Odpor Univerzity Karlovy proti věcným záměrům vysokoškolských zákonů může ministra školství ještě více utvrdit v jeho počínání.
Složité a komplexní téma reformy vysokého školství
přechází do řeči mediálních zkratek a ideologických vsuvek. A vychází
z toho, zjednodušeně řečeno, jediný převládající vztah: zlý, ošklivý a
hamižný ministr školství Josef Dobeš (VV) spolu s bankéři oproti hodné,
moudré a vůbec báječné Univerzitě Karlově, případně dalším školám v
Česku. Ale každý má díl pravdy – akademici v tom, že věcné záměry zákonů
jsou špatně připravené, ministerstvo školství zase v tom, že nemůže
akceptovat všechno. Laik aby se v tom vyznal!
Ministr Dobeš si za to může sám. Do reformního zákona nechal kdekoho
šťourat, takže z něj skutečně vychází polovičaté dílo. Ztratilo drajv, a
nikoho neuspokojí. A citlivý zákon o finanční pomoci studentům, který
řeší školné, úplně ukryl do týmu jediného kvestora... Po svém brzy již dvouletém angažmá v resortu
Dobeš asi třistadvacetšestkrát ukázal, že není tím pravým prostředníkem
mezi vládou a učenci. Nikdy jej nebrali za partnera pro diskuzi,
ministr se jim nejen na České konferenci rektorů (ČKR) vyhýbal, bál se
jich.
Od počátku věděl, že vaz mu mohou zlomit tři věci: státní maturity,
evropské fondy a rektoři. Ten nejmocnější, Václav Hampl, rektor
Univerzity Karlovy a nyní dokonce i předseda ostatních rektorů v ČKR, proti němu minulý týden rázně povstal. Jak to jen může dopadnout?
Pod mediálním vlivem se může zdát, že akademická obec UK je jednotná
a plně schvaluje protesty proti Dobešovým „reformním kejklům“. Ve
víkendových Lidových novinách pronesl zajímavé věty profesor Univerzity
Karlovy, výrazný propagátor vědy a člen vládní Rady pro výzkum, vývoj a inovacepsychiatr Cyril Höschl. Z rozhovoru vybíráme:
- „Celá reakce je naprosto hysterická a neadekvátní. Mě docela znechutilo, když jsem viděl, jak házeli ty melouny z balkonu. To svědčí o tom, že nějaké menší školné by jim možná prospělo, aby si božích darů víc vážili. Tady jde o otázku, jestli lze vlastní zájmy hájit prostředky víceméně mimo politickými. Vydupat si je na náměstích.“
22 komentářů:
"Mě docela znechutilo, když jsem viděl, jak házeli ty melouny z balkonu."
Jo-jo, nebýt radikalismu mladých, tak možná ještě dnes posloucháme Husáka. Pan psychiatr je velmi pevně svázán s jistou politickou stranou právě vládnoucí. Radikálnost studentů totiž vždy předbíhá o kousek radikálnost celé společnosti. Myslím si, že je to jedině dobře a lze studentům jen a jen fandit.
Pan profesor Höschl je jednou z největších českých vědeckých autorit (v oblasti psychiatrie navíc) a je to rozhodně člověk, jehož názor v souvislosti s reformou vysokých škol by zaznívat měl. Rozhodně více, než názory samozvaného odborníka na školství pana Rychlíka. Chtěl bych mít odvahu pana Rychlíka, jí bych si kritizovat prof. Höschla nedovolil!
Pan Höschl si předpokládám své školné platil, stejně jako jiní prominenti, kteří nyní o jeho zavedení usilují.
největších českých vědeckých autorit (v oblasti psychiatrie )
To ještě neznamená, že je je i odborník na školství ! Na toto prohlášení odvahu nemám.
23.1. 9:56
Krucinál už, co si tu pořád jen otíráte hubu o Rychlíka.
Nikde o sobě netvrdí, že je odborník na školství, který ví (ne-li dokonce nejlépe), co s ním.
Je to novinář, který referuje o školství. A jestli chcete tvrdit, že hůř než ti ostatní (jako že těch zaměřených na problematiku školství mají naše média, včetně těch největších, pramálo, protože školství veřejnost nezajímá a čtenost negeneruje), tak tu nějakého jmenujte, ať můžeme srovnávat.
Já tvrdím, že naopak ze všech, které znám, referuje nejpoučeněji, nejkomplexněji a nejvíc do hloubky.
Ve srovnání např. s ad-hoc povrchnostmi paní Kvačkové z LN tedy rozhodně.
Pan Höschl si předpokládám své školné platil, stejně jako jiní prominenti, kteří nyní o jeho zavedení usilují
Větší demagogii už člověk nespáchá, kdyby žil sto let. Jak může tohle pořád nějaký bambus omílat?!!
Za časů, kdy vystudovali ti podle Vás prominenti, nikdo v takové míře nekradl a netunelovat státní prostředky, ač byla cenzura jak řemen, peněz bylo na vše potřebné dost. Rozhodně na školství a zdravotnictví - i když kvalita nebyla nic moc (dnes taky není). Protože jsme ale nyní žebráci, musíme nařídit platby. Je na tom něco k nepochopení?? A připravte se, bude hůř, za chvíli se zdarma ani neprojdete po chodníku. Děkujte i sobě - taky jste volič.
Pana Höschla neznám, ale v tomto vyjádření má naprostou pravdu.
Dnešní studenti, to nejsou ti z devětaosmdesátého. Tihle se buď starají o své studium, nebo je studium nebaví a nudí se. Nikdo mi nevymluví, že právě ti bez názoru, mluvkové a filozofové, se dali strhnout k házení melouny a křiku. Aniž by věděli, o co doopravdy jde jejich univerzitám.
Neznám studenta, který by se hlouběji zajímal o problémy vysokých škol, a to na VŠ učím. Jde jim jen o oddálení placení školného, což lze pochopit.
aby si božích darů víc vážili
Do množiny božích darů zahrnuji především chléb, zdraví a osvíceného panovníka.
V této kauze je ze všeho nejdůležitější rozhodnout, jsou-li letošní studenti línější než studenti z roku 1989. A taky, je-li větší hlupák etnograf nebo psycholog.
To, že někdo poukazuje na skutečnost, že se někde nejspíš prošustrovávají miliony, jinde chybějící, není podstatné, protože:
1. jinde se prošustrovávají stamiliony,
2. je poukazováno nevhodným způsobem.
Kdyby mi už konečně některý ze zmíněných pánů nebo zde diskutujících zkusil odpovědět třeba na otázku, jak rozpoznat kvalitního učitele a proč není slovo pyj uvedeno ve vyjmenovaných slovech.
Pij! To je rozkazovací způsob od slovesa pít.
17:17
Pane Blaho, zkuste požádat některého investigativního novináře, aby tyto dvě záhady zkusil vypátrat. Taky by mě to zajímalo.
tyto dvě záhady
Odpověď na první otázku musí znát každý ředitel školy, který si osobuje právo rozdávat učitelům osobní hodnocení, odměny a stanovovat platový stupeň, aniž by se musel stydět za to, že není opřen o vlastní kvalitu, ale pouze o paragrafy.
Odpověď na druhou otázku musí znát každý češtinář, který se nestydí přezkušovat dětičky z vyjmenovaných slůvek.
23. ledna 2012 13:57
"... nikdo v takové míře nekradl a netunelovat státní prostředky...peněz bylo na vše potřebné dost. Rozhodně na školství a zdravotnictví - i když kvalita nebyla nic moc (dnes taky není)..."
Tipuji rok narození tak 1935 až 1943. "Za těch časů" se totiž rozkradlo úplně všechno. Je skoro zázrak, že ještě v 89. stálo tolik baráků, i když jako ruiny. Peníze na školství nestačily na uhlí (jak jsme se na ty uhelné prázdniny tenkrát těšili) a dýchací přístroj na áru musel v kritickém okamžiku opravit údržbář z kotelny (zachránil mi tím život). Mimochodem, žebráci zpravidla nemají počítač a připojení na internet. Ty představy o chudobě máme dnes nějak zkreslené. Asi bychom ji měli doopravdy poznat...
Před chvílí řekl v televizi ministr Dobeš, že vysokoškolák má platit školné, protože na jeho studium přispívá ze svých daní paní za kasou v Kauflandu. Nebo tak nějak.
Jakkoli si myslím, že motivační školné by budoucí intelektuálové platit mohli, trvám na tom, že přidruženému synkovi například přispívá na studium ze svých daní jeho matka, otec, bratr, přítelkyně, teta, strýc a pár spolužáků, kteří už svá studia dokončili.
Té paní pokladní přispívám solidárně já na zdravotní pojištění, protože si měsíčně nakupuji léky a podpůrné prostředky za mnoho set korun, čímž se mi zatím, a bohudíky, daří nezatěžovat našponovaný systém zdravotnictví nad únosnou mez.
A dělám to rád, protože ona naopak se svojí rodinou přispívá ze svých daní na můj plat, abych já marně vzdělával děti někomu ale úplně jinému.
Tím chci říci, že v tomto případě ministr prokazatelně zamlel nesmysle.
23. ledna 2012 21:28
No, když už to vytahujete - ale vše je relativní, kolego.
Můžete mi vysvětlit, jak dokázal můj táta na konci 60. let postavit družstevní byt a našetřit na nové auto? Když živil rodinu (2 děti) jen ze svého platu (dělník ve fabrice), maminka byla doma s námi? A během dalších 10 let jsme měli nový domek, postavil ho táta sám s občasnou pomocí kamarádů zedníků. Dům dodnes stojí a je bez chyby. Srovnání s dneškem se nabízí velmi barvité.
No, když už se vytahujete ...
Jenže za kolik taky tenkrát byly tarify mobilních operátorů (že?) nebo připojení na net!
Ke školnému:
Jak to tady čtu, vyplývá mi z toho to, že jsou názory, které se školným zásadně souhlasí, protože si studenti neváží možnosti studovat. Čili školné jako REPRESE. Nastaly časy, kdy se všude zavádí taková opatření. Je třeba lidi trestat. Kam se podíváte, je toho plno. Kromě společnosti vysoce postavených - ti jsou beztrestní, svatí, dokonalí. Vše ve jménu zisků, stojí v pozadí i popředí.
Je toto v případě školství namístě? Má výchova a vzdělávání vypadat jako soubor represivních opatření? Donucování k poslušnosti? Šlo by napsat k tomu hodně argumentů, nepíši, bylo by to dlouhé a stejně zbytečné. Je to opravdu smutné, když pedagogové sami /někteří/ potřebu školného vyžadují. Je to kapitulace pedagogů, zlyhání systému, zlyhání základních lidských hodnot. Výchova pomocí represe. Mrazí z toho - kam to povede? Z jakých důvodů si SKUTEČNĚ studenti /někteří/ neváží možnosti studovat? Má vzdělání nějakou hodnotu? Když ne, čím to je? /práva v Plzni - podvody, uplacené papíry o dosaženém vzdělání i jinde - a nic se s tím neděje/, proč tedy školy neposkytují hodnotné vzdělání? Skutečně vzdělané lidi si tato společnost váží? Anebo je to spíš tak, že na zastávání vlivných pozic stačí být neodborníkem s konexemi? Příkladů stádo. Komu co přinese zavedení školného? Je lepší pro vývoj, který přináší pozitiva laskavé prostředí anebo represe? Kdo je skutečně pedagog i srdcem, odpověď zná. Nemůže své žáky a studenty nenávidět a nemůže je vnímat jako své nepřátele, protože s nimi a proti nim nemá BOJOVAT, ale vzdělávat a vychovávat. Vím, jaká je realita - děti nemají úctu, mají učitele a spol. na háku. Mohou za své postoje naše děti? Je to důsledek NĚČEHO. Což je potřeba pojmenovat. Jsou dospělí JINÍ? Mají lepší morální kvality? Odpovím si: NEMAJÍ. Je tedy potřeba TRESTAT VŠECHNY, anebo něco změnit? Zaplnit věznice, zavést více exekutorských úřadů, trestání bezdomovců a nezaměstnaných, trestání nemocných za zneužívání zdravotníctví /protože lékař se stal také NEPŘÍTELEM nemocných, už všem nebude pomáhat, jenom těm, kteří mají prachy/, zpoplatnit všechno? Co ještě chcete, aby se zpoplatnilo? Vzduch? Chceme žít vůbec ještě?
23:30
Jestli Vám to neřekli, tak se radši neptejte... A ty baráky jako ruiny - myslím ty "nás všech", ne domky. Právě.
Člověk, který nevidí to špatné, co bylo v minulém režimu, je ideologický zaslepenec.
Člověk, který nevidí to dobré, co bylo v minulém režimu, je hlupák.
Člověk, který vidí v minulém režimu jen to špatné a nechce vidět to špatné v současném režimu, je hlupák a ideologický zaslepenec na druhou.
15:57
Jestli Vám to neřekli, tak se radši neptejte...
Co tím myslíte? Že snad rodiče získali prostředky nekalou cestou? Tak tady musím zareagovat, protože to vím přesně.
Náklady na dvoupodlažní domek (hrubou stavbu) přišly v r. 1976 mé rodiče na 300 tisíc, v podstatě hlavně za materiál. Pomáhali jsme ovšem celá rodina, a to tvrdě. Finančně přispěli malými úsporami dvojí prarodiče, kteří pak v domku bydleli až do své smrti. Hluboká úcta mým rodičům za celoživotní dřinu a lásku ke svým rodičům, dnes to vidím málokde.
Nějak to začíná zapadat do sebe.
Sociální karty nezaměstnaným - evokuje mi to židovské hvězdy - viditelným označením Židů se je nacisté snažili vyřadit ze společnosti. Karty ještě nejsou na veřejnosti viditelné, ale při nákupech budou tito lidé rozlišitelní od ostatních.
Selekce.
Nové zprávy: Lékaři budou moci vyřadit pacienty z péče, pokud nebudou dodržovat lékařem nařízenou léčbu a jeho rady.
Selekce.
Školné. Selekce. Testy ve školách. Za účelem selekce.Je třeba pokračovat?
to 25. ledna 2012 5:31
Taky jsem včera selektovala. Žáčky, kteří v osmičce odmítají se jakkoli zapojovat do výuky, jsem sesadila do řady u dveří (stejně jsou permanentně na WC). Zbývající dvě řady obsadí žáci, kterým tolik nevadí spolupráce s učitelem.
Odsoudíte mě?
To 16:19
Odsoudit - to je práce soudce. Já jím nejsem, nesoudím a neodsuzuji.
Pokud jste sesazením žáků podle jejich odlišných preferencí chtěla umocnit jejich postoje stmelením v kolektivu podobně smýšlejících, tak jste tohoto cíle určitě i dosáhla.
Ano, na kvalitních pedagogických dovednostech je třeba stavět základy naší budoucnosti.
Okomentovat