Na závěrečném zasedání klíčové aktivity Podpora informačního systému pro mládež realizované v rámci národního projektu Klíče pro život, jehož cílem je podpora a zkvalitnění oblasti zájmového a neformálního vzdělávání, se v Praze 18. ledna 2012 setkali pracovníci informačních center pro mládež. Hodnotili výsledky své práce za uplynulé tři roky, kdy tato aktivita odstartovala a která letos v lednu končí. Debatovali také o udržitelnosti dosažených výsledků a jak poskytované služby dále zkvalitňovat.
Dnešním mladým lidem se nabízí spousta možností k individuálnímu vyhledávání informací. Řeknete si, že budovat v této variabilitě nějaký systém, je zbytečné. V éře všudypřítomného internetu se zdá nepravděpodobné, že by si kdokoliv, kdo jím vládne – a mladí lidé zejména – nechal radit, kde, jak a co má hledat.
Avšak realita je trošku jiná. Trefně ji vystihuje podtitul Národního informačního centra pro mládež – Maják v moři informací. Dnes si můžeme „vygooglovat“ cokoliv, problémem ale už je rychle najít to, co opravdu ze záplavy informací potřebujeme, a navíc v dostatečné kvalitě. Problémem zkrátka nejsou samotná data, ale to, aby se z nich staly skutečné informace – tedy důvěryhodné zdroje pro poznávání a pochopení světa, ve kterém žijeme. Skutečnost, že měsíčně navštěvují webové stránky informačních center pro mládež desetitisíce mladých lidí, kteří tam hledají informace o školách, brigádách, zaměstnání, pobytech v zahraničí nebo odpovědi na různé právní otázky, tento stav jasně potvrzuje. Jde tedy o sběr a zpracování dat a o jejich distribuci mládeži, která je může využít k lepší orientaci v každodenním životě. A právě o to se stará informační systém pro mládež a jeho informační centra, tzv. „íčka“.
Jsou to místa, která působí většinou při nestátních neziskových organizacích pracujících s dětmi a mládeží nebo při střediscích volného času. Jejich pracovníci pomáhají mladým lidem odpovědět na jejich otázky, radí jim při řešení problémů. Informace jsou poskytovány zdarma, anonymně, diskrétně a podle zásad Evropské charty informací pro mládež. V současné době je vybudována síť 40 informačních center pro mládež (ICM) po celé republice, z nichž 17 je certifikovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy.
Podporu informačního systému pro mládež si jako jednu z klíčových aktivit zvolil také národní projekt Klíče pro život, který realizuje od roku 2009 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) spolu s Národním institutem dětí a mládeže (NIDM). Jeho cílem je posílení celoživotního vzdělávání lidí, kteří pracují s mladou generací, a především zkvalitnění systému podporujícího trvalý a udržitelný rozvoj zájmového a neformálního vzdělávání. Podpora informačního systému pro mládež svou činnost zaměřila jak na vzdělávání pracovníků informačního systému pro mládež, tak na posílení kvality poskytovaných informací a služeb. Děje se tak prostřednictvím sítě „íček“, internetového časopisu Remix – regionální mix informací (http://remix.nicm.cz/), který informuje o nejzajímavějších akcích a událostech v jednotlivých krajích, a I-katalogů (http://ikatalogy.nidm.cz/), což je průběžně aktualizovaná databáze organizací, služeb a dalších zařízení v České republice zabývajících se informačními a poradenskými službami. V rámci aktivity vznikly dvě publikace – „ICM v ČR“, „ICM v EU“, a třetí, „Mít přehled – Průvodce informačními a poradenskými službami pro mládež v ČR“, vyjde v nejbližší době. Jsou distribuovány prostřednictvím regionálních koordinátorů spolupracujících s Národním informačním centrem pro mládež (NICM) a jednotlivými informačními centry pro mládež v ČR, v elektronické podobě jsou k dispozici na webových stránkách www.kliceprozivot.cz a www.nicm.cz a budou průběžně aktualizovány. Pomyslnou třešničkou na dortu, jakýmsi vyvrcholením této aktivity, je animovaná hra s příznačným názvem „Informátor“, která vznikla na podporu a k propagaci Informačního systému pro mládež a je určena mladým lidem ve věku 15 až 26 let. Hra bude v on-line verzi umístěna na webech projektu Klíče pro život a NICM, distribuce bude možná také v off-line verzi prostřednictvím NICM.
Letos v lednu tato aktivita končí, o udržitelnost a další rozvoj všech výstupů bude usilovat v rámci NIDM Národní informační centrum pro mládež. Proto se v Praze sešli pracovníci informačních center pro mládež z celé republiky, aby si nastínili další kroky, jak udržet a dál zvyšovat kvalitu své práce, aby „íčka“ zůstala místem, kde mládež vždy získá kvalitní a ověřené informace. Jednání se účastnil také ředitel odboru pro mládež MŠMT Michal Urban. Mimo jiné hovořil o Koncepci rozvoje Informačního systému pro mládež v ČR, která vznikla v roce 2008 a v některých bodech je již překonaná. Vyzval tedy pracovníky „íček“, aby se zapojili do procesu její aktualizace svými podněty a návrhy, co by se dalo v této oblasti zlepšit.
V diskusi padla zajímavá otázka, v čem jsou vlastně informační centra pro mládež exkluzivní? Michal Urban vidí exkluzivitu „v existenci celorepublikové sítě ,íček‘, v osobním přístupu jejich pracovníků, ve schopnosti informace třídit, interpretovat, upozorňovat na ty zavádějící, a také v tom, že mladí předávají informace mladým“. Podle slov manažerky projektu Klíče pro život Ireny Hoškové „exkluzivita center spočívá především v poskytování relevantních, ověřených informací, v případě, kdy mladý člověk neví, co konkrétně chce, pracovníci ICM mu na rozdíl od vyhledávače Google poradí, ale především jsou bezpečným místem, kam se mladí mohou obrátit se svými problémy, když nevědí kudy kam. Leckdy se centra stávají partnery pro formování životních cílů mladého člověka“.
Hovořilo se také o financování této oblasti, a co považují pracovníci informačních center pro mládež za prioritu pro nejbližší období. Jednoznačně by přivítali ze strany ministerstva školství finanční podporu lidských zdrojů, aby již proškolení, zkušení pracovníci z center neodcházeli a nebyla tak ohrožena dosažená kvalita poskytovaných služeb mladým lidem.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat