Přečtěte si: Dobeš dluží studentovi za nové logo 400 tisíc korun

neděle 8. ledna 2012 ·

Téměř před rokem vypsalo ministerstvo školství soutěž o nové logo úřadu. V červnu byl vybrán návrh studenta Jakuba Grubera. Doteď ale nedostal peníze a úřad logo nepoužívá.

Z článku Evy Hofrichterové v Lidovky.cz vybíráme:

V druhém kole již měl být vítěz oceněn částkou 400 tisíc korun. Soutěž pak na konci června uzavřela porota, ve které seděli známí čeští výtvarníci a jako nejlepší byl vybrán návrh Jakuba Grubera. Posléze resort připravoval slavnostní tiskovou konferenci, kde měl být představen vítěz i nové logo.


To se ale nakonec nestalo a Gruber doteď nedostal ani peníze, ani s úřadem Josefa Dobeše (VV) nesepsal žádnou smlouvu. „Už jsem byl dohodnutý s ředitelkou odboru Renátou Bártkovou, že mi dají aspoň část peněz, ale ta před dvěma měsíci odešla a od té doby nemám žádné nové informace,“ sdělil včera Gruber.

29 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
8. ledna 2012 v 12:41  

Nikoliv. Pan Dobeš Jenu Gruberovi nedliží ani korunu. Peníze mu v lepším případě dluží MŠMT, a to není pan Dobeš.

Logo sice bylo jakousi porotou vybráno jako nejlepší, ale nebylo a není MŠMT používáno, takže za co odměna.

Evžen Mayer řekl(a)...
8. ledna 2012 v 13:14  

Milý anonymní ministerský bobánku, jakýsi Dobeš to MŠMT řídí a tahle ostuda jde přímo za ním, bez ohledu na to, jestli ministerstvo nové logo používá či nepoužívá. Prostě je to lhář a kurva chlap.

Anonymní řekl(a)...
8. ledna 2012 v 13:33  

Pro Evžena Mayera, 8. ledna 2012 13.14

Milý Evžo, proč se domníváte, že svou infantilní argumentaci podpoříte sprosťáctvím?

Pro pana redaktora

Pane šéfredaktore Wagnere, zdá se Vám příspěvek pana Mayera, ve kterém veřejně sprostě uráží jiného člověka, v pořádku. Má zde na České škole být a když ano, tak proč? Myslím, že na blogu učitelů by se mělo diskutovat alespoň slušně.

Asi před měsícem jste v jednom svém příspěvku napsal, že o tom co zde bude či ne rozhodujete naštěstí Vy. Snažte se, aby to nebylo na neštěstí.

Luděk Blaha řekl(a)...
8. ledna 2012 v 13:42  

nedluží ani korunu

Ano. Ministr nedluží ani korunu.
Má ale dohlédnout, aby zmíněnou korunu nedlužil ani úřad, v jehož čele stojí. A aby se tento úřad případně nechoval jako namachrovaný zmetek. Jestli ale ministr něco dluží určitě, je to omluva.
Neznám přesně podmínky vypsané soutěže. Není-li v nich ovšem výslovně zmíněno, že odměna náleží jen v případě bezprostředního užívání vítězného návrhu, pak je tu dluh nejméně padesát tisíc.
Nakonec mám pocit, že náš právní řád zná pojem "veřejný příslib".
V každém případě je to zajímavý signál nejen soutěživým dětičkám. Bývaly doby, kdy se mezi lidmi až tak často písemné smlouvy neuzavíraly. Stačilo dané slovo.
Možná už ministerstvo nemá peníze na to, aby dostálo svým soutěžním závazkům. Pak by bylo zajímavé podívat se, jak velké odměny za úspěšné zorganizování logové soutěže dostali úředníci.

Jan Hučín řekl(a)...
8. ledna 2012 v 14:06  

Je zajímavé, že tu nepadlo ani slovo o porušení novinářské etiky, které je podle mne zřejmé. Dám-li do titulku, že osoba X dluží jiné osobě konkrétní částku, přičemž 1. není doloženo, zda jde o skutečný dluh (zda vznikl skutečný závazek), 2. není doloženo, jak velký případný dluh skutečně je, 3. případný dluh není osoby X, ale jím řízené instituce, je to sprosťárna. Podle stejného vzoru bychom mohli napsat "Dalibor Balšínek pomlouvá ministra".

Také nevím, jaké byly podmínky vypsané soutěže, a dokud je neznám, nebudu se tak odvážně jako kolega Blaha domáhat ministrovy omluvy. Naopak by měla omluva zaznít od šéfredaktora LN.

Jan Hučín řekl(a)...
8. ledna 2012 v 14:08  

"jí řízené instituce", omlouvám se za hrubku.

Luděk Blaha řekl(a)...
8. ledna 2012 v 14:23  

tak odvážně jako kolega Blaha

Odvahu, pane Hučíne, mám ve své povaze. Nezřízeně a od jaktěživa.
Uvedu, s dovolením, dvě skoro citace:
"Odměna pro autora vítězného návrhu měla činit:
50 tisíc za návrh loga,
150 tisíc za autorská práva,
200 tisíc za zpracování a vizualizace."
"Už jsem byl dohodnutý s ředitelkou odboru Renátou Bártkovou, že mi dají aspoň část peněz..."
Zdá se, že jestli se má někdo něčeho odvážně domáhat, pak je to zdatný student grafika a designu Jakuba Grubera svého možného nároku a nejlépe pak soudní cestou.

Anonymní řekl(a)...
8. ledna 2012 v 15:20  

Domnívám se, že není třeba ani právníckého vzdělání - stačí selský rozum.
Pokud totiž vypíšu soutěž, u které uvedu výši odměny pro autora vítězného loga, tak se jedná o OBJEDNÁVKU něčeho......A pokud si něco OBJEDNÁM s příslibem konkrétní odměny a objednaný "produkt" obdržím - tož pak je potřeba odměnu zrealizovat - pokud nejsem podvodník.
A to, zda je návrh loga využit anebo ne, nehraje roli. Chtěli návrh loga? Chtěli. Dostali ho podle hodnocení komise? Dostali. Tak ať platěj.
Mě by ještě zajímala taková maličkost:
Zda a v jaké výši byla honorována porota. Vo tom tam nepíšou. Ale domnívám se, že grátis to nebylo.

Jaképak porušení novinářské etiky?
Ano, porušení etiky tam nějaké uričtě bude. Ale novinářká to patrně nebude.

Anonymní řekl(a)...
8. ledna 2012 v 15:39  

Pro Anonymní 8. ledna 2012 15.20

Jako obvykle, i zde selský rozum selhává.

Předem zdůrazňuji, že neznám přesné podmínky soutěže, takže jen odhaduji.
Skutečnost, že porota určí pořadí návrhů, ještě neznamená, že zadavatel soutěže vybere první návrh v pořadí nebo že vybere vůbec nějaký návrh. Teprve vybraný návrh by měl být odměněn.

Anonymní řekl(a)...
8. ledna 2012 v 16:05  

A jak to logo vlastně vypadá? Už vyhlášení soutěže byl podle mě nesmysl - logo by měli tvořit profesionálové společně s klientem, ne amatéři v nějaké soutěži!

Anonymní řekl(a)...
8. ledna 2012 v 16:36  

Pro 15:39
Též neznám přesné podmínky soutěže.

Na obhajobu selského rozumu malý dodatek :-)
Tedy: pokud /?/ se zadavatel zavázal, že nejlepší návrh bude oceněn, tak je to jasné.
A je jeho problém, jestli logo využije anebo ne.
Když si objednám - koupím krasobrusle za účelem krasobruslení v nějakém stadionu na Sahaře, taky nemohu argumentovat prodejci krasobruslí, že mu nezaplatim, protože na písku jeho produkt nevyužiju :-)

Luděk Blaha řekl(a)...
8. ledna 2012 v 16:55  

Teprve vybraný návrh by měl být odměněn.

Možná v nějaké profi džungli, plné ksindlu rozličného.
Pokuste se uvědomit si, že se tady jedná o soutěž pro naše mládežníky vypsané ministerstvem nejspíš pro rozvoj něčeho pro příští tisiciletí. Příště se studentíci určitě pohrnou.
Nebo lépe, slibte dnes manželce, že když uvaří večeři, dostane od Vás pusu. Pokud tento návrh ještě přežijete, řekněte jí, až bude večeře na stole, že pusu nedostane, protože držíte dietu a od pěti hodin pijete už jen bylinkový čaj.
Je to síla. Z vostudy kabátek.

Anonymní řekl(a)...
8. ledna 2012 v 17:18  

Pro Luďka Blahnu 8. ledna 2012 16.55

Ano, to máte pravdu. Je to jaksi nepedagogické. Vítězný synek ty peníze měl dostat. Nicméně stále neznáme pravidla soutěže, možná to vylučují.

Manželku vycvičte tak, aby dělala večeře bez pusy. Doporučuji prostudovat publikaci Josefa Hausmanna, vydalo Reneco, Ústí nad Lbem, 18. vydání, 2010, ISBN 978-80-86563-31-2

Anonymní řekl(a)...
8. ledna 2012 v 20:23  

Třeba je to takto:
Vzhledem k původní profesi pana ministra jde o psychologické prověřování odolnosti studentů pro jejich budoucí profesní kariéru, příprava do života: pracuješ, slíbíme ti plat, uděláš, co se ti nařídí, dostaneš kulový. A pak mlč a tiše makej - zákonně už sichrováno pilotně - 150 hodin /zatím pokusné zaváděcí cifra/ přesčasů zdarma.
Po aplikaci tohoto psychologického pokusu se provede plošné testování odolnosti respondentů vůči buzeraci.
Rebelové = malá odolnost. Bude potřeba trénovat - nezaměstnat, poté jako nezaměstnané protrénovat v nucených pracích - no a pak se uvidí - možná další testy anebo hladomorna pod mostem.

Anonymní řekl(a)...
8. ledna 2012 v 21:48  

Nemáte pocit, že se rozhodl nás "utahat" všemi těmi ... událostmi?

Anonymní řekl(a)...
8. ledna 2012 v 22:02  

Navrhuji nové logo pro MŠMT: přeškrtnutý portrét Komenského.

Anonymní řekl(a)...
8. ledna 2012 v 22:02  

Navrhuji nové logo pro MŠMT: přeškrtnutý portrét Komenského.

Anonymní řekl(a)...
8. ledna 2012 v 22:43  

Informace k zadávacímu řízení na nové logo jsou k dispozici zde: http://www.msmt.cz/pro-novinare/ministerstvo-vyhlasilo-druhou-vyzvu-na-nove-logo?highlightWords=logo. Nehledala jsem nijak intenzivně, tak nevím, zda neexistují dodatky, ale v přiložených dokumentech se o financích hovoří celkem jasně.
Z.

Anonymní řekl(a)...
9. ledna 2012 v 16:43  

Cena za logo se mi zdá poněkud přehnaná. Možná měl vyhrát někdo jiný a jaksi to nevyšlo. To se stává i v nejlepších výběrových řízeních a soutěžích.

Možná jsem grafický negramot, ale na Nobelovu grafickou mi to dílko nepřipadá. Toť pouze můj nevýběrový názor.

Pacák

Anonymní řekl(a)...
9. ledna 2012 v 19:45  

9. ledna 2012 16:43

Je tedy něco shnilého ve státě českém. Za toto by ministr na západ od našich hranic již podával demisi !

Anonymní řekl(a)...
10. ledna 2012 v 12:13  

V cizině by si především vůbec nedovolil vypsat takto nesmyslně a amatérsky soutěž na logo. A to pomíjím otázku, proč by vůbec ministerstvo, které pokud vím jako logo používá svůj název a státní znak, se mělo něčím takovým zabývat.

Slíbených-neslíbených a případně neuhrazených 400 litrů už je jen nutný následek.

Vedle stamiliónových a miliardových dobešovských tunelů už jen jedna drobná lapálie navíc.

Ne, že by už dávno podal demisi. V civilizované zemi by se prostě na místě ministra někdo tak totálně neschopný společensky užitečného konání (malé domů ze státních a evropských peněz za pomoci jemu podobných podnáčelníků, které si tam přivedl, možná zvládá) ani neobjevil.

Jan Hučín řekl(a)...
10. ledna 2012 v 15:50  

Ad Anonymní (Z.) z 8. 1. 22:43:

Výborně, děkuji za odkaz. Takže tady to máme:
XII. Vyhlášení výsledků
1. Vyhlašovatel na základě vyhodnocení komise vyhlásí vítěze soutěže.
2. Vyhlašovatel si vyhrazuje právo nevyhlásit žádnou z prací jako vítěznou.
(...)
4. Vyhlašovatel zveřejní výsledky soutěže také na svých internetových stránkách.

Otázka je tedy jasná: vyhlásilo MŠMT vítěze? Nebo jenom pana Grubera vybrala komise?

Na webu MŠMT o tom nic nemá a podle odstavce 2 není povinno nějakého vítěze vůbec vyhlásit, i kdyby komise někoho vybrala.

A pokud MŠMT vítěze nevyhlásilo, není povinno nikomu nic platit (odměna se podle článku XIV vyplácí jen vítězi).

Jenomže to by se v novinách neprodalo tak snadno, jako když "Dobeš dluží studentovi 400 tisíc", že? Média šikovně manipulují s těmi, kdo nemají potřebnou čtenářskou gramotnost.

Luděk Blaha řekl(a)...
10. ledna 2012 v 16:33  

JO!!!
Jen ať si žáčci zvykají na realitu.
Doporučuji tělomrskům, aby si řádně prostudovali Baumrukovy regule, než začnou dětičky honit po place. Mohlo by se stát, že si ministerstvo vyhrazuje právo vítěze turnaje vůbec nevyhlásit, natož před televizními kamerami.
Kdyby mu zaplatili aspoň tu tužku, kterou na to vykreslil.

poste.restante řekl(a)...
10. ledna 2012 v 18:57  

Pokud cílem akce bylo poučit žáky, že žijí ve státě, kde není rozhodující dané slovo, ale právní kličky, pak svůj účel splnila dokonale. Myslím, že je to lepší, nežli pět hodin Výchovy k občanství a národní hrdosti.

Samotný fakt, že někde není informace o vítězi není "směroplatný".
Organizátor soutěže je povinen v určených lhůtách oznámit i fakt, že se rozhodl vítěze nevyhlásit a první cenu neudělit.
Pochopitelně jen pokud to umožňují předem stanovené regule soutěže.

Ale myšlenka s vyhlášením a nevyhlášením vítěze je velmi zajímavá a inspirativní.
Představuji si to tak, že když nevyhlásí vítěze třeba atletických závodů, mohou pořadatelé ušetřit značné prostředky za medaile.
Stál jsi na "bedně"? - Nestál!
Hráli ti hymnu? - Nehráli!
Bylo vyhlášení vítězů? - Nebylo!
Tak co bys chtěl, nemáš nárok.

Anebo třeba scéna z Miss ČR.
Vybraná celebrita přináší obálku s rozhodnutím poroty. Moderátor napíná atmosféru i nervy diváků k prasknutí. Vtom přichází Maláčová, "sbalí" obálku a oznámí: "Vážení diváci, pořadatel soutěže se rozhodl, že letos vítěze nevyhlásí. Veškeré ceny propadají organizátorům. Hezký večer." ...?

Dovolím si rozvinout jednu starou myšlenku:
"Slovo dělá muže - výmluvy dělají politika."

Luděk Blaha řekl(a)...
10. ledna 2012 v 20:11  

Opakuji, že je třeba podívat se na to, kolik peněz bylo rozděleno na organizaci soutěže a na platy organizátorů.
Je klidně možné, že už nebylo z čeho odměnu pro vítěze vyplatit.

Jan Hučín řekl(a)...
11. ledna 2012 v 0:00  

Ad poste.restante:
Pokud cílem akce bylo poučit žáky, že žijí ve státě, kde není rozhodující dané slovo, ale právní kličky, pak svůj účel splnila dokonale.

Vidíte, a mně se zase zdá, že na tom se dají naučit velmi dobře principy ekonomie. Chci nějaké zboží a určím cenu, kterou za ně zaplatím, bude-li mi vyhovovat. Shromáždím nabídky a zjistím, že ani ta nejlepší z nich mi dostatečně nevyhovuje. Tak prostě k obchodu nedojde.

No a teď bychom se mohli vrátit k té novinářské etice. Stále vám přijde, že ten článek byl v pořádku? :) Nebo zastáváte názor, že pro odstranění Dobeše jsou povoleny i nefér prostředky? :D

Luděk Blaha řekl(a)...
11. ledna 2012 v 1:02  

pro odstranění Dobeše jsou povoleny i nefér prostředky?

Pro odstranění Dobeše se musí rozhodnout především předseda vlády. Nezastávám názor, že pročítá noviny, aby v nich našel dostatek podkladů pro svoje počiny.

No a teď bychom se mohli vrátit k těm principům naší ministerské ekonomie, která úspěšně vede k prošustrování všeho, co tu ještě zbylo.
Vy si, pane Hučíne, doopravdy myslíte, že tady šlo o nějaké zbožní logo? To byste mne dojal až k zlzám. Normálka zviditelňovačka jako ta Baumrukova kramle.

poste.restante řekl(a)...
11. ledna 2012 v 2:29  

Pane Hučíne promiňte, ale Vaše srovnání kulhá na obě nohy.

Uznáte, doufám, sám, že je rozdíl mezi výběrovým řízením na, dejme tomu, dostavbu tělocvičny, kde plně chápu, že zadavateli nemusí vyhovět žádná nabídka,
a třeba soutěží v mateřské škole o nejhezčí obrázek z výletu do ZOO.
Chápete snad, že oznámit dětem, že slibený nanukový dort nevyhraje nikdo, protože se paní učitelce žádný obrázek nelíbil, není zrovna to pravé ořechové.

Pokud snad chtěl ministr vyhlásit skutečnou soutěž o nové logo, pak to měl učinit profesionálnějším způsobem.
Nebo se na podobnou pitomost rovnou vykašlat, protože mám dojem, že jsou na stole důležitější problémy, nežli utrácet zbytečně peníze za tisk nových hlavičkových papírů a vizitek. :-(

Mimochodem můj předchozí příspěvek (18:57) byl míněn spíše jako vtip.



K Vašim otázkám.
Ano, prací novinářů je upozorňovat na šlendrián ve státní správě.
Kéž by nevyplacená odměna studentovi byl jediný problém na MŠMT.

Ano, práce našich novinářů má daleko k dokonalosti. Přesto dávám přednost tomu, když o problému vím, nežli kdyby ho "korektně" zametli pod koberec.

Ano, můj názor je, že v činnosti ministra převažují škody nad užitkem. Proto bych uvítal jeho odvolání. (I s rizikem, že po něm nastoupí ještě větší amatér.)

Ne, nedomnívám se, že účel světí prostředky. Proto jsem neměl problém se ministra zastat v případě zpochybňování jeho diplomové práce a chtěl jsem se ho zastat ve věci přestávek, leč bohužel jeho hloupá rozhodnutí byla rychlejší.

Ne, nedomnívám se, že celá "kauza odměny za logo" je bůhvíjak významná.
Na druhou stranu MŠMT je úřad a ten má svého představeného.
Když chce mít ministr svou fotku (námi zaplacenou) na webových stránkách pod logem ministerstva, musí nést i důsledky svých hloupostí a omylů.

Anonymní řekl(a)...
11. ledna 2012 v 7:36  

Paralely: slibování odměny mladým učitelům při nástupu na pozici učitele. Slibování zvýšení platu učitelům od ledna..... Uvidíme - anebo už vidíme. Jsem pár let před důchodem,říkala jsem si, že ten základ, kterého jsem se dožila po letech práce ve školství, mi nikdo nemůže vzít. A helemese, může. A ROZHODNĚ umím víc a pracuji lépe /o hodně/, než nastupující mladý učitel - o neaprobovaných ani nemluvím. Přitom např. tady:
http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-udalosti-domaci/158485/ucitele-budou-mit-od-ledna-vyssi-plat-ale-jen-ti-zkuseni.html
se píše něco úplně jiného. Sliby.....Je taktéž otázka, jak asi může dopadnout slibovaná odměna žákům, kteří absolvují plošné testování v cizím jazyce - nejlepším slíbeno zaplacení studia jazyka v zahraničí.
K etice novinářské: jak tedy o takových tématech mají novináři informovat? Lze takové postupy vidět jinak, nežli chaotismus a neserióznost?
Jaké je toto vůbec hospodaření?
Nemít v pořádku v baráku vodovod a odpad a přitom si kupovat nejmodernější pračku se sušičkou a myčku nádobí je totální blbost. V situaci, když rodina má nejistý a malý příjem, je kravina přecpávat tlustého tatínka před infarktem bůčkem a sladkostma, přičemž děti chrastí kostma, protože veškeré peníze přejídá táta, který by se měl přestat překrmovat a začít se starat o svou rodinu.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.