Ředitelé a ředitelky škol po celé republice se bouří. Podle novely školského zákona by většina z nich měla ke konci školního roku na svém postu skončit, jsou totiž ve funkci déle než šest let. Jen v Jihomoravském kraji přijde takto o své ředitele 150 středních škol. Pro krajské úředníky to znamená uspořádat v šibeničním termínu 150 výběrových řízení.
Z článku v ČeskáTelevize.cz vybíráme:
Obavy z masivní obměny, které na školách zavládly, jsou podle ministerstva školství zbytečné a vyvolávají bouři ve sklenici vody. "Jde možná o špatné pochopení tohoto přechodného řízení. Pokud obec nebo kraj nevypíše výběrové řízení, budou mít ředitelé prodloužené své funkční období," uklidňoval náměstek ministra školství Ladislav Němec. S jeho právním výkladem ale nesouhlasí vedoucí jihomoravského školského odboru Hana Poláková, sama vystudovaná právnička. "Mělo to být v zákoně napsané. Kdyby to tam napsali, tak se tím řídíme. Pokud to tam napsáno není a holá věta zní, že končí výkon ředitele, tak mi zákon neříká, že si můžu vybrat, jestli ředitel ve funkci skončí, nebo neskončí," uvedla Poláková.
Přečtěte si: Osmdesát procent ředitelů škol v republice čeká konkurz
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
25 komentářů:
Řiditelem na věčné časy a nikdy jinak!
Na druhou stranu, když ředitel hájí zájmy "svých" učitelů, zpravidla nebývá v milosti zřizovatele. A takového se teď snadno (a rádi) zbaví.
Osmdesát procent ředitelů škol v republice čeká konkurz...
...a to je špatně? Ředitelská definitiva je pro školu hrozba. Je to jako volba mezi "neudělat chybu" a "tvořit vizi".
A je to tady.
Dobrý učitel má dostat dobře zaplaceno, dobrý ředitel se nemusí ničehož obávat. Žádný problém.
Až na to, že nějak nejsou stanovana ta zpropadená kritéria pro posouzení dobrého. U učitelů byl alespoň pokus. Ale co u ředitelů?
U učitele to dá na pocit ředitel, u ředitele zřizovatel.
A tak na mnohých školách po letech možná zavládne aspoň na pár měsíců pohoda. Že jo, co kdyby to náhodou nevyšlo.
Hele, když je člověk učitel není od věci čas od času si zajít na nějaký konkurz nebo složit nějakou tu zkoušku. Člověk se pak kolikrát tak nějak lépe vcítí do dušičky žákovy. Tedy, má-li alespoň nějakou míru sebereflexe. Mnoha ředitelům to jen prospěje.
A mohli by ti noví mít povinnost zveřejnit svoji koncepci rozvoje školy, s kterou to výběrové řízení vyhrají? Nebo lépe, na základě které budou do funkce ustaveni? Já o nějaké vizi neslyšel už ani nepamatuji.
Stejně jako vše u nás i toto se dá zneužít. Taková trafika - ředitelské místo - není k zahození. U nás už máme signály, že v konkurzu o žádné skládání účtů a předkládání nových koncepcí nepůjde. Na místo už si brousí zoubky "tlačenka" z kraje. Nerad bych se sázel, kdo v konkurzu vyhraje, ale něco mi říká, že náš pan ředitel nemá kamarády na správném místě.
souhlasím bez výhrad....
toto se dá zneužít.
Platí i o pásmovém odměňování směrem k zaměstnancům. Že? Kdekdo si také na penízky zoubky brousí.
Je načase. Někteří ředitelé ve svých funkcích hnijí a někteří už shnili.
4. prosince 2011 19:54
Souhlasím. Někteří jsou arogantní až hrůza, aspoň zažijí trochu strachu. Co kdyby se na jejich místo nasoukal někdo z kraje, či někdo kdo má na radnici ještě větší kamarády ? Je to takové oživení školství, bylo na čase. Ignorant
"Ředitelé a ředitelky škol po celé republice se bouří."
Nevidím však žádný důvod, proč by se měli bouřit. Je to v naprostém pořádku.
Budou holt muset lézt do ... zřizovateli ještě víc než teď. Kdo víc ušetří, bude krásnější a bude mít větší šanci svou židli udržet.
Myslím, že mnozí zde budete s výsledkem spokojeni. Ti ke zřizovateli servilní a ještě servilnější, Ti, kteří přijímají výtky ČŠI bez reptání, Ti, kteří se nechají řídit školskou radou, Ti, kteří dokáží na opravách, pomůckách i kantorech uštřit, Ti, kteří nebrání často nesmyslné optimalizaci, Ti všichni si svá místa většinou bez problémů udrží. Ti, kteří to myslí se školou, s jejími žáky a zaměstnanci vážně, Ti budou muset bohužel často odejít.
Luděk Blaha: "A tak na mnohých školách po letech možná zavládne aspoň na pár měsíců pohoda. Že jo, co kdyby to náhodou nevyšlo."
Rád bych s vás sdílel váš optimismus. Jenže základním kritériem pro úspěch ředitele v případném konkursu (či dokonce pro úvahu, zda konkurs bude vůbec vyhlášen) nebude "pohoda ve školách", ba ani skutečné kvality ředitele, ale prostý fakt, jak je zřizovatel se stávajícím ředitelem "spokojen". Takže v následujících měsících se budou ředitelé intenzivně snažit zalíbit se zřizovateli, seč budou jejich síly a síly pedagogického sboru stačit. Připravte se, že se studenty "dobrovolně" vymetete kdejakou akci, kterou si na úřadě vymyslí. Zapojíte se do krajské soutěže o nejhezčí kompost, místo výuky budete stavět z PET lahví huhuláka, několikrát uvidíte hejtmana stříhajícího pásku a pochopitelně budete muset oželet i nový nábytek do učebny, protože ředitel s neustálými požadavky na nové vybavení je z pohledu zřizovatele špatným ředitelem.
Novela školského zákona bude mít jediný výsledek: Konečně naučí ředitele pokorně "zdravit u vrbiček" a těm vzpurným definitivně zatne tipec.
Pokřivenost celého systému je v tom, že se jako výchozí bod bere (ne)poslušnost vůči zřizovateli. Což je argument, který válcuje hlavní cíl: tvořit vizi školy a její koncepci naplňovat. Takže máme dvě možnosti: nechat to být, jak to je, ale potom musíme přehodnotit snahy o rozvoj vzdělání, protože půjde o "dělat věci správně". Nebo zde bude prostředí, kde ředitelé každých 6 let nastaví své práci zrcadlo a ukážou, jak dál - "dělat správné věci". I s rizikem "politizace" jejich funkce. V 90. letech to nebyl problém, ředitelé do konkurzů chodili i s tímto rizikem. Dneska to jako problém vidí. Proč?
Asi už mají lepší zkušenost s tím co jejich zřizovatel ví o vzdělání a vzdělávání a umějí si lépe představit, jak se to, co zřizovatel od školy chce, odlišuje od toho, co by chtěl někdo, kdo se ve výše uvedeném vyzná.
"Je načase. Někteří ředitelé ve svých funkcích hnijí a někteří už shnili".
Naprostý souhlas a dodávám, že na mnoha školách teď na místech ředitelů hnijí ti, kteří dlouhá léta zahnívali na místech zástupců.
Systém, který fungoval za totáče, že po skončení jednoho ředitele, přišel na školu ředitelovat nekdo odjinud bez vazeb a s jiným pohledem na fungování školy, nebyl asi vůbec od věci.
Rád bych sdílel váš optimismus.
Vždycky jsem, pane Reeve, považoval Vaše příspěvky za cenný zdroj informací a nehodlám na tom nic měnit. Jestli jsem to tedy dobře pochopil, sdělujete nám, že smyslem existence průměrného ředitele školy je jeho existence sama.
Ve snaze udržet se ve funkci nebudou tedy horečně zlepšovat dělnou atmosféru na pracovišti, zajišťovat svému pedagogickému sboru metodickou pomoc, učební pomůcky, ověřovat kvalitu výstupů a míru zkompetentnění žactva?
O zřizovatelích už radši ani nemluvě?!
Znamená to snad, že co ředitel, to ubožák a co zřizovatel, to pitomec? A akorát na konci okresu ve Zlámané Lhotě, a to je snad jediná výjimka, jsou ubožáci oba dva?
No to se pak může chudák ministr reformně pominout a nebude mu to nic platné.
A což teprve až začnou platově zmlazení učitelé místo příprav raisovat po diskoškách a naprosto pedagogicky neodpovědně se miľiskovat pochodbách.
"V 90. letech to nebyl problém, ředitelé do konkurzů chodili i s tímto rizikem. Dneska to jako problém vidí. Proč?"
Naprosto logický argument. Jenže: V polovině 90. let (tehdy poprvé a také naposled ředitelé škol povinně absolvovali nový konkurz, pokud chtěli ve funkci zůstat) ještě fungovalo resortní řízení, kdy obce či kraje neměly takový vliv na školství jako dnes. Ředitel se tedy zpovídal "odborné" komisi a jeho případné kamarádšofty (či "nekamarádšofty") s radnicí nehrály při zvolení žádnou podstatnou roli.
V nové situaci je osud ředitele z 90 % v rukou starosty a obecní rady. Skutečně svým starostům tak věříme, že jsme přesvědčeni, že vždy vyberou kandidáta, který je pro školu ten nejlepší? Opravdu si myslíte, že se radnice od 90. let proměnily k lepšímu?
"...na místech ředitelů hnijí ti, kteří dlouhá léta zahnívali na místech zástupců..."
A jsou-li se starostou zadobře, budou tam hnít na věčné časy. Nový systém totiž neznamená povinnou změnu ve funkci, ale pouhou možnost, pokud se pro ni radnice rozhodne. Netrpíme-li růžovými brýlemi, je konečný důsledek jasný: Ke konkursu budou pohnáni ti ředitelé, kteří jsou radnici nepohodlní. Skutečně se domníváte, že pojmy "špatný ředitel" a "ředitel radnici nepohodlný" jsou totožné?
Řečeno jinými slovy: Je-li ředitel současně špatný a radnici nepohodlný, už dnes má radnice spousty možností, jak takového ředitele z funkce "vyštípat". Oficiálním odvoláním počínaje (přepadová kontrola na každé škole vždy s jistotou nějakou nesrovnalost najde) a zkrouhnutím platu i školních financí pod nesnesitelné minimum konče. Je-li ředitel špatný a radnici pohodlný, ve své funkci zůstane dál. Na koho tedy logicky dopadne konkursní Černý Petr? Na ředitele, který je dobrý, ale radnici nepohodlný. Pro školy dost nepříjemný důsledek, nemyslíte?
Luděk Blaha:
Opětuji a násobím kompliment. Vaše příspěvky i nadále čtu s velkou chutí i zájmem. Plně také sdílím váš pocit, že se všemi zamřelými pitomci v ředitelnách by se mělo něco udělat. Bohužel se však nedomnívám, že na stavu, který vás oprávněně sejří, novela zákona cokoliv změní.
Netvrdím, že ředitelé jsou ubohé loutky a zřizovatelé apriorní zrůdy. Z praxe pražské ZŠ (zřizovatelem městská část, neboli "obvod") i pražského gymnázia (zřizovatelem magistrát, neboli "kraj") však dobře vím, že atmosféra na pracovišti, metodická pomoc, materiální podpora výuky a kvalita vzdělávacích výstupů je to poslední, co zřizovatele zajímá. Škola je "dobrá" tehdy, když na ni nejsou stížnosti, když včas vyplňuje papíry, když se ochotně účastní akcí pořádaných zřizovatelem, když iniciativně "pomáhá" těm "správným" firmám při realizaci zakázek a hlavně - když od zřizovatele nic nechce. Z praxe také vidím, že jakkoliv mizerný ředitel dokáže tato kritéria "dobré školy", velmi snadno naplnit. Jistě i vy znáte ze svého okolí kolegy, kteří stojí jako kantoři za prd, ale třídnici mají vždy ve vzorném pořádku, na dozoru jsou vždycky včas a nikdy nežádají opravu vycpaného ptakopyska. Obávám se, že právě takoví ředitelé budou oceněni. Skutečně je to výhra?
Mimochodem, proč zrovna ředitelé škol? Proč ne také ředitelé nemocnic nebo ředitelé odborů na státních a obecních úřadech?
Ano, obávám se, že masa pitomců v ředitelnách se rozroste o pitomce servilní. I kdyby nuly rotovaly sebevíc, jedničkami se nestanou.
Ale možná žijete v kraji, kde sídlí dobrotivý král, pro něhož jsou znalosti studentů z ICT důležitější než krajský rozpočet. V tom případě...
Zřizovatel nemůže nastavovat kritéria dobré, tedy úspěšné školy. Musí mu dojít, že
"když na ni nejsou stížnosti, když včas vyplňuje papíry, když se ochotně účastní akcí pořádaných zřizovatelem, když iniciativně "pomáhá" těm "správným" firmám" prostě nestačí. Mezi ostatními zřizovateli, snad i mezi radními a další honorací obce, by se tím měl znemožnit. Proto je nutně třeba jiného principu hodnocení škol, které onen pán NEOVLIVNÍ a které naopak s jeho zálibami a záměry OTŘESE.
Mezi ostatními zřizovateli, snad i mezi radními a další honorací obce, by se tím měl znemožnit.
Upřímně vám závidím váš optimismus. Vážně, bez ironie. Po letech občasného nahlížení pod pokličky zřizovatelů (ne, skutečně nejsem ředitelem školy) už takového optimismu nejsem schopen. V zájmu svého duševního zdraví bych opravdu rád, ale nejsem.
Sladká ty nevědomosti mládí.
Jak krásný byl svět, kdy jsem si také myslel, že odpovědný pracovník se prostě nemůže chovat jako blbec, protože by mu to profesní čest nedovolila.
A i kdyby snad, pak se kolem najde dost takových, kteří na nešvary poukáží. Následně dobro bude odměněno, zlo potrestáno, mír a dělná atmosféra zavládne vůkol.
Dokonce jsem kdysi i viděl seriál, kde tomu tak i bylo.
"Okres na severu" se, tuším, jmenoval...
Jak už jsem psal, mám to "potěšení" sledovat tanečky kolem míst ředitelů z obou stran parketu.
Plně Vám dávám za pravdu, Reeve a tímto zdravím.
Ředitelské funkční období je klasický případ ideově správné myšlenky na nesprávném místě a čase.
(Jako zrušení věkového automatu, bez zavedení kritérií hodnocení a kariérního řádu.)
Jo, kdyby tak zase platilo, že garantem vzdělanosti v regionu je stát a nikoliv obec či kraj, kdyby pro uchazeče o funkci existovala jasná kritéria, kdyby bylo zvykem sepisovat manažerské smlouvy, kdyby byla stanovena jasná povinnost zřizovatelů vůči školám, kdyby na zřizovatelskou činnost byly stanoveny jasné prostředky a existovala také možnost sankcí vůči subjektům, které své zřizovatelské funkce neplní, kdyby ...
Takže připravme se zachytit alespoň dítě, protože vanička se naklání.
V souvislosti s optimalizací školských zařízení se mi jeví jako největší omyl převod základních a středních škol z přímého řízení MŠMT na kraje a obce. Přidám-li k tomu problém přerozdělování normativů mezi školami jednoho zřizovatele je o problémy postaráno na mnoho let dopředu.
Naprosto souhlasím s Reeve.
Upřímně vám závidím váš optimismus.
V mém případě to začalo nemalou skepsí a přes lehkou depku jsem posléze propadl těžké zádumčivosti.
Za ta léta na našem ústavu prošly mými klasifikačními archy potomci takřka celé společenské a vzdělanostní elity města i okresu. Děti lékařů, právníků, podnikatelů, úředníků státní správy, samosprávy, starostů a zastupitelů nevyjímaje a nedejbože i učitelů.
Až na ojedinělé výjimky marnost nad marnost. Doopravdy neočekávám, že by mne rodiče poháněli k vyšší intenzitě zkompetentňování (musím si to užít, než padnou zákazy) jejich ratolestí. Ale že bych musel čelit všelijakým pohružkám a mnohým dalším skrytým atakům, to je poněkud u této sorty překvapivé.
Z kraje jsem nechápal, co se to vlastně děje. Časem mi ovšem docvaklo. Ten můj zpropadený systém klasifikace neumožňuje zvýhodňování prominentních dětiček, totiž. A na to nejsme, holenku, zavedeni. No nic.
A jak není o moje služby zájem a jsem pomalu vytěsňován od dataprojektoru pod kladinu, cítím se být takový nějaký nevyužitý. Takový ICT úhor.
A tak jsem se začal zajímat o děti z dětských domovů. Otevírá se mi zajímavý svět.
Hele, dva chlapci v osmičce přes šestnáct let věku. Povídám, a co devítka. Že prý ne. A já, proč jako? A jeden na to, že mu připadá dost divný, aby si zajel pro vysvědčení ze základky autem. Fór jak noha. Pa-rá-da.
A jak šla řeč, tak prý, jak je to s tou binární informací. A co jako, povídám. A oni, co jako že to obnáší. Tak jsem vzal papír a povídám tak a tak. A oni, proč tohle a jak by bylo tohle. A po čtvrt hoďce, že to vlastně není nic až tak složitýho. Nazdar. Málem jsem upadl a kdyby nebyl čas oběda, stojím tam s hubou otevřenou ještě teď.
Když si vezmu, že mým budoucím vzdělancům na to kolikrát nestačí ani dvakrát dvě hodiny, mám svíravý pocit, že NĚCO není v pořádku.
Okomentovat