Školy, které chtějí zlepšit kvalitu vzdělávání, mají nově k dispozici soubor pomůcek a dotazníků volně přístupných na webu. Zasloužil se o to projekt Cesta ke kvalitě, na který po tři roky přispíval Evropský sociální fond.
Povinnost škol věnovat se vlastnímu hodnocení (autoevaluaci) vyplývá ze „školského“ zákona. Po jeho novelizaci byla zjednodušena administrativa, školy se tedy nemusejí v takové míře věnovat formálnímu vykazování. Měly by se ale vlastnímu hodnocení věnovat i nadále, protože je předpokladem pro inovace.
„Každá škola by měla najít způsob, jak zhodnotit svou vlastní práci. Výsledky projektu by se proto měly stát součástí vzdělávání ředitelů škol,“ říká Václav Hořejší, který je ředitelem Národního ústavu pro vzdělávání.
Evaluační nástroje projektu využilo dosud více než 230 škol, do aktivit vzájemného učení a využití podpory ze strany terénního poradce se zapojilo přes 350 škol. |
- Jakou pomoc Cesta ke kvalitě nabídla školám
Pro školy bylo připraveno a v praxi ověřeno 30 evaluačních nástrojů. Jde o nástroje pro hodnocení školy, jako jsou dotazníky pro žáky, rodiče i učitele, hospitační protokoly či rozhovory se žáky, rodiči apod. Nástroje jsou přístupné na portále: http://www.evaluacninastroje.
Ředitelé škol a učitelé měli příležitost se zúčastnit akreditovaných vzdělávacích programů. V rámci projektu tak bylo proškoleno 437 koordinátorů, kteří se pak na svých školách starali o oblast vlastního hodnocení. 27 z nich navíc absolvovalo ještě kurz pro poradce. Poradci navštěvovali školy, které požádaly o pomoc, a společně s jejich učiteli hledali, jaké vhodné nástroje zvolit a jak pracovat s jejich výsledky tak, aby škola dosáhla v dané oblasti pokroku.
Školy měly během projektu možnost předávat si své zkušenosti s prováděním vlastního hodnocení, navzájem se inspirovaly, učily a hodnotily při workshopech, recipročních návštěvách a Peer Review. V bezpečném, nekonkurenčním prostředí školní týmy společně pracovaly na tom, jak zlepšit vlastní hodnocení, aby z něj dokázaly vytěžit maximum pro svoji školu. „Projekt Cesta ke kvalitě povzbudil pedagogické pracovníky, aby si začali navzájem sdělovat zkušenosti ze své práce. Důležité je i to, že partnerství vytvořená v rámci projektu velmi často pokračují, i když daná aktivita již skončila,“ zdůrazňuje hlavní manažer projektu Martin Chvál. "Pominu-li konkrétní předávání zkušeností o autoevaluaci, nejpodstatnější smysl celé akce je v tom, že vzájemné návštěvy učitele vyvedou ze stereotypu každodenní rutiny. Proto by bylo správné, kdyby se něčeho podobného zúčastnili i ostatní pedagogové, nejen vedení školy a osvědčení „tahouni," zhodnotil přínos vzájemných návštěv škol jeden z účastníků.
Na základě zkušeností škol vzniká databáze inspirativní praxe, která je k dispozici na webových stránkách projektu: http://www.nuv.cz/ae/
Cílem projektu bylo také sladění přístupu zřizovatelů a České školní inspekce k vlastnímu hodnocení škol. Jde o to, aby školy mohly ve svém vlastním hodnocení uvést i negativní prvky, které zjistily, aniž by se musely obávat, že kvůli tomu budou negativní hodnoceny ze strany inspekce či zřizovatele. Identifikace určitého problému je přece nutná jako první krok k jeho řešení.
Kde jsou další informace:
- www.nuv.cz/ae
- Projektový bulletin „Na cestě ke kvalitě“, který objasňuje jednotlivé fáze vlastního hodnocení škol, dostává jej každá škola a je ke stažení na webových stránkách projektu
- Nový výkladový slovník termínů z oblasti vlastního hodnocení – přístupný na www.nuv.cz/ae
Příloha
Seznam nástrojů vlastního hodnocení, které byly připraveny pro použití na školách
- Rámec pro vlastní hodnocení školy. Metodický průvodce.
- Anketa pro rodiče. Anketa škole na míru.
- Anketa pro žáky. Anketa škole na míru.
- Anketa pro učitele. Anketa škole na míru.
- Analýza dokumentace školy. Katalog kvantitativních indikátorů.
- Dobrá škola. Metoda pro stanovení priorit školy.
- Příprava na změnu. Metoda pro předjímání reakcí lidí.
- Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch.
- Profesní portfolio učitele. Soubor metod k hodnocení a sebehodnocení.
- 360° zpětná vazba pro střední úroveň řízení. Soubor dotazníků a metodických doporučení.
- Metody a formy výuky. Hospitační arch.
- Učíme děti učit se. Hospitační arch.
- Výuka v odborném výcviku. Hospitační arch.
- Klima školy. Soubor dotazníků pro učitele, žáky a rodiče.
- Klima školní třídy. Dotazník pro žáky.
- Klima učitelského sboru. Dotazník pro učitele.
- Společenství prvního stupně. Dotazník pro žáky formou počítačové hry.
- Interakce učitele a žáků. Dotazník pro žáky.
- Připravenost školy k inkluzivnímu vzdělávání. Dotazník pro učitele.
- Předcházení problémům v chování žáků. Dotazník pro žáky.
- Poradenská role školy. Posuzovací arch.
- Mapování cílů kurikula. Posuzovací arch.
- Strategie učení se cizímu jazyku. Dotazník pro žáky.
- Školní výkonová motivace žáků. Dotazník pro žáky.
- Postoje žáků ke škole. Dotazník pro žáky.
- Zjišťování a vyhodnocování výsledků vzdělávání žáků. Posuzovací archy.
- ICT v životě školy - Profil školy21. Metodický průvodce.
- Internetová prezentace školy. Posuzovací arch.
- Skupinová bilance absolventů. Metoda pro hodnocení průběhu školního vzdělávání.
- Zpětná vazba absolventů a firem. Dotazník pro absolventy a metoda rozhovoru pro zástupce spolupracujících firem.
0 komentářů:
Okomentovat