Článek popisuje zajímavé přirovnání novozélandského výzkumníka v oboru eLearningu Dereka Wenmotha, jež se týká všeobecně známé skutečnosti, že učitelé nemají zájem pracovat s technologiemi, ale celá společnost dělá, že se jí to netýká.
Derek Wenmoth je ředitelem eLearningu v CORE Education,
což je nezisková organizace na mezinárodní úrovni se zabývající
pedagogickým výzkumem pocházející z Christchurchu na Novém Zélandu. Má
rozsáhlé zkušenosti v oboru vzdělávání, neboť působil
v jeho nejrůznějších oblastech. Pracoval jako učitel a ředitel základní a
střední školy, zabýval se dalším vzděláváním učitelů, zastával funkci
na ministeriu školství. Nyní je prezidentem Asociace distančního
vzdělávání Nového Zélandu. Pravidelně se aktivně účastní konferencí a
seminářů na téma vzdělávání. Získal několik ocenění a věnuje se také
publikační činnosti. Ve svém blogu
vytvořil místo pro sdílení myšlenek a názorů o problematice technologií
ve vzdělávání. Zde 20. listopadu 2011 publikoval článek „The elephant in the room“, s jehož obsahem bychom vás rádi seznámili.
Co vůbec znamená „elephant in the room“? Jde o anglický idiom,
který lze chápat tak, že v určité skupině lidí je povědomí o nějakém
společenském problému či jevu, všichni o něm ví, ale nikdo se o něm
nechce veřejně bavit, a taková diskuze je pak považována za nepříjemnou.
Derek Wenmoth si úsloví vybral jako znázornění toho, co se děje
v současné době ve školství v oblasti využívání technologií. Vychází
z vlastních zkušeností, neboť je ve školách svědkem nejrůznějších
situací, kdy si ředitelé či samotní zaměstnanci nevědí rady s několika
kolegy, kteří se zdráhají nebo odmítají využívat počítačové technologie
ve svých hodinách, ačkoli se na tom jako škola dohodli.
Tento fakt pak dopadá na školu jako celek. Wenmoth vidí v učitelském
sboru tým, který se má společně snažit o naplnění předem stanovených
cílů. K tomu využívá metaforu veslice: „Všichni veslaři musí
pádlovat stejným směrem a ke stejnému cíli, musí udržovat tempo celého
týmu, což zajistí, že práce bude rovnoměrně rozložena a nestane se
námahou jen pro pár jednotlivců, zatímco ostatní odpočívají. Veslaři
jsou různí - mají odlišnou sílu a schopnosti - ale v lodi musí být
týmem.“ A chování veslařů, jež jsou na jedné lodi, se podle něho dá
přirovnat právě k chodu školy. Jednání zaměstnanců, kteří odmítají
využívat počítače a další techniku v rámci výuky, dopadá na celý
učitelský sbor.
Zavádění technologií do vyučovacího procesu je jistě zásadním krokem
pro každého vyučujícího. Různí lidé reagují na změny odlišnými způsoby.
Proto zde autor poukazuje na práci Everetta Rogerse,
který sestavil křivku přijímání inovací. Ve svém modelu klasifikuje
druhy lidí podle toho, jak jsou jedinci otevření k přijímání změn.
Definuje kategorie, v nichž počet inovací prošlých učitelů kopíruje
Gaussovu křivku:
zdroj: http://suewaters.wikispaces.com/Rogers |
Wenmoth se zaměřuje na analýzu příčin, proč někteří učitelé zapojení ICT do výuky brání. Ty označuje jako tzv. odmítače (refusers). V rámci nich pak sestavil typologii, jak se tito zaměstnanci škol chovají:
- vyhýbači (avoiders) - „Udělám si čas na ICT školení, až dokončím vše, co potřebuji k získání certifikátu NCEA“ (novozélandský kvalifikační stupeň podobný našemu připravovanému kariernímu řádu).
- vymlouvači (excuse makers) – „Můj počítač nikdy nefunguje správně, takže to opravdu nemohu udělat…“
- omlouvači (apologists) – „Nedokážu s tím pracovat. Musí to být těmi brýlemi nebo tak...“
- debatéři (debaters) - „Musíme si být opravdu jistí, že užíváme technologie ze správných důvodů, a ne jen proto, že tu jsou...“
- pesimisté (pessimists) – „Technologie nás vedou do záhuby, je tu tolik problémů číhajících v on-line prostředí...“
7 komentářů:
Tento jev se netýká ani zdaleka jen učitelů. Je možná obecnější než se zdá. Mnohé historické i tragické události nás učí, že nemusí být vždy dobré to co dělá většina. Milan
Příměr s veslaři je notně povrchní a zavádějící. Pokud je někdo výborný učitel bez využítí IT, nechť jím je i nadále - pokud bych na onen obraz přistoupil, pak všichni veslují proto, aby žáci něco uměli. Dojde-li k cíli někdo s vzužitím IT a někdo bez, je přece podružné. Tohle trochu zavání bolševickým jedním šikem a nemohu se zbavit pocitu, že pokud si škola dala jako strategický cíl např. učit všechny předměty pomocí IT, aniž by si byla jista jeho realizovatelností, pak jde zřejmě o cíl chybně nastavený.
Kochám se dvěma představami - využití IT při výuce tělocviku, např. iPadu zataveného v polystyrenové destičce při výuce plavání, umístěného v olověném obalu pro posilování atd. A v českých podmínkách je k smíchu tento bod: "6.Poskytněte placené volno pro vyučující, aby cíle dosáhli dostatečně rychle." Nebo spíš k pláči???
Možná nejde jen o výuku, ale o obecné využití IT jako pracovního nástroje. Množství pedagogické agendy je přece jen lépe zvládnutelné s počítačem než bez něj (školní matrika, školní informační systémy, e-learningová podpora). Při představě zápisu tématu hodiny, docházky, resp. známek do elektronické třídnice trvající 15 minut (30% hodiny) výuky mě mrazí v zádech (zažil jsem). Stejně jako sdělení hesla do školního systému žáku, aby tam tu docházku a známky zapsal, přece jen mu to jde lépe a rychleji než vyučujícímu (z doslechu od daného žáka).
Líbí se mi představa školy jako oázy zaslíbené, kde si děti trochu od všech těch výdobytků nového věku trochu odpočinou.
Normálka posedět, pokecat ... Vždyť je to na palici.
Čtěte: http://neviditelnypes.lidovky.cz/fejeton-trivium-020-/p_spolecnost.asp?c=A120112_110401_p_spolecnost_wag
No, to je přesně ono! To je ta opěvovaná inkluze.
Kde toho kluka proboha vyhrabali a proč jej dávají mezi normální děti? To fakt nikoho nenapadlo, že to může být nakažlivé?
Úplně jsem se zpotil při představě, že by vyšlo najevo, že do školy chodí pěšky.
pro 18:35
Výborný! Děkuji.
Okomentovat