Všichni vědí, že malé školy jsou méně efektivní než velké. Všichni vědí, že vzdělání jimi poskytované musí být horší. Tak ministr jistě dobře činí, když (kolikátý je již v pořadí) zvedl prapor boje proti venkovským školám - tentokrát ne ve jménu ekonomickém (to už je nudné), ale ve jménu kvality vzdělání.
Asi se nebudu snažit o nějaké analýzy a jenom upustím vlastní zkušenost. Za posledních 20 let jsem pod rouškou nejrůznějších seminářů a projektů navštívit docela slušnou plejádu škol v ČR. V těch zapadlých koutech měli vždy nejmenší sebevědomí a nejvíc vyslovovali obavu, že jsou jen malýá venkovská škola, že určitě znám mnohem lepší. A realita byla pravidelně přesně opačná. Z těchto škol jsem většinou odjížděl nabitý energií a optimismem, dýchla tam na mě krásná lidská atmosféra, učitelé, kterým ještě o něco doopravdy šlo, děti, které mi přišly mnohem méně zpruzené než ve městě. A práce učitelů byla většinou skvělá.
Až sem si říkal Páni, co já jim budu vykládat, dyť oni to intuitivně dělaj úplně skvěle! Pro mě jsou učitelé (a učitelky ať mě někdo nenapadne pro sexismus) z málotřídek a menších venkovských škol spíš elitou než okrajem našeho školství.
A útok na málotřídky mi přijde úplně špatný - a v důsledku chybný i ekonomicky. Neb, kde zanikne škola, tam vzniká obec důchodců, která ztrácí perspektivu dalších generací. Nikdo se nebude stěhovat někam, kde nenajde školu pro své děti... Je mi to líto - kvůli těm dětem, kvůli skvělým učitelům, o kterých se z ministerské pracovny blábolí nesmysly, kvůli dopadům na podobu naší země. Útok na málotřídy - ve jménu čehokoli - je (a je fuk, jestli nevědomý) tlak na proměnu osídlení země. Je to vyhánění mladých lidí z venkova do měst. Je to konformizace, zestádňování, vynucování přesvědčení, že existuje jen jedna, správná a ideální podoba vzdělání, je to krátkozraká představa, že reálné jsou jen dopady prvního řádu a že kvalitu vzdělání lze měřit podle počtu dotykových tabulí na žáka.
Převzato s laskavým souhlasem autora z jeho blogu.
Tomáš Houška: Optimalizujem a kosíme
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
7 komentářů:
Tak to je, když se k moci dostanou hlupáci. S tímto názorem mohu jedině souhlasit. Prostě to tak je. Ignorant
Naprostý souhlas. A to jsem z velké školy :-).
Pavel
Nejsem a ani nechci být povolán hodnotit kvalitu výuky na malotřídkách a vesnických školách. Je věcí jejich zřizovatelů, zda je doplácení jejich provozu pro obec únosné. Otázkou ale pro mne zůstává fakt, že rodiče na ně nepřihlašují své děti v takové míře, aby jejich provoz byl rentabilní, a raději je vozí nebo posílají veřejnou dopravou i několik desítek km do velké městské školy, přestože by mohli získat stejné či lepší vzdělání v místě bydliště.
A nešlo by udělovat malým školám s prokázanou dobrou a velmi dobrou kvalitou výuky (jak doložit?) nějaké výjimky? Jsem určitě pro. Ať nám nevyhynou vesnice, ve městech je nás už moc.
V malotřídkách se děti naučí spoustu věcí, které v normální škole vůbec nebo skoro vůbec nejsou. Jednu za všechny: pomáhat a učit se navzájem. A to je mnohem víc než výsledky v PISE, v testech Kalibro nebo Scio. Bohužel už jsme všichni tak zpitomělí, že na takové věci zapomínáme. Kvalita výuky nejsou testy.
Kdyby bylo po mém, předělal bych i v úplných školách třídy na věkově smíšené.
i v úplných školách třídy na věkově smíšené
Nepřipadá mi, pane Šteffle, prozíravé přibržďovat malé, dosud pořád ještě málo nechutí ke vzdělání zasažené dětičky společností trumpetoidních puberťáků bez návodu k použití.
to 19:46
MNo! tak to byste si nejspíš užil. Úplně stačí dva patnáctiletí v sedmičce. Ze třídy je v mžiku kůlnička na dříví, nejsvětlejší okamžiky jsou ty, kdy oba dotyční absentují. To si oddychnou učitelé i spolužáci. A tři autisti v oné sedmičce se už v průběhu první hodiny přestanou klepat strachy z přestávek, kdy to ve třídě doopravdy šumí.
Okomentovat