Během projektu Metodika II se na pozici manažerky aktivity Komunita vystřídaly Stanislava Andršová a Pavlína Hublová. Každá měla možnost sledovat dění v komunitě na Metodickém portálu RVP.CZ ze svého úhlu pohledu, o který se s vámi rády podělí. Příspěvek si klade za cíl seznámit vás s kroky, které bylo třeba učinit, aby se vybudovalo funkční a bezpečné prostředí pro uživatele a z náhodných návštěvníků Metodického portálu RVP.CZ se stali mentoři II. řádu.
Představení účastnic rozhovoru
Stanislava Andršová
Metodický portál jsem měla možnost budovat od počátku roku 2009, kdy jsem se stala součástí týmu projektu Metodiky II. Cílem mé aktivity Technologie ve vzdělávání bylo vybudovat virtuální komunitu učitelů kolem Metodického portálu. Cílová skupina byla pro mne důvěrně známá, neboť jsem vyučovala šest let na 1. stupni a téměř pět let jsem pracovala jako zástupkyně ředitelky na ZŠ J. A. Komenského v Praze 6.V současné době jsem jednatelkou Nakladatelství Dr. Josef Raabe v Praze, kde vydáváme odbornou literaturu pro učitele a pro lékaře. Svůj volný čas trávím se svým synem, kdy rádi společně sportujeme a chodíme za kulturou.
Pavlína Hublová
Na Metodickém portálu jsem se několik let vyskytovala jako členka komunity, v současnosti zastávám pozici manažerky aktivity Komunita. Jsem vystudovaná učitelka 1. stupně a příležitostná lektorka činnostního učení sdružení Tvořivá škola. Ve volném čase se pokouším sdružovat Pedagogy Postižené Učitelským Šílenstvím (alias PEPOUŠ), snažím se o hledání cest ke smysluplnému zařazování technologií do výuky (interaktivní tabule, počítače, internetové aplikace) a ráda čtu kvalitní knihy. Mám doma jednoho syna, jednoho psa, jeden notebook a tři počítače.První kroky v budování komunitního portálu
P: Stáňo, byla jsi jedním ze zakládajících členů nového Metodického portálu. Co jsi měla konkrétně na starosti?S: Nový portál byl spuštěn téměř před třemi lety… Tento projekt si kladl za cíl vybudovat respektovaný živý portál věnovaný podpoře učitelů v jejich profesi. Projekt se skládal ze tří aktivit: obsahu, komunity, e-learningu. Byla jsem součástí týmu pěti lidí, kteří měli za úkol vybudovat fungující komunitu…
Hlavním cílem naší aktivity bylo vytvořit podnětné on-line prostředí podporující interakci, komunikaci a předávání zkušeností mezi učiteli. Ústřední myšlenkou byl ověřený poznatek, že aktivní uživatelé portálu mají daleko větší množství informací, nápadů, zkušeností a dovedností nežli jediný autor či organizace provozující daný web. Využili jsme moderní technologické prostředky, které dovolují spoluvytvářet obsah webu všem uživatelům, a díky tomu se nám podařilo propojit přes 8 000 uživatelů ve více než 13 000 diskuzních příspěvků, více než 3 000 sdílených stránek ve wiki nebo v téměř 1 000 blogových příspěvků.
P: Kolik lidí se zapojilo do tvorby komunity na Metodickém portálu? Zaznělo, že na začátku byl tým pěti lidí. To zřejmě není konečné číslo…?
S: Všechny aktivity, které vedly k vybudování a postupnému osamostatňování komunity na Metodickém portálu RVP.CZ, byly intenzivně spravované a řízené. Postupně byl sestaven tým externích spolupracovníků, který strávil mnoho času v on-line prostředí. S těmito lidmi probíhala setkání pravidelně každý týden po celý rok. Hledali jsme společně cestu, která nás přiblíží k naší vizi, jíž jsme věřili.
P: Existuje nějaký návod pro to, jak vytvořit fungující on-line komunitu?
S: Jednoznačný návod či teorie, jak vybudovat komunitu, neexistuje. My jsme ale měli možnost ověřit si, co funguje a co ne. Ve shodě s odborníky na danou problematiku se dají stanovit obecná, ale jasně stanovená kritéria, na která by se nemělo zapomínat:
- Obsah
- Péče
- Propojenost
- Otevřenost
První zaznělo kritérium obsahu. Portál pro pedagogy musí být zajímavým médiem, pokud přináší kvalitní nový obsah. Důležité je zajistit odbornou a didaktickou správnost a použitelnost. Obsahem portálu jsou v současnosti: články, učební materiály, videa, fotky, dokumenty, on-line a off-line aktivity (diskuze, soutěže, e-knihy, přednášky, prezentace, příklady dobré praxe, ukázky ze zahraničí, workshopy, školení). Je třeba ještě něco doplnit?
S: Zlatá mantra praví: Pouze obsah dělá obsah! Nutné je vyhledávat autory, zajišťovat příspěvky a další materiály, které budou rovnoměrně a pestře naplňovat všechny moduly na portálu.
Komunita představuje jednu z cest směrem k budoucnosti Metodického portálu RVP.CZ, protože část obsahu by se postupně měla přenést do interakcí – obsah začnou vytvářet sami uživatelé – ve fórech, blozích, článcích.
Péče o uživatele – základní předpoklad úspěšného komunitního portálu
- člověk mimo portál (návštěvník) – snažíme se, aby zažil některou z našich činností a začal pravidelně navštěvovat Metodický portál RVP.CZ;
- člověk, který nás už zná (pasivní uživatel) – opakovaně se vrací a pozoruje dění v komunitě;
- člověk, který nás navštěvuje vcelku pravidelně a zapojuje se do komunity (aktivní uživatel I. řádu) – odhodí ostych a začíná se aktivně účastnit diskuzí, uvažuje o výhodách registrace;
- registrovaný uživatel – registrace musí být jednoduchá a výhody natolik zřetelné, že na ni uživatel přistoupí. Záleží pak na něm, jestli bude aktivním uživatelem II. řádu nebo jen pozorovatelem;
- člověk, který má důvod k aktivitě (autor) – sdílí informace, zdroje i materiály, je vtažen do dění na Metodickém portálu RVP.CZ, obvykle se stává mentorem I. řádu;
- meta nejvyšší = VIP uživatel (mentor II. řádu) – má aktivní podíl na řízení komunity a jejích benefitech, dokáže přitáhnout do komunity a vést nové uživatele.
S: Přidejme ještě jedinečný obsah, náměty na aktivity, sdílení tématu/předmětu, spojení se značkou Metodický portál RVP.CZ a přístup k exkluzivním věcem.
Čeho jsme chtěli dosáhnout
S: Při tvorbě komunitního portálu je vždy dobré nastavit i reálná kritéria a těchto kritérií využívat ke srovnání a získání zpětné vazby. Mezi objektivně ověřitelné ukazatele úspěšnosti jsme například zařadili:
- návštěvnost – 5 000 jedinečných návštěv denně (realitou je téměř 10 000 jedinečných adres uživatelů v září 2011);
- 3 000 interakcí měsíčně (hodnocení hvězdičkami, komentování diskuzních a blogových příspěvků).
Dalším příkladem síly funkční komunity jsou sbírky obrazových materiálů, tematických plánů a zkušeností s výukou v modulech Wiki a Blogy. Nikdy by nemohla vzniknout tak rozsáhlá databáze informačních zdrojů, kdyby se do ní nezapojili registrovaní uživatelé. Kvalitu takto získaných materiálů dokazují nejen reakce ostatních učitelů v komentářích, ale také zvyšující se návštěvnost takto naplňovaných modulů.
Okruh uživatelů se stále rozšiřuje. Snažíme se přiblížit obsah Metodického portálu RVP.CZ i na sociálních sítích a ulehčit tak uživatelům sdílení materiálů s kolegy. Předávání zkušeností mezi uživateli navzájem je jednou z největších deviz fungující komunity. Zkušený uživatel na sebe „nabaluje“ nové členy a pomáhá mu objevovat portál – stává se jeho mentorem.
Závěr
Co říci na závěr… Na počátku projektu jsme si dali tyto obecné cíle, abychom popsali konečný stav Metodického portálu a jeho komunitní části ke konci roku 2011:- Virtuální komunita učitelů tvoří, sdílí a nabízí kvalitní obsah, který vzniká na základě zkušeností z praxe a znovu se v praxi ověřuje. Obsah je citován odbornou pedagogickou komunitou.
- Komunitní část portálu se stane leadrem v podpoře nových trendů v učitelské profesi. Veškerý obsah bude hodnocen a komentován.
- Rozšíříme návštěvnost Metodického portálu RVP.CZ tak, že polovina všech učitelů bude znát adresu http://rvp.cz, a zajistíme denní návštěvnost v řádu několika tisíc individuálních adres.
- Eliminujeme překážky v komunikaci, jak lidské, tak technologické.
- Umožníme uživatelům aktivně spoluvytvářet obsah Metodického portálu RVP.CZ.
- Nabídneme srozumitelně a funkčně strukturovaný portál pro pedagogickou veřejnost.
Modul Digifolio: 4 698 → 6 807
Modul Blogy: 4 102 → 5 071
Modul Diskuze: 9 591 → 12 175
Modul Wiki: 15 380 → 29 035
Citace a literatura:
- FRANC, Dan. Unisona [online]. 01. 11. 2010, [cit. 2011-08-31]. Pět záludností komunitní spolupráce. Dostupný z WWW: <http://www.unisona.com/pet-zaludnosti-komunitni-spoluprace/> .
- FRANC, Dan. Otevřené vs. uzavřené komunity [online]. Brno, 2010 [cit. 2011-09-11]. Dostupný z WWW: <http://www.youtube.com/watch?v=QV2D5mW-G30>.
- Česká škola [online]. 22. 09. 2009, [cit. 2011-09-11]. Metodický portál www.rvp.cz v nové podobě. Dostupný z WWW: <http://www.ceskaskola.cz/2009/09/metodicky-portal-wwwrvpcz-v-podobe.html>.
- NEUMAJER, Ondřej. Unikátní projekt pro učitele Metodický portál rvp.cz [online]. Brno, 22. 06. 2011, [cit. 2011-10-25]. Dostupný z WWW: <http://sco.muni.cz/2011/pres/Neumajer_SCO_2011.pdf>.
Navštivte také pohled ke konferenci v Digifoliu.
0 komentářů:
Okomentovat