Jedním z velkých nedostatků loňského prvního ročníku státních maturit byla neexistence alespoň trochu podrobnějšího vyhodnocení. Ministerstvo školství pouze oznámilo, že považuje státní maturity za úspěch, ale dodnes není k dispozici žádná souhrnná zpráva, podrobněji zpracované výsledky a hlavně nejsou známa opatření, která chce ministerstvo na základě výsledků prvního ročníku maturity udělat. O tom, že by tak velký a nákladný projekt zhodnotil nějaký nezávislý auditor a vydal o tom zprávu, ani nemluvě. V malém se o zhodnocení s časovým odstupem pokusily Lidové noviny prostřednictvím dvou článků ve vzdělávací příloze Akademie. Najdeme tu vyjádření Cermatu o tom, co dělalo studentům největší potíže, a výsledky jednotlivých skupin škol. Z této tabulky vyplývá, že dosahují úspěchu v podstatě v závislosti na míře nadání a talentu dětí, které přijímají. Očekávatelně jsou tedy na začátku tabulky osmiletá gymnázia a na konci učiliště a nástavbové studium.
Z článku Radky Kvačkové v Lidových novinách vybíráme:
Čtyřicet procent matematických úloh zařazených do maturitních testů z matematiky testovalo de facto vědomosti, které by si žáci měli odnést ze základní školy. Když potom Cermat udělal analýzu a v jejím rámci oddělil úlohy vztahující se k učivu základních škol, zjistilo se, že je nezvládli beze zbytku ani všichni gymnazisté. Jejich průměrná úspěšnost v tomto případě činila 84 procent, studenti odborných škol zvládli základní učivo z matematiky dokonce jen na 40 procent.
„I to byl důvod, proč jsme se rozhodli udělat vedle plošných maturit ještě výběrové šetření v devátých třídách základních škol,“ popisuje Pavel Zelený. Ukázalo zajímavou věc. Že totiž učitelé těchto škol nemají tak úplně přehled, kolik se toho jejich žáci během povinné školní docházky z matematiky vlastně naučili. Když byli dotázáni, jak odhadují jejich úspěšnost v testech odpovídajících učivu základních škol, tipovali, že by měli v průměru správně vyřešit aspoň 45 procent úloh. Ve skutečnosti to bylo jen 35 procent. Blíž výsledku byl, a to je zajímavé, odhad samotných žáků.
Kde mají žáci a posléze studenti v matematice největší mezery? „Často si neporadí s výrazy a ani s jednoduchými rovnicemi. Selhávají v rutinních operacích,“ říká Pavel Zelený. A na otázku, jestli je reálné, aby byla u maturit zkouška z matematiky v budoucnu povinná, reaguje skepticky: „Kdybychom zavedli povinnou matematiku, ale i povinný cizí jazyk, ohrozilo by to čtyřicet procent odborných škol (v současné době si lze vybrat v jednotné části maturitní zkoušky k českému jazyku buď matematiku, nebo cizí jazyk – pozn. red.). Přitom největší potíže by se vyskytly na školách zdravotnických, kde mají maturanti, tedy spíš maturantky, potíže i s cizím jazykem.“
Přečtěte si: Jak dopadla státní maturita
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
10 komentářů:
Státní maturity se zavedly mimo jiné i proto, že ty školní maturity byly údajně úrovně nevalné.
Zdá se, že ty maturity státní nemohou mít úroveň o moc vyšší, protože by zřejmě odmaturovalo málo dětiček.
No, samozvaných auditorů od Chládka po Šteffla se našlo hodně a výstupy takových pseudoauditů vypadaly podle toho, qui bono. Tedy byly nejen neobjektivní ale zejména hloupě tendenční. Kdybychom připustili vyšší míru objektivnosti státní maturity, hrozí nebezpečí, že nastaví zrcadlo nejen žákům a jejich schopnostem, ale bohužel i učitelům a jejich úsilí. Jde jen o to, najít odvahu výsledky takového obrazu připustit, nedezinterpretovat. Ano, máme děti, které jsou nemotivované, obtížně motivovatelné, s řadou lehkých omezujících vlastností. Proti nim však nestojí hrdinní superučitelé, ale stejně nekvalitní děti, které stejným školstvím prošli o 10 či patnáct let dříve, než současní žáci a hrají dnes roli učitelů současné generace. To je hlavní problém - jako nejde vyrobit zlato z písku, nevyrobíte ryzího kantora ze špatných dětí. A tak máme průměrné kantory, kteří generují průměrné a podprůměrné děti. Samozřejmě, nic neplatí zcela obecně - máme geniální děti, které budou skvělé i bez školského systému a máme učitele, kteří svým povoláním žijí.
Ale kápněte sklenku skvělé slivovice do sudu s vodou - slivovice z toho nebude. Autor je pracovníkem Cermatu.
Autor je pracovníkem Cermatu
Pak by mne opravdu upřímně zajímalo, zda by autor čistě mezi námi a tajně nemohl sdělit, čí to byl, proboha, nápad sestavovat "žebříčky" škol podle výsledků maturit.
Protože je také považuji za hodně hloupý pseudovýstup.
Jsem přesvědčen, že opravdového profesionála by taková blbost jaktěživ nenapadla a tudíž musí jít o zadání politika, nebo alespoň politicky dosazeného šéfa.
Pro své podezření ale nemám důkaz.
Tak jestli by autor nemohl alespoň naznačit...
"Proti nim však nestojí hrdinní superučitelé, ale stejně nekvalitní děti, které stejným školstvím prošli o 10 či patnáct let dříve, než současní žáci a hrají dnes roli učitelů současné generace. To je hlavní problém - jako nejde vyrobit zlato z písku, nevyrobíte "
Dodávám, že také hrdinové z Cermatu jsou ze stejného hnízda a prošli tímtéž školstvím. Prubířský kámen z písku nevznikne rovněž.
Prubířský kámen z písku nevznikne
Byste se možná divil, kolik u nás v Písku máme balvanů.
Nemohl by mi někdo sponzorovat zájezd k moři, abych si ověřil, že pliváním (100×) do moře se ono nezpění?
Jinak jako oběť školství 70. a 80. let vím, že neumím učit s učebnicí, nerad zkouším a ještě nerad píšu písemky. Protože vždycky dopadnou stejně ... Mám z toho něco vyvozovat?
A pak mám dotaz stran té kávy, ale ten si nechám na jindy.
pro poste restante: Nejen že nejde o ideu vzniklou na CZVV, ba dlouho bylo Cermatem usilováno, aby se taková myšlenka vymýtila z hlavy politika, protože je to hloupost asi jako dělat pořadí měst podle teploty v 7:30. Můžete usilovat, ale o výsledku nerozhodnete.... Více uvádět nemohu.
1. Proti nim však stojí stejně nekvalitní děti, které stejným školstvím prošli -
- taky byste neprošel; shoda podmětu s přísudkem se probírá na ZŠ
2. ...které stejným školstvím prošli o 10 či patnáct let dříve -
- tudíž jim je 28 až 33; deklarovaný průměrný věk učitelů je poněkud vyšší, tihle mlaďoši vesměs pracují jako pojišťovací agenti nebo jako soukromí učitelé jazyků.
Pro Anonymní z 18.1 14:38
Děkuji za informaci alespoň v této podobě.
Potvrdila mi můj dojem, který jsem nabyl při sledování několika vystoupení k tématu SM a jejích výsledků. Šlo spíše o pocit z volby slov, způsobu mluvy, "řeči těla".
Posílila se má naděje na časy budoucí, že po přejítí vichřic ABL, vláda rozumu se alespoň částečně na CERMAT i MŠMT navrátí.
Díky za odvahu, za tyto vstupy do diskusí a informace ze zákulisí, zpoza opony.
Držím palce všem slušným a čestným profesionálům v těchto institucích. Na rozdíl od jiných jsem nikdy nepochyboval, že tam takoví lidé jsou.
Držím palce všem slušným a čestným profesionálům
Profesionálům v hluboké ilegalitě jeviště konkurenceschopnosti nového tisíciletí trpícím, mlčícím...
Čest jejich státně maturitní památce.
I mnou bývávalo občas o mýcení pitomostí usilováno. Činnost je to vhodná pro masochisticky orientované pytliky.
Okomentovat