Pro připomenutí: Harmonogram školské reformy

pátek 16. prosince 2011 ·

Ministr Dobeš a další představitelé MŠMT, ale i řada diskutujících, označuje školskou reformu a RVP za zdroj sestupného trendu úrovně vzdělávání. Harmonogram školské reformy zveřejňujeme proto, aby si zmínění kritici uvědomili, že teprve letos ukončili ZŠ první žáci, kteří prošli na druhém stupni ŠVP. Patnáctiletých testovaných v PISA 2009 se RVP ani nedotkly.


Oficiální harmonogram MŠMT:

Formální rámec školské reformy je dán přechodem od jednotných osnov pro všechny školy k vytváření rámcových vzdělávacích programů (RVP) podle nichž si školy tvoří své vlastní jedinečné školní vzdělávací programy (ŠVP). Tvorba a schvalování RVP stejně jako zavádění vlastních ŠVP probíhá postupně. Zde najdete harmonogram těchto kroků.


RVP vznikají postupně pro všechny stupně vzdělávání, tj. od mateřských škol po střední školy, své programy budou mít i základní umělecké školy a vznikají i RVP upravené pro žáky s lehkým mentálním postižením a pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.


Vznik příslušných RVP je doprovázen jejich pilotním ověřováním v praxi. K jednotlivým RVP vznikají oficiální manuály pro tvorbu ŠVP podle příslušných RVP.

PRŮBĚH REFORMY – VYDÁVÁNÍ RVP A PŘECHOD NA VÝUKU PODLE VLASTNÍCH ŠVP

 
Schválení RVP
Školy začínají v prvních ročnících učit podle příslušných ŠVP
Mateřské školy
1. 3. 2005
1. 9. 2007
Základní školy
31. 8. 2005
1. 9. 2007
(povinně v 1. i v 6. roč.)
Základní umělecké školy
do 31. 8. 2010
1. 9. 2012
Gymnázia
24. 7. 2007
1. 9. 2009
Dvojjazyčná gymnázia
do 31. 8. 2009
1. 9. 2009
Sportovní gymnázia
24. 7. 2007
1. 9. 2009
Ostatní střední školy (SOŠ, SOU, VOŠ)
1. etapa (61 RVP OV)
31. 8. 2007
1. 9. 2009
2. etapa (82 RVP OV)
1. 9. 2008
1. 9. 2010
3. etapa
do 31. 8. 2009
1. 9. 2011
4. etapa
do 31. 8. 2010
1. 9. 2012


Pozn.: V případě mateřských škol vznikl RVP již v roce 2001, měl ale pouze charakter doporučení.
Jako přípravné opatření pro zavádění RVP ZV byly postupně navyšovány disponibilní vyučovací hodiny do učebních plánů škol:
  • od 2003/04: +1 hodina v 8. r., +1 hodina v 9. r.;
  • od 2004/05: +1 hodina v 7. r.;
  • od 2005/06: +1 hodina v 6. r.;
  • od 2006/07: +3 hodiny na 1. stupni, +2 hodiny na 2. stupni.
Financování výuky v navýšených disponibilních hodinách bylo zajištěno ze státního rozpočtu a částečně (v období 2004/05 až 2005/06 v 7 ročníku) z projektu ESF – HODINA. Navýšené disponibilní hodiny byly doporučeny pro rozvoj a upevňování dovedností a k podpoře průřezových témat, po plném zavedení výuky podle RVP je zvýšená hodinová dotace určená na výuku cizích jazyků a ICT (aniž by se zároveň zvýšil objem učiva, naopak větší prostor má být věnován praktickému nacvičování a zažití dovedností).

1 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
4. ledna 2012 v 18:53  

Obávám se, že výsledky žáků, kteří reformou prošli, jsou rovněž velmi slabé. Bohužel:(.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.