Nesněží. To je ten největší problém. Novinářům zoufale chybějí sezónní témata. Kdyby byla obden kalamita na D1 nebo si lidi aspoň lámali nohy na namrzlých chodnících, nikoho by ani nenapadlo dokola papouškovat, že „Dobešovy nápady ve školství vzbuzují odpor“. Takhle je ovšem frustrovaným deníkářům dobrá každá petice, otevřený dopis nebo aspoň prohlášení, které by v pět odpoledne předhodili vedoucímu vydání a doufali, že jim v podstatě tentýž text po sedmé za sebou vezme. Chcete podpořit ministra Dobeše? Modlete se za sníh.
Z článku Petra Kukala v Stolzova.cz vybíráme:
Mezi ty nejoblíbenější patří tvrzení, že ministr je arogantní a nevede s odbornou veřejností diskusi. To ale není pravda. Pravda je, že ministr Dobeš s oponenty hovoří a jejich argumentům naslouchá. Pouze jich nedbá. Představa EDUinů a jim podobných, že korektní diskuse je ta, při níž oponent přijme vaše stanoviska, je dětsky naivní. Nebo demagogicky účelová, podle toho, jak to chcete vidět.
Ministr má svou vizi a za ní jde. Naslouchá jiným odborníkům, kteří garantují, že se při jejím naplňování nedopustí zásadních pochybení. To je naprosto legitimní. Pokud se rozhodnu, že pole oseju obilím, budou mě zajímat rady agronomů, botaniků, možná chemiků kvůli hnojivu a složení půdy. S developery, kteří chtěli totéž pole rozparcelovat a zastavět, se mohu scházet a vést odborné diskuse o inženýrských sítích a technologiích zateplování. Ale bude to ztráta času. Taky jejich argumenty, že jsem hlupák a neznám poslední studie o vývoji betonážních směsí, mohou být pravdivé. Ale to na podstatě věci nic nemění. Oni tam chtějí baráky a já žito. Za pole jsem odpovědný já. Nemám čas stokrát dokola řešit kolaudační podmínky. Musím začít orat, abych včas zasel. Fertig.
Druhý oblíbený okruh útoků na mistra se týká toho, že neví, k čemu budou testy sloužit. To je stejná hloupost, ví to velmi dobře: Změří úroveň znalostí, vědomostí a dovedností na výstupu z I. a II. stupně základního vzdělávání. Co je na tom k nevědění? Pokud ministr něco zvažuje, pak ne to, k čemu bude testování, ale jak maximálně využít jeho výsledky. I to je naprosto legitimní. My prostě musíme vědět, jaká úroveň je na výstupu ze ZŠ, a musíme to vědět v kvantifikovatelných ukazatelích. Těmi rozhodně nejsou klíčové kompetence, ale právě znalosti a dovednosti. Jsou to pro nás životně důležitá data, abychom věděli, kde máme do systému intervenovat. Jestli se nakonec využijí také v rámci přijímacího řízení na SŠ, je naprosto sekundární.
Přečtěte si: Mediální démon Josef Dobeš
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
39 komentářů:
Vy jste, pane Kukale, Dobešův dobrovolný PR manažer?
Jestli ano, tak si pro příště alespoň trochu doplňte vzdělání, než začnete tvrdit, že testy na konci 5. a 9. ročníku "změří úroveň znalostí, vědomostí a dovedností". Nebo se alespoň trochu zasynchronizujte s panem ministrem, který tvrdí, že ty testy zjistí, zda žáci zvládají jakési minimum (což je naprosto odlišný druh testu).
Jestli ne, tak vězte, že nejste sám, u koho bývá přání otcem myšlenky, zatímco realita je zcela jinde.
Kukal for minister of education!
And if not he will be a very good PR manager of the PR department in the mentioned building, is not he?
Naprosto souhlasím s p. Kukalem.
Nejlepší na věci s Dobešem je, že snad všichni okolo školství oceňují, co se děje a že je to dobrá věc, jen pár zákoutníků, závistivců a poškozených podnikatelů, prská.
No jo, staré povětří jim hovělo líp.
Obce a města to skutečně oceňují, Dobešova zlodějská strana si teď rozebírá s požehnáním prezidenta poslední miliardy z OP VK a chystá se připravit půdu pro soukromé školy typu PORG, které bude mladý Klaus sekat jako Baťa cvičky. Testování a změna financování regionálního školství jsou jen nástroje pro privatizaci další části státu. A když budete chtít pro své děti slušné vzdělání, nezbude, než jim zaplatit. Skoupí budovy zrušených škol a v obecních zůstanou jen nejzoufalejší učitelé a sociálně nepřizpůsobiví.
Ten článek má v jedné věci pravdu. Novináři si na Dobeše fakt zasedli. Mediálně není moc obratný a o to radši je vidět. Tak asi proto. Na druhou stranu, házet na něho špínu za kdeco, všechno nechat komentovat od přihlouplých zelených eduinů je dost trapné. Myslím že Dobešovy nápady jsou poměrně dobré a že se fakt snaží se školstvím něco udělat. Bohužel jejich interpretace je někdy dost chaotická a lidi mate. V zásadě mu ale držím palce, i když by bylo lepší, kdyby jen koordinoval a realizaci a vysvětlování nechal na jiných.
Dobešova partička především lže a krade, proto si na ně novináři zasedli. Odměny Machálkové a dalším totiž zajímají nejen bulvár.
Likvidace odborných ústavů i odborných týmu a jejich náhrada magory, fanatiky všeho druhu a užitečnými idioty, kteří za pár tisícovek pro vrchnost udělají cokoliv, je pak zcela neodpustitelná a v konečném důsledku nahrává privatizaci.
15. prosince 2011 15:57
K tomu není co dodat, pač je to pravda. Cílem je zlikvidovat veřejné školství, aby se zaplnily školy soukromé. Zadarmo to ale nebude.
Vy jste pracovník MŠMT ?
15. prosince 2011 15:30
Jste naprosto mimo realitu, zřejmě o školství toho moc nevíte. Pan Dobeš rozrýpal naprosto vše a vrací nás v čase do osmdesátých let minulého století. Mlčeti je někdy zlato.
Velmi přesně řečeno! Ano, přesně tam nás vrací. Přesně tam - v kvalitě konce osmdesátých let - chcvi naše školství vidět!
Petr Kukal
Petr Kukal
Doufám, že IPV v tom obsaženo nebude. Jinak konec žertům. Svět je někde jinde, systém tehdy používaný je mrtvý. Ignorant
Nenecháme si nic NAKUKAT!!! Pryč s rozvratníky a kompetenčními štváči!!! Na pruskou kadetku si sahat NEDÁME!!! Stolzová nám to seSUMíruje!!!
Souhlasím s článkem. S Dobešem jsem se několikrát setkal a mnohdy akceptoval mé návrhy. Choval se vždy naprosto vstřícně.
Pane Kukale, díky za Váš web. Je tam mnohem lepší počtení než tady. Čtu si v ceskeskole jen před hodinou v osmičce, abych chytla bojovného ducha.
Zkouším si ty komentáře nějak interpretovat. Vychází mi z toho, že se mě snažíte urazit, zkarikovat, zesměšnit. A domníváte, že tak učiníte mým spojením s pojmy jako pruská kadetka, škola 80. let a tak dále. Ale to nebude fungovat, vždyť já se k tomuhle odkazu hlásím, proboha. Veřejně a z nejhlubšího přesvědčení. Vytáhněte na mě, že jsem pracoval ve VÚP, vmeťte mi do tváře, že jsem byl prvním manažerem projketu Metodika (portál RVP), že jsem si ve VÚP bral plat. Tohle je moje hanba, moje selhání. Pruská kadetka je vyznamenání, dárek pod stromeček!
Předešlý komentář = Petr Kukal. Omlouvám se, ten podpis mi vypadl.
Anonymy 21:10 - děkuju za podporu PK
Jenže v 80. letech nebyla v českých školách pruská kadetka, nýbrž sovětské rozvíjející učení... Šlo o vymývání mozků dětí, nikoliv výuku a výchovu! Chápu, že někteří učitelé chtějí návrat. Opírat se o ně je ale populismus. A právě to Dobeš dělá. Není snad firma ABL obdoba soukromé StB?
Když budu chtít získat mediální popularitu, najdu si téma, které ve společnosti rezonuje.
Teď je to třeba "boj proti korupci", před nedávnem to byl "řecký scénář" a "boj s politickými dinosaury" a ještě dříve třeba "mobilizace proti komunismu", anebo "akce čisté ruce".
Jak praví klasik: "Když i tu největší pitomost zabalíte do hezkých a vznešených slov, vždycky se najde nějaký ..., který vám zatleská."
Když budu chtít získat podporu všech učitelů, kteří pamatují lepší časy našeho školství, budu se tvářit, že se snažím "vrátit věci do časů, kdy to fungovalo a byl pořádek".
Leč nemyslím si, že je to možné, protože planeta se posunula na své dráze a "dnes" není "tehdy". Hledat inspiraci snad, ale rákosku, ani "oslovský kout" už do dnešní školy vrátit nelze.
Nemyslím si ani, že lze být čestný jen "tak trochu", stejně jako nelze být jen "částečně mrtvý", nebo trochu těhotná.
A tak je mi líto, ale já nevěřím čestné úmysly muži, který si nechává zaplatit své PR fotografie z veřejných peněz, který rozdává funkce a odměny kamarádům a píše po večerech diplomové práce svým asistentkám.
Nevěřím dobré úmysly muži, který se holedbá zvyšováním příjmů učitelů a současně prosazuje opatření, jejichž cílem je pravý opak,
který snižuje stavy personálu a pak na tutéž práci najímá externí firmy,
který mluví o dialogu s odbory a vzápětí je uráží a napadá,
který tvrdí, že testováním žáků zachráníme úpadek vzdělání,
který mluví o demokracii a výměně názorů a pak odvolá názorové odpůrce,
který ...
Nemá smysl pokračovat.
Zvykl jsem si posuzovat lidi podle skutků a nikoliv podle slov.
Web Štolzová v minulosti občas citoval také články pana docenta Martíška.
V tomto článku pan docent popisuje rozdíl mezi proklamacemi a reálnými činy.
http://martisek.blog.denik.cz/c/194684/Akademicka-svoboda-Ano-to-znam-z-Wikipedie.html
Takže souhlasím s panem Kukalem:
Ministr (možná) naslouchá, ale nedbá.
Nedbá názorů, které mu nesedí do jeho vizí střediskové školy vázané smlouvani s rodiči, sice bez sexuální výuky, zato s hodinami vlastenectví, s průběžně on-line testovanou "přidanou hodnotou", s inkluzívními třídami o 24 dětech, s dojezdovou vzdáleností tuším 25 kilometrů, s ředitelem, který je sice neomezeným vládcem nad učitelovým příjmem, ale vůči zřizovateli servilním alpinistou, s učiteli sice bez "zbytečné" pedagogické kvalifikace, zato s možností kdykoliv se obrátit na svého ministra, který se jich zastane.
Děkuji, ale toto není vize školství, za kterou bych se chtěl brát.
Už jen proto, že se bojím představy, co by se mohlo stát, až na MŠMT bude sedět ministr, který nenaslouchá těm "správným" odborníkům a který svým učitelům nerozumí tak dobře, jako ten současný, nejlepší porevoluční.
:-)
A tak nemám důvod brojit proti testům, ale budu vždy poukazovat na nesmyslnosti v "maximálním využití jejich výsledků" a to způsobem, ke kterému nebyly určeny.
Mohu se smířit s molochem státních maturit, ale budu kritizovat jeho konkrétní nelogičnosti a amatérismus, který provází jeho zavádění.
Podpořím standardy, ale postavím se i proti likvidaci alternativního školství.
A vždy se budu ozývat, pokud věcnou diskusi byť i názorových odpůrců, bude chtít kdokoliv přesunout do roviny osobních invektiv a osočování.
P.S.: A nemám ani jsem v minulosti neměl žádnou spojitost se společností EDUin.
Snažím se vyznat se v tom, co se děje vlastně ve školství - proč to stojí za nic stále víc. Tak si čtu porůznu, hledám pravdu. Učím na ZUŠ - o nichž tady není ani ceku. V mé aprobaci jde o klasické, tradiční dovednosti, které jsou stálé, i když metodika může být různá - opírám se stále o staré osnovy - jsou osvědčené, kvalitní. To, co nám na ZUŠ chybí, jsou vyučovací hodiny - oproti minulosti jsou nesmírně zredukovány. Abych tedy byla v souladu se svým přesvědčením a svědomím, že jsem od toho, abych kvalitně učila, učím už léta navíc - okna v rozvrhu a přidávám žákům hodiny zdarma - a nepočítám je - je jich hodně.
Pokud bych použila přirovnání, je to nějak takto:
Mám uvařit brambory - nemám k tomu ani kvalitní materiální podmínky, ani potřebný čas. Nikoho nezajímá, že brambory vařené 3 minuty nejsou k jídlu. Hlavní je, abych vykázala papírově, že jsou jakože vařené. Kdo je bude jíst, to už je šumák.
Takže v souladu se svým svědomím vařím poctivě a nehledím na to, že mám placeno pouze vaření v délce 3 minut.
Podmínky k učení tedy nanic - přesto nás stále někdo chce zkvalitňovat, např. s "pomocí"
RVP - což je žonglování s pojmy, sepsat něco podle instrukcí tvůrců, co nemůže dosahovat ani po kotníky metodice a starým osnovám v mém oboru. Vyhozené peníze a plýtvání časem učitelů. Namísto klidu a adekvátního času k učení se dokola redukuje učební látka, laťka se posouvá stále níž. Hudební nauka už nemusí být 7 let, stačí 5 - atd. Protože na potřebné množství vyučovacích hodin NEJSOU PENÍZE. Peníze se ovšem nacházejí na různé projekty, jako je RVP /v mém oboru opravdu k ničemu - čímž nevylučuji, že v jiných oborech event. může být RVP užitečné - ovšem ještě jsem neslyšela od žádného učitele z jakékoliv školy k RVP NIC POZITIVNÍHO, přínos nula/.
Nebudu popisovat další konkrétnosti z praxe, abych nepsala dlouze - souhrnem pouze konstatuji všeobecný úpadek.
Z mého pohledu příčinou úpadku jsou peníze - resp. snaha za každou cenu o to, aby stát ušetřil na výdajích pro žáky, ale na druhé straně aby na školství mohly vytřískat různé instituce co nejvíce - čímž se VYKÁŽE snaha o zvyšování úrovně školství. A tak učitele jakoby vzdělávají různé agentury, školí se, nařizuje se, vyplňují se papíry k ničemu, testuje se, atd. - nebudu vyjmenovávat dál všechno, co na školství parazituje.
Chyba je v penězích.
Vzdělání, školství, výchova budoucích generací by měla být podle mého názoru povinností všech "starších" - v zájmu přežití člověka - a bez destruktivního vlivu peněz a pitomého trhu.
Nemělo by jít o kšeft.
Měl by to být přirozený proces kvalitní přípravy našich potomků k samostatnosti v životě, aby byli schopni uživit se, postarat se o sebe a o svou rodinu - aby mohl pokračovat život v souladu s přírodními zákony.
S našimi dětmi se zachází, jako s nějakými klienty, kteří si jakoby objednaly svůj život, přišly na svět "nezvaní" - tak ať platěj za to, že mohou chodit do školy, ať se zadluží kvůli svému vzdělání, my starší je budeme selektovat a třídit, kdo je hoden a předurčen k něčemu lepšímu a kdo je odpad, atd.
Však nám to ty děti vrátí - a poprávu. Už je to vidět. Staří - důchodci - jsou nepotřební, votravujou, doposud vyselektovaní nepřizpůsobiví, nezaměstnaní, bezdomovci jsou odpad též, užírají, atd.
Má ještě někdo v tomto systému zdravý rozum a není zaslepen prachama?
Chcípnem.
stará raketa
K předchozímu příspěvku - rámcový program rozhodně přijaly a vítají ty školy, které již dříve postupovaly autonomě a často se ocitaly na hraně nebo za hranou starého ŠZ z osmdesátých let; včetně škol alternativních, komunitních apod.
A k Petru Kukalovi - co bylo proboha tak úžasného na škole v osmdesátých letech?? Do školy jsem nastoupil v roce 1981 a celá osmdesátá léta byla škola nesmírná nuda, žádné než předvařené informace, biflování a pro žáky, kteří nevynikali v analyticko-syntetickém myšlení, v ní nebylo prostě místo, byli zváženi, označeni za hloupé a tak se k nim pak přistupovalo v celé profesní přípravě...
Nerad, ale musím dodat b - ano, byli skvělí učitelé (zažil jsem 3, paní V. Chudobovou, pana J. Růžičku a pana M. Sudka), a protože jsme v samém nejsevernějším pohraničí, ta ideologická masáž tam nebyla jako v Praze, dokonce nám jeden učitel, vyhozený v roce 1969 při čistkách z pozice ředitele, večer vyprávěl o pražském jaru a proč tu máme ruskou armádu.
Jo a měl jsem na ZŠ jen samé jedničky, na gymnáziu pak sem tam dvojky... Stěžuji si ale na mrtvolnou atmosféru, šedou nudu, žádné informace k diskusi, žádné zdroje, šikanu s obcházením chodby o přestávce, opilého a od cigaret smrdutého ředitele, nekvalitní knihy pro děti ve škole; uznávám, je fakt, že dnes knihovny skoro nejsou, to je pravda...
Kukalův článek je pro mne zlý sen; mám pocit, že je básník Polabského evangelia, je-li to osoba toho jména, kterou jsem znal, tak ať slovy tak snadno neplýtvá, škodí to jeho talentu! Jeslti chce děti měřit, tak ať si koupí metr; jestli je chce učit, potřebuje ke katedře celého člověka. Testy ještě nikdy nikoho nic nenaučily - tedy ano: vyplňovat testy...
Petr Koubek
Jsem zděšená tím, že si někdo v současné škole bere jako ideál školství 80. let. V roce 1980 jsem maturovala, o rok později nastoupila na VŠ. Ještě že to nebyla pedagogická fakulta. I když i tu jsem si na rok střihla, nástup září 1989 - prožila na ní převrat, ale ani mnoho měsíců po něm se vůbec nic nezměnilo. A tak jsem radši vypadla, abych si zachovala zdravý rozum. A doháněla to sebevzděláváním. Všechno znovu: češtinu (Zeyer místo Majerové), dějepis (netřeba specifikovat), snad jen ty přírodní vědy svůj obsah téměř nezměnily, jen se pomalu stávají pokornějšími a připouštějí více variant "řešení". Ne, prosím, 80. už nikdy! Jsem ochotna pro to udělat vše.
P.S. Díky, poste.restante, za obhajobu "jiných" škol.
V těch 80.letech to mělo aspoň nějaký řád a troufnu si říct, že po absolvování gymnázia jsem měla velký přehled, hlavně co se přírodních věd týkalo a těžím z toho dodnes , když své dítě doučuji to,co mnozí inovátoři podělali.Čtu Stolzovou a pan Kukal mi mluví z duše.
Já jsem maturoval v roce ´75 a na druhém stupni ZDŠ zažil záblesk svobody, ale normalizace už v roce 1975 byla cítit. Na VŠ to pak byla naprostá tragedie.
Starší syn maturoval v roce 2001 a to byla úroveň jeho gymnázia v řadě ohledů zoufalá díky přežívání předlistopadových zvyklostí. Jeho základka přitom šla díky inovátorkám v té době nahoru.
Viděl jsem v posledním desetiletí desítky škol a kdybychom někam zapisovali vnoučata, tak určitě na ty inovátorské.
Jedinou otázku, pane Wagnere. Máte narozeniny v lednu?
Díky
Petr Kukal
Anonym 19:01: Mohu se zeptat, zda jste nějakou - jakoukoli - VŠ dodělala?
Díky
Petr Kukal
A co se díky RVP od osmdesátých let zlepšilo? To že třetina 1. ročníku gymnázia po základní škole nedokáže na globu najít Afriku? To že dvě třetiny z nich nedokáží spočítat nejjednodušší nepřímou úměrnost, ani když je to v příkladě výslovně uděleno? Škola osmdesátých letech nebyla nic moc, ale tupé biflování informací, které nám nic neříkaly, zabralo tak 50% činnosti naší třídy. Před deseti lety to bylo tak 75%, dnes přes 90%. Většina dětí už přichází na gymnázium s tím, že na tom není nic špatného. Nikdo neudělal pro rozkvět tupého bilování víc než reforma, která bojovala proti nutnosti si něco pamatovat. Chtít po gymnazistech recitovat nazpaměť kompletní seznam panovníků staroperské říše je nesmysl, ale ještě větší nesmysl je tvrdit jim, že si nemusí nic pamatovat a všechno najdou na internetu. Vyvozovat, chápat, hledat podstatné, objevovat, nacházet souvislosti, to všechno může dělat jenom někdo, kdo nějaké informace v hlavě už má. Což dnes bohužel o našich dětech platí ještě méně než před třiceti lety. Myslím, že to není cena, kterou jsme měli zaplatit za možnost zařídit na okrese dvě třídy, kde pár nadšenců vzdělává děti nejuvědomělejších rodičů. Ostatním pak nezbývá než tisknout wikipedii a přeříkávat v referátech články, kterým nerozumí. Práce s informacemi pak spočívá v tom, že kontrolujeme, zda byly uvedeny všechny zdroje. Těžko hledám dovednost, ve které by se děti za posledních deset let zlepšily. Starý systém byl špatný, ale částečně funkční. Současný je nefunkční. To, že se nebudeme snažit zjistit, jaké výstupy máme, může tuto skutečnost částečně zakrýt, ale nic to nezmění.
Především RVP byly zavedeny na ZŠ až v roce 1. 9. 2007 a na G o dva roky později. To znamená první děti dotčené RVP na 2. stupni opustily ZŠ až letos. První maturanti po studiu dle RVP budeme moci hodnotit až v roce 2013.
Neznám žádný výzkum nebo šetření, dokazující meziroční zhoršení úroveň absolventů ZŠ. První žáci absolvující celou ZŠ podle RVP vyjdou až v roce 2016, pokud dobře počítám.
Omlouvám se: první maturanty ;-)
Souhlasím s anonymní 21:50, obecně. Nikdy bych se nesmířila s tím, vyžadovat od žáků něco se tupě mechanicky biflovat - ale oni to dnes překvapivě sami požadují, spíše než něco promyslet, pochopit, odvodit, zobecnit. A nepřesvědčíte je! Snad kromě nepatrné menšiny (mluvím o 2. stupni ZŠ), pro ně je přijatelnější se naučit něco zpaměti, než přemýšlet a přijít na to sám. To by pan Botlík koukal...a nevěřil by vlastním očím.
Ještě p. Wagnere k těm RVP: na fakultě jsme jako učitelé byli proškolováni už během prvních pilotů, někdy v r. 2004-5, už jsme to v přednáškách museli mít a "připravovat půdu", ve školách se většinou už vědělo o "aktivních slovesech" a kompetencích, všeobecně se vědělo, že to touto cestou půjde, a šmytec. Nikdo netušil, co z toho vzejde. Myslím, že učitelé své postupy ani tak mnoho neměnili - to, co se jim osvědčovalo před reformou, používají dál, jen tomu jinak říkají. A snaží se sem tam něco integrovat, šířeji kontextovat... Výsledky jsou ale nic moc, protože mezitím nám děti zlenivěly k nevydržení, nemají od mala návyky k práci a snažení se, atd. atd.
Mám možnost vidět a srovnávat desítky škol, různé předměty a mnoho učitelů i žáků. S určitostí můžu říct jen - školy i lidi v nich se hodně liší, od výborných po hodně slabé, obávala bych se zobecňovat. Ale ty rozdílnosti jsou příliš velké.
A.S.
Rád čtu tento blog, který ukazuje, jak odlišně se např. vyučuje dějepis a zeměpis ve Francii a u nás: http://dejepis1zemepis.blogy.rvp.cz/page/3/
Jak se v ČSSR učil dějepis před rokem 1989, víme snad všichni! Návrat si snad nepřeje nikdo... (Radek Sárközi)
Paní A.S. podobná hodnocení jako Vaše "Myslím, že učitelé své postupy ani tak mnoho neměnili - to, co se jim osvědčovalo před reformou, používají dál, jen tomu jinak říkají. (...) Výsledky jsou ale nic moc, protože mezitím nám děti zlenivěly k nevydržení, nemají od mala návyky k práci a snažení se, atd. atd." slyším a čtu velmi často. Proto si také často kladu otázku, zda je na vině skutečně RVP nebo něco jiného? Intuitivně cítím, že na vině je podfinancování školství a částečně i rodiče, kteří získali vzdělání za normalizace a podlehli desiuluzí z období lumpenkapitalismu počátkem 90. let. Pro ně může mít kvalitní vzdělání jen těžko nějakou hodnotu...
To jsou právě oni letošní prváci. Proti předloňským propad ve stejném vstupním testu o 10%. Učím v prváku po čtyřech letech (tolik jsem o to bojoval), všechny mé předchozí zkušenosti jsou v podstatě k ničemu. To, co byl před čtyřmi lety exces, je teď norma. Nikdy jsem se nesetkal s tak chabou představou o tom, co čísla vlastně znamenají. S takovou nepřipraveností na to, že by věci ve škole vůbec měly dávat smysl.
Až do letošního září jsem si myslel, že za pád našeho školství může hlavně starý systém, na kterém RVP nic nezměnilo a jenom potisklo zbytečně spoustu papírů. Změnil jsem názor. RVP se v žádném případě nepodařilo změnit postoje učitelů nebo vyvolat nějakou reflexi. Povedlo se mu jenom sebrat předchozímu systému zbytky legitimity a přesměrovat školy od riskantní výuky k jiným činnostem (pečení vánočního cukroví, dny Země, EU, běhu, zvířat, ...), za které jsou oceňovány. Zrušení přijímacích zkoušek pak odstranilo poslední důvod pro to, aby se děti snažily něco naučit. To jsou paradoxy. Zastánci inkluze a neelitního vzdělávání vytvořili systém, který dokáže vzdělávat pouze ty nejuvědomělejší z nejuvědomělejších.
Jediným řešením by bylo vypůjčit učebnice z primy a při troše štěstí bychom se možná dostali i do půlky třeťáku. Bohužel to nejde, RVP mi předepisuje učit množiny, logiku, mnohočleny a nebo lomené výrazy děti, které běžně zaměňují násobení a sčítání, protože jsou to jenom nějaké značky (to bylo překvapení, že polovina a polovina se rovná jedné, protože půl papíru a půl papíru je celý papír). Mít na svědomí takový úspěch, neschovával bych se za to, že mi není znám žádný takový výzkum a přemýšlel bych, kde se stala chyba. Učitele, kterým stačí, že se děti učí nazpaměť odborně znějící věty, které jim neříkají, to nezasáhne. Nedokážu si představit, jak to zvládnou Ti, kterým ještě o něco jde. Mně osobně už nápady došly.
Díky za informaci, konečně konkrétní data, prosím, můžete mne kontaktovat přímo na janek.wagner (at) ceskaskola.cz?
Jenže ono těch 10% dolů nemusí být způsobeno RVP, ale tím, že obecně ubývá žáků a vy jste přijali na SŠ stejný počet jako dříve - tedy 10% žáků, které byste před tím nevzali... Nyní je to tedy budete muset doučit, když jste se rozhodli je přijmout.
Ad Janek 16. 12. 22:57
Intuitivně cítím, že na vině je podfinancování školství...
Dejme tomu, že jsem pohádkový dědeček a dám vám deset miliard s podmínkou, že je máte utratit ve školství. Jak byste s nimi konkrétně naložil a jaký efekt byste si od toho sliboval?
Podle mě je hlavním důvodem to, že škola ztratila ve společnosti prestiž. Tu ztratily instituce obecně, ale myslím, že škola tomu šla příliš ochotně naproti. Bláhově si myslela, že se reformou zalíbí, ale puberťáci s ní vydrbali ještě snáze než v dobách, kdy se učilo podle osnov. Takže vcelku sdílím názor Petra Kukala.
Jan Hučín
puberťáci s ní vydrbali
Řekl bych, že pubrťáci nevydrbali. Natož aby vědomě. Ony totiž ty společenské kvasy jsou jim docela šumafuk. Mají jiné a zajímavější starostě.
Jestli někdo s někým vydrbává, pak zřizovatelská samospráva s puberťáky. Naplňováním svých penězoodkláněcích zájmů prostřednictvím dosazených ředitelstev umožnila pubertoidům vcelku pohodlně krnět, čímž se společně s rodičovstvem přičinila o vytvoření společenské vrstvy v životě obtížně uplatnitelných trumpetoidů.
Anonymní ze 16.pros.23:02:
"RVP se v žádném případě nepodařilo změnit postoje učitelů nebo vyvolat nějakou reflexi. Povedlo se mu jenom sebrat předchozímu systému zbytky legitimity a přesměrovat školy od riskantní výuky k jiným činnostem (pečení vánočního cukroví, dny Země, EU, běhu, zvířat, ...), za které jsou oceňovány."
Vidím to stejně. Přidám předvánoční jarmarky /cituji slova zklamaného žáčka: Všechny peníze jsme museli odevzdat panu řediteli...../, vejlety, různé akce kvůli "zviditelnění" školy na veřejnosti, co nejvíce besídek, žáci v období pár týdnů před koncem školního roku ve městě s učitelkou na zmrzlině - v době vyučování, nocování ve škole /nechápu, k čemu - ani odůvodnění: "stmelování kolektivu"...../ = vše často namísto výuky = PRÁCE = získávání vědomostí a dovedností.
RVP - při chytré formulaci výstupů lze VŠECHNO okecat /okecat lze nejnom v RVP, okecává se nonstop vše, při použití odborné terminologie to jde bravurně a udělá se náležitě dojem fundovanosti/.
Ohledně starých /pro někoho možná zastaralých/ a nových způsobů vedení žáků ve škole - příkladů mnoho: pokud se vyskytnu o přestávce na schodišti ZŠ /které nejsem zaměstancem/, je žádoucí, abych se přitiskla ke zdi a dala přednost raději valícímu se davu dětí na schodech - jinak bych byla smetena. Žáky k ohleduplnosti vůči ostatním vedou většinou pedagogové ze "staré gardy", kteří jsou z minulých dob zvyklí děti nejen učit, ale i vychovávat a ještě neztratili energii a nerezignovali....Děti dospělým nedají přednost ani při vstupu do místnosti, v autobusu mládež sedí a staří stojej, hoši nejsou gentlemani vůči spolužačkám, učitelka na chodbě školy neodpoví na trojí hlasité pozdravení /jak asi vede jí svěřené žáky/, žáci třídu opouštějí v dezolátním stavu - uklidí přece uklízečka, atd.
Tento stav nenapraví žádné testování ani RVP. Ale odněkud toto vzešlo. Podle mého názoru i toto je důsledek formalismu po všech frontách, lhostejnosti, rezignace, chaosu, neúcty - která je přítomna ve školství odshora až dolů /a naopak - podle mého názoru oprávněně/. Protože ve jménu peněz /dotace od státu/ musí školy ulovit - nalákat - co nejvíce žáků, propagovat samy sebe /vytváření ILUZÍ o skvělé úrovni školy - jsme lepší než jiné instituce, protože: máme kvalitnější ŠVP - třeba, jsme účastníky soutěží, máme zábavné a kulturní akce - školní akademie = taktéž nácviky namísto výuky, pracujeme na více projektech, atd./.
A opět jsem u dětí: zajímá ještě vůbec někoho, co jim takto předáváme do života?
Chtělo by to jistoty a atmosféru bezpečí - ve financování /školství obecně i učitelské platy/, domnívám se, že jsou potřebné i osnovy, ubrat přebujelé teoretizování a parazitování různých institucí na školství, naslouchat učitelům z praxe /kteří se raději už ani neozývají - pud sebezáchovy + stejně názory pěšáků nikoho z nadřízených nezajímají, od nich přicházejí pouze příkazy, povely a zadávání dalších nesmyslných úkolů, které s výukou mají společného často pramálo/ - nezatracovat přitom hlasy starších kantorů s tím, že starý školský systém byl úplně nanic /nebyl, i když bezpochyby měl mouchy - a když už někdo nic pozitivního v předchozím starém systému vzdělávání nevidí, musí vidět klesající úroveň vzdělanosti a chybějící prestiž profese učitele, neodstatek úcty a slušnosti/.
Ty děti ve školách jsou NAŠE.
Pripojuji se k anonymu z 23:02, ale dodavam, ze to je situace poslednich tri let - tedy nastupu toho mene pocetneho rocniku na stredni skoly. Ti budou maturovat za rok a asi to bude desive prozreni. Ze ctyr plnych a jedne polovicni tridy ted mame tri plne a dve polovicni, ale do ctvrteho rocniku odhaduji, ze dalsi polovina jedne tridy nepostoupi. Studenti maji problemy s dochazkou, kazen po ctyrech vyloucenych se usadila. Ohledne matematiky: nemaji ze zakladni skoly predstavu funkce, vyrazu ( neznama je pro ne duvodem k trudnomyslnosti), geometricka predstavivost chybi uplne. Jednoduche vypocty radeji provadi na kalkulacce a prumery ze srovnavacich a vstupnich praci ukazuji, ze vetsina z nich na stredni skolu nepatri (letosni vstupni pisemky z MAT dopadly s prumerem mezi 4-5).
Okomentovat