V květnu se má konat pilotní testování žáků pátých a devátých tříd z českého jazyka, matematiky a cizího jazyka. Zatímco v prosinci se ověřovala na malém vzorku škol hlavně technika, tentokrát půjde už o jakousi první generálku, která by měla napovědět, jak budou úlohy vypadat při ostrém testování v roce 2014. Nikdo to neví lépe než Petr Suchomel.
Z rozhovoru Radky Kvačkové s Petrem Suchomelem v Akademii Lidových novin vybíráme:
LN Testové úlohy pro páťáky a deváťáky ovšem nebudete vymýšlet vy sám. Kdo je vytváří?
Pro začátek malý autorský tým zkušených učitelů, které jsme oslovili, časem se počítá s tím, že bude systém otevřený tak, aby úlohy mohli nabízet i další učitelé. A třeba i neučitelé.
LN Kolik lidí má ten tým nyní?
Počet úloh, které byly prozatím potřeba, byl malý – všech šest v prosinci použitých testů vytvořilo asi osm lidí. Můj odhad je, že při přípravě testů pro květnovou generálku se jejich počet asi zdvojnásobí. Samozřejmě pokud nepočítám technické zázemí. Někteří budou úlohy tvořit, jiní oponovat. Oponenty budou především lidé, kteří připravují standardy v jednotlivých předmětech, protože obsah testů je vázán právě na standardy.
LN Kolik úloh bude muset jeden autor vytvořit?
U různých předmětů je to různé. Z každého předmětu se bude připravovat přibližně 100 úloh pro pátou a 100 pro devátou třídu, v některých předmětech jsou autoři dva, jinde zatím jeden. Ze všech vytvořených úloh ale vybereme jen ty nejvhodnější. Musíme mít několik variant pro případ, že testy nebudou dělat všichni najednou.
Přečtěte si: Známé sbírky úloh se k testům nehodí
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
9 komentářů:
Co to ta autorka testů probůh mele.
Matematická úloha, která testuje jen jednu dovednost je výjimečná záležitost. Už jen k vyřešení primitivního příkladu 2.3+5= musí mít žák dovednosti dvě:
1. musí si uvědomit, že násobení má přednost
2. musí ji numericky zvládnout.
A vezmeme-li lehkou slovní úlohu na přímou úměrnost?
1. musí mí jakous takous čtenářskou gramotnost
2. musí umět rozpoznat, že se jedná o přímou úměrnost
3. a opět to zvládnout numericky.
Taky se ptám, jestli chceme testovat jen oddělené věci bez dávání si do souvislostí?
Známé sbírky úloh se prý k testování nehodí, protože testují více dovedností najednou. Ale kdo zná letitou sbírku Bělouna ví, že nic lepšího není, protože jsou zde pro deváťáky právě komlexní úlohy, kde si musí žák propojit více věcí. A to je snad proboha účelem matematického vzdělávání. Nebo chceme, aby naše děti uměly pouze sčítat, odčítat, násobit a dělit, a už jim to nebudeme míchat dohromady, natožpak proboha, abychom jim zadali slovní úlohu?
Kam se to řítíme? Viděli autoři našeho testování vůbec testy PISA? Vždyť jsou úplně mimo mísu!!
Mimo mísu je někdo jiný. Tady přece nejde o to, zda jsou kompexní nebo ne, to pan Suchomelnepopírá. On pouze říká, že test na úrovni čtyřkaře nemůže obsahovat příklady z Bělouna, který byl určen zejména pro přijímačky na SŠ. Ale to z textu CELÉHO článku jasně vyplývá.
20. ledna 2012 21:43
Kam až jsme se to dostali ? K čemu testy budou ? Zřejmě k tomu, že se dozvíme, že na dostatečnou udělalo plošné testy 75 % žáků. Ostatní deváťáci jsou negramotní, protože vyplní test formou piškvorek. Nejsou hloupí, jim se nemůže nic stát. Nejsou na testech nijak zainteresovaní. Kdyby však šlo o jejich přijetí na SŠ, to by jeli jako pily a úspěšnost by byla 95%.
Nezlobte se na mne, ale i čtyřkař z matematiky musí umět do jisté míry propojovat jednu znalost se druhou, jinak je to pětkař.
Tento způsob testování může vést jenom k jednomu jedinému, a to k tomu, že se mu, ať to mají nebo nemají jeho autoři v úmyslu, přizpůsobí výuka na našich ZŠ. Což povede k dalšímu snížení úrovně žáků a k jejich naprosté praktické nepoužitelnosti, která je ve velké míře patrná již dnes.
Snížení motivace dobrých žáků je totiž alarmující a my děláme vše pro to, abychom ji ještě více prohloubili.
Proboha to snad nikdo v tomto státě neví, že pořádný test či písemka má být, co do náročnosti příkladů, stupňovaná? Mají se zde nacházet příklady pro čtyřkaře, aby se měli čeho chytit, ale i pro jedničkáže, aby se měli na čem předvést!!!
Učitelé na VŠ se potom právem děsí toho, jaký materiál jim ze SŠ, kde stejně na druhý termín získá maturitu téměř každý, přichází.
Ad Anonymní 21. 1. 12:21
Paná kolegyně či pane kolego, je mi líto, ale vaše reakce mi připadá bez znalosti věci, vedená pouze obecným odporem k plošnému testování.
Tento způsob testování může vést jenom k jednomu jedinému, a to k tomu, že se mu, ať to mají nebo nemají jeho autoři v úmyslu, přizpůsobí výuka na našich ZŠ.
A je to podle vás nutně špatně? Pokud se výuka na ZŠ zaměří na to, aby žáci splnili standard, zaplaťpánbůh za to.
Což povede k dalšímu snížení úrovně žáků a k jejich naprosté praktické nepoužitelnosti, která je ve velké míře patrná již dnes.
Vaše argumentace je podivná. Pokud jsou již dnes žáci nepoužitelní, určitě za to nemůže testování. Naopak, pokud díky tlaku standardů začnou žáci umět počítat a psát gramaticky správně, těžko se tím sníží jejich úroveň.
Snížení motivace dobrých žáků je totiž alarmující a my děláme vše pro to, abychom ji ještě více prohloubili. Proboha to snad nikdo v tomto státě neví, že pořádný test či písemka má být, co do náročnosti příkladů, stupňovaná? Mají se zde nacházet příklady pro čtyřkaře, aby se měli čeho chytit, ale i pro jedničkáže, aby se měli na čem předvést!!!
Aha, vy jste si nepřečetl(a) pořádně celý článek v Akademii. Jinak byste se dozvěděl(a), že: "Převážná část úloh, které budou žáci řešit v květnu, bude jednoduchá a bude testovat jen jednu dovednost. Část úloh bude ale určená pro žáky, kteří by test udělali za deset minut a pak by se jen nudili. Kdyby celý test byl jen na úrovni minima, nic bychom se nedozvěděli o tom, co mohou ještě dál rozvíjet jedničkáři nebo dvojkaři. Takže ano, bude tam i část o něco náročnější, rozhodující ale budou úlohy na úrovni minimálního standardu."
Takže motivace tam bude i pro dobré žáky.
Učitelé na VŠ se potom právem děsí toho, jaký materiál jim ze SŠ, kde stejně na druhý termín získá maturitu téměř každý, přichází.
To ale nemá s plošným ověřováním standardů nic společného. Standardy jsou pro ZŠ. Pokud ze SŠ na VŠ přichází podle vás úděsný materiál, pak buď je chyba v SŠ, nebo se takový materiál na SŠ neměl vůbec dostat.
Dobře pobavíme se o tom, až uvidíme, jak ty testy budou vypadat.
Jestliže to však dopadne, jako u testů u matematiky pro nižší úroveň, kde naprostou většinu úloh by měl zvládnout žák již při přijímacích zkouškách na SŠ a ne až u maturity, ptám se již předem, proč vlastně naše děti ten další stupeň vzdělávání absolvují?
Mám obavy, že to bude postaveno tak, že úlohy pro deváťáky zvládne 50 % žáků pátých tříd!!!
Však já jsem taky zadala výběr asi 2/3 otázek z lehčí maturity do písemky deváťákům. A daly to 2/3 třídy. Tak nevím: jsem já tak dobrá, nebo ty testy tak špatné...
Okomentovat