Ví ministr Dobeš, jaké testy potřebujeme?

čtvrtek 15. prosince 2011 ·

Jak by měly vypadat ostré testy pro žáky pátých a devátých tříd, aby splnily, co od nich ministerstvo školství očekává?

Česká školní inspekce zveřejnila na svých stránkách testy použité při pilotním testování v pátých a devátých třídách. Jejich podoba vybízí k debatě, co by vlastně takové testy „měly umět“ a co bychom od nich měli chtít.


Smyslem pilotního testování byla především zkouška logistiky a v tomto směru uspěla. Testy z matematiky, češtiny a angličtiny byly pouze provizorní, protože firma, která by měla připravit ostré testové baterie, bude teprve vybrána. Není ale jasné, jestli ministerstvo ví, jaké testy si vlastně přeje. Výroky jeho představitelů svědčí spíš o opaku.

Ministr školství Josef Dobeš často mluví o tom, že půjde o srovnávací testy na minimální úrovni, které budou ověřovat nově připravený standard základního vzdělávání a poskytnou školám a rodičům zpětnou vazbu, jak na tom konkrétní dítě je, v jakém percentilu se pohybuje.

Je ale třeba upozornit, že jde o nesmyslný výrok, protože tyto tři různé požadavky jeden test na minimální úrovni splnit nemůže!

Objasněme si pojmy:

Srovnávací test. Takový test umí na základě počtu správných odpovědí rozřadit děti do skupin podle úspěšnosti. Percentilem se rozumí procento v pořadí, kde se dítě umístilo. Dozvíme se z něj ale jen to, jak je na tom žák ve srovnání s ostatními, kteří vyplňovali stejný test. Nedozvíme se ale, jestli žák dosáhl požadovanou úroveň znalosti či dovednosti (resp. do jaké míry znalosti a dovedfnosti ovládl).

Ověřovací test. Pokud ale chceme vědět, jestli žák zvládl standard, museli bychom použít takzvaný ověřovací test. Ty se konstruují jiným způsobem než srovnávací testy a umožňují říci, na jaké úrovni žák ověřovaný standard zvládl. Dokáže děti rozřadit do skupin podle míry zvládnutí onoho standardu.

Minimální standard. Pokud by byl ovšem ověřovací test nastavený opravdu na minimální úroveň, byla by jeho vypovídací schopnost velmi omezená. Dozvěděli bychom se, kdo je na propadnutí, ale o ostatních žácích bychom se nedozvěděli prakticky nic (resp. zjednodušeně řečeno, že na propadnutí nejsou). Tedy kromě bazální informace, že žák nezvládl například dělení nebo neurčil přísudek jmenný se sponou. Celé plošné testování by bylo jen vyhazováním státních peněz.

Shrnutí. Jednoduše řečeno – srovnávací testy nám řeknou, jak je na tom žák vzhledem k ostatním, a ověřovací nám řeknou, co umí. Je tedy třeba vybrat, co je pro nás důležitější informace. Pokud ale řekneme například, že žák splňuje standard, pokud se umístil na dvacátém percentilu, tak vlastně říkáme, že standardem je to, co musí žák předvést v testování, aby se dostal mezi první čtyři pětiny žáků. Standard by se tedy měnil podle toho, jaká by byla momentální úroveň žáků, kteří test vyplňují, a nebyl by standardem - pevně nastavenou laťkou. Jde tedy o nesmyslný výrok.

Doporučení. Bylo by vhodné, aby si představitelé ministerstva před vyhlášením zakázky ujasnili, co vlastně od plošných testů chtějí. A samozřejmě do zadání a vyhodnocení započítali i fakt, že mnoho podstatných kompetencí ani srovnávacím, ani ověřovacím testem zjistit neumíme.

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl:„Je potěšující, že Česká školní inspekce ihned zveřejnila testy, které použila při pilotním testování, a to i se správnými odpověďmi. Vzhledem k tomu, že nešlo o ostré testové baterie, nesluší se kvalitu testů příliš komentovat. Jen konstatujeme, že v případě češtiny a matematiky jsou testy výrazně orientovány na nepříliš užitečné učivo, a vyvozovat z nich, jak na tom jsou čeští školáci se vzdělaností, by bylo poněkud odvážné. U skutečných testových baterií by si pak mělo ministerstvo ještě před vyhlášením zakázky ujasnit, jestli opravdu chce testy srovnávací, nebo chce spíše ověřovat vzdělávací standardy. Z výroků představitelů ministerstva zatím bohužel vyplývá, že v téhle věci příliš jasno nemají.“

18 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
15. prosince 2011 v 14:39  

Ani technické zpracování testů není bez chyb. Studenti mohli klasickým trojhmatem Ctrl+Alt+Del vyskočit a dělat si screeny obrazovek a ty okamžitě odesílat dál po webu, případně nečestně a nesportovně využívat materiály a programy z webu.
Vtipné z hlediska Admina je to, že má-li zakázaný Facebook přes porty, tak program pro komunikaci využívá stejné, takže vzniká zbytečná pakárna.
Ale co bychom vlastně za dva miliony chtěli.

Anonymní řekl(a)...
15. prosince 2011 v 14:46  

Konecne Ferteka napadlo precist si zakladni teorii toho, o cem uz rok vehementne kaze moudro.

Anonymní řekl(a)...
15. prosince 2011 v 14:49  

Teď by to chtělo, aby si to přečetl ministr a jeho poskoci a ta banda ochotných fachidiotů, kteří za pár tisícovek navíc podrazí i vlastní děti...

Anonymní řekl(a)...
15. prosince 2011 v 15:48  

Já mám spíš dojem, že vlastní děti podrázím tím, když po nich nebudu nic chtít. Nebudu-li po nich chtít, aby znaly pořadí aplikace elementárních binárních operací, budou pak za dvacet let dělat dělníky v čínských továrnách a s láskou vzpomínat na to, jak jsme je nepodrazili.

To, že testy lze konstruovat různě, ví každý, kdo není úplně blbý. Už ale začínám chápat, co měl kdysi Václav Klaus na mysli, když tak kritizoval občanskou společnost. Nikým nevoleni, nikým nezváni, bez vzdělání, bez odbornosti, sami se pasovali do role těch, kteří vědí všechno a kteří mají právo být slyšeni a jejichž názory je třeba minimálně vyslechnout a to až na úrovni celostátně volených orgánů-jsou nebezpeční, jsou vlezlí, jsou Feřtekové. Oni vědí nejlépe, jaké kompetence je třeba předat budoucím generacím a jaké ne, byť sami vzděláním hluboce nezasaženi. Ve všem mají jasno, vše co stvoří někdo jiný, kritizují. Když už není co kritizovat, kritizují nedostatečnou komunikaci. Ta se dá kritizovat vždy, aniž by člověk cokoli o problému samotném věděl. Chrlí triviality pro pobavení skutečných odborníků i praktiků, které ale nikdo neposlouchá, neb hovoří příliš odborně. A my chceme aby vše bylo jasné a křišťálově průzračné. Na každou sebeblbější kritiku se někdo nabalí, protože každý s něčím nesouhlasí. A Feřtekové z toho mají živnost. Jsou hlásnou troubou všech troubů a mašíblů všelijak choromyslně vybavených-od spasitelů všehomíra, přes přepokornělé líbače zadků a bot až po ty, kteří jsou pro všechno, co je proti něčemu. Rej hlouposti za skřípotu mozkových závitů všech těch, kteří jsou zlým státem podráženi tím, že po nich za investované peníze, chce jakýkoliv sebeblbější výstup.

Oldřich Chmiel řekl(a)...
15. prosince 2011 v 16:17  

Zatím to ale vypadá, že hlásnou troubou všech troubů a mašíblů jsou spíše ministr Dobeš a jeho náměstek Němec. Stačí jim k směřování školství jedna hysterka z VORP, pár Svědkyní Jehovových a jeden spiritista. Pavle, nenechte se vysmát.

Anonymní řekl(a)...
15. prosince 2011 v 16:29  

Milý autore článku. Mám obavy, že rozdíl mezi srovnávacím a ověřovacím testem je pouze ve způsobu vyhodnocení. Nicméně, pokud s nimi chceme hodnotit školy a také srovávat, zda se dítě zlepšilo, nezbývá nám nic jiného než použít srovnávací způsob vyhodnocení. Ověřovacím způsobem se nám to nikdy nepodaří. Možná by bylo dobře přece jenom trochu víc pobrouzdat v teorii testů a jejich vyhodnocování. Pokud máte pocit, že je to tak jednoduché, doporučuji Vám k prostudování skripta Libora Koníčka z Ostravské univerzity a pochopíte, že o teorii didaktických testů a jejijich vyhodnocování víte, že nic nevíte.

Anonymní řekl(a)...
15. prosince 2011 v 16:59  

To už Česká škola fakt nemá jiný referenční zdroj než jsou EDUIN?Trapárna

Tomáš Houška řekl(a)...
15. prosince 2011 v 17:13  

Obávám se, že Dobeš nic takového číst ani studovat nebude, neb je mu srdečně jedno, co ty testy vyhodnotí. Řekl bych, že základním účelem testování je zadat obrovskou státní zakázku, a tu testy splní v každém případě. Debaty o jejich kvalitě se jen zbytečně snaží komplikovat život několika úředníkům, kteří beztak mají plno starostí s tím, aby veřejné zakázky vyhráli správní uchazeči. Nebo myslí někdo, že opravu jde o to, aby ty testy sloužily ještě něčemu dalšímu?

Anonymní řekl(a)...
15. prosince 2011 v 20:37  

Po této pseudoreformě se velká část populace začne podepisovat xxx

Anonymní řekl(a)...
15. prosince 2011 v 20:47  

Fakt, vy jste někoho takového někde viděl? Jen hovada jako Dobeš papouškují dojmy několika fanatiků, učitel si před Jochovou odplivne...

Anonymní řekl(a)...
15. prosince 2011 v 21:08  

Poslední dobou se druhdy smysluplná diskuse a tříbení názorů na těchto stránkách stává pódiem pro EDUíny na věčné časy a nikdy jinak.

Anonymní řekl(a)...
15. prosince 2011 v 21:40  

je mu srdečně jedno, co ty testy vyhodnotí

To myslíte vážně, pane Houško? A komu ještě je jedno, že žáci škol pomalu neumí spočítat dvě plus dvě?Že hledají Jižní pól v Asii a anglicky si neumí říct o vodu? Tohle snad už ani není věc ministra, to je věc k po..ání a velká ostuda našeho celého školství, tak vychvalovaného hvězdnými reformátory minulého desetiletí.
Komu dnes vadí testy znalostí? Asi takovým jako jste Vy. Zametačům problémů pod koberce, ochráncům osobní svobody nade vše. Křiklounům o demokracii, ať nás stojí, co stojí. Zkuste se podívat z vyšší perspektivy, kam jste to dotáhli - Vy a Vám podobní myslitelé.

Anonymní řekl(a)...
15. prosince 2011 v 22:01  

Ad Anonymní 15. prosince 2011 16:29

Mám obavy, že rozdíl mezi srovnávacím a ověřovacím testem je pouze ve způsobu vyhodnocení.

Vaše obavy jsou liché. Ověřovací a srovnávací test se liší už při vytváření, a to v mnoha směrech.

1. Ověřovací test obsahuje víc úloh na jedno téma, srovnávací test může pokrývat víc témat s menším počtem úloh na jedno téma.

2. Ověřovací test nemá žádnou optimální obtížnost, protože se zaměřuje na obsah. Optimální obtížnost srovnávacího testu se odvozuje od požadavku, v jaké skupině má test rozlišovat nejpřesněji.

3. Do ověřovacího testu je ideální vybrat úlohy, které dobře rozlišují (diskriminují) mezi těmi, kdo testovanou dovednost mají, a těmi, kdo ji nemají. Pro srovnávací test jsou ideální úlohy, které rozliší lepší od horších v požadovaním místě (např. nadprůměrné od podprůměrných nebo nejlepších 5 % od ostatních).

Nicméně, pokud s nimi chceme hodnotit školy a také srovávat, zda se dítě zlepšilo, nezbývá nám nic jiného než použít srovnávací způsob vyhodnocení. Ověřovacím způsobem se nám to nikdy nepodaří.

Ani zde nemohu souhlasit. Ověřovací test hodnotí žáky i školy tím, že každému testovanému přiřadí určitou úroveň dovednosti. Např. u testů z cizích jazyků máte v evropském rámci CEFR docela jasně definovány úrovně a dobře sestavený ověřovací test vám řekne, že Mařenka má úroveň A2 a Pepíček B1. Za rok může mít pilná Mařenka B2 a ležérní Pepíček stále B1. No a pak se to dá vztáhnout na celou třídu či školu - loni nemělo ani základní A1 40 % žáků a letos už jen 20 %. To vše pomocí ověřovacích testů. Pokud si správně vybavuju, něco takového dělalo Scio v projektu Eskalátor.

Jan Hučín

Anonymní řekl(a)...
16. prosince 2011 v 15:22  

Překvapil mne postoj pana Doležela, chci na něj reagovat krátkou glosou. Ve zkratce je Klausovi-Doleželovi sympatický občan, který chodí do rachoty a na pivku si zanadává, ale do veřejných věcí mu nic není, takže je nijak neovlivňuje, stačí, že má právo ovlivnit je svou volbou nějaké kandidátky. Tento Klausův postoj a postoj autora diskusního příspěvku je zcela legitimní názor na společnost a rozhodování o veřejných věcech. Avšak v praxi přináší neparticipativní model demokratické společnosti zúžení rozhodovací elity na spolek majitelů ekonomických zájmů a kapitálu, což je samozřejmě taky legitimní, moc bezmocných je skutečně velká síla, umí-li s ní člověk zacházet. Ale ona sama je zrod občanské společnosti. Občanská společnost není nebezpečná - je nesmrtelná!
P. Koubek, Krásná Lípa, gymnaziální učitel, nyní NÚV

Anonymní řekl(a)...
16. prosince 2011 v 18:50  

To s tím Pepíčkem a mařenku je velmi zábavné. Rád bych testy, které něco takového dokážou, někdy viděl. Ale pohádka je přece pohádka, takže u ní zůstaňte a věřte na zázrak.

Anonymní řekl(a)...
17. prosince 2011 v 0:26  

Ad Anonym 16. 12. 2011 18:50
Mezitím jsem to našel, přečtěte si o tom. Zda něco takového dokáže i MŠMT, je jiná věc, ale v principu - jak vidět - to jde.
Jan Hučín

Janek Wagner řekl(a)...
17. prosince 2011 v 0:37  

Děkuji Janu Hučínovi za prokázání nezodpovědného jednání ministra i celého ministerstva. V projektu Eskalátor již byli plošné testy vyvinuty a dokonce i odpilotovány za pouhých 18 milionů, 300 milionů na projekt NIQES je tedy evidentní tunel.

Luděk Blaha řekl(a)...
17. prosince 2011 v 1:13  

300 milionů na projekt NIQES

Někdo tady někde, tuším, psal, že jsou v této sumě zahrnuta i mnohá další plnění.
Neuvedl však čích kapes, baťohů či žoků.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.