Před více než třemi lety jsem pokládal ve stejnojmenném článku na portálu LUPA.CZ závěrečnou otázku: Kdy asi české školsky-internetové šílenství skončí? Zdá se, že se na MŠMT připravují další megalomanská řešení, proti kterým je Školský vzdělávací a informační portál z dob Indoše jen slabým čajíčkem. Přitom jediné funkční portálové řešení vzniklé v resortu školství, Metodický portál RVP.CZ, bylo málem administrativně zrušeno.
Úvodem musím upozornit čtenáře, že jsem jako šéfredaktor portálu Česká škola, který byl v tématické zprávě České školní inspekce Úroveň ICT v základních školách v ČR ze září 2009 v průzkumu postojů pedagogů 463 základních škol z celé ČR označen jako nejvíce navštěvovaný s výrazným náskokem před oficiálními portály resortu MŠMT s podílem 38 procent dotazovaných, poněkud zaujatý.
Trocha historie
Idea centrálního Školského portálu se objevila na přelomu tisíciletí s programem Státní informační politiky ve vzdělávání, která byla následně v negativním smyslu spojena s tunelářským projektem Internet do škol. Tehdejší generálně-dodavatelští hráči se pokoušeli získat i zakázku na Školský portál, ten už ale v důsledku změn po volbách v roce 2002 nestihli zrealizovat. Cílem tehdy kromě jiného bylo prosazení produktů dodavatelů takzvaného softwarového balíčku do centrálního portálového řešení s výukovým obsahem převážně od společnosti LANGMaster, která dodávala lokalizované produkty Young Digital Poland.
Projekt školského portálu se v polovině desetiletí transformoval do projektu Školského informačního a vzdělávacího portálu EDU.CZ, na jehož přípravu spotřeboval Ústav pro informace ve vzdělávání několik desítek milionů korun a poté na jeho provoz až milion korun ročně. Paralelně s tímto portálem se vyvíjel i Metodický portál RVP.CZ, vytvářený na podporu školské reformy v rámci Individuálních projektů národních Metodika a Metodika II.
Pomyslný souboj portál EDU.CZ prohrál a doména EDU.CZ je nyní rozcestníkem mezi tzv. Portálem o školství a vzdělávání INFO.EDU.CZ, Metodickým portálem RVP.CZ a dalšími resortními weby. Redakce INFO.EDU.CZ navíc v souvislosti se zrušením ÚIV od 1. září 2011 přestala pracovat a přestože byl portál krátce před tím migrován z původního nákladného proprietárního řešení na open-source platformu Drupal, je nyní mrtev.
Sluší se připomenout, že MŠMT a jím přímo řízené organizace podle různých odhadů provozují kolem osmdesáti dalších webových řešení a domén. Koncem roku 2008 se prováděla jejich evidence a hodnocení, protože řada z nich neposkytovala v té době běžné webové služby či nevyhovovala obecným standardům.
Návrhy na další vývoj RVP.CZ
Tým portálu RVP.CZ v návaznosti na projekty Metodika a Metodika II připravoval plány pro jeho další rozvoj. Přes prázdniny v roce 2010 vznikla studie k udržitelnosti, která navrhovala minimální možné finanční řešení udržitelnosti projektu v objemu 5 milionů korun ročně (tým portálu mělo tvořit šest lidí). Na podzim roku 2010 byl napsán první projektový záměr projektu Metodika III, následně pak vznikaly jeho další varianty, které řešily i jiné podpůrné aktivity. Na jaře roku 2011 tým předložil na MŠMT dva projekty v podobě benefitové žádosti s podrobně rozpracovaným projektem včetně rozpočtu. Oba projekty byly pozastaveny, nebo předány jiné organizaci k řešení. Na podzim 2011 byla vypracována žádost o prodloužení projektu Metodika II o jeden rok, protože nebyly vyčerpány všechny prostředky, ta však byla vedením MŠMT zamítnuta.
Po negativní reakci pedagogické veřejnosti na možné ukončení provozu Metodického portálu RVP.CZ padlo v říjnu 2011 rozhodnutí o pokračování portálu a při slučování VÚP s NÚOV a IPPP bylo v nástupnické organizaci, jíž je Národní ústav pro vzdělávání, vytvořeno jedno místo na plný úvazek pro pracovníka IT, který se měl věnovat technickému zabezpečení provozu portálu. V listopadu 2011 pak MŠMT uvolnilo v rozpočtu na rok 2012 částku 3,5 milionu korun na provoz portálu RVP.CZ, který bude nadále provozovat Národní ústav pro vzdělávání v rámci rezortního úkolu.
Václav Hořejší, ředitel Národního ústavu pro vzdělávání, v tiskovém prohlášení počátkem prosince 2011 uvedl:
Jen těžko si lze představit, že by financování běžného provozu portálu bylo stejně velkorysé, jako v době, kdy probíhal projekt, na nějž z 85 % přispíval Evropský sociální fond. Za poslední 3 roky bylo na portál vyčerpáno téměř 60 mil. korun a je nemyslitelné, aby byla taková částka ročně uvolňována ze státního rozpočtu, jehož finanční prostředky jsou – jak všichni dobře víme – velmi limitované. Za evropské peníze vzniklo mnoho dobrých věcí a každá má své právo na život. Pokud by měl tedy portál dostat více prostředků, bylo by to na úkor jiných projektů.
V současnosti máme k dispozici peníze na 400 metodických článků a 1000 digitálních učebních materiálů ročně, což se mnohým pedagogům jeví jako nedostatečné. Velmi mne mrzí, že učitelská veřejnost neocenila fakt, že bude portál dále fungovat, byť jeho rozsah nebude stejný.
Stejné argumenty uvedl před týdnem i 1. náměstek ministra školství Ladislav Němec v odpovědi na petici pedagogů k zachování portálu RVP.CZ.
Klíčová věta v obou textech je Pokud by měl tedy portál dostat více prostředků, bylo by to na úkor jiných projektů. Zítra se podíváme, o jaké jiné projekty se jedná.
Jan Wagner: Nesnesitelná lehkost školských portálů a peněz z evropských fondů aneb Jak je to s RVP.CZ (1. část)
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
8 komentářů:
Bylo vždy jasné, že peníze z EU nebudou napořád. Je něco jiného pořídit za ně třeba pomník, který bude stát a nic dál nestojí, a nebo něco, co bude dál potřebovat průběžné financování ke své existenci.
Jinak portál rvp.cz vznikl jako politická záležitost určená k prosazení záměrů tzv. reformy. Všechny zveřejněné materiály byly podel tohoto kriteria posuzovány. Reforma a RVP a ŠVP jaksi tše vycháezjí z módy a portál rvp.cz tedy taky.
A když byl portál RVP v módě, tedy když jsme byli nuceni vytvářet ŠVP pro odborné vzdělávání, tak na portálu k tomuto zrpopadenému úkolu nebylo prostě NIC.
Za podporu tvorby ŠVP pro odborné vzdělávání odpovídal NÚOV a metodika byla na jeho webu, čerpali na to z vlastních projektů z ESF. RVP.CZ je určen především pro ZŠ a gymnázia.
Množství materiálů, které jsou zveřejněny na www.rvp.cz, a také jejich kvalita, záleží ve velké míře na ochotě nás učitelů (od mateřin po střední školy) přispívat a na našem umu. Spíš než pomůcka při tvorbě ŠVP měl být podporou pro samu výuku. Tak tomu alespoň rozumím. Teď nejspíš množství nových příspěvků bude nižší, tedy úměrné výši finančních prostředků, které na provoz portálu ministerstvo či NÚV "obětuje". Snad to neodradí stávající uživatele, byla by to škoda. Dají se tam najít užitečné materiály a články.
1. Na rvp.cz byla sekce pro odborné vzdělávání, jenom nebyla naplněna.
2. Jakkoli může být portál dobrým pomocníkem, ty milionové výdaje mi k tomu vůbec nesedí.
3. Kvalita mnoha (pokud bych o vzal statisticky, pak většina) materiálů DUM je úděsná.
komentář 12:29
ad 1. Proč nebyla naplněna? Nemají nebo neměli učitelé SOŠ/SOU zájem přispívat? Nevěděli, že mohou přispívat, neměli dostatek informací? Nemají dostatek materiálů, které by stály za zveřejnění? Jak jsou na tom jejich ICT dovednosti? Možná jen neměli čas a chuť.
ad 2. Záleží, jaké miliónové výdaje myslíte. 3,5 mil., které jsou vyčleněny nyní? Cca 5 mil., které jako minimální řešení navrhovali lidé, kteří se na tvorbě podíleli v rámci projektu? Nebo původních 80 mil. na 3 roky fungování projektu, ze kterých se asi 15 vrátilo zpět, neboť nebyly vyčerpány? Pokud vím, těch cca 65 mil. šlo během 3 let na mzdy projektového týmu (např. programátory), na platby uživatelům, kteří přispívali do článků a DUMů, na platby recenzentům, na tvorbu a běh e-learningových kurzů (byly částečně prezenční, tutorované), moderování diskuzí, na pořádání konferencí, školení, setkání aktivních uživatelů portálu, nákup (nebo pronájem?) techniky a určitě i na další věci, zase tak podrobné info nemám. Ale v diskuzi na portálu k tomu lidé z týmu psali víc. Určitě muselo jít dost i na propagaci (u ESF projektů je to přímo vyžadováno).
ad 3. Kvalita materiálů v DUM, ale i článků je opravdu různá. Někdy hrůzná, někdy slušná, najdou se i velmi dobré materiály. Záleží na oboru, na tom co člověk hledá, co očekává. Někdy to chce hodně hledat. Ale někdy stačí drobný nápad a člověk si to přizpůsobí obrazu svému. Kvalita je taková, jakou dokážou poskytnout uživatelé (přispívající). Tedy většinou, předpokládám, že my učitelé.
Kvalita materiálů na rvp.cz? Peníze přece měly jít i na tu kvalitu, šly i na recenze. Jenže základem reformy bylo potlačit význam obsahu učiva na úkor formy - teda hra, pracovní list, kde se leckdy na věcnou správnost nebo didaktickou vyváženost moc nekouká.
To 12:21
ad 1)Sekce pro gymnaziální i základní vzděláván byla naplněna podpůrnými materiály pro tvorbu ŠVP, sekce pro RVP byla prázdná (v době kdy se ŠVP na středních školách tvořily či bastlily. Zde šlo a naplnění "shora", ne o naplnění zdola".
ad 2) Těch původních 80 mil., ty se mi nelíbí. Neumím to argumentovat, účetnictví portálu jsem nikdy neviděl a neuvidím. Jen porovnám např. s provozem školy se 40 zaměstnanci a ročním rozpočtem 20 milionů.
ad 3) souhlas
Okomentovat