Vánoční dárek pro ministra školství: 4000 signatářů pod žádostí o odvolání

pátek 23. prosince 2011 ·

V předvánočním týdnu počet podpisů pod Otevřeným dopisem premiérovi Petru Nečasovi, který ho žádá, aby odvolal ministra školství Josefa Dobeše, přesáhl čtyři tisíce. Premiér Nečas zatím na dopis nijak nereagoval.



Otevřený dopis i s podpisovými archy najdete ZDE.

Obecně prospěšná společnost EDUin vidí důvod k odvolání ministra především v zavádění centralizovaných kontrolních nástrojů, které jsou velmi nákladné, v kontrastu se stále nižší podporou metodické a psychologické podpory učitelů. Psychologické služby školám byly ořezány na minimum. Projekt, který měl přivést psychology a speciální pedagogy do škol, z úsporných důvodů nepokračuje. Metodický portál rvp.cz, který umožňoval učitelům inovovat vyučování, musí vystačit se 3,5 milióny na rok, což znamená jeho faktickou stagnaci a směřování k zániku. Oproti tomu vypisuje ministr granty na podporu sportu za 650 miliónů. Dovybavení škol počítači tak, aby bylo realizovatelné plošné testování, bude velmi pravděpodobně stát další stamiliony.  Takto se nechová někdo, kdo chápe, že kvalita vzdělávání se zlepšuje díky kvalitnější práci ve třídách, a ne při testování.

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Podepsání signatáři uvádějí nejrůznější důvody, proč si nepřejí další setrvání ministra ve funkci. Pro EDUin je hlavním důvodem ministrova snaha zavádět nákladné nástroje centrální kontroly, a přitom snižovat metodickou podporu učitelů, která na rozdíl od plošných testů reálně zlepšuje vzdělávací výsledky. Na podporu učitelů je ministr ochoten věnovat sotva pár miliónů a ještě se chlubí tím, jak ušetřil. Ve stejnou chvíli ale vypisuje projekt na podporu sportu za 650 miliónů. Jde o neuvěřitelné vyhazování peněz ve chvíli, kdy je jich ve školství zásadní nedostatek.“

20 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
23. prosince 2011 v 15:06  

Jinak řečeno 98 % učitelů si odvolání ministra nepřeje, když předpokládáme, že všichni signatáři jsou učitelé.

Většinou se ale asi jedná o různé eduexperty, kouče, lektory, tutory, obecně o parazity školského systému a různé kvaziinstituce typu EDUin, kteří a které se obávají, že by jim ministr Dobeš mohl přivřít kohoutek. Tak vřískají jako kojenec odstavený od mateřského prsu.

Anonymní řekl(a)...
23. prosince 2011 v 16:25  

Mírněte se v projevu, kolego. Protieduinské poznámky zde nejsou dovoleny, záhy budete spérován.

Anonymní řekl(a)...
23. prosince 2011 v 20:50  

Ad 23.12.
Jo, to už jsme my starší někde slyšeli. Všichni jsou spokojeni a věrchušku podporují, jen pár ztroskotanců a samozvanců plive jedovatou slinu.

Apropo, nejsem tak jako vy v obraze ohledně Eduinu - on ten spolek dostává či dostával od MŠMT nějaké peníze? Podělte se, prosím, o Vaše "inside information"...

Evžen Mayer řekl(a)...
23. prosince 2011 v 22:07  

Dva ministerští anonymní sráči kolo dějin neotočí: první má problémy s logikou a bojí se o projekty za deset miliard, které chce Dobeš propasírovat za každou cenu, a druhý jen blbě žvaní...

Nevydržíte ani do Hromnic, sráči!

Anonymní řekl(a)...
23. prosince 2011 v 23:47  

Obecně prospěšná společnost EDUin ...

Hlavně sama sobě prospěšná společnost. A jak se zdá i její zdatní zstánci se slovníkem IV. cenové kategorie.
Můžete si započítat třetího, pokud ovšem Vaše vzdělání pokročilo od vulgarit alespoň ke sčítání a odčítání.
A ještě jedna poznámka, většina Vámi hanobených anonymů zůstává v anonymitě právě kvůli takovým hulvátům, jako jste Vy.

Anonymní řekl(a)...
24. prosince 2011 v 1:09  

Ten prvni anonym je skutecne velmi nelogicky a zmateny, zrejme bych tipoval na poradkyni (matraci) Machalkovou. Druhy anonym zrejme navazuje na ten prvni a nejspis se jedna take o hloupou Machalkovou

Zen řekl(a)...
24. prosince 2011 v 21:45  

Jen takovy naivni dotaz: Jak chce nekdo neco ridit bez toho, aby meril vysledky?
Ja vim, kouzelnik dokaze jet autem se zavaznyma ocima, ale zkuste si to sami :-)

Anonymní řekl(a)...
25. prosince 2011 v 14:11  

Ještě naivnější dotaz:
Ono se těmi plošnými Dobešovými testy, zjišťujícími, zda žák ovládá jakési minimum, dá něco změřit a podle výsledku měření něco řídit?

Vždyť je to jako kdybyste chtěl řídit otáčky motoru pomocí (velmi drahého) snímače, který dokáže zjistit jen jestli se ten motor točí nebo ne...

Jan Hučín řekl(a)...
25. prosince 2011 v 20:18  

Ad Anonymní 25. 12. 14:11

S MŠMT nemám nic společného, ale podle testů ověřujících splnění standardu se něco změřit a pomocí tohoto systému něco řídit opravdu dá.

Přirovnání k indikaci, zda motor běží, je celkem dobré. Ano, každý systém přece potřebuje základní kontrolu (nejlépe automatickou), zda pracuje, nebo je v poruše. (Cenu takového senzoru ponechávám bez komentáře.)

Co se tím dá změřit?
Na úrovni žáka - zda dotyčný umí požadované minimum. (Neumí? Je s tím potřeba něco dělat.) Jak jsou na tom individuálně integrovaní žáci?
Na úrovni škol - zda je na některých školách významně větší podíl neúspěšných, než je celkový průměr. (Tam, kde k tomu dojde, je potřeba zjistit, proč. Je škola v sociálně vyloučené lokalitě? Učí na ní kvalifikovaní a aprobovaní učitelé? Není to nějaká alternativní škola s desítkami projektů, v nichž se tak odporně kognitivní věci jako malá násobilka neřeší? Atd.)
Na úrovni demografických skupin - je vyšší podíl neúspěšných mezi chlapci, nebo mezi dívkami? (Nejsou pak standardy genderově nevyvážené? Neměla by se té skupině věnovat větší pozornost?) Podobně lze analyzovat výsledky podle spousty dalších faktorů, ale nebudu tu prozrazovat celé know-how ;)
Na úrovni ročníků - je významně větší podíl neúspěšných v 5., nebo v 9. ročníku?
Na časové rovině - jak se mění podíl neúspěšných v čase (s ohledem i na demografický vývoj)?

Anonymní řekl(a)...
26. prosince 2011 v 11:14  

Styďte se Mayere, styďte se Mayere, styďte se Mayere.

to Hučín: Kolego, ověřovat statisticky proč je na té které škole nižší průměr dosažených výsledků v testech bych opravdu nechtěl. Statistika si poradí se závislostmi statistickými, nikoli kauzálními. Dokonce i ona známá věcná závislost nemá co dělat s reálnou kauzální závislostí a dokonce ani Grangerův test kauzality, který zase staví na časových řadách a tudíž předpokládá, že co bylo později nemůže ovlivnit to, co bylo dříve. V případě vyhodnocování testů ale o časové řady nejde. Podle mě je velmi nebezpečné usuzovat z výstupů třeba VAR modelů, že něco může za něco. Zkrátka, testy jsou nezbytné, můžeme z nich dostat spoustu informací, které nám mohou pomoci, ale nespoléhejme se na to, že najdeme viníka. Mně by stačilo, kdyby se ukázalo například to, že aprobovanost učitelů, materiální vybavenost tříd, počítačových učeben a kabinetů nemá vliv na výstupy. Až vám vyjde, že hlavním podezřelým je lokalita, nebo typ lokality, pak jsem zvědav, co s tím budete dělat. Budete do těch lokalit posílat misionáře a strkat do nich prachy? Pokud by ty testy opravdu k něčemu takovému měly vést, tak to ať raději nejsou.

Celkově to řeknu takto: Naše školství centrální testy potřebuje jako sůl. To, co ale nakonec rozhodne o tom, jestli pomohu, nebo nás pošlou do ještě větších problémů, je způsob jejich vyhodnocení a jeho použití.

Anonymní řekl(a)...
26. prosince 2011 v 15:15  

Pane redaktore Janku Wagnere, příspěvek pana Evžena Mayera z 23. prosince 2011 22:07 je podle Vás v pořádku?. Pokud ano, tak se zde máme na co těšit.

Janek Wagner řekl(a)...
26. prosince 2011 v 18:03  

Pan Mayer reaguje skutečně nevhodně, na druhou stranu jeho příspěvek poukazuje na objevení se nových anonymních diskutérů atakujících autory, redakci i další diskutující, a připomínám, že ani tyto příspěvky podle řady indicií pracovníků ministerstva či PŘO nemažu přes jejich neomalenost či hrubost. Po 15 letech na Síti prostě nemažu rád hloupé anonymy či hrubé reakce na ně. Pozorný čtenář si jistě udělá názor sám a vzhledem k nebývale výraznému meziročnímu nárůstu návštěvnosti se o čtenáře neobávám.

Anonymní řekl(a)...
26. prosince 2011 v 18:07  

Jen by nás zajímalo, kolik platí "brigádníkům" zde nejlepší ministr všech dob. Je to očividné, dokonce se svého času o tom psalo.

26. prosince 2011 11:14
Pavel Doležel -"je způsob jejich vyhodnocení a jeho použití." Doposud jsem nenabyl dojmu, že to skutečně k něčemu bude. Byl jsem na akci s náměstky MŠMT pod patronací NIDV ohledně standardů a plošných testů. Nabyl jsem přesvědčení, že je to vše šité horkou jehlou a má to jen a jen politický rozměr.

Jan Hučín řekl(a)...
26. prosince 2011 v 22:03  

Ad Pavel Doležel:
Děkuji za reakci. Doufám, že jste Vy i čtenáři z mého příspěvku rozpoznali, že uvádím jen příklady statistické analýzy - otázka zněla, zda lze z testů ověřujících splnění standardů něco vůbec zjistit. Hledání příčin statisticky zjištěných rozdílů je pak úloha sociologa.

Až vám vyjde, že hlavním podezřelým je lokalita, nebo typ lokality, pak jsem zvědav, co s tím budete dělat.
Já s tím dělat nebudu skutečně nic, můžete být klidný:D To by mělo být v kompetenci příslušného kraje. (Teplota v místnosti taky není na všech místech stejná a normálně to nevadí, pokud ale kolem okna táhne, může se lepší těsnění vyplatit.)

Anonymní řekl(a)...
27. prosince 2011 v 10:21  

to Janek: Rád bych se zeptal, zda se na facebooku České školy objeví, že "pan Mayer se sám vyloučil se společnosti slušných lidí", nebo zda těch, kteří mají "správné názory" se Váš e-learningový kurz etikety netýká, pane Wagnere. Čest Vaší práci.
Petr Kukal

Anonymní řekl(a)...
27. prosince 2011 v 10:28  

to Hučín: No tak to je přesně to, čeho se obávám. Provede se testování, spočítají se průměry za třídy, školy, loklality, kraje a pak příjde sociolog, který zná sotva úvod do statistiky, otestuje si nějakou hypotézu, šoupne tam shlukovou, faktorovou, nebo diskriminační analýzu, případně nějaký ten pěkný klasifikační či regresní stromeček a vyleze mu, že na Ostravsku a Chomutovsku jsou mnohem horší výsledky, než ve zbytku republiky. A pan sociolog z toho usoudí, že jedním z hlavních determinantů výsledků v testech je lokalita, kde se testovalo. Tuto informaci předá politikům a pak se začnou dít věci. Nejprve příjde Bohušek Sobotků s tím, že nejlepší by bylo co nejvíce lidí přestěhovat z Ostravska, kde testy vycházejí špatně do jiných oblastí republiky, kde vycházejí dobře. Pak příjde Ondrášek Lišků s tím, že by stačilo testovat jen tam, kde testy vycházejí dobře, případně tam, kde vycházejí špatně, je udělat lehčí. Musíme přece všem poskytnout stejné podmínky. No a na závěr příjde Pepíček Dobešů, nebo Radeček Johnů, či Petříček Nečasů s tím, že do těch lokalit, kde vyšly testy špatně musíme poslat více peněz, aby příště vyšly lépe. Oni pánové občas trochu zapomínají na to, že v apatyce se přecejen všechno koupit nedá. Navíc tím, že se někam pošle více, se někam musí poslat méně, nechcem-li se dále zadlužovat.

Podstatou problémů je totiž fakt, že my tak nějak nevíme, co je vlastně ideální stav. Ondrášek Lišků musí nejprve pochopit, že vždycky někdo musí být poslední a že to není stav, který je třeba napravovat. Že jde o stav přirozený a boj proti němu je nesmyslný a hloupý. Pepíček Dobešů musí zase pochopit, že na základě testů někoho odměňovat a někoho trestat, nebude mít žádný motivační efekt za předpokladu, že učitelé výstupy ovlivní jen velmi málo. V takovém případě to bude mít efekt přesně opačný a učitelé nebudou chtít učit děti s různými těmi speciálními potřebami a individuálními plány a nebudou chtít učit na Ostravsku a Chomutovsku, pokud se tedy Pepíček rozhodne ty, co skončili vzadu, potrestat. Přitom my nevíme, co vlastně chceme. Chceme mít co nejvyšší celorepublikový průměr, nebo chceme mít co nejvyšší medián, či desátý decil? Pokud ano, tak proč? A to zcela pomíjím fakt, že všech těchto cílů se dá dosáhnout snadno tím, že se prostě testy udělají jednodušší. Každý politik tak bude motivován na začátku svého volebního období připravit testy těžké a na konci dát lehké, aby všichni voliči viděli, jak jeho politika pomohla.

Všechno to je ale špatně. Skoro si myslím, že nejlepší je testy prostě jen provést a stanovit středním školám financovaným z veřejných peněz minimální hranici dosažených výsledků pro přijímání nových studentů-všem daného typu stejnou.

Luděk Blaha řekl(a)...
27. prosince 2011 v 11:01  

Jak chce nekdo neco ridit bez toho, aby meril vysledky?

Jaképak měření a řízení. Jak už padlo tolikrát: Pryč s klasifikací!
Nejvýše, nechť se žáci sami klasifikují. A od autoevaluace je už jen krůček k autoregulaci, vrcholu kybernetiky.
A vzhledem k tomu, že se každý systém snaží zaujmout stav nejnižší energie, je zřejmé, že i naše školství směřuje k ideálnímu ničemu, neboť jen ten, kdo nic nedělá, nic nezkazí.
Konečně dosáhneme bezchybného stavu našeho školství.

Janek Wagner řekl(a)...
27. prosince 2011 v 11:55  

Pane Kukale, pokud bychom na České škole dělili autory a čtenáře na ty, kteří mají či nemají "správný názor", a nějak je cenzurovali, ubyla by tu značná část článků i komentářů, včetně vašich. Váš článek na Stolzová.cz byl i podle mého názoru odsouzeníhodný, přesto jsme na něj na České škole v rubrice Přečtěte si odkázali bez komentáře. S tím, že se komentář objevil na Facebooku, podobně jako komentář páně Mayera zde, se musíte smířit. Jsou lidé, kteří mají odlišný názor a jsou stejně hrubí.

Anonymní řekl(a)...
27. prosince 2011 v 14:26  

Odkaz na můj text se na České škole neobjevil přesto, že jste ho pokládal za "odsouzeníhodný", ale právě proto, pane Wagnere. Vím to já, víte to vy a rozumí tomu každý, kdo má větší IQ než dnešní datum. Dělat z toho teď vaši dobrou vůli je ... jak to nejlépe říct a neobjevit se na některém dalším subbportále EDUinu ... je přesně v duchu České školy v postšeborovském období. Diskuse, v níž jeden z účastníků má právo mazat a ostrakizovta ostatní, je lehce absurdní. "Tohle je prokurátor, který je tady proto, že tvrdil, že obhajoba není součástí obžaloby," praví se v tragikomedii Skřivánci na niti. Duplicita rolí je jako zmatení jazkyů, pane Wagnere. Ten Váš je zmatený už natolik, že spatřuje analogii mezi zveřejněním vašeho úsměvně kádrováckého komentáře k mému textu na FB ČŠ a zveřjeněním výkřiků pana Mayera na blogu ČŠ. Vy opradvdu nevidíte, jak jste mimo? Pokud ne, pak se Vám zvdořile omlouvám, beru zpět všechna svá ošklivá slova a přeji Vám do nového roku především hodě klidu.

Janek Wagner řekl(a)...
27. prosince 2011 v 15:11  

Pane Kukale, odkaz na váš článek byl zveřejněn podobně jako tisková prohlášení pana ministra či řada odkazů na stránky s názory různých stran, přestože s řadou z nich nesouhlasím, ale považuji za povinnost o nich informovat a respektuji požadavek našich čtenářů na zpravodajství a na informace z různých úhlů pohledu. Nedělám z toho dobrou vůli, jde jen rutinní záležitost.

Právo mazat mám a jak si můžete snadno zkontrolovat za poslední roky, využil jsem ho opravdu jen v několika případech, které by se daly spočítat možná jen na prstech jedné ruky.

Postšeborovské období České školy je také spojeno s desetimilionovým projektem RVP.CZ, kterému jsme konkurovat opravdu s omezeným rozpočtem nemohli, takže změna byla nutná. Její oprávněnost nám naštěstí potvrzuje rekordní meziroční nárůst návštěvnosti.

Kádrovácký byl především váš článek. Komentáře jsou běžnou součástí života na Síti, a je skutečně jedno, kde se objeví.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.