Jednota školských informatiků (dále jen JSI) je profesní sdružení, jehož členové jsou v převážné míře učitelé základních a středních škol, kteří se aktivně zapojují do využívání ICT ve školském prostředí. Proto cítíme za svou povinnost vyjádřit se k tvorbě standardů pro ICT v základním vzdělávání a zároveň k chystané revizi příslušné vzdělávací oblasti RVP ZV.
Úvodem chceme prohlásit, že tvorbu ICT standardu považujeme za krok správným směrem z důvodu potřeby aktualizace ICT gramotnosti, kompetencí oblasti informatiky a digitálních technologií současnosti.
Ze všech oficiálních zdrojů dle našeho názoru vyplývá, že význam ICT standardu pro budoucí rozvoj naší
společnosti je kompetentními orgány podceňován.
- Není vůbec zřejmé jakému účelu má budoucí ICT standard sloužit. Zda pro potřeby celorepublikového ověřování, či jako vnitřní, školní evaluační nástroj.
- Složení autorského týmu a stav prezentovaných výstupů nás vede k obavám, že nebyly vytvořeny dostatečně kvalitativní podmínky pro koncepční práci na těchto materiálech, včetně jejich odborně veřejného připomínkování.
- Považujeme za zcela kontraproduktivní, že se pracuje na ICT standardu, vycházejícího ze stávající podoby RVP ZV, který nebyl dosud revidován a revizi po sedmi letech existence nutně potřebuje.
- Ze zveřejněných standardů vyplývá, že autoři respektovali stávající obsah RVP ZV, avšak takto zacílené indikátory neodpovídají současnému, natož budoucímu využívání digitálních technologií. Bez předchozí revize RVP ZV tak není možné pokračovat ve standardizaci.
- Zcela chybí specifikace ICT standardu pro druhé vzdělávací období, tj. po ukončení 5. ročníku základních škol, což není v souladu s platným RVP ZV. Proto není zřejmé, zda prezentovaný standard pokrývá pouze třetí vzdělávací období nebo celé základní vzdělávání.
- Struktura a počet indikátorů u očekávaných výstupů 9.01.01 a 9.02.01 vysoce převyšuje zbývající části. Přitom jsme přesvědčeni, že veškeré očekávané výstupy mají srovnatelný význam a tudíž vyžadují srovnatelné rozpracování.
- Indikátory nejsou často formulovány konkrétně a u mnohých chybí měřitelnost, bez které není možné je ověřovat.
- Na takto sestavený standard nemůže kvalifikovaně navazovat střední školství z následujících důvodů:
- není možné určit vstupní předpoklady absolventa základní školy pro konkrétní typ střední školy;
- Není možné jej využít k vymezení minimálních kompetencí studenta, absolventa "státní maturity" z informatiky pro základní úroveň obtížnosti.
Lze tedy očekávat, že počet zapojených diskutujících bude zanedbatelný oproti nezanedbatelnému dopadu, který aplikace takto nedodělaných materiálů do vzdělávacího procesu přinese.
I přes naše výhrady chceme posílit význam ICT standardu v povědomí pedagogů profesně zaměřených na ICT.
Jsme tedy připraveni uspořádat "otevřené setkání" pro naše členy i pedagogickou veřejnost, jehož zaměřením bude problematika ICT standardu a revize OV ICT v rámci RVP ZV.
Na této úrovni bychom uvítali spolupráci na vytvoření optimálních podmínek včetně účasti zástupců pracovních skupin při MŠMT a zástupců kompetentních orgánů.
V Praze dne 5. prosince 2011
0 komentářů:
Okomentovat