Malé školy ani malotřídky novým systémem financování nezaniknou. Rušení se ale bojí například Svaz měst a obcí, který k novému modelu poslal na úřad několik připomínek. Ministr školství Josef Dobeš rušení škol kategoricky odmítl.
Z článku v Zprávy.Rozhlas.cz vybíráme:
Před zánikem venkovských škol varují především starostové menších měst a vesnic, které nedokážou zaplnit třídy, jak ministerstvo požaduje. Zatímco dosud stačilo 17 žáků, nově by jich mělo být minimálně 25, aby se školy mohly spolehnout na peníze od státu.(...)
Za naprosto nepřijatelné považuje případné rušení škol v obcích také Vítězslav Praks z občanského sdružení Monitoring RING. „Každá ta škola stála spoustu peněz, ať už budova, ať už provoz, ať už vytvoření celé té infrastruktury. A v okamžiku, kdy bude zrušena, tak je to pochopitelně obrovské promrhání už proinvestovaných peněz,“ zdůraznil ve Světě o třetí.
Přečtěte si: Novým modelem financování nechceme rušit malé školy, říká Dobeš
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
14 komentářů:
Především si nedovedu představit to, jakým způsobem hodlají zorganizovat přejížění dětí mezi vesnicemi. Jestliže kupříkladu zruší druhý stupeň na naší škole, která je podle nového návrhu na hraně udržitelnosti, znamenalo by to přesun cca 100 dětí do sousední obce. Dva autobusy to jistí? A kde je dopravci vezmou, když v dobu, kdy děti jezdí do školy a zpět mají dopravní špičku a na place všechny pojízné stroje? A nové se jim nevyplatí kupovat, protože po zbytek dne je budou mít nevytížené?
Za učitele převážné většiny městských škol tedy žádám, aby nám byly obdobně jako na vesnicích sníženy počty dětí ve třídách. Na druhém stupni je běžně 28 - 30 žáků, což je při špatné morálce městských sídlištních dětí katastrofa s kázní. O výsledcích výuky nelze ani mluvit...
Vlastně pracuji za dva učitele, slyším-li, že leckde je ve třídách kolem 15 dětí!
Jasně, že Dobeš "nechce rušit". Klidně to může tvrdit, protože on ty školy nezruší, jen jim na jejich jednoho žáka dá ještě méně peněz, než dosud, a zrušit je bude nucen jejich zřizovatel.
Obzvlášť svinský způsob sanace rozkrádaného státního rozpočtu pomocí rabování rozpočtíčků těch nejmenších a nejchudších obcí.
Asi je pro Dobeše a jeho koaliční soukmenovce ideálem státu něco jako Mexiko - jedno desetimilionové "Prague City" s patřičně tlustým prstencem slumů na okraji - a zbytek poušť.
Navrhuji dvojnásobný normativ na třídu na venkově. Mohl by to zaplatit Brusel. A třeba by do luxusních půlených tříd začali dovážet měšťáci své ratolesti.
V městských školách mají sice 28 žáků ve třídách, ale osobní ohodnocení mnohonásobně vyšší než učitelé ve školách vesnických, kde, ať si městský učitel chce přiznat nebo nechce, připadají na učitele běžně dva tři kabinety, nějaká ta funkce (výchovný poradce apod.) k tomu a jejikož zde nejsou paralelky tak i dvojnásobek příprav na hodinu. Všechno má své výhody i nevýhody. Pojďte si tedy zkusit učit na vesnickou školu a půjdete s platem o cca 4 000 Kč dolů. Nevěříte?
28 žáků ve třídách, ale osobní ohodnocení mnohonásobně vyšší"
Ó nikolivěk! Osobní ohodnocení nám na ZŠ ředitel kompletně zrušil před dvěma roky, jsme na holém tarifu!
půjdete s platem o cca 4 000 Kč dolů. Nevěříte?
Nevěřím.
Le-da-že ... ledaže by mne vesnický ředitel šoupl šupito presto mezi pedagogické adolescenty.
Nechápu, kde vznikají ty mýty o tom, jak se pražští (případně krajští) učitelé mají dobře oproti venkovským. Ta zmínka o NĚKOLIKANÁSOBNÉM OSOBNÍM OHODNOCENÍ mě fakt rozesmála, zvláště v korelaci s těmi 4000 minus :) (Jiná věc je, že životní náklady jsou prokazatelně vyšší.)
Jo, ono je to složitější. Venkovské školy mají dosti často třeba spojené ročníky. Učí sice 12 či 17 dětí ve třídě, ale dva ročníky zároveň. Navíc jsou většinou ve výjimce a zřizovatel-obec na ně doplácí. Pokud nemá dost peněz (třeba i na platy učitelů), jak to asi udělá? Vesnické školy také utváří kulturní život obcí. Ano, učitelé z měst, jsou to hodiny dřiny ve svém volném čase, soboty a neděle ... Vše je většinou zdarma (popř. kompenzováno odměnou, pokud na něco zbude, v řádech desítek či stovek KČ). Nenárokové složky se rovněž počítají v desítkách či stovkách. V naší škole je to cca 10 akcí za rok (pro veřejnost) a spousta dalších čistě jen pro děti ZŠ či MŠ. Taky jsou zde učitelé hlavním nositelem kroužků. Ano, rovněž odpoledne a zdarma. Navíc ti 3 pedagogičtí pracovníci (včetně ředitele a vychovatelky) mají opravdu co dělat. A když onemocní třeba uklízečka? I učitel či ředitel vezme koště do ruky a po své práci to uklidí. A prázdniny? V dovolené při rekonstrukci školy učitel naběhne a pomáhá zřizovateli s rekonstrukcí a následně se uklízí (dobrá dovolená). Co patologické jevy? Ty se zde objevují ve velice malé míře.... Můj názor je ten, že je špatné zapojovat do školství hlavně peníze. Když jsem začal učit, hlavní snahou byla individualizace. Mluvilo se, že ve třídách by mělo být do cca 18 žáků. S tím naprosto souhlasím. Ať se jedná o velkou či malou školu. Peníze ale vládnou.
pro 21:15
V podstatě souhlasím se vším, co bylo napsáno. Jen bych chtěla uvést, že škola, které opravdu záleží na žácích, byť je v Praze, dělá pro své žáky i pro svou školu totéž. U nás je celkem běžné, že si učitelé o prázdninách malují třídu například. Ale přesně jak píšete, baví nás to, dětem jdeme příkladem a ti velcí pak i pomáhají a víc si nás i své školy váží. Zřizovatel by nás ale nejradši viděl sloučené s nějakou velkou, nenaplněnou, školou.
Krásný příklad, už vidím davy nadšených (a daleko lépe placených) úředníků jak si v rámci úspor během dovolené malují kanceláře. Smíchu zdar!
"že si učitelé o prázdninách malují třídu například"
a to jste kousek od toho, aby na Vás bylo někým podáno trestní oznámení. Primalex, vápno, ... nejsou zrovna pro učitele nejzdravější látky. Stačí aby to někomu káplo do oka a Vy letíte jako namydlená střela ze školství. Nechejte prosím tyto práce odborníkům.
"Nechejte prosím tyto práce odborníkům."
Po těch letech už jsem skoro odborník. Uvažuji o rekvalifikaci.
Uvažuji o rekvalifikaci.
Pak ovšem vřele doporučuji ministerstvo, tuším, dopravy? Nebo možná průmyslu... Ono je to nakonec jedno.
Tam bylo svého času vymalování chodby za bratru sto padesát tisíc. Nebo tak nějak.
I když ono je dnes asi nejlepším džobem odcházení z úřednického místa na ministerstvu školství.
Okomentovat