Ve škole vůbec nejde o to, zda školákům stačí nebo nestačí 5 minut přestávky. Zodpovědní a svéprávní ředitelé nebudou určitě rozhodovat v neprospěch dětí. Proč by to dělali.
Samozřejmě souhlasím s tím, že žáci potřebují mít čas na odpočinek a osobní hygienu. Ale škola musí mít možnost organizovat výuku tak, aby se všechny děti dostaly bezpečně domů. Pokud si někdo představuje změny jízdních řádů jako jednoduchou věc, neví o čem mluví.
Jsme školou, do které dojíždí 109 žáků z okolních 17 měst a obcí. Někam opravdu není problém se dostat, jsou ale obce, kam prostě autobus z odpoledních volitelných předmětů žáci nestihnou.
Některé spoje ujedou dětem právě o těch pár minut, o které nelze zkrátit přestávku. Opakovaně jsme se obraceli nejen my, ale i starostové řady obcí se žádostí o úpravy jízdních řádů. Ale pokud má několik desítek dospělých (voličů) čekat kvůli jednomu nebo dvěma dětem půl hodiny na autobus, věřte, že ke změně prostě nedojde. Podařilo se to jednomu starostovi na dva dny v týdnu.
Dětem nabízíme téměř dvě desítky volitelných předmětů ve věkově heterogenních skupinách. To ale znamená, že každý den odpoledne mají jiní žáci vyučování a to i v různé délce. Nelze tedy říct - chceme odpolední výuku v úterý a ve čtvrtek (tak si to jistě řada z rodičů pamatuje) a všichni si povinně „zvolíte“ to samé. Potom to bude jednodušší i na dopravu.
Kde je potom právě ten důležitý moment - umožnit žákovi volbu, najít pro něj něco, co ho bude bavit, v čem se chce rozvíjet?
A proč by nemohli mít prvňáci, druháci nebo i další ročníky na 1. stupni přestávky jinak - delší a nebo ještě lépe, zařazené podle momentální potřeby.
Ministerstvo dává ředitelům značnou odpovědnost. Dejte jim také svobodu k rozhodování při řízení školy.
To, že bude upravena minimální doba přestávek přece vůbec neznamená, že je tak budou mít všechny školy. Pokud budu jako ředitelka v čele městské školy, kam žáci dojíždí maximálně MHD, nemám žádný důvod přestávky zkracovat. Pokud ale řídím školu, která není jinak schopna zajistit, aby děti stihly poslední autobus domů, zbývá mi teď pouze buď porušovat předpisy (stávající vyhlášku) nebo žáka uvolňovat dřív (tedy zase porušovat jeho právo na státem garantovaný rozsah vzdělávání). Šalamounsko radu mi kdysi dala ČŠI - no můžete ho uvolňovat, ale ty chybějící minuty mu potom musíte nahradit (kdy, jak a za jaké peníze mi už neporadili).
Když to konečně začalo po létech žádostí ředitelů vypadat, že budeme moci upravit organizaci výuky podle místních podmínek, někdo se zbaběle zalekl kritiky a návrh stáhl.
Copak si opravdu veřejnost i ministerstvo myslí, že na ředitelských židlích sedí nezodpovědní a neschopní ředitelé, kteří nehledí na zájem dětí?
Autorka je ředitelkou Základní školy Planá nad Lužnicí
Hana Vellánová: Přestávky v základní škole - reakce na dnešní publikované články.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
25 komentářů:
„Copak si opravdu veřejnost i ministerstvo myslí, že na ředitelských židlích sedí nezodpovědní a neschopní ředitelé, kteří nehledí na zájem dětí?“
Stručně řečeno? Ano. :)
Vážení přátelé, pokud by Vám snad ještě teď nebyl problém přestávek jasný, přečtěte si příslušné dílo Gabriela Chevaliera.
Deset alternativních návrhů pro pana ministra na zlepšení kvality českého školství:
1. Prodloužit povinnou školní docházku v základní škole o dva roky.
2. Zkrátit povinnou školní docházku v základní škole o dva roky.
3. Zrušit školní prázdniny o jeden měsíc.
4. Prodloužit školní prázdniny o jeden měsíc.
5. Prosadit školní klasifikaci v rozsahu známek od 1 do 10.
6. Zrušit klasifikaci a nahradit jí udílením medailí za „zvídavost“ a „trpělivost“ před nastoupenou třídou.
7. Zavedení výuky čínského jazyka od 1. třídy.
8. Zavedení svahilštiny od 3. třídy.
9. Zpoplatnit výuku na základní škole od 1. třídy, aby žáci „neparazitovaly“ na výdobytcích naší společnosti.
10. Zavést povinné zahájení každodenní výuky zpěvem lidových písní.
Anonymnímu 4. ledna 2012 10:51
Tak pro Váš bod č. 10 rozhodně hlasuji. A přidala bych povinné zapění i do sborovny.
Víte, že zpívání čistí hlavu i plíce? :)
A.S.
10. Zavést povinné zahájení každodenní výuky zpěvem lidových písní.
Já bych spíše doporučil vypsat několikamilionový tendr na píseň oslavující ministra školství a teprve následně vítěznou píseň každodenně zpívat. A navíc bych vytvořil zvláštní orgán pověření kontrolou zpěvu.
zpívání čistí hlavu i plíce
a vzpřimuje páteř.
V hlubokém předklonu, nad to s průduchy v něčím rektu se špatně pěje
Od věci by nebylo uspořádat republikovou soutěž pedagogických sborů v rámci nějakého operačního programu. Garantem by mohl být vhodný operátér typu Leoše Mareše nebo Dana Nekonečného.
"Mám pocit, že dnešním učitelům někdy chybí motivace a hudební sluch ..."
Se vším, co autorka příspěvku napsala, musím souhlasit. Úplně mně zaskočila hysterická reakce na případnou změnu, která jen a jen dávala možnost (opakuji možnost) podle podmínek školy upravit si přestávky tak, aby daná konkrétní situace byla pro žáky výhodnější. Pokud mají žáci problém s dojížděním a museli by zbytečně třeba kvůli pěti minutám v obci zůstávat třeba hodinu, nechť se jedna (třeba ta poslední) přestávka z 10 minut zkrátí na 5 minut. Co je na tom, že by ministerstvo tuto možnost dalo. Věřím tomnu, že 99% škol by stejně nic neměnilo, protože opravdu pětiminutové přestávky nejsou optimální pro všechny strany. U nás ve škole bychom rozhodně nic neměnili. Normální ředitel by i tak nerozhodl od stolu. Pokud je mezi několika desítkami tisíc ředitel, který se v tak zásadních věcech neradí s rodiči, pak je to problém té dané školy, netřeba ho zobecňovat, netřeba hysterčit (nejen v médiích, ale i tady na ceskeskole.cz. Pokud vím, stanovení přestávek je součástí školního řadu a ten musí projednat školská rada. On totiž ministr je dnes už tak vynervovamý, že namísto, aby se pustil do vysvětlení případné změny, která by v zásadě nikoho nemusel omezit, naopak pomoci těm, kteří pomoc potřebují, tak hned (a také hystericky) rezignoval. Škoda.
Škoda.
Přeškoda
Tato "drobnůstka" má vysokou vypovídací hodnotu.
O ministrovi, společnosti, systému.
On totiž ministr je dnes už tak vynervovamý, že namísto, aby se pustil do vysvětlení případné změny, která by v zásadě nikoho nemusel omezit, naopak pomoci těm, kteří pomoc potřebují, tak hned (a také hystericky) rezignoval.
Chudák malá, přepracovaná a vystresovaná.
Měl by si odpočinout.
Nejlépe třeba někde mimo MŠMT.
Já naprosto souhlasím, že reakce médií a některých učitelů byla hysterická. (Psal jsem to už včera.)
Reakce ministra ovšem taktéž.
Pokud ani takové triviality a bagatelní situace psychicky nezvládá, měl by asi opravdu uvažovat o změně zaměstnání.
Nemluvě o tom, že oznámit záměr a po pár hodinách jej halasně odvolávat...
4. ledna 2012 12:47
Poste.restante
Byl to čin, který měl odvést pozornost od eurofondů. Sakra a zase se mu to nepovedlo chudákovi malému zadudlánému. Jeho "autorita" je v nenávratnu. Většina učitelů si z něho dělá srandu. Smutná to postavička. Ignorant
Plně souhlasím s reakcí v 12:24. Velmi rozumná myšlenka - nechat na rozhodování ředitelů škol délku přestávek mezi hodinami a hlavně před odpoledním vyučováním, podle toho, jak žákům navazují spoje, se změnila z věcné diskuse v hloupé napadání ministra a lidí, kteří by změnu vyhlášky o této problematice uvítali.
Připadá mi, že ať už ministr udělá co udělá, budou jeho kroky napadány. Hlavně se k tomu nezapomene vajádřit p. Feřtek a Eduin.
To je ovšem vina ministra... Přišel o poslední zbytek věrohodnosti!
A co třeba hygiena práce žáků ?
Když si vezmu, že to byl opět jen nápad na to přehodit téma na jinou kolej, tak to bylo hodně nepovedené. Již dnes mohou ředitelé škol rozhodovat o délce přestávek. Původní vyhláška byla zrušena někde kolem roku 2004 a nová není. Inu, co není zakázáno, jest povoleno. kvůli dojíždění jsme úpravy udělali a několik kontrol včetně inspekcí posvětilo. Byly to úpravy ve prospěch žáků, tak proč taky ne. Nač tedy vydávat novou vyhlášku na toto téma? Blbost.
Pro anonymní 4. ledna 2012 18:59
Vyhláška o základním vzdělávání zrušena nebyla. Platí dodnes. V §1 odst. 5 je to přesně popsáno. Nejméně 10 minut a na oběd nejméně 50 minut.
A teď realita: Hloupá paní ředitelka Jiřina Tichá z odboru vzdělávání ministerstva samovolně vyslyší přání ředitelů venkovských škol a navrhne zkrácení přestávek do projednávané vyhlášky. Dostane se to ven. Tupí novináři do palcových titulků píší jak Dobeš chce zkrátit přestávky. Ten o tom samozřejmě nic neví. Jakmile se to k němu dostane, zavolá si paní Tichou, seřve ji a vysvětlí že on jako psycholog by s tím nikdy nesouhlasil a že taková blbost v té vyhlášce nikdy být nesmí. A všechno zarazí. Taková je přátelé realita. Dobeše se nezastávám, není to moje krevní skupina. Ale nemám ráda, když se lidem lže.
Hloupá paní ředitelka...z odboru vzdělávání
Promiňte, ale nemáte po ruce zbytek pravdivého seznamu kvalifikačních předpokladů zaměstnanců ministerstva?
Omlouvám se, ale ten článek není o tom, jak se na MŠMT vytíraly schody. Ten je o možnosti organizace výuky na ZŠ. Novelizace vyhlášky měla umožnit větší pružnost. A už vůbec bych si netroufl nikoho označovat slovy „hloupý“ nebo „tupý“.
Slávek Hora
Když někdo chce "propašovat" větší svobodu (např. v možnosti volby délky přestávek), hned mu zatnou tipec... Vůbec mě vlastně nepřekvapuje, že to nebyl Dobešův nápad; s ním mi to nešlo moc dohromady. Díky, paní Tichá, za snahu.
Souhlasím, že snahu o rozumný přístup k přestávkám je třeba spíš ocenit, nežli ostouzet.
Myslel jsem si, že ocenění si zasloužil ministr, ale zdá se, že to byl omyl.
Tak tedy se alespoň přidávám k poděkování paní Tiché za její snahu.
Návrh vyhlášky jsem nečetl. Pokud tam bylo něco v tom smyslu, že přestávky mohou být podle potřeby a možností školy nejméně pětiminutové, pak zazmatkoval ministr, ne paní Tichá.
I když pozor! Příliš se spoléhat na rozumné plánování může být poněkud nerozumné. Nějaká jistota vyloučení blbosti být musí.
Také jsem se setkal s tím, že rozverní plánovači průběhu maturitních zkoušek rozdělili posledních šest maturantů ne na dvě skupiny po třech, aby měl každý aspoň těch patnáct minut na zotavenou mezi jednotlivými zkouškami, ale na skupinu čtyřčlennou a dvoučlennou.
Na upozornění, že ti dva chudáci se budou točit bez jakékoli přestávky mezi zkouškou a přípravou na následnou zkoušku, argumentovali ti dovedové neomylně, že vyhláška o nějakém nároku na odpočinek mezi zkouškami nic neříká. Vzhledem k tomu, že ani jeden z těch maturitních nebožáků nebyl potomkem nikoho zajímavého, bylo nakonec úspěchem, že dostali patnáct minut po dvou zkouškách. Někdy je to k zblití.
Na vesnických školách by třeba stačilo jen jedna pětiminutová, aby žáci stihli autobusy. Změnit časy odjezdů autobusů podle zvonění je nadlidský úkol.
Pro 4.1. 18.59
Neměl jsem samozřejmě na mysli vyhlášku¨, kterou zmiňujete......to je marné :(.
Zde na této diskuzi je vidět, jak dokonale fungují česká média a hlavně jak fungují ovce. Aby se zamaskovaly současné fatální pochybení ministerstva v případě dotací, tak se do světa pustí kachna v podobě absolutní blbosti - zkrácení přestávek na 5 minut!!! Všichni začnou diskutovat nad tím, jaká je to blbost atd. EU dotace jsou rázem v pozadí zájmu, páč nedejbože aby nám šáhli na přestávky. Hned po zveřejnění kachny se samozřejmě dovíte, že vlastně nikdo nic takového neplánoval, ale diskuze je na světě a tunely jsou zapomenuty. Hezký den,
Kolman, VK
Pane Kolamen, Vy mate nejaky problem s chapanim psaneho textu nebo jste se proste rozhodl oblazit auditorium vyplodem sveho britkeho intelektu bez ohledu na cokoli a kohokoli?
Okomentovat