípade potreby použiteľné (a používané!) voči takým klientom, ktorí by chceli voči režimu v danej inštitúcii revoltovať, podkopávať ho, sabotovať jednotlivé činnosti či útočiť na zamestnancov inštitúcie.
Väčšina inštitúcií v modernej spoločnosti funguje na princípe dobrovoľnej dohody jednotlivých aktérov. Zväčša nepísanej, často dokonca ani nevyslovenej, napriek tomu implicitne vnímanej a chápanej všetkými zúčastnenými. Uveďme ako príklad divadlo. Aj v divadle máme zamestnancov (režisérov, hercov…), ktorí určujú, čo sa v divadle bude diať. Aj divadlo má isté vnútorné pravidlá, ktoré všetci (herci aj diváci) dodržiavajú. Je však založené na dobrovoľnosti – nikto nenúti divákov, aby prišli na predstavenie. Divadlo nedisponuje žiadnymi represívnymi prostriedkami, ale ani ich nepotrebuje, keďže je dobrovoľné. Divák, ktorému sa predstavenie nepáči, môže kedykoľvek odísť. Oproti donucovacím inštitúciám je tu však jeden podstatný rozdiel: práve preto, že divadlo je dobrovoľnou inštitúciou, musia jeho zamestnanci pozorne sledovať záujmy a reakcie publika a koncipovať repertoár tak, aby bol pre divákov zaujímavý. Aj jednotlivé predstavenia musia byť zaujímavé a čo najkvalitnejšie, inak hrozí, že po prestávke už budú hrať iba pre uvádzačky a hasičov.
Celý článek na Burjan o škole
Vladimír Burjan: Donútenie alebo dohoda – na čom má byť založená škola?
pátek 20. ledna 2012
·
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
O tom, jak reaguje psychika na donucovací instituce, si můžete poslechnout zde: http://www.youtube.com/watch?v=zwV7KGZdU4k
Není náhoda, že školství se ubírá současným směrem, když Dobeš profesně vyšel právě z jedné takové instituce.
(K jádru pudla se nechci vyjadřovat, protože absolutní dohoda je možná až mezi svobodnými partnery. Děti se jimi teprve postupně stávají, na ZŠ ještě nejsou. Jiná věc je, že je musíme respektovat. Ale to jsou dvě různé věci. Ostatně proto většina české populace touží po pevné ruce.)
Hmm, trochu nesourodé.
První a nejdůležitější donucovací institucí má být mámina a tátova laskavá, leč pevná ruka. Toto když se jaksi zanedbá, bývá pak většinou zle.
A.S.
Okomentovat