Ministr Dobeš a další představitelé MŠMT, ale i řada diskutujících, označuje školskou reformu a RVP za zdroj sestupného trendu úrovně vzdělávání. Harmonogram školské reformy zveřejňujeme proto, aby si zmínění kritici uvědomili, že teprve letos ukončili ZŠ první žáci, kteří prošli na druhém stupni ŠVP. Patnáctiletých testovaných v PISA 2009 se RVP ani nedotkly.
Oficiální harmonogram MŠMT:
Formální rámec školské reformy je dán přechodem od jednotných osnov pro všechny školy k vytváření rámcových
vzdělávacích programů (RVP) podle nichž si školy tvoří své vlastní jedinečné školní vzdělávací programy (ŠVP). Tvorba
a schvalování RVP stejně jako zavádění vlastních ŠVP probíhá postupně. Zde najdete harmonogram těchto kroků.
Vznik příslušných RVP je doprovázen jejich pilotním ověřováním v praxi. K jednotlivým RVP vznikají oficiální manuály pro tvorbu ŠVP podle příslušných RVP.
PRŮBĚH REFORMY – VYDÁVÁNÍ RVP A PŘECHOD NA VÝUKU PODLE VLASTNÍCH ŠVP
Schválení RVP
|
Školy začínají v prvních ročnících učit podle příslušných ŠVP
|
|
Mateřské školy
|
1. 3. 2005
|
1. 9. 2007
|
Základní školy
|
31. 8. 2005
|
1. 9. 2007
(povinně v 1. i v 6. roč.)
|
Základní umělecké školy
|
do 31. 8. 2010
|
1. 9. 2012
|
Gymnázia
|
24. 7. 2007
|
1. 9. 2009
|
Dvojjazyčná gymnázia
|
do 31. 8. 2009
|
1. 9. 2009
|
Sportovní gymnázia
|
24. 7. 2007
|
1. 9. 2009
|
Ostatní střední školy (SOŠ, SOU, VOŠ)
|
||
1. etapa (61 RVP OV)
|
31. 8. 2007
|
1. 9. 2009
|
2. etapa (82 RVP OV)
|
1. 9. 2008
|
1. 9. 2010
|
3. etapa
|
do 31. 8. 2009
|
1. 9. 2011
|
4. etapa
|
do 31. 8. 2010
|
1. 9. 2012
|
Pozn.: V případě mateřských škol vznikl RVP již v roce 2001, měl ale pouze charakter doporučení.
Jako přípravné opatření pro zavádění RVP ZV byly postupně navyšovány disponibilní vyučovací hodiny do učebních plánů škol:
- od 2003/04: +1 hodina v 8. r., +1 hodina v 9. r.;
- od 2004/05: +1 hodina v 7. r.;
- od 2005/06: +1 hodina v 6. r.;
- od 2006/07: +3 hodiny na 1. stupni, +2 hodiny na 2. stupni.
1 komentářů:
Obávám se, že výsledky žáků, kteří reformou prošli, jsou rovněž velmi slabé. Bohužel:(.
Okomentovat