Být rodičem, pedagogem, vytvářet si dobrý vztah s dítětem, to je nikdy nekončící proces. „Problémové“ děti se od těch ostatních odlišují tím, že v mnohem větší míře oplývají výraznou emocionalitou, neodbytností, citlivostí, neochotou ke změně. Stále častěji se setkáváme s „neklidnými, neposednými, nepozornými, zbrklými a zlobivými“ dětmi, které svojí hyperaktivitou ruší klid ve třídě a jejich integrace není jednoduchá. Proč je ve třídách tolik hyperaktivních dětí?
Touto otázkou se zabývají „Pedagogické střípky II“, sborník metodik inkluzivní praxe volnočasové
pedagogiky vypracovaných a obhájených účastníky II. ročníku Studia pedagogiky volného času v rámci projektu
Klíče pro život. Jeho realizátory jsou Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Národní
institut dětí a mládeže. Cílem je podpora a zkvalitnění oblasti zájmového a neformálního vzdělávání.
„Pedagogické střípky II“ je v pořadí již druhá publikace, na které se podíleli samotní
účastníci tohoto studia. Obsahuje tři příklady dobré praxe inkluzivní volnočasové pedagogiky, jejímž cílem je udržet
dítě, jehož vývoj je poznamenán určitou poruchou či hendikepem, v hlavním vzdělávacím proudu.
První práce „Dítě za svůj problém nemůže“ se zabývá problematikou syndromu hyperaktivity. Autorka
Martina Kolková si dala za cíl najít takový přístup k dítěti s tímto syndromem, aby mohla příznivě ovlivnit
jeho chování ve školní družině. Snažila se najít možnosti jeho začlenění do kolektivu, který se na jeho dosavadní
chování díval spíše kriticky. V neposlední řadě bylo cílem její práce naučit se zvládat krizové situace a konflikty,
k nimž leckdy díky chování hyperaktivního dítěte dochází. Autorka druhého příkladu dobré praxe Zdeňka Chaloupková
„Zlobivý kluk?“ popisuje práci s chlapcem ve školní družině, jenž je poznamenán syndromem
poruchy pozornosti s hyperaktivitou (ADHD). Hledala nové postupy, jak na takové dítě působit, aby nebylo rušivým
elementem ve třídě. „Dítě na klíček“, tak nazvala svoji práci Petra Nováková. Věnuje se tématu
speciální pedagogiky, jejíž náplní je výchova a vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměřila
pozornost na konkrétní dítě s těmito potřebami se snahou nalézt skutečné příčiny a důvody, které se za jeho
chováním skrývají, a jednotlivé cesty, jak dítěti pomoci zvládat jeho náročnou situaci nejen v kolektivu školní
družiny.
Všechny příklady dobré praxe jsou plně autentické tak, jak byly odevzdány k závěrečné obhajobě II. ročníku
Studia pedagogiky volného času. Jsou doplněny hodnotícím textem s odkazem na jejich přínos a na místa, která
umožňují či vyžadují další odbornou diskuzi. Pedagogům volného času (a nejen jim) mohou posloužit jako návod či
inspirace, jak s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami pracovat. Publikací „Pedagogické střípky
II“ můžete listovat na http://userfiles.nidm.cz/file/KPZ/KA3-SPVC/webpdf-pedagogicke-stripky-ii-web.pdf.
Připomínáme, že v rámci aktivity Studium pedagogiky volného času vyšel v polovině minulého roku sborník
„Pedagogické střípky I“. Obsahuje dvanáct inspirativních příkladů dobré praxe pro práci s dětmi
a mládeží, jejichž autory jsou účastníci I. ročníku této formy studia. Nabízí nápady a inspiraci pro práci
s dětmi ve školních družinách, školních klubech i ve střediscích volného času (http://userfiles.nidm.cz/file/KPZ/KA3-SPVC/web-pdf-nidm-sbornik-zaverecnych-praci-opce-a-4-15.pdf).
Vítejte v prostoru inkluzivní volnočasové pedagogiky
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
1 komentářů:
Nebýt uvedeno, že sborník metodik inkluzivnípraxe obsahuje příklady dobré praxe, nejspíš by si vůbec nikdo publikace nevšiml.
Asi jako když mi v superhypermegamarketu nabízejí zaručeně pravé domácí buchty od maminky v prášku.
(V prášku jsou buchty, ne maminka!)
Okomentovat