Ministerstvo školství chce obnovit státní regulativy pro základní a střední školy a odstranit tak nedostatky v jejich financování. Počítá s tím reforma regionálního školství, jejíž obrysy včera představil úřad Josefa Dobeše (VV). Ten zároveň odmítl obavy obcí, měst a krajů, že změny přinesou propouštění učitelů a rušení především druhých stupňů základních škol a také malých vesnických škol.
Z článku Pavla Otta v E15.cz vybíráme:
„Cílem je optimalizace, nikoliv rušení. Chceme dát peníze na školy, které jsou kvalitní. To znamená efektivně vynaložit prostředky ze státního rozpočtu. V dnešní době je to často přesně naopak,“ je přesvědčen ministr Dobeš.
Vzhledem k tomu, že stát nemá nástroje, jak výdaje regulovat, jsou podle ministerstva ve financování značné disproporce. „Zmizely jakékoliv regulativy v předpisech pro regionální školství typu minimální velikost třídy či minimální velikost školy, které už tři nebo čtyři roky vůbec nefungují,“ poznamenal Dobešův náměstek Ladislav Němec. Jako příklad uvedl loňské zápisy dětí do prvních ročníků. „Zatímco jedna škola přijme 60 žáků a dá je do čtyř tříd po patnácti, druhá přijme 56 žáků a rozdělí je do dvou tříd po 28 žácích. Přitom jsou obě v jednom městě,“ dodal náměstek.
Přečtěte si: Dobeš: Peníze dostanou hlavně kvalitní školy
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
11 komentářů:
Konečně se snad hejtmani a starostové proberou. Jestli máme usilovat o občanskou společnost, nesmí školství být řízeno z centra. Že to zřizovatelé zatím často nedělají ideálně, je pravda. Ale to nesmí být důvodem k rezignaci. Občané potřebují čas, aby se naučili držet vládu věcí svých v rukách zodpovědně a tyto své malé vlády si ohlídali (mají to blíž). Ostatně, jak "ideální" by bylo školství řízené z centra, nám Dobeš předvádí tak názorně, že nejde mu za to nepoděkovat. Díky! Už nikdy více!
Občané potřebují čas, aby se naučili držet vládu věcí svých v rukách zodpovědně
Učitelky ve školkách čelí stále větší agresivitě dětí
čtěte na
http://www.lidovky.cz/ucitelky-ve-skolkach-celi-stale-vetsi-agresivite-deti-pfe-/ln_veda.asp?c=A120117_160301_ln_veda_kim
Marně uvažuju, jak a kdy zodpovědní občané začnou už konečně vychovávat svoje děti a vnoučata k slušnému chování. Jinak je celé školství o ničem.
A čekat s tím na kteroukoli politickou stranu je hlod na druhou.
O tom, jak si představují rodiče vládu ve svých rukou jsem se dneska přesvědčila při jednání s matkou jednoho téměř propadajícího žáka. Z celého jednání vyplynulo, že ona není ochotna dělat vůbec nic, vše hodlá nechat na škole, že chlapec nemíní dělat DÚ ji nezajímá, ale ty učitelko ve svém volném čase doučuj. Vyhodila jsem ji se slovy, že dokud chlapec neprojeví trochu snahy a dokud nebude psát DÚ, ať si nechá o doučování zdát.
Zde bych viděla jednu z cest jak zvýšit počet žáků v našich základkách - nechávat propadat až nám tam zčernají, pokud tedy budou chtít mít alespoň ukončené základní vzdělání. Žádné jednou na 1. stupni a jednou na 2. stupni.
Mám 4 choulostivé otázky, pane ministře. Jak zjistíte, která škola je kvalitní? A čím budete nekvalitu napravovat?
Že je "optimalizace" jen převlek, tomu dnes rozumí i netestovaný maturant. Proč neoptimalizujete podle potřeb rozvoje osobnosti, jak zní v úvodu školský zákon? Možná byste měl být více psychologem než ministrem, abyte se jednou nemusel skrývat před dětmi, které otestuje nějaká baterie ze znalostí, z nichž budou v životě potřebovat asi tak 10%. Pokud myslíte kvalitou znalostní společnost, tak to je téma, které jsem četl asi před 30 lety, ale upozorňuju, že bylo to ze sci-fi literatury.
Nechcete tak trošku poodstoupit, jak to dělají sochaři, než udělají další tesanec do materiálu? Budoucí společnost nebude potřebovat nabiflované psychopaty. Ti ji totiž pravděpodobně potopí.
Nemůžu vám přát nic víc, než brzké prozření, neboť ten směr, který jste nabral, je něco jiného, než pouhé odklonění turistické plavby.
Mirek
"..nechávat propadat až nám tam zčernají,"
A jiný nápad, jak pozumět dítěti byste neměla?
Anonymní řekl(a)... 17. ledna 2012 19:14
"..nechávat propadat až nám tam zčernají,"
A jiný nápad, jak pozumět dítěti byste neměla?
Což o to, po více než 20ti letech praxe do mnoha žáků vidím jak do nadmuté kozy. A zvlášť u nás na vesnici, kde se všichni znají.
A proč se část současných žáků neučí, nechovají slušně, lajdačí? Protože NEMUSÍ.
pur
Dítě do 11-12 let napodobuje svět dospělých. O životních hodnotách nemá ani páru. Pak příjde část života, kdy se člověk hledá. Vše zapadá do období základní školy a mezitím se má něco naučit. Zčernat nepomůže.
Učit se z touhy po poznání není výsada jen dospělého člověka. Kdyby dítě nemělo v sobě zakódovanou touhu po poznání, neměl by ji ani dospělý člověk. Špatně je tedy něco jiného.
Mnoho dětí než dojde do dospělosti, naučí se nemuset a nechtít. Není to jen chyba školy, ale i rodiny a celé společnosti.
Prosím přehodnoťte svůj postoj k dětem. Také jsem patřil k těm, co měli zčernat. Dnes se učím s láskou, a snažím se to učit jiné, po té, co jsem odpustil několika učitelům jejich metody.
M.
A co takhle?
Peníze dostanou jen kvalitní ministři...
Ale vlastně, tenhle je vůbec nejlepší polistopadový.
Já málem zapomněl.
Tak nic...
:-(
P.S.:
Kolik času budou potřebovat učitelé a jejich odbory, nežli jim dojde, která bije...?
Mnohým už došlo. Dokonce i to, že je jedno KTERÁ bije, ale že VůBEC bije. Ale co s tím :/
Víte, kolik lidí bylo naposled takhle večer před Vánoci v Karmelitské? Ani se neptejte.
peníze dostanou hlavně kvalitní školy
A na žáky v těch méně kvalitních ( vesměs v sociálně vyloučených oblastech ) se vykašleme ?
To máte jedno:)
36 hodin hodin na třídu jako optimální (rozuměj nepřeplatitelný) limit žádné výstřelky ke kvalitě vzdělávání, nedej bože v podobě volitelných předmětů, nepřipustí. O výuce druhého jazyka se bude jen hovořit v kuloárech. To si dáte jeden povinný jazyk, k tomu tělocvik, a máte jednu hodinu na cosi :) Takže dobrá, špatná, optimální, stejně půjdou druhé stupně k šípku. Gymnázia, tak propíraná panem ministrem, těch hodin mají 40. Panečku, to budou úspory na základních školách. On totiž ten druhý stupeň už nebude nikde, ani na vesnici, ani ve městě.To přece nevadí, že máme zvláštní zákony proti diskriminaci, nebo ústavu či listinu lidských práv.
Okomentovat