Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Josef Dobeš je velmi znepokojen neodpovědným přístupem rektora Univerzity Karlovy prof. Václava Hampla a bude požadovat, aby jej ve velmi krátké době navštívil na ministerstvu.
Ministr bude chtít především vysvětlení, z jakého důvodu podněcuje rektor Univerzity Karlovy akademickou obec včetně studentů k sociálním nepokojům.
24. června 2010 schválila Česká konference rektorů, v jejímž předsednictvu zasedal i prof. Hampl, „Ideu reformy terciárního vzdělávání“, z níž vycházejí klíčová reformní opatření věcného záměru zákona o vysokých školách.
Pan ministr je proto velmi překvapen účelovou změnou postojů pana rektora. „Je zarážející, že předseda České konference rektorů poskytuje akademické obci neobjektivní informace,“ uvádí ministr a dodává: „ To, co se dnes odehrává, je poměrně přesná paralela událostí, které předcházely konání státní maturity. Ve chvíli, kdy maturity proběhly úspěšně, veškeré podobné ohlasy, a to i ze stran odborné veřejnosti, utichly.“
„Masová hysterie, která se rozbíhá kolem věcného záměru zákona o vysokých školách mě znepokojuje,“ říká prof. Rudolf Haňka, předseda Rady pro reformu vysokého školství a profesor z Univerzity v Cambridge. „Takovým způsobem nelze řešit složité otázky, které stojí před českým vysokým školstvím. V době ztížené ekonomické situace bude totiž nutné, aby vedení vysokých škol mělo schopnost opravdu své školy řídit a mělo podporu v orgánech akademické samosprávy. Aby bylo české vysoké školství konkurenceschopné, musí podstoupit určitou přeměnu a žádná změna nebývá snadná. Pokřikem na ulicích se však nic nevyřeší.“
Ministr Dobeš bude žádat rektora UK o vysvětlení
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
22 komentářů:
Prof. RNDr. Václav Hampl, DrSc., dostane vyčiněno od Mgr. Josefa Dobeše.
Doba vymknutá z kloubů šílí...
...aby vedení vysokých škol mělo schopnost opravdu své školy řídit a mělo podporu v orgánech akademické samosprávy.
Mám zato, že vedení vysokých škol (na rozdíl od jiných) schopnost řídit své školy má, a také ji už často prokázalo prostřednictvím výsledků své práce (na rozdíl od jiných).
Také se domnívám, že vedení vysokých škol má i podporu v orgánech akademické samosprávy.
(Na rozdíl ...)
Pokřikem na ulicích se však nic nevyřeší
Správně!
Se všemi oportunistickými živly, které by chtěly zneužívat svobody, zajištěné naším kapitalisticko-demokratickým zřízením je třeba zatočit.
Po bolševicku.
Osobně si myslím, že ministr školství může rektora naší nejvýznamnější univerzity o vysvětlení POŽÁDAT, nikoliv jej od něj POŽADOVAT.
Rektor nebyl ministrem ani zvolen, ani jmenován, není tedy povinen se mu z názorů, které zastává, zpovídat, natožpak zodpovídat.
Možná, kdyby místo melounů vyhodili z okna jednoho bývalého bachaře, toho času nejlepšího ministra školství, udělali by lépe.
Nic to ovšem nemění na tom, že v době, kdy např. pětina absolventů lékařských fakult odchází do zahraničí, a kdy je největší zájem o studia různých "pseudohumanitních" oborů je zavedení strukturovaného školného NUTNÉ. A to nikoli v legrační výši 10000 za semestr. O technickém provedení lze pochopitelně diskutovat (navrhovaný zákon je špatný).
Doba vymknutá z kloubů šílí...
Nejde snad ani o opentlenost tituly, jako o délku slámy z botek čouhající.
Prapodivných figurek, kašpárků, odkláněčků a hochštaplérků na vedoucích pozicích všude dost.
Ke školnému /zmiňoval se pan Charlie/: předtavte si to reálně. Student/ka/ nemá peníze na školu, je chudý /á/, rodina nemůže pomoci financovat studia třeba s prominutím na pajdáku :-). Půjčka. Po skončení školy má štěstí, najde práci /ve školství/, průměrný plat /?/ - splácí dluh, má před sebou léta splácení...... Je furt chudý, přežívá. Kde tak asi bydlí? Podnájem? Chtěl/a/ by své bydlení, chtěl by mít rodinu, děti. Proboha, z čeho si pořídí byt, zařízení do bytu? Může si vůbec dovolit mít děti? A kdy? V důchodu? Rodina, děti = luxus v situaci, kdy je třeba dokola splácet dluhy, úroky, povinné životní a jiné pojistky k hypotékám /pokud je vůbec od banky dostane - má přece dluh na školném/. Chce to trocha přemýšlet, než se vyřkne kategorické "školné ANO". Školné je sviňárna /omlouvám se za použitý výraz, nejde mi to jinak/. A když už školné /našim potomkům, které máme připravovat nezištně do života do té doby, než se mohou živit a postarat se o sebe sami/, tak což takhle "matkovné"? Platit svým matkám za veškerou celodenní péči už od narození....Anebo platit svým otcům za zplození........
Blbost, že? I když proč ne? Školné jako školné....
Žijeme snad kvůli tomu, abychom zajišťovali bankám zisky? Kdo komu - co čemu má sloužit k užitku?
Je to celé na hlavu.
Za dnešní dva diktátorské projevy by v demokratické zemi Dobeš okamžitě byl vyhozen. Ne tak v naší zemi. Nenechme si to sakra líbit !!!
To máte jako se zdravotnictvím.
To bylo křiku kvůli třiceti korunám.
A dnes?
Já starší osoba nechám u dochtorů za semestr určitě víc než těch deset tisíc kaček. A to mám jen vysoký tlak, cukrovku a lámavé kosti. A musím to zvládat bez půjček, z učitelského platu. Za mlada a zdrava by člověk šel přes léto na brigádu, prej i hlídání dětí vynese pár tisícovek měsíčně za pár večerů.
Nenechme si to sakra líbit
Já si to tedy rozhodně líbit nenechám.
Až ministra potkám, pokusím se jej vyhodit.
Stačilo by tak do výše ramenou? Přece jen nějakou tu hmotnost má. A mám při tom volat "vivat" nebo naše hezké české "nazdáááár"?
To je skutecne mimoradna drzost od dobese. Dobes neni rektoruv nadrizeny, muze akorat tak vriskat a kopat nozickama a to je tak vse, co ten Dobes muze delat.
pro 19:46
Prosím, neshazujte nás svými výmysly. Pokud jste neučil matematiku, stačí kalkulačka - skoro 70Kč denně za léky?
To anonymní 19:35
Moje zkušenost:
Matka samoživitelka, otec neplatil výživné. Od roku 1989 na VŠ (PF, ale moc toho nelituji), celé prázdniny na brigádách, od druhého ročníku doučování k maturitám a přijímačkám, od třetího výuka na škole. Jistě, neplatil jsem školné, ale pokud by na tom záviselo moje vzdělání, neváhal bych, snad jen více vybíral školu.
Po absolvování 3 roky v soukromé firmě, pak vlastní podnikání, teprve pak nástup na SŠ - z výdělku pořízeno slušné bydlení, auto, manželka i dítě. Nikdy jsem nepobíral žádné sociální příspěvky a pokud vím, nedosáhla na ně ani moje matka. Vím co je život a na co mám své děti připravit, tj. nejdříve se snaž sám, nečekej na druhé. A nelituj se.
Pohled druhý, i když nejen vysokoškolský:
Jsou žáci, kteří jezdí denně do školy autem, protelefonují stovky korun, ale na počítač pro přípravu do školy nemají. Nenavštěvují hodiny s rodilými mluvčími, které jim platí škola, ale klidně zaplatí 5000 za předmaturitní přípravu, často u těch samých učitelů v jejich jazykových školách.
Jsou studenti, kteří si nechají zaplatit drahé VŠ studium lékařství, ale nástupní plat, o kterém si mnoho z lidí nechá jen zdát, je jim malý a jdou raději do zahraničí (to není odsouzení, nedivím se jim), ale něco je špatně.
z výdělku pořízeno slušné bydlení, auto, manželka
Promiňte, pane Charlie, ale na kolik Vás přišla ta manželka?
Zajímá mne, jestli se Vámi zmíněná míra kvality "slušné" vztahuje na všechny uvedené položky nebo jestli je některá z nich už třeba z druhé ruky nebo v povánoční slevě.
"celé prázdniny na brigádách, od druhého ročníku doučování k maturitám a přijímačkám"
To jo, tenkrát to ještě šlo. Ale dneska o slušně placenou brigádu, za kterou byste se nemusel stydět, prakticky nezavadíte.
To kolega Blaha:
Holt ENTER je někdy rychlejší myšlenky. Jak jsem na něj klepnul, už jsem věděl, co je špatně. Žena moje ke mě lne doufám láskou finančně nemotivovanou (jak jinak s učitelem), občas utužovanou drobnými dárečky a květinami, cenou dosud nedosahující ceny auta ni bydlení. Na financování ratolestí se navíc podílí rukou i peněženkou nedílnou. Očekávám ovšem, že do budoucna se pořadí obrátí takto:
Děti, žena, auto, bydlení. A to bude horší, neboť můj vzhled a ani stav konta nedosahuje (spíše výrazně poklesne) stavu hollywoodských herců.
P.S. Co ta změna nicku? Že by písečané odhalili Vaši totožnost? :)
To pan Charlie 21:18
Jste šikovnej kluk, to je nesporné. Určitě na závratně vysokou úroveň Vaši pracovitosti kdekdo nedosáhne nikdy /v čemž máte štígro, jinak by byla pak větší konkurence, větší soutěživost, větší výkony, menší šance vítězně se propracovat ke všem pozemským majetkům - protože i zvyšování výkonů má své meze/.
Ano, chápu, děje se i to, co popisujete - pracovní morálka je někdy příšerná, lidé hamižní a líní.
Ano - nelitovat se, ano - snažit se, ano - nejdříve se snaž sám.
Vše ale s mírou, jinak se život změní na pracovní tábor od nevidim do nevidim, někam nenávratně se vytratí jakýkoliv jiný smysl života kromě rachoty a předčasně odejdou všechny důležité život udržující součástky těla......
Sociální příspěvky znám, i s dosažením na ně - vím, co je život, píli i výdrž mám nemalou, pracovitost na rozdávání.
Po večerech pociťuji divné tlaky v okolí lopatek - patrně klubající se kridýlka andělská.
Přesto všechno - resp. právě proto - si myslím o školném stále totéž.
Myslel jsem si, pane Charlie, že to tak nějak bude. Ale přece jen jsem se radši zeptal.
Pravdou je, že jedna z mála učitelových jistot je jeho partnerka. Vydrží-li s ním přes dvě klasifikační období, pak zaslouží plnou úctu. Je-li sama učitelkou, pak se svatozář dělí recipročně.
P.S. V jedné s nedávných diskusí jsem byl trefně ztotožněn s Broukem Pytlíkem. Uvědomil jsem si se vší vážností, že charakteristika "Pytlik" plně postihuje šíři a hloubku mojí osobnosti.
Může-li jím být hobit Frodo z Třetího věku, proč bych jím nemohl být já, herbit pedagogicky v Rakousku Uhersku zastydlý.
Nakonec ve Dně Pytle se ocitlo celé školství, nejen symbolicky.
Dle popisu Dna pytle z mého oblíbeného díla "Hobit" (první kniha kterou jsem četl v originále, nepočítám-li povinného Puškina), kdyby se v něm ocitlo naše školství, mohli bychom si radostně poplácávat ramena. Bohužel mi čím dál více (to školství) připomíná Mordor, i s Okem Saurona na vše dohlížejícího a planoucího destrukcí.
To anonymní 22:06:
Kdysi nás učili o motivaci. Prý je vnější a vnitřní. Žáky a studenty s vnitřní motivací by mělo podpořit výrazné prospěchové stipendium tak, aby nejen do školství nepřispívali, ale spíše z něj čerpali. O ty s vnější motivací (obvykle rodičovskou) se budou muset postarat rodiče nebo oni sami. Kdo dělá školu 8 let místo 5, studijní typ asi nebude. A pak je tedy nezbytné zavést motivaci finanční ty, kteří ze systému jen berou a nic společensky přínosného do něj nevnášejí. Můžeme tomu říkat třeba školné. Přidá-li se k tomu také finanční preference oborů dle potřeb státu (technické obory, stomatologie, atd.), podpora ze strany zaměstnavatelů, která také pomalu začíná se tu a tam objevovat, nevidím tu mnoho problémů. Ale nejsem ani právník ani politik.
Máte pravdu, pane Charlie.
1. Mordor sedí. Tím Pytlem jsem mínil ten náš zemákový, ne Středozemní.
2. Motivace sedí jakbysmet. Taky taková divná krajina.
K vnější motivaci školným
Pocházím z dosti skromných poměrů. (Na to, aby člověk za socialismu, kdy bída byla oficiálně zakázána, pobíral sociální stipendium, tak to musel být už ale opravdu chudej.)
Mám proto jisté bytostné problémy se zavedením školného.
Ale jsem ochoten o něm diskutovat a podřídit se demokratické většině.
1. Přesto ale trvám na tom, že mnohem větší motivací k zodpovědnému studiu není školné, ale vědomí, že pokud nebudu "makat", pak ze školy vylítnu jak mastný papír do průvanu.
2. Školy jsou v situaci, kdy pořádají náborové akce a bojí se vyhodit studenta = zdroj příjmů. Zavedení školného může v tomto směru situaci jen zhoršit.
3. Pokud má být školné zavedeno, pak nejdříve má být zaveden systém studentských půjček, sociálních, nadačních a firemních stipendií a teprve poté má být zavedeno školné.
Nikoli opačný postup, kdy nejprve zatížíme studenty a jejich rodiče dalšími výdaji a pak budeme řešit, jak by se jim při tom "nějak" ulevit.
To pan Charlie 22:52:
Ke školnému:
Ano, chápu. Ano, v prostředí s čistými úmysly mravními možná jedna z variant kudykam.
Ovšem ve stávající situaci to vidím takto:
"Dobré" úmysly: např.velmi motivující regulační poplatek 30 korun "opravdu" reguluje - peněženky pacientů. Ministr práce a sociálních věcí dělá "opravdu" všechno v zájmu těch, které má jeho úřad pod palcem - nastavuje všem správnou vnitřní a vnější motivaci - ať se snaží každý sám. Kultura vzkvétá - jen se malinko jaksi rušej divadla a umělci se převádí na pracák - málo se snažej, musej přidat - např. třeba podle vzoru různých úředníků na ministerstvech, kteří dřou jako koně, pracují ve dne v noci - no a pak je jejich práce náležitě oceněna.
Ono totiž jde pouze a jen o penízky /pro pár lidí/ = vnější a vnitřní motivace.
Okořeněná manipulativně kvalifikovaně vedenou argumentací ušlechtilými cíly.
Nevím, čím to je, ale jaksi některým politikům ty kecy o dobrých úmyslech nikdy nevěřím.
Neutuchávám ve snaze žít a pracovat čestně - ač je to docela naivní postoj. Ale to neva - nechci se totiž zanic zařadit do kategorie "užitečný idiot".
Hyde park k tématu:
http://www.ceskatelevize.cz/porady/10252839638-hyde-park/212411058080119/video/
Popis situace a včerejších událostí na UK:
http://www.vasevec.cz/vip-blogy/zbynek-fiala-studenti-se-bouri
Okomentovat