Úprava fotografií je jednou z činností, které se v ve výuce ICT na základních i středních školách nevyhneme. K její výuce lze používat řadu programů, ať již placených nebo zdarma dostupných. Na výběr je také mezi online nástroji a klasickými instalovanými programy. My svoji pozornost zaměříme především na webové aplikace, které se svými možnosti a cenou jeví jako velice dobrý výukový nástroj.
Nedílnou součástí gymnaziální výuky ICT je zpracování multimediálních
dat, jako jsou obrázky či fotografie (video a zvuk v tuto chvíli
ponechme stranou). Podle RVP není zcela jasně definováno, co by v rámci
získávání těchto dovedností měli žáci vědět a umět. Současně je třeba
mít na paměti, že se zde nabízejí velice silné mezipředmětové vazby s
výtvarnou výchovou, ale třeba také s dějinami umění a dalšími předměty,
které lze využít.
Osobně považuji práci s fotografiemi pro samotné studenty za velice
důležitou. V prvé řadě je to v současné době jednoznačně nejpopulárnější
forma umění, které se věnuje téměř každý, bez rozdílu věku či vzdělání.
Fotografovat je v módě. Ve školách se tak nabízí vytvoření celého
tematického celku, který by se fotografií zabývat – od fyzikálních
aspektů (třeba i klasických postupů), přes významné osobnosti a dějiny
fotografie, zpracování a úpravu fotografií v informatice až po samotné
fotografování ve výtvarné výchově.
Pokud se podíváme na aplikace, které umožňují pracovat s fotografiemi, tak je možné je rozdělit do několika základních skupin:
- organizace, prohlížení a správa obrázků (např.: Zoner Photo Studio);
- úpravy snímků na jedno kliknutí (např.: Darktable);
- nástroje pro komplexní úpravy (např.: Photoshop);
- další jednorázové utility (na tvorbu panoramat, převody formátů, zpracování RAW souborů, koláže ...).
Přitom je třeba říci, že funkčně jde o silné nástroje, které se svými možnostmi velice blíží instalovaným programům. Velkou výhodou je, že se většinou snaží (snad kromě open source programu GIMP) nabídnout podobné rozhraní a uspořádání funkcí, jaké je v dané oblasti běžné (například u Photoshopu). Student pak nemá problém s případným přechodem na klasický program nebo na jinou webovou aplikaci.
V následujícím přehledu se pokusíme alespoň stručně poukázat na některé zajímavé projekty, které by neměly uniknout vaší pozornosti, pokud se rozhodnete výuku pomocí online aplikací realizovat. Nejvíce prostoru bude věnováno aplikacím, které se nacházejí ve druhé a třetí skupině našeho přehledu.
Pokud jde o nástroje na organizaci, prohlížení a správu fotografií, tak v této oblasti je možné hovořit především o webových albech, která jsou k této činnosti určená. Dle aktuálních parametrů a podmínek (také s ohledem na propojení s online nástroji pro editaci) lze doporučit především dva velké konkurenty. Prvním je historicky první aplikace tohoto druhu Flickr, jehož silnou stránkou je intenzivně interagující komunita a celková kvalita provedení služby. Nahrávat je možné bezplatně také značně kvalitní snímky - každý kalendářní měsíc 100 MB fotografií (po max. 10 MB). Nevýhodou je právě ono datové omezení. Pro výběry toho nejlepšího se ale hodí velice dobře. Druhou možnou volbou je Google Picasa Web Album, kam je možné bezplatně nahrát až 1 GB fotografií v libovolném rozlišení. Pokud navíc uživatel má účet na sociální síti Google Plus, může po dosažení tohoto limitu nahrávat neomezené množství snímků v kvalitě nižší. Výhodou je relativně přehledné a pěkné prostředí, absence reklamy, možnost nastavení licencí k snímkům nebo solidní možnosti sdílení. Výběr je ale mnohem širší. [1]
Po tomto spíše všeobecnějším úvodu můžeme přistoupit k popisu některých zajímavých online foto editorů, které je možné ve výuce používat.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
0 komentářů:
Okomentovat