Přečtěte si: Kolik je 16 - 8 : 4, neví zhruba polovina páťáků

středa 14. prosince 2011 ·

Celoplošné testování žáků 5. a 9. tříd má určit standardy toho, co by žáci měli ve svém věku vědět. I když je pilotní testování zaměřeno zejména technicky, výsledky z prvního dne ukazují na problémy s otevřenými otázkami, geometrickou představivostí a zřejmě i pozorností.

Z článku Jakuba Nováka v Aktuálně.cz vybíráme:

Účelem úterního a středečního pilotního testování má být zejména zjištění technické připravenosti celého systému. V poledne bylo už dokončeno zhruba devatenáct procent testů, přičemž se vyskytl pouze jeden vážnější problém - v jedné třinecké základní škole vypadlo internetové připojení.


Nicméně testovací software je v počítačích nainstalován, takže maximálně dojde k opožděnému odeslání výsledků, samotný průběh testů narušen nebyl.


Celkový rozpočet tříletého projektu je 300 milionů korun, samotná zakázka na vytvoření elektronického systému má hodnotu 92 milionů korun.


Na samotné testování je určeno asi 50 milionů korun, zbytek je určen například na platy řešitelů projektů, další činnosti a výstupy projektu.

16 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
14. prosince 2011 v 21:04  

Možná se pletu, ale nejde testovací software tohoto typu otázek pořídit zdarma a zdarma z něj učinit součást webových stránek?

Co vlastně stojí tolik peněz? Vymýšlení triviálních úloh na sčítání a dělení a na určování počtů citoslovcí v textu?

Anonymní řekl(a)...
14. prosince 2011 v 21:21  

Ne, to nejde. Neovládala by to inspekce a tak by školství nebylo ovládnuto. A o to do budoucna jde, aby ovládnuto bylo.

krtek řekl(a)...
14. prosince 2011 v 22:06  

Poradi nam EDUini, co s tim, ze polovina zaku nezvladne jednoduchy matematicky priklad? A - bacha - nektere kalkulacky taky neznaji prednost deleni pred odcitanim.

Anonymní řekl(a)...
14. prosince 2011 v 22:36  

Mám pár vtíravých otázek




1. na co konkrétně šlo těch 92 milionu, požaduji přesný rozpočet akce. Absolutně nechápu jak jeden počítačový program, který je na víc šitý horkou jehlou může stát takové nehorázné peníze.

2. Proč není využit pro testování internetový elearingový program, například Moodle, který umožňije mnohem zajímavější tvorbu testů včetně obrázků, možnosti několika způsobů odpovědí, přiřazování, vyhledávání, odpovědi slovy a je pod volnou licencí? Navíc dokáže otázky namíchat z databáze, namíchat odpovědi a hlavně hodnocením špatné odpovědi minusovými body eliminovat statisticky správné odpovědi takzvaným náhodným výběrem. To co se tu předkládá je taková hra ve stylu Vole Bum.

3. Proč jsou v testech, které se odesílají bůhví kam, které mají sloužit ke statistice jména a příjmení žáků?

4. Proč mají všichni stejné otázky a nikoho nezajímá opisování - tedy vlastně okoukávání ze sousedních monitorů?

Anonymní řekl(a)...
14. prosince 2011 v 23:13  

Tady máte odpovědi (tedy pokud vás opravdu zajímají):
http://www.csicr.cz/cz/85816-testovani-5-a-9-trid-otazky-a-odpovedi

A tady je zadávací dokumentace na zakázku vývoje systému:
http://www.csicr.cz/cz/85646-narodni-system-inspekcniho-hodnoceni-vzdelavaci-soustavy-v-ceske-republice-vyzva-k-podani-nabidek

Je asi jasné, že tohle nikde zadarmo na webu nestáhnete a Moodlu nezajistíte, nebuďme naivní.

Anonymní řekl(a)...
14. prosince 2011 v 23:56  

Dělení má přednost před odčítáním, ale neměla by místo uvedeného příkladu být zadána nějaká smysluplná slovní úloha, kterou bude muset žák pochopit, matematizovat a vypočítat?

Anonymní řekl(a)...
15. prosince 2011 v 0:00  

Anonym 23.13: Ve FAQ jsou zcela nedoložené nesmysly o zatížení na straně zpracovatele a potřebě tlustého klienta.

Zadarmo není nic, ale existuje řada plně online systémů, které by vyšly mnohem laciněji.

Dodavatel zatím nic moc za ty desítky milionů nedodal. Aplikace je v podstatě sračka.

krtek řekl(a)...
15. prosince 2011 v 5:17  

Ad 23:56:
Ano, ale ztroskotáme, resp. žáci ztroskotají, na čtenářské gramotnosti. A navíc neřešitelné rovnici typu 1/x = 7 - určete, čemu se rovná x.
Odhadem polovina nastupující populace je v tomto smyslu čtenářsky, ..., negramotná - tito lidé nalétnou podvodníkům v osobním, politickém i profesním životě (asi více, než jsme nalétli my). To je to, co mě děsí. Proto raději testy a státní maturitu, ať to ví celá společnost, nejenom učitelé.

Anonymní řekl(a)...
15. prosince 2011 v 15:47  

Já si myslím, že ony ty dotyčné školy, kde děti nezvládly snadný výpočet, určitě zapomněly rozvíjet kompetenci k učení. Tím by se vše vysvětlovalo.
Otázka stojí - co teď s tím švp.

Anonymní řekl(a)...
15. prosince 2011 v 16:53  

1. Milý pane Krtku. Možná umíte hrát na kytaru, ale matematice pravda moc nerozumíte. Rovnice
1/x=7 rozhodně není neřešitelná, ale má, což pro Vás asi bude velkým překvapením, jedno řešení, a to x=1/7.

2. A proč mají děti problémy s pořadím početních operací? Přiznejme si na rovinu, že s nimi má velký problém většina učitelů na 1. stupni. Znám jich několik, kteří tato základní pravidla matematiky neuznávají. Pamatují si jen to, že závorka má přednost. Matematická úroveň prvostupňových kantorů je totiž úžasná. Pro ilustraci uvedu několik příkladů.

a) Když se v klokanovi pro 3. třídu objevil příklad:
10-10-10+20=, přiběhla za mnou učitelka zděšeně, že to děti ještě neumí, protože se tam vyžaduje počítání se zápornými čísly. Po mém upozornění, že klokan je pro nadané děti a ty, že si jistě uvědomí, jak to jde lehce vypočítat, se zděsila, že ony to na 1. stupni ale učí počítat vždy zásadně po řadě.

b) Když kolega (nynější ředitel!!) nenaučil děti v 5. ročníku převádět jednotky, tak mi na moje upozornění odpověděl, že se domníval, že už to nebudou potřebovat.

c) Když můj syn v písemce ve druhé třídě počítal slovní úlohu (Na autobusovém nádraží bylo 50 autobusů, 5 odjelo a 3 přijely. kolik je na nádraží autobusů?) takto: 50 - 2 =
a ne takto (50 - 5) + 3 = , byla jsem nucena dořvat učitelku, protože potlačuje logické myšlení dětí a celý příklad mu škrtla.

d) Když šel můj synovec studovat učitelství 1. stupeň, nebyl schopen vyřešit jednoduché rovnice z 8. ročníku.

Nazlobte se na mne, ale matematická úroveň učitelů 1. stupně je opravdu zoufalá.

krtek řekl(a)...
15. prosince 2011 v 17:56  

Ad 16:53

1. Odpusťte, že jsem nenapsal "pro žáky neřešitelná", ale vězte, že jsem to měl na mysli, neb matematiku obládám lépe než hru na kytaru.

2. Je-li chyba v učitelích 1. stupně, tak se musí vyřešit - třeba tím, že se to naučí nebo tím, že odejdou. Jejich úkolem je to naučit. Máte-li pravdu, jako že se obávám, že máte, pak jsou druhé stupně, střední a vysoké školy úplně zbytečné.

Ladzi řekl(a)...
15. prosince 2011 v 20:37  

Ad 16:53

Tohle paušalizování je opravdu neuvěřitelné. Uskutečněte nějaký výzkum o matematických schopnostech učitelů 1. stupně ZŠ a zveřejněte výsledky. Já jsem letos připravoval studenta na maturitu z matematiky a on ji zvládl.
Přihlouplý učitel z 1. stupně a ředitel školy L. Landsfeld

Janek Wagner řekl(a)...
15. prosince 2011 v 20:41  

Pane Landsfelde, v poslední době nám tu píše plno pracovníků ministerstva a ČŠI, jen se nedokáží podepsat. Prosím, nenechte se odradit.

Anonymní řekl(a)...
15. prosince 2011 v 23:54  

Neřešte, co žáci do testů napsali - šlo přece o technickou zkoušku funkčnosti software, nikoliv o to, co žáci umí a co ne...

Zen řekl(a)...
18. prosince 2011 v 0:32  

pro Anonymní z 15. prosince 2011 16:53:
Muzete nam prozradit, jaky zahadnym zpusobem Vas synovec prosel stredoskolskou matematikou?

pro Janek: Nezlobte se, ale Vas vyrok mi pripomina nektere komentatory na "nejserioznejsim mediu", kteri blaboli neco o placene skvadre diskuteru VV, sotva se nekdo zmini o VV bez vyrazu odporu.

Anonymní řekl(a)...
21. prosince 2011 v 18:19  

Mě se to testování libilo a potom, co jsem přečetl zadání projektu rozumím i ceně. Můj syn bude testován až příští rok, přesto testy z CJ i Matematiky zvládl na více než 80% a v kratší době. Až bude kombibace e-learningu a domácího, nebo školního testování, začnu asi i pociťovat 21.století ve vzdělávání na vlastní kůži a už se na to těším. Vždyť ten nápad, že si školy budou tvořit testovací otázky a ty umožní sdílet jiným školám, to přeci povede k rozmanitosti a tedy k širšímu pohledu do předmětu, než by získal žák jen od jednoho učitele.
Jsem ale v této oblasti laik a tedy berte můj názor spíš jako názor rodiče, než nějakého specialisty. jinak na těchto stránkách jsem na doporučení známého pedagoga, který se snad poznal a tímto mu děkuji za dobrý tip.
Ladislav Skuhravý

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.