První ze seriálu článků zabývajících se otevřenými výukovými zdroji a jejich vlivem na školství. Zprostředkovaně, díky souvislosti s možností svobodného vzdělávání pro všechny, i dopadem na celou společnost.
Tento seriál článků o otevřených výukových zdrojích bych rád
věnoval památce nedávno zesnulého prezidenta Václava Havla. Důvodů mám
víc než dost. Chtěl bych veřejně deklarovat svou vůli rozvíjet jeho
myšlenky a naplňovat jeho odkaz bez ohledu na to, že jsou naše cíle
mnohými vnímány jako utopické. Zde popisovaný boj za volnou dostupnost
výukových zdrojů pro všechny je v dokonalém souladu s Havlovou vizí
o šíření pravdy a lásky.
Většina z nás je pravděpodobně alespoň obrysově obeznámena
s existencí fenoménu volného šíření digitálních materiálů
prostřednictvím internetu. Na počátku tohoto hnutí, které má dnes
v některých zemích též přímou politickou podporu, stála spolupráce
programátorů při vývoji software, jež je spolu se svým zdrojovým kódem
volně šířen tak, aby ho kdokoli další mohl opravovat a upravovat (Free Software Foundation, Open Source).
Tato forma sdílení programů v dobách velkých sálových počítačů (50.–70.
léta), jež předcházely vzniku osobních počítačů a internetu (80. léta),
dokonce převládala. Velký význam má dodnes. Důkazem je oblíbenost
takových produktů, jako je Linux nebo Open/Libre Office.
Prudký rozvoj internetu v 90. letech minulého století a jeho průnik
do neakademického prostředí včetně domácností a dětských pokojů způsobil
nejen jeho nepříjemnou komercionalizaci, ale měl také značný vliv na
změnu charakteristických vlastností nastupující tzv. síťové generace
(viz Přichází nová iGenerace).
V důsledku všudypřítomnosti technologií a nepřetržité dostupnosti
internetu jsou současné děti stále méně schopné delší souvislé práce,
mají problémy s pochopením komplikovanějších textů a často dělají více
věcí najednou. Zato mají rozvinutější fantazii, dokážou rychle reagovat a
jsou zvyklé mezi sebou spolupracovat (viz Vliv technologií na děti prudce roste).
Právě díky naprosto samozřejmé aktivní spolupráci se fenomén sdílení
digitálních materiálů začal rozšiřovat mimo vývoj programů i na další
druhy dokumentů. Učitelé samozřejmě dobře znají první na první pohled
zřejmý důsledek nově vzniklé situace. V prostředí soustavného propojení
mezi žáky je zcela samozřejmé, že získá-li nějaký k výuce se vztahující
dokument jeden žák, má ho během okamžiku k dispozici každý. To je
samozřejmě ve většině případů jev velice pozitivní, jedná-li se ale
třeba o zadání písemky, která má být použita v příští hodině v jiné
třídě, velkou radost z toho učitel asi nemá. Což teprve, jde-li
o celostátní plošný test, který může být okamžitě k dispozici online
i se správnými výsledky. To jsme ale narazili na trochu jinou
problematiku, k níž se vrátíme někdy jindy.
Typickou vrcholnou formou sdílení jsou uživateli internetu tvořené
dokumenty, jež jsou volně k dispozici všem. Nejznámějším takovým je Wikipedie.
Má ve výuce ojedinělé postavení. Bývá jedním z prvních míst, kam se žák
dostane při hledání informací k tématům, jež v rámci výuky zpracovává.
Doufám, že není třeba na tomto místě znovu zdůrazňovat rizika spojená
s pouhým kopírováním libovolného dokumentu získaného na internetu do
vlastní žákovské práce bez skutečného chápání jeho obsahu.
Jiným mezi žáky mimořádně oblíbeným výukovým zdrojem je úložiště uživatelských videí YouTube.
Důvodem jeho mimořádné oblíbenosti je skutečnost, že zde při získávání
informací žáci nemusí nic číst. O tom, že čtení nepatří k jejich
oblíbeným činnostem, jsme se již zmiňovali. U videa je pochopitelně
mnohem obtížnější zcizení obsahu za účelem použití ve vlastní práci.
Běžné je ale jeho vložení do online dokumentu tak, že vlastní video při
přehrávání zůstává na původním místě (tzv. mashup). Tuto techniku běžně
používá i Spomocník (viz níže). Jiným způsobem sdílení dokumentů je
legální použití cizí práce za účelem vytvoření něčeho nového. Pro texty
je to docela normální, ale jde to i u videa. Typickým příkladem je remix
kultura na Youtube (viz Už jste slyšeli o Lip Dub?).
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
Bořivoj Brdička: Historie volného sdílení na internetu
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
Konečně zase po čase nějaké normální čtení.
Už jsem se bál, že z těch tunelů neusnu.
Smutný článek. Jenom pláč nad hrobem. Vylezte ze svých skleníků a rozhlédněte se.
Jsem bývalý pedagog a vás bych za učitele svého dítěte nechtěl.
Okomentovat