Dopis ministrovi školství Josefu Dobešovi.
Vážený pane ministře,
již od počátku se podílíme na zavádění reforem v českém školství. Mnozí jsme jménem institucí, odborných asociací a univerzit spolupracovali na přípravách i sběru připomínek ke stávajícím podobám Rámcových vzdělávacích programů a pomáhali s procesem jejich zavádění do škol. Někteří z nás jsou učitelé a koordinátoři tvorby Školních vzdělávacích programů.
Vývoj českého školství nám není lhostejný, a proto se sílícím znepokojením sledujeme aktuální dění ohledně změn v základních kurikulárních dokumentech. Samotný fakt, že dochází ke změnám, považujeme za správný. Každé kurikulum je výrazem své doby, je aktuálně platným společenským konsensem o tom, jaká má být naše budoucnost a jak mají být vyučovány naše děti. Proto je přirozené, že se neustále vyvíjí. Jsme přesvědčeni, že mnoho vzdělávacích oborů v RVP zcela jistě vyžaduje částečnou revizi. Naše znepokojení však vyplývá z toho, že veškeré připravované změny, které Vy jako ministr prosazujete, probíhají bez jakékoli odborné a veřejné debaty. Nesouhlasíme s tím, že:
- Celý tento proces probíhá zcela netransparentně a mimo obvyklé komunikační kanály a rozhodovací procesy. Jediné, co zatím mohla odborná veřejnost zaznamenat je, že dochází k připravovaným revizím RVP a tvorbě standardů jednotlivých oborů.
- Kompetence dosavadních odborných skupin v rámci přímo řízených organizací MŠMT byly v posledních měsících bez vysvětlení marginalizovány. V současné době není jasné, kdo konkrétně za změny odpovídá a jaké jsou cíle těchto změn.
- Příprava standardů oborů nejde ruku v ruce s revizí kurikula a není podložena širokou odbornou diskuzí.
Do médií Vaším prostřednictvím pronikají pravidelně informace, které nutně vyvolávají nedůvěru všech, kteří se vzdělávací politice dlouhodobě věnují. Tu se dozvíme, že bude omezena sexuální výchova včetně prevence AIDS, tu se dozvíme, že školy budou mít za úkol vzdělávat k národní hrdosti. Podobné nápady nejsou ničím podloženy a vyvolávají mnohé otázky. Možná existují racionální důvody, proč takové úpravy dělat, ale jejich příprava musí vzejít na základě analýzy dat, výzkumů a formou otevřené diskuze. Celková netransparentnost, kterou ve své funkci ať již vědomě či nevědomě podporujete, má za následek nedůvěru vůči Vám i vůči krokům celého ministerstva. Důvěra ve smysluplnost změn je přitom základ úspěchu jakékoli změny kurikula. Jak jinak je možné motivovat učitele, aby se jím řídili skutečně a nikoli jen formálně? Jak jinak je možné zajistit, aby učitelé, rodiče a odborníci věřili smyslu a koncepci současné vzdělávací politiky?
Proto nám nezbývá, než důrazně formulovat naše znepokojení, že Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR pod Vaším vedením hodlá školy vzdálit měnící se realitě současného světa a svými kroky podrývá důvěru učitelů a odborníků. Respektujeme, že názory na vizi českého školství se mohou lišit. Vyzýváme Vás však k otevřené veřejné diskusi o změnách kurikula a ke koncepční a transparentní přípravě standardů oborů a revizí RVP.
S podzravem
Signatáři dopisu
Praha, 8. prosince 2011
K prohlášení se k 7.12.2011 připojilo 297 odborníků v oblasti vzdělávání, učitelů a studentů.
Dopis byl iniciován Stranou zelených.
PŘÍLOHA: SEZNAM SIGNATÁŘŮ
Jména a příjmení Instituce Povolání
1. Petr Novotný Docent, Masarykova univerzita
2. Radek Marušák PedF UK Docent
3. doc. Eva Machková Divadelní fakulta AMU, Katedra výchovné dramatiky
4. doc.dr. Hana Kasíková, CSc. FF UK Praha VŠ učitelka
5. PhDr. Václav Trojan, Ph.D. CŠM PedF UK v Praze Vedoucí katedry
6. Petra Morvayová VŠ pedagog, kouč
7. Petr Volf katedra pedagogiky FF UK
8. Jan Kolář Filozofická fakulta a Fakulta sportovních studií MU VŠ pedagog
9. Roman Černík Katedra pedagogiky FPE ZČU v Plzni
10. Mgr. Věra Krejčová, Ph.D., Pedagogická fakulta, Univerzity Hradec Králové, odborná asistentka na PdF UHK a lektorka v oblasti dalšího vzdělávání učitelů
11. PhDr. Lucie Rohlíková, Ph.D Západočeská univerzita v Plzni metodik
12. Zdeněk Ručka Masarykova univerzita Místopředseda Akademického senátu
13. Mgr. Daniel Soukup, Ph.D. Literární akademie VŠ učitel
14. Ondřej Dufek Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i. výzkumný pracovník
15. PhDr. Miroslav Hudec Pedagogicko-psychologická poradna Česká Lípa Psycholog, ředitel PPP
16. Dr. Ivana Macháčková ETF UK koordinátor studijního oboru
17. Ing. Agáta Kočí OSVČ lektorka ŠVP a koordinátor ŠVP
18. Jarka Grosmanová Krajské zařízení pro DVPP a informační centrum metodik
19. Josef Valenta Filozofická fakulta UK akademický pracovník
20. Radek Sárközi Abeceda, o.s. projektový manažer
21. Lenka Krejčová DYS-centrum Praha o.s. psycholožka
22. Mgr. Martin Sedláček DAMU externí pedagog
23. Jindřich Kitzberger, Centrum školského managementu Pedag. fak. UK a odborný pracovník katedry a ředitel školy
24. Dana Selingerová šéfeditorka
25. Jakub Provazník Logistika
26. Jan Hübsch Slovanský kulturní institut
27. Robert Dvorak producent
28. Petr Šimon
29. Adéla Pavlunová Masarykova Univerzita Student
30. Petr Sobotka KPI o. p. s. ředitel neziskové organizace
31. Michal Ďorď DD Frýdlant v Čechách student VŠ
32. František Nejedlý tajemník
33. Petra Zajícová student VŠ
34. Michael Procházka TUL Student
35. Michal Procházka o.s. Augusto lektor
36. Kateřina Jechová, radní pro sociální, zdravotní a bytovou politiku MČ Praha 2
37. Tereza Tausingerová herečka
38. Ondřej Horký Ústav mezinárodních vztahů, v.v.i. Výzkumný pracovník
39. Petra Kabrhelová studentka
40. Petr Pádivý shipper
41. Jana Dlasková student VŠ
42. Tomáš Křemen Pracovník v sociálních službách
43. Jaroslava Lackovská SPJ Praha lektorka
44. Bohumil Čáp
45. Dominik Jandl Neziskový sektor
46. Eva Bartoschová Rodičovská dovolená
47. Lucie Winklerová projektová manažerka
48. Petr Salamon o.s. Komunitní rádia student
49. Renata Vordová OSVČ lektorka vzdělávání pedagogů
50. Jonatan Hanzlík student
51. Jan Látal ČNA programu EU "Mládež v akci" Školitel
52. Filip Rut student
53. Vít Hanousek tiskař
54. Lukáš Budín referent
55. Petr Januš Vysoké učení technické v Brně, FEKT Student
56. Tatiana Konrádová Studentka
57. Jakub Bochin Jedličkův ústav a školy vychovatel
58. Daniela Retková
59. Radek Matuška Národní centrum pro výzkum biomolekul, PřF MU; Student DSP a středoškolský pedagog, Gymnázium Slovanské nám. Brno
61. Ivo Pohořelý Gymnázium učitel
62. Martin Švantner UK VŠ pedagog, PhD student
63. Jakub Ouhrabka středoškolský učitel
64. Karel Hrbek ekonom
65. Martin Červenka Prodejce
66. Jiří Staněk učitel
67. Jan Kolář Gymnázium Jana Keplera učitel
68. Petr Kačena CNA Mládež freelance trainer
69. Petr Štěpánek grafik a programátor
70. Petr Horák architekt
71. Jaroslav Chramosta student
72. Hana Galetková THeatr ludem pedagog
73. Barbora Fleissigová knihovnice
74. Hana Vaníčková psycholožka na mateřské dovolené
75. Martin Bartoš pedagog
76. Jan Sládek FFUK sociolog
77. Ing. Karel Jech zahradník
78. Michal Kniha Sdružení Linka bezpečí Vedoucí směny
79. Kateřina Čepková ZŠ Grafická 13, Praha 5 učitelka
80. Viktor Mahrik Mediaresearch Specialista internetových výzkum§
81. Viktor Hartoš dětský a adolescentní psychiatr
82. Jana Petrů ZŠ Praha 5 učitelka
83. Marie Schönfelderová vychovatelka
84. Nina Zvingerová student
85. Renata Šohajová ekonom
86. Veronika Holíková učitelka
87. RNDr. Petr Zasche, PhD AÚ MFF UK odborný asistent
88. Nina Rutová Učitelka a lektorka
89. Klára Pleskačová studentka
90. Petr Votava PROALT student
91. Miroslav Klíč Nadace Veronica Fundraiser
92. Přemysl Jeřábek
93. Ing. Jarmila Chladová nejsem v žádné pol. straně středoškolská učitelka
94. Filip Hotový lektor
95. Jaroslav Novák Základní škola Táborská, Praha učitel
96. Jan Froněk CEDU lektor DVPP, VŠ učitel
97. Mgr. Michal Dubec , Katedra pedagogiky, ZČU Plzeň, o.s. Projekt Odyssea Vysokoškolský učitel
98. Kamila Petrovská Centrum pro demokratické učení lektorka a metodička výchovy k občanství
99. Mgr. Tomáš Hazlbauer Centrum pro demokratické učení Metodik a lektor
100. Eliška Bucvanová GEMINI, o.s. pracovník ve vzdělávání
101. Ivo Mikulášek ZMŠ Dobronín učitel, ředitel školy
102. Jitka Požárová Sdužení pro výchovu k občanství a demokracii nezávislý lektor
103. Jan Hazlbauer Centrum pro demokratické učení lektor, VŠ učitel
104. Dana Moree FHS UK pedagog na VŠ
105. Iva Janská Člověk v tísni, o.p.s. Koorinátorka interkulturního vzdělávání
106. Kristýna Titěrová META o.s. odborný pracovník v oblasti vzdělávání migrantů
107. Helena Lyerová 28.zš Plzeň učitelka angličtiny
108. Jana Belohlavkova AFS Mezikulturní Programy Školitel
109. Filip Krška Pirátská strana IT inženýr - UNIX/Telekomunikace
110. Ondřej Turek Student, webmaster
111. Karla Stránská učitelka
112. Ondřej Dubský
113. Igor Linhart PedF UK student
114. Jan Kopkáš Fakulta Sociálních Studií, MU doktorandské studium
115. Soňa Klímová podnikatel
116. Miloš Klíma v důchodu
117. Olga Šlesingrová MD novinářka
118. Grauová Šárka FF UK VŠ učitelka
119. Benedikt Straňák - student
120. Martin Kolacek gamedesigner
121. Jan Nedvěd Muzeum KV Historik
122. Jakub Trnčák Pedagog
123. Magdalena Křížová OSVČ překladatelka
124. Džamila Stehlíková Státní zdravotní ústav
125. Petr Marek
126. Lucie Slejšková EDUin kouč
127. Daniel Ševčík redaktor
128. Jan Blahůt AV ČR postdoktorand
129. Lenka Horváthová Přirodovědecká fakulta UK vědecký pracovník
130. RNDr. David Novák, Ph.D. Masarykova univerzita vědecký pracovník
131. Jan Procházka MOKOV technik
132. Petr Doležal Masarykova univerzita student
133. Lukáš Kohoutek OSVČ - metodik a lektor primární prevence
134. Sylvie Bláhová studentka
135. Pavel Dukát
136. Petr Svoboda IT
137. Zuzana Kvíčalová MFF UK student
138. Dana Turánkavá zdravotní sestra
139. Josef Turánek obchodní zástupce
140. Štěpán Heller ČVUT student
141. Lukáš Slunečko SW Analytik
142. Barbora Mrázková NaZemi - společnost pro fair trade projektová koordinátorka
143. DAlibor Neckář Student
144. Miriam Hejzlarová studentka PedF
145. Erik Čipera Asistence o.s. zástupce ředitelky pro službu osobní asistence
146. Štěpána Vnoučková učitelka na MD
147. Jana Chladná úředník
148. Sofia Hladíková ZŠ a MŠ Kocbeře ředitelka
149. Jan Kvíz student
150. Štěpán Klimeš výuka software
151. Ladislav Krol Lékař a vědecký pracovník
152. Martin Zíka public relations
153. Tomáš Hauser Projektový manažer v soc. službách
154. Markéta Kopková učitelka
155. Vít Lesák občan
156. Michal Švarný FF UK student
157. Emil Dienelt učitel
158. Martina Horáčková mateřská dovolená
159. Jana Táborská MU Brno studentka
160. Ondřej Hrabal podnikatel
161. Martin Robeš specialista ministerstva
162. Miroslav Pešek Gymnázium Jana Keplera SŠ pedagog
163. Růžena Šandová Hnutí DUHA Č. BUdějovice důchodkyně
164. Michal Urban Gymnázium Jana Keplera učitel
165. Soňa Jaššáková
166. Tomáš Holeček Podnikatel
167. Marie Doskočilová Brno English Centre Senior teacher
168. Tomáš Trnka plavčík
169. Milena Dolejská Vysočina Education Projektový manažer
170. Lukáš Haupt MŠMT manažer fondů EU
171. Blanka Tollarová Organizace pro pomoc uprchlíkům socioložka
172. MgA.Pavol Rinowski Check Point Art, o.p.s. zakladatel společnosti
173. Petr Bureš Fakultní základní škola Táborská učitel ZŠ
174. Adam Souček úředník
175. JUDr. Monika Nejedlá důchodce
176. RNDr.Jarmila Šulcová, CSc. důchodkyně
177. Karel Šulc 1. LF UK VŠ učitel
178. Helena Cíchová v domácnovti
179. Jiří Pykal manažer
180. Eva Urbánková v domácnosti
181. Ondřej Matyáš VŠE v Praze odborný asistent
182. Mgr. Marcela Pavllíková ZŠ Dukelská 1112, Mladá Boleslav ředitelka
183. Jan Hauser Technik IT
184. Mgr. Alena Sarkissian, Ph.D. Filozofická fakulta Univerzity Karlovy odborná asistentka na Katedře divadelní vědy
185. Kateřina Vráblíková Sociologický ústav Akademie věd ČR výzkumnice
186. Veronika Matějková FF UK VŠ pedagožka
187. Zuzana Čekalová IKEA ČR HR Manager
188. David Šeterle asistent logistiky, student
189. Ungerman Jaroslav Ekologický institut Veronica dobrovolník
190. Petr Daniš
191. Zuzana Hrdličková Goldsmiths, Londýnská univerzita Postdoktorandská asistentka výzkumu
192. Jana Krumpholcová obchodní zástupce
193. Pavla Ducháčková Chotková Zelení Praha 6 na mateřské dovolené
194. Věra Konečná mateřská dovolená školní psycholožka
195. Alena Skotáková odborný asistent na MU v Brně
196. Martin Přidal personalista
197. Mgr. Jasna Flamiková ředitelka nadace
198. Marta Gratzova učitelka
199. Šárka Vosáhlová knihovnice
200. Marek Václavík PedF UK pedagog
201. Hana Jančová Masarykova ZŠ Újezd nad Lesy, Praha 9 učitelka
202. PhDr. Denisa Labischová, PhD. Pedagogická fakulta Ostravské univerzity odborná asistentka - oborová didaktika
203. Tomáš Hála Linux Teamleader
204. Tomáš Bouda pedagog
205. Petr Valenta FF UK pedagog
206. Lenka Valentová
207. Pavel Mores programátor
208. Daniel Jirát UKFF student
209. Petr Vavřík student
210. Jan Valeš vedoucí provozu
211. Jana Krištoforyová Masarykova univerzita projektová manažerka
212. Josef Pova
213. Hana Patrasová středoškolský pedagog
214. Iveta Němečková OSIV lektorka
215. Daniela Sedláčková FFUK student doktorského studia obor Pedagogika
216. Jan Tilinger Surya
217. Lukáš Kozubík ZŠ Kamenomlýnská 2 Pedagog, sbormistr
218. Klára Litterová učitelka
219. Martina Balová učitelka
220. Jakub Stránský Vysoká škola ekonomická v Praze odborný asistent
221. Anežka Misauerová katedra pedagogiky, FFUK v Praze učitelka, doktorandka
222. Eva Kaličinská Organizace pro pomoc uprchlíkům učitelka
223. Tomáš Zděblo překladatel
224. Ondřej Rut
225. Karolína Brabcová rodičovská dovolená
226. Miloslav Straka Základní škola zástupce ředitele
227. Martin Gurín IPS FSV UK Student
228. Zuzana Borovičková Gymnázium učitelka, školní psycholožka
229. Eva Malířová NaZemi - Centrum globálního rozvojového vzdělávání pedagog
230. Alice Hradilová OSVČ mateřská d.
231. Marie Eiblová student, učitel
232. Hana Chmelenská lektorka
233. Tibor Patay Gymnázium M. M. Hodžu učitel
234. Zdeňka Plecháčková inženýrka kvality
235. Ivana Tvrzová Katedra pedagogiky FF UK VŠ učitel
236. Bohuslava Pajurková učitelka
237. Pavla Sovová učitelka
238. Daniela Havlíčková Hodina H, o.s.
239. Markéta Stnadová fyzioterapeut
240. Alena Plášková Gymnázium Jana Nerudy, Praha 1, Hellichova 3 učitelka
241. Marek Špot Karlova Univerzita v Praze, FHS Oddělení pro vědu a výzkum - asistent proděkana
242. Božena Kalinová členka výboru pro NNO zastupitelstva ZK důchodkyně
243. Karel Rebeka PROALT pracující inval. důchodce
244. Petr Vavřík student
245. Josef Mydloch invalidní důchodce
246. Pavel Skála Pedagog
247. Kryštof Velčovský VÚ a SVP Klíčov odborný vychovatel
248. Olga Dankovičová Centrum pro komunitní práci západní Čechy Manažerka vzdělávacích projektů
249. Markéta Suchá Gymnázium Jana Keplera učitelka na gymnáziu
250. Radek Srb Technická univerzita v Liberci učitel
251. Jan Vacek ProAlt učitel jazyků
252. Mgr. Barbora Bednářová učitelka
253. Štěpán Lapáček SŽDC řízení dopravy
254. PhDr. Irena Vlachynská, Pedagogicko-psychologická poradna Praha 6, ZŠ Jana Wericha Praha 17 pedopsycholog, školní psycholog
255. Vladimíra Neklapilová
256. Barbora Cermakova student/rodičovská dovolena/fundraiserka
257. Blanka Bulířová projektant
258. Martina Hájková student
259. Ha Doová student VŠ
260. Martin Bartoš základní škola pedagog
261. Petr Koubek učitel
262. Václav Šneberger OSVČ
263. Petra Coufalová GEMINI o.s. Studentka
264. Stanislav Vaculák dělník
265. Michal Dubec Katedra pedagogiky ZČU Plzeň Učitel
266. PhDr. Eva Lukavská, PhD. ZČU v Plzni, FPE akademická pracovnice
267. Dagmar Čábalová FPE ZČU v Plzni akademická pracovnice
268. Kateřina Šámalová ZČU Plzeň odborný asistent
269. Pavla Sovová, Ph.D. FPE ZČU odborná asistentka
270. Milan Dejmek Sapsš učitel
271. Markéta Zachová FPE ZČU Plzeň akademická pracovnice
272. Michal Svoboda VŚ a SŠ pedagog
273. Monika Kozáková školství učitelka
274. Ivo Bystřičan filmový režisér
275. Daniel Veselý překladatel, publicista
276. Richard Komárek
277. Vítězslav Adamec student
278. Josef Vala zš učitel
279. Lukáš Senft Studentka
280. Jana Kalousová dramaturg a scenárista
281. Pavla Váňová Černochová Národní galerie v Praze kurátorka pro edukační činnost
282. Marie Teskova ucitelka
283. Karel Hynek I make the sacrifice Atentátník
284. Tereza Tausingerová herečka
285. Jana Zedníčková OSVČ
286. Saša Rychecký Zdividla Ostrava důchodce
287. Zuzana Suchá Student
288. Ondra Belica FAMU student
289. Apolena Rychlíková student FAMU
290. Jana Veselá Lektor
291. Gabriela Klečková FPE ZČU v Plzni vysokoškolská učitelka
292. Jana Šoupalová 15. ZŠ, T. Brzkové 33-35, Plzeň učitelka
293. Ivana Pernicová Muzeum hlavního města Prahy muzejní pedagog
294. Martin Trnečka Česká pojišťovna
295. Kateřina Kaderová Pedagogická fakulta UK studentka
296. Ondřej Matějka Antikomplex o.s. projektový manažer
297. Lydie Hejnová spisovatelka
3 komentářů:
To je zajímavé, jak malý hlas mají učitelé a příznivci rozvoje osobnosti a jak "velké jsou hradby v Karmelitské". Jak se tady na tom plátku snaží desítky a stovky zasvěcených lidí argumentovat a jiní alespoň ironizují současný stav, snažíc se vypíchnout kontrast a nastavit zrcadlo plýtkosti a hluchotě pana ministra, .. a jiní zasedají, navrhují a píšou dopisy, aby obměkčili jednu povahu.
Nenaplo vás, milí kolegové, že všechen ten chaos je cílený a systémový? Že všechna ta žádaná komunikace by byla na závadu tajným cílům "reformátorů" s jinými cíly, než máte vy? Modlete se k Boží prozřetelnosti (ale neproklínejte), neboť kdybyste Boha znali, pak budete vědět, že vše netrvá věčně a to špatné se střetne v ogoobraných mocichtivých zápasech .. a vše ukryté a potutelné bude jednou viditelné a jednomu k smíchu a jinému k pláči.
Jedno vám ale prozradím. Běžný učitel se měnit a rozvíjet nechce a bude mlžit všemi silami, že tomu tak je. A myslím, že to nechce ani ČSI ani MŠMT. Je snad 90% lidí ve společnosti, kteří to vlastně nechtějí taky. Kdybyste k tomu rozkývali ministra, byl by to doslova zázrak. Tak si musíte počkat na nějakou tu politickou chybu, která možná se školstvím nemá nic společného, ale třeba dá možnost jinému zastánci veřejných služeb (myslím tím politikovi obecnému), co se bude učit sedět na ministerské židli a pozávat co je to škola a jaké potřeby mají děti a učitelé. Ono nám to všechno postupně poplyne do pořádné ekonomické krize, takže budeme všicni "vařit tu pedagogickou polévku a školní kvalitu z tupé sekyry". Už jste to někdy zažili?
Kdyby někdo popřemýšlel, jaký dopad mají všichni ti "papíroví draci" na dítě, možná byste se mohli ohradit jeho právy a potřebami. Ty jsou tady evidentně různostranně nabourávány, ne-li přímo porušovány, jenom to není na první pohled vidět. Od příčiny k dopadu je příliž dlouhá drách na pochopení, že to tak je. Ono totiž, než to ta byrokratická saň všechno požvýká a předloží veřejnosti, tak mnozí se ztratí ve smyslu namnožených papírů a prvotní záměr dopadne na školy a děti tak, že se vlastně účelově překroutí. Musíte se ptát "Qui bono?"
Byl jsem nedávno na jednom odborném setkání pedagogů, kde vystupoval jeden z vysokých ministerských úředníků a v "loajalitě kolektivu" jsem musel prožít parádní rétorickou lež, dobře zabalenou mezi polulistické fráze. Už dlouho jsem nic tak dokonale pokryteckého neslyšel. Předmětný projekt byl chválen a vyzdvihován za konotace diagnózy nepotřebnosti a za hřbitovního pochodu. Zatleskali mu.
Názory se vždycky budou lišit, ale vnitřní motiv a dopad se pak ukáže po ovoci .. a podle toho to poznáte! Pro někoho to ale bude kruté probuzení. Jsem si docela jistý, že další úprava testovací baterie v 9.třídě pak nikomu nic nevysvětlení ani záchranu nedá. Bude prostě později než pozdě.
(obyčejný člověk)
Souhlasím - transparentnost být prostě musí, to v první řadě, vždy a ve všem.
Že by měl pan ministr při revizi kurikula naslouchat akademické a odborné veřejnosti, to platí taky beze sporu.
Jen přemýšlím, kam tu hromadu signatářů pozvat. Všechny auly, co mě napadají, jsou moc malé - a kolik by muselo být mikrofonů na takový dav? A sjednotil by se dav na názorech? Tak to už pravděpodobně ani omylem.
Zapojme tedy počítačovou techniku a udělejme to anketním systémem.
Jenže to už tu jednou či vícekrát bylo. Jestli se dobře dívám, nikdo ze signatářů se do diskuse o revizi na rvp.cz nezapojil.
Že by to signatáři přece jen raději řešili osobně a s erárním obědem?
Díváte se špatně ;)
Okomentovat