Přečtěte si: Ke stávce učitelů

středa 7. prosince 2011 ·

Ve skutečnosti nejde ani tak o výši platu, jako o pravidla. Je zcela obvyklé, a to jak u nás, tak v jiných civilizovaných zemích, že ve školství i v jiných veřejných službách je uplatňován tzv. věkový automat.

Z článku Milana Štěcha na ČSSD.cz vybíráme:

To znamená, že tarifní plat se s délkou praxe mírně zvyšuje (u nás jde o něco více než 10%, což jistě není mnoho). Jde o nástroj, kterým je kompenzována zpravidla nižší úroveň odměňování zejména vysoce kvalifikovaných zaměstnanců ve veřejné sféře oproti sféře soukromé, a který dává zaměstnancům alespoň minimální perspektivu. Současně reaguje na obecně uznávanou zkušenost, že zejména na počátku kariéry se kvalita práce učitelů získáváním zkušeností a praxe zvyšuje. Návrh novely Nařízení vlády však umožňuje tento princip nerespektovat a stanovit tarif „v rozpětí“. Což znamená neurčovat tarif podle délky praxe.

44 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
7. prosince 2011 v 14:47  

Štěchovo manipulační lži mne nebaví. Opak je pravdou. A pokud neuvádí ke svým pseudozávěrům žádné podklady pan Štěch, nemusím také. Ale vím, že platový automat neplatí v ČR v žádné jiné oblasti státní správy a jeho leptavé působení demotivuje učitele natolik, že jejich kativita s věkem klesá o více než 10%, protože jim je to kompenzováno bezzásluhovým debilním mechanizmem.
Pokud by vysoce kvalifikovaní učitelé, jak píše Štěch v soukromé sféře dosahovali vyšších platů, už by v ní byli. Protože však mají raději pohodlí automatu a nejsou schopni nést odpovědnost za vlastní chabý výkon, jsou ve školství. Je to podpora nemotivovaných lidí poskytovaná v zaměstnanosti a tedy něco, co si tato země nemůže dovolit.

Anonymní řekl(a)...
7. prosince 2011 v 16:24  

Takže neexistuje žádný, vysoce kvalifikovaný odborník ve školství, (který by jistě získal vyšší ocenění v soukromé sféře), který přesto učí proto, že ho práce baví!
To je slovo do pranice.

Charlie řekl(a)...
7. prosince 2011 v 17:42  

Pokud vím, věkový automat mají učitelé kvůli tomu, že u nich neexistuje něco jako kariérní postup (pominu-li možnost stát se ředitelem, nebo jeho zástupcem). Týká se výhradně tarifu. Osobní ohodnocení záleží jen na vůli ředitele.

Anonymní řekl(a)...
7. prosince 2011 v 17:56  

Na začátku mé kariéry ve školství mi všichni tvrdili, že nemohu mít vyšší plat, byť jsem se snažila sebevíc a dělala množství aktivit pro děti i mimo vyučování zdarma. Prý si musím počkat, až s věkem postoupím do vyšších tarifních pásem. Když jsem konečně v nejvyšším tarifním stupni, vím, že už zákonitě nemohu dělat tolik věcí jako za mlada, protože zpomaluji, nestíhám toho už tak mnoho, ale za to se snažím dělat co nejméně chyb, do práce chodit pravidelně, lékaře navštěvovat ve svém volném čase, marodit o prázdninách, stále na sobě pracovat dalším vzděláváním v různých seminářích. A teď mě chce za to někdo trestat?
Je jasné, že s věkem ubývá energie a sil. Přeji všem těm mladým, kteří zde teď volají po rovnostářství v odměňování, aby jim tento názor vydržel až do důchodu třeba v 70 letech.
BP

Luděk Blaha řekl(a)...
7. prosince 2011 v 18:10  

něco jako kariérní postup

To je, pane Charlie, přesně to, co nám chybí. Kariéra. To by byla paráda. Pěkně po žebříčku, stupínek po stupínku, frčku cvaklou do ušní boltce:
- podučitel
- učitel
- nadučitel
- štábní učitel
- brigádní učitel
- učitelisimus
Tak aspoň těch pár stovek jednou za šest sedm let.

Anonymní řekl(a)...
7. prosince 2011 v 20:31  

nejsou schopni nést odpovědnost za vlastní chabý výkon, jsou ve školství.

Hele Parabellum již jsme ti několikrát napsali, že škola není továrna.

Anonymní řekl(a)...
7. prosince 2011 v 20:34  

co si tato země nemůže dovolit.

Skutečně si již nemůže dovolit do nebe volající podvody - Besser, Vondra, Kocourek, Bárta,... již žádná Promopra, odkloňování, ABL,..

Anonymní řekl(a)...
7. prosince 2011 v 23:16  

Ne, tato země si už nemůže dovolit nekvalitní produkty našeho školství. Odstranění věkového automatu tomu snad trošičku pomůže.
Já podnikám a taky mi nikdo nedává žádné jistoty a výhody, musím si to všechno zajistit svojí aktivitou.

Učitel by naopak měl s přibívajícím věkem dostávat méně (nějakou pevnou složku) a prémie dostávat podle toho jak je aktivní.
Jestli už je z učení unaven, tak ať jde prodávat do supermarketu, tam si odpočine.

František Sýkora JČ

poste.restante řekl(a)...
8. prosince 2011 v 0:11  

Tato země si také nemůže dovolit nekvalitní produkty rodičovské výchovy, které nedokáží děti přimět ani poslouchat ve škole učitelku, třeba když probírá vyjmenovaná slova.

Pane Sýkoro, škola není fabrika, jak už zde zaznělo.
Ze školy si žák odnese vždy jen tolik, kolik sám chce, anebo nakolik jej přinutíte.
A on dnes většinou nechce, protože nemusí.
Rodiče dítě nepřinutí a škola nesmí.

Kromě toho jste, stejně jako mnozí jiní, nepochopil, oč ve sporu o věkový automat skutečně jde.

Luděk Blaha řekl(a)...
8. prosince 2011 v 0:40  

"Země si už nemůže dovolit nekvalitní produkty našeho školství, soudruhu profesore."

"Ale Sejkoro! To se nám stane v životě ještě mockrát."

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2011 v 8:00  

Ne, tato země si už nemůže dovolit nekvalitní produkty našeho školství.

Pane Františku, je mi z Vás smutno. Stále si myslím, že když většina absolventů studuje VŠ, tak to zas až tak špatné nebude. To, že učitel ZŠ nemůže a nezmůže naprosto nic v dnešním školství ví snad každý. Učitelům byla zavřena jednoduše huba. Rodič, který se nestará o své dítě, to je ten správný pán našeho školství.

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2011 v 8:06  

František Sýkora JČ

Co tedy říkáte na to, že studenti velmi pečlivě sledují nekvalitní produkty naší současné politiky a jsou z toho špatní. To není jen školství, to se týká naprosto všech oblastí našeho života. A ryba smrdí od hlavy.

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2011 v 8:17  

A už je to zase tady, za všechno můžou rodiče, žáci, doba, korupčníci, atd... Jediný etalon kvality, učitel, ten je v pořádku a dává do toho všechno.

Přestaňte si už konečně myslet, že když váš student vystuduje VŠ, že se vám práce povedla. Polovina VŠ má pouze titul, ale rozumu moc nepobrala, mají sice encyklopedické znalosti, ale tím to hasne.

Jinak nekvalitním produktem našeho školství, myslel asi pan Sýkora studenty a ne učitele.

Jinak mě pobavil argument, o učitelce, které je 50 a nestíhá studentům, kterým je okolo 15.
Když jsem si nedávno objednával pokrývače, tak jsem si měl jako vybrat nějakého, který už nevyleze na střechu? Nebo neuzvedne 2 tašky najednou. Ne vybral jsem si takového, který svojí práci zvládne, stejnou věc očekávám od učitelů.

Jinak souhlasím s tím, že i rodiče mají svůj velký díl viny, ale ne jenom rodiče. Tak přestaňte už brečet a začnete učit. Ale učit ne jako za Marie Terezie, ale jako v 21. století.

jinak bych poprosil Poste.restante o vysvětlení, o čem je věkový automat.
Děkuji.

poste.restante řekl(a)...
8. prosince 2011 v 9:48  

Já bych pro změnu poporosil anonymního z 8:17, aby nám, učitelům, zastydlým v 18. století provedl osvětu, jak že se to učí ve 21. století a hlavne jak se tohoto zázraku dosahuje s těmi prostředky na provoz, které od státu milostivě dostáváme.

Promiňte, ale jestli Vaše znalost problematiky školsttví končí u papouškování nadpisů novinových článků, pak pro tuto diskusi není žádným přínosem.

Věkový automat, milý pane, znamená především fakt, že zřizovatel MUSÍ určitý objem prostředků na mzdy vyčlenit vždy a na úroveň základních platů, (myšleno bez nenárokových složek) nemůže sáhnout.
Znamená, že ředitel může i dnes formou odměn přidávat peníze svým oblíbencům, ale NEMŮŽE brát ze základního platu svým neoblíbencům.
A to vše bez JAKÝCHKOLIV objektivních kritérií pro hodnocení práce, které by stávající systém nahradily.

Já si nemyslím, že odměna podle věku je správný způsob hodnocení.
Ale pokud není jiný, lepší, pak jeho zrušení poslouží jedinému účelu - snížení mzdových prostředků VŠEM. (Až na pár vyvolených samozřejmě.)

Řečičky o navyšování prostředků si může ministr schovat pro novináře.
Reálné finance se odvíjejí od počtu žáků ve škole, třídě.

Na mnoha školách museli ředitelé už letos očesat přesčasy na minimum.
Výsledek?
Navzdory "tabulkovým proklamacím" reálné příjmy učitelů na těchto školách klesly.

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2011 v 10:20  

8. prosince 2011 8:17

Ono se ve školách neučí ?

Pokud znáte konkrétní příklad , tak prosím napište dva dopisy. Jeden na krajskou školní inspekci a druhou zřizovateli, nechť si v tom udělají pořádek.
Pokud jde o Marii Terezii, pak máte pravdu. Za Dobeše se vracíme opravdu zpět. Tady opět mohu doporučit jediné - nevolte patřičnou stranu.

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2011 v 11:00  

Dovolím si citovat z článku http://www.ceskaskola.cz/2011/12/jitka-gobyova-ma-byt-reditel-manazerem.html paní Polechovou:
"Je rozdíl mezi informací a znalostí, znalost nemůže být, na rozdíl od informace, předána, znalost může být pouze zkonstruována. U nás převažuje předávání informací, učitel by měl získat kompetence, aby uměl u žáků vytvářet kompetence k učení. Učitel by měl řídit proces, v němž se dítě skutečně učí, nikoliv pouze do sebe nasává množství informací."

Pokud toto kdokoli nezvládá (mladý, starý, oblíbenec, nebo "řadový" učitel), proč by měl být za svou, špatně odváděnou práci na základě toho, jak dlouho ji dělá, odměňován?

Máte snad pocit, a teď se ptám zejména zde žehrajících učitelů, že pekař, který dělá špatné rohlíky, protože už rezignoval, by měl být ohodnocen lépe, než mladý, který ještě nemá praxi, ale umí?
To mi skutečně přijde absurdní, ale přesně toto vy obhajujete!

Měřme/měřte všem stejným metrem! Vy očekáváte kvalitní výkony a jste ochotni za ně zaplatit, takže úplně stejně přistupujte ke své práci a chtějte za ni adekvátní odměnu.

V soukromé sféře je toto naprosto normální a běžné. Nepodávám-li požadovaný výkon, nemohu očekávat kladné hodnocení. Nejsem-li schopen podávat požadovaný výkon, tak musím si najít práci, na kterou stačím!

poste.restante řekl(a)...
8. prosince 2011 v 12:11  

Prosím o konkrétní vysvětlení:
Jakou mírou se osobně rohlík podílí na svém kvalitním propečení?
Jaké konkrétní metody aktivizace a motivace rohlíků pekaři používají, aby zlepšili jejich přípravu na pečení ve fázi kynutí?

Když dostanu do prvního ročníku čtyřkaře ze základní školy, který přijímačkovým testem prolezl o dva body a za čtyři roky ho připravím k maturitě, kterou bez problémů zvládne. Je to moje zásluha, nebo toho žáka?
Když jedničkář ze základky začne v 16 kouřit trávu a ve čtvrtém ročníku jede v tvrdých drogách, má 200 hodin neomluvené absence a jeho šance dokončit ročník se blíží nule. Selhal jsem já jako učitel? Jsem neschopný, mám vrátit diplom a jít na pokladnu do Kauflandu?
Selhala společnost, rodiče, žák sám?

Polopatě:
NELZE hodnotit učitele za studijní výsledky žáka.
Když to připustíme, budou učitelé rozdávat jedničky jako z kulometu.
Doporučuji shlédnutí filmu "Škola otců". Karel Höger coby učitel, čelící rozezleným rodičům, kteří "si nepostavili školu proto, aby jim z ní děti nosily pětky".

Testy nic nezachrání, protože špatný učitel se soustředí jen na nácvik testů a výsledky bude mít "vynikající".
(Ano, lze na základě dlouhodobých srovnání se ptát, proč žáci jednoho učitele trvale mají podprůměrné výsledky.)
Ale test z jednoho roku neřekne téměř nic.
Např. Mají žáci špatné výsledky v testech na zlomky proto, že je učí špatný učitel, anebo proto, že na prvním stupni nezvládli malou násobilku?

Učitel má učit, ale NAUČIT se, musí žák sám a nikdo to za něj nikdy neudělá.
(Repetitio mater studiorum est.)
Škola není fabrika a žák není produkt.

P.S.:
Každý článek či vyjádření, který v souvislosti se vzděláváním používá slovo "kompetence" čtu mnohem pozorněji. Výskyt fantasmagorismů zde totiž přesahuje obvyklou míru. Z citovaného textu není jasné, kdo je Paní Polechová, ani za koho mluví. Neodvažuji se soudit jen na základě několika z kontextu vytažených vět. Kdybych to měl ale učinit, pak musím napsat, že poučkami z učebnice obecné teorie managementu se ještě nikdo nestal ani "managerem", ani "leadrem" a že ředitel školy má být v první řadě člověkem zajišťujícím servis a zázemí pro učitele.
Do konkrétní nemocnice člověk také nejde, protože tam mají skvělého ředitele, ale proto, že na ortopedii operuje primář Sova.

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2011 v 12:49  

Odboráři nejsou žádní duševní giganti. Proto vymysleli, že kvalita kantora roste s léty praxe. Tudíž musí růst mzda s odpracovanými roky. Myslím, že by se mělo vzít v potaz i duševní vyčerpávání učitele a s lety stále narůstající újma na zdraví. Jen málokterý Dobeš si dovede představit, jak učitele duševně vyčerpává to neustálé udržování pozornosti, napomínání, dozory, debaty s rodiči a lezení ředitelům do zadků.

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2011 v 12:50  

Skutečně budeme zabředat do specifik jednotlivých profesí? Pokud Vám vyhovuje tak nízká argumentace, musel bych se stejně tak zeptat já Vás, jak se učitel podílí na výběru žáků, které bude učit. Já se přece také neptám pekaře, jestli si vyjednal u dodavatele kvalitnější mouku nebo třeba jestli vstával ve 3 či už ve 2 ráno, abych si mohl v 6 koupit čerstvý rohlík. A co se týče motivace rohlíků ve fázi kynutí? Hmmm... co třeba kvalita kvasnic nebo teplota při kynutí? Ale přece ani jeden z nás není tak hloupý, aby se snažil tak dalece bagatelizovat. Vnímám to opět jako zástupné argumenty "proč to nejde" a ne jako hledání, "jak zařídit, aby to šlo".

Zajímá mne příčina toho, proč máte pocit, že byste měli být hodnoceni podle délky praxe ve škole! Protože to je jediné, ve Vaší práci, měřitelné? Nebo protože Vám to tak vyhovuje? Nebo protože díky tomu máte své jisté a tudíž nemusíte pro kvalitu výuky vlastně nic udělat? Přece, podle Vaší argumentace, když žák selže, je to jeho vina, ne?
Hezky jste napsal, že jeden test nic neřeší. Muselo by se s tím pokračovat, dělat pravidelně, opakovaně, napříč učební látkou. Ale to je přece práce navíc (navíc nad co, chtělo by se zeptat) tak s tím raději nebudeme ani začínat, že? Ještě by se ukázalo, že v naší škole jsme horší, než ve vedlejší. Ale ono by to stejně bylo tím, že oni mají chytřejší žáky, než my. A to, že v naší škole žáci stále ubývají, zatímco v sousední přibývají, to bude určitě vina hloupých rodičů a ne našeho (špatného?) přístupu...

Chyťte se za nos a zkuste napřed hledat chyby ve vlastních řadách a způsoby jak je napravit.

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2011 v 12:55  

anonymní 8. prosince 2011 12:49

Ano, naproti tomu zedník, nebo pokrývač, ten je čím dál tím silnější, výkonnější, zdravější a méně unavený ze své práce. V podstatě největších výkonů dosahuje měsíc před starobním důchodem. Proto si také vydělá čím dál, tím více peněz.
Uf! Vaše logika je neuvěřitelná!

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2011 v 13:23  

Aby tady nevznikl pocit, že učitel má lehké povolání a že se jenom fláká. Určitě je to těžké zaměstnání, ale je těžší, než jakékoliv jiné? Já myslím, že ne.

Myslím si, obecně, že každý státní zaměstnanec, si zvykl na určité jistoty a teď nelibě nese, že o ně postupně přichází.

Určitě je v řadách učitelů mnoho kvalitních a kreativních učitelů, ale, a to tady zatím nikdo nenapsal, i mnoho nekvalitních a rezignovaných.

Proč má ten nekvalitní brát stejně, jako ten kvalitní. Osobně znám mnoho učitelů přes 50 a jsou aktivní a učit je stále ještě baví (nerezignovali). Takže věk není výmluva, je to vždy o přístupu jednoho konkrétního učitele.

Když už to někoho nebaví, ať se sebere a jde dělat něco jiného.

Jinak bych chtěl všem zúčastněným v této diskuzi poděkovat za slušnou formu projevu. To na internetu nebývá zvykem.

Otázka pro přítomné učitele.
Opravdu věříte tomu, že chyba je pouze na straně žáků a rodičů.
Neměla by si každá ze zúčastněných stran říct, dobře, nebudu koukat co ostatní a začnu u sebe.

Pokud budeme čekat vždy na druhou stranu, nepohneme se nikdy.
Já se o to ve výchově svých dětí snažím.

Držím našemu školství palce :)

Marek JČ

poste.restante řekl(a)...
8. prosince 2011 v 18:26  

Opravdu věříte tomu, že chyba je pouze na straně žáků a rodičů.
Žádný soudný učitel přece netvrdí, že chyba je JEN na straně žáků a rodičů. To v mém textu a ani většině jiných nikde nenajdete.
Pokud ale chcete hodnotit výkon práce učitele na základě studijních výsledků a testů žáků, pak se dopouštíte stejné pitomosti, jako hodnocení práce zemědělců jen na základě letošních hektarových výnosů.
Zemědělec si ale může alespoň vybrat osivo, ani on už neovlivní dvouměsíční sucho, atd.

Anonymní 12:50
Jak myslíte, že ovlivní učitel základní školy své vstupy? Přijímačky do první třídy?
A paradoxně, uvědomte si, že dnes to nemůže udělat ani učitel střední školy. Při normativním financování dostává škola peníze "za hlavu". Je jedno zda hloupou, nebo chytrou, génia či narkomana.
1 kus = určitá částka. Z toho logicky plyne, že každá škola vezme každého žáka, který podá přihlášku. Tečka.
Podle mne je to jedna z hlavních příčin úpadku našeho školství.

Na většinu dalších otázek se dá odpovědět jednoduchou protiotázkou.
Jste pravidelnými čtenáři těchto stránek, nebo jste tu teď náhodou?

Pokud by jste totiž na tento web zabloudili častěji, pak zjistíte, že odhadem 80% diskusí se tu mezi učiteli vede o tom, jaké jsou příčiny současného stavu, co by se s tím mělo dělat a zda současné kroky aktuálního ministra situaci zlepší či zhorší.

Zbožňuji rady typu,
"chyťte se za nos a přemýšlejte, jak to dělat jinak."
Odkud berou jejich autoři tu drzost tvrdit, že se tomu tak neděje? Kolik hodin strávili ve škole, kam chodí jejich děti, nad rámec rodičovské schůzky jednou za půl roku? Sedí snad s učiteli do noci u jejich příprav?
To, že Vy nevíte, kolik času věnují učitelé zkvalitňování své práce, to ještě neznamená, že každý učitel v půl jedné zamkne kabinet a jeho práce tím skončila. (Čímž současně netvrdím, že takoví nejsou.)
Ale sebelepší snaha těch, kteří mají na své práci zájem, naráží na jisté hranice, které jsou už mimo naše možnosti.

To není alibismus, to je zoufalství.

Jestliže upadá naše školství jako celek, myslíte si, že za to mohou jen učitelé?
Opravdu se i všichni ti skvělí učitelé, kteří před lety učili Vás a na které s láskou vzpomínáte, najednou změnili na neschopné hlupáky? Zeptejte se svých bývalých učitelů, proč to dnes nejde.

Ano, mnohé to už bavit přestalo a šli dělat něco jiného.
Mnohé přestalo bavit poslouchat spousty chytrých řečí, jak se ve škole flákáme a kolik máme volna.
Přiznejme si také, že mnozí zůstávají i proto, že mají strach opustit jakous takous mizernou "jistotu" a jít s kůží na trh.

Ale většina zůstává proto, že je ta práce baví, že je naplňuje a těší.
Ten okamžik, kdy na hodině zahlédnete v očích žáků záblesk pochopení: "Jo aha, takhle to je...",
ty chvilky na konci školního roku, když k Vám přijdou vycházející žáci poděkovat do kabinetu,
když se k Vám hlásí v supermarketu, anebo přeběhnou z chodníku na opačné straně ulice jen proto, aby se Vám pochlubili, že mají po státnicích, ...
To je ten důvod, proč děláme tuhle mizernou práci, za kterou jinak sklízíme jen urážky o "učitelských sockách" a pitomé kecy o hlupácích, kteří "neumí a proto učí".
Ne kvůli penězům, ne kvůli prázdninám, ale pro těch pár šťastných chvilek.
Kdo sám nezažil, nemůže pochopit.
Škoda, že je jich poslední dobou stále méně.

Tuhle motivaci k lepší práci má většina učitelů v mém okolí, i když to mnoho z nich nikdy nepřizná.
Taková je naprostá většina učitelů, které znám a vidím denně jak nešťastní či znechucení jsou ze svého bezmocného postavení.
Ať se nikdo v dosahu mé klávesnice či pěsti nepokouší o tyhle lidi otírat.

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2011 v 19:54  

poste.restante > musím Vám dát za pravdu ve všem, co jste napsal v posledním příspěvku. Ať už šlo o nářky na příčiny, nebo vyhodnocení důsledků.
A proto se znovu ptám: "Na základě čeho by měli být učitelé placeni systémem čím déle učím, tím více beru?"
Vždyť Vy přece sám píšete, a ne jednou, že "ne všichni učitelé..." Proč by tedy měli všichni brát plat přímo úměrný době praxe?

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2011 v 20:24  

To 19:54
Proč by měl začínající učitel brát stejně jako zkušený a kvalitní učitel?

K tomu totiž tento nový systém povede. Pro Vás je pravděpodobně těžko představitelné, že ředitel má prakticky objem mzdových prostředků pouze na tarify a na odměny nemá nic a tak je nevyplácí a nemůže ani účinně diferencovat. To je ta obava. Vím dopředu, že za práci navíc (setkání se studenty nad fyzikální olympiádou, víkendové akce se svou třídou apod) nedostanu ani korunu a ještě zaplatím něco ze svého. Např. zásadně na školních akcích používám svůj mobil - školní není - náklady na telefon mi škola neuhradí.
Nechcete prostě připustit, že školství je silně podfinancované a nejde jen o platy. Nové tarify berou jistotu, že i příští rok, budu mít alespoň plat v současné výši.

Jakou kvalitu čekáte, jestliže vím, že za sebelepší výkon v lepším případě mi nebude snížen plat?

A nesrovnávejte mě s prodavačem či pekařem. Učit není péct housky. Pokud jste neučil, tak mlčte, nevíte o čem mluvíte. Zkuste třeba radit jiným zaměstnancům. Co takový dispečeři letového provozu? Určitě už jste letěl letadlem, tak máte dost zkušeností a můžete jim poradit, jak mají správně vykonávat svou práci a kolik si mohou žádat odměnu.

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2011 v 20:42  

to > 20:24
zkušený = kvalitní? :D

Luděk Blaha řekl(a)...
8. prosince 2011 v 21:56  

Jakou mírou se osobně rohlík podílí na svém kvalitním propečení?

Hezké přirovnání, pane poste.restante, bravo!
Navzdory námitkám pánů z tvrdého byznysu, je třeba ještě přihodit stav, kdy majitel pekárny místo potravinářské pšenice koupí voves ze severovýchodní Sibiře, pec je z předminulého století a péci lze z nařízení šefa na nejvýše šedesát stupňů tak deset minut, aby se rohlíci nepřehřívaly. Ale to je pořád dokola.
Kdo má pocit, že je to ve školství lepší, ať jde učit, kdo má pocit, že to nestojí za nic, ať jde jinam.
Mě jen vadí, že mi do mojí práce kdekdo kecá a ač by mohl či měl, tak nejenže nepodpoří, ale tím víc překáží.

Možná mi to nebudete věřit, ale nejčistší řešení by bylo u všech zaměstnanců státu uzákonit:
- okamžitou výpověď bez udání důvodu,
- ničím omezovaný smluvní plat.
Ještě bych pány zvenku poprosil o popis svojí představy o tom, kdo je kvalitní učitel a kdo je kvalitní absolvent školy.

Ale jinak, ve školství se mi líbí, protože je tady děsná prča.

poste.restante řekl(a)...
8. prosince 2011 v 22:30  

Předně
Nikdy jsem neobhajoval věkový automat.

Kvalita práce učitele podle mých zkušeností souvisí s délkou praxe, ale nikoliv přímou úměrou.
V chaosu našeho školství, kdy jedna reforma stíhá druhou a každý ministr má pocit, že musí smést ze stolu většinu kroků svého předchůdce, se naprosto ztratila kontinuita. Jediní, kdo dnes má reálnou představu, jak může systém opravdu fungovat a jakou roli v něm mají mít jednotlivé prvky, jsou služebně starší kolegové.
Mnozí mladí učitelé přicházejí do škol s představou, že bezbřehý chaos, ve kterém nyní žijeme, je vlastně normální stav. Částečně v něm i sami vystudovali a nic jiného neznají.
Ale to je spíše anomálie současnosti.

Obecně se dá říci, že dobrým kantorem se může učitel stát tak po cca 3 - 5 letech praxe.
Je to dosti individuální, a velkou roli hraje vrozený talent i potřeba školy k nasazení učitele k výuce stejného předmětu a ročníků.
Ale zkušenost není nezanedbatelná.

První rok je učitel rád, že žije. Že se stíhá "alespoň nějak" připravit na jednotlivé hodiny. U většiny situací ani neví, že mohou nastat, natožpak aby je uměl řešit.

Druhý rok začínají jeho přípravy konečně mít trochu smysl a řád. Pokud ovšem učí stejný předmět ve stejném ročníku. Často absolvuje druhý rok, jako by to byl ten první.

Teprve třetí rok začne napravovat největší didaktické a výukové chyby, kterých se v minulosti dopouštěl.

Přibližně obdobnou dobu trvá, nežli získá reálnou představu, jak jeho předmět zapadá do kontextu ostatních předmětů a než pochopí návazností svého předmětu v ostatních ročnících a stupních.

Pak už je to individuální.
Někdo s věkem zraje jako víno, či whisky, někdo sesychá či žlukne.


Problém není v odstranění věkového automatu, ale v jeho nahrazení ředitelskou libovůlí a oprávněnou obavou, že na nenárokové složky platu příští roky prostě nebudou peníze.

Pokud by ministr připravil a uvedl do chodu kariérní řád, systém alespoň nějakých objektivních kritérií a jejich hodnocení, a teprve pak zrušil fungující systém, možná bych mu i zatleskal.
Ale takto vidím jediný efekt - úsporu 13 miliard z rozpočtu MŠMT a obrovskou nejistotu tisíců učitelů.

Já bych považoval za funkční model podobný prvorepublikovému:
suplent - řadový učitel - mentor (tedy učitel učitelů, který zaučuje nastupující, sám třeba publikuje a účastní se tvorby metodických materiálů, atd.)
Kritéria hodnocení práce, etický kodex, atd. - to by bylo na samostatný článek, nebo rovnou disertační práci. ;-)

Řečičky o slíbených miliardách a navýšení tarifů si může ministr strčit za klobouk.
Třeba já šel navzdory jeho proklamacím pro média oproti loňskému šk. roku dolů s přesčasy a osobními příplatky o cca 2500,- měsíčně a na naší škole se to týká naprosto všech. Přitom pracujeme na projektech, překopáváme model výuky a připravujeme sloučení s další školou, takže práce je mnohem více. Ale ředitel ji nemůže odměnit, nemá z čeho.

Tabulkové platy jsou Vám na nic, pokud škole klesá počet žáků.
A představte si, jedním z důvodů je prý to, že jsme sice dobří, ale nároční a jinde se školu dá zvládnout i bez učení. :-(

Jak máme "svou kvalitou" zvýšit počet zájemců o obor, kde se žák musí učit? A ono se mu nechce.

Podívejte, v komerční sféře když nejsou zakázky, není kšeft a ani žádné mzdy. Nastává propouštění a snižování mezd.
Ale firmy a lidé v nich mohou svým výkonem tuto situaci ovlivnit alespoň částečně.

Ale učitel nedá do hodiny méně energie, když je v ní méně žáků.
Nebo snad myslíte, že ve třídě s 20 žáky namáhám hlasivky jen na 60 % a vypíšu na tabuli méně fixu?
Že třídu můžeme vytopit jen na 16 stupňů místo 20?

Opravdu je to trochu složitější, nežli se to zdá po třetí dvanástce Gambrinusu, vypité cestou z práce, kde se "skutečně vydělává a živí ty parazity ve školství".

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2011 v 23:01  

Já podnikám a taky mi nikdo nedává žádné jistoty a výhody,

To že podnikáte je čistě váš problém, nesnažte se neustále srovnávat školu, soudy, policii,... s továrnou. Tož už neblbněte.

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2011 v 23:01  

uvedl do chodu kariérní řád

Kariérní řád bude uveden do chodu do konce tohoto školního roku. Očekávají se však tvrdé protireakce "odborníků na školství" a integrovaných složek, takže realizace se pravděpodobně opět zdrží.

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2011 v 23:06  

Mezi námi učiteli je dosti flinků, lehkoživků a nemakačenků - stejně jako mezi údržbáři, pokrývači a pekaři, dokonce i mezi lékaři a sestrami, policisty a soudci. Kdo tvrdí, že tomu tak není a že co učitel, to svatý na orloji, je hlupák. - Což nic nemění na faktu, že dobrá práce má být dobře zaplacena. Toť vše.
Dobrost mé práce by měl posoudit i někdo jiný, kromě mě.

poste.restante řekl(a)...
8. prosince 2011 v 23:26  

Kariérní řád bude uveden do chodu do konce tohoto školního roku.
Tak to nás potěš Pámbů na naší další pouti tímto slzavým údolím.

Zjevně tedy po hluboké analýze, komplexní přípravě a rozsáhlé diskusi včetně zapracování relevantních připomínek všech pedagogů, jejichž hlasu ministr naslouchá takřka neustále.
Oba dva, tedy Klaus a ten druhý, už materiál mají k dispozici.

Ne snad že by na tom při pohledu z Karmelitské nějak záleželo, ale já psal:
"Pokud by ministr připravil a uvedl do chodu kariérní řád, ... A TEPRVE PAK zrušil fungující systém..."

Dávám přednost tomu, když se před demolicí domu nejdříve nájemníci vystěhují do nového bydliště a teprve pak se bourá.
Není pak třeba psát dopisy střelmistrům, aby při odpalování náloží dávali větší pozor a také mrtvol je obvykle poněkud méně.
Na ale já holt nejsem ministr a vidím to jen ze svého úzkého pohledu a žabí perspektivy.
Kdepak abych si troufl kritizovat orla.
:-)

Anonymní řekl(a)...
8. prosince 2011 v 23:32  

Pokud by ministr připravil a uvedl do chodu kariérní řád, systém alespoň nějakých objektivních kritérií a jejich hodnocení, a teprve pak zrušil fungující systém, možná bych mu i zatleskal.
Ale takto vidím jediný efekt - úsporu 13 miliard z rozpočtu MŠMT a obrovskou nejistotu tisíců učitelů.


povzdychl si poste.restante před chvílí.
Hned v dalším komentáři ihned otočil:

Kariérní řád bude uveden do chodu do konce tohoto školního roku.
Tak to nás potěš Pámbů na naší další pouti tímto slzavým údolím.


Ještě že nejsem ministr ani jiný orgán. Fakt to s některými lidmi mají těžké.

Luděk Blaha řekl(a)...
9. prosince 2011 v 0:02  

Já podnikám a taky mi nikdo nedává žádné jistoty a výhody

Jo, Vy si bez jistot a výhod klidně podnikáte a já abych i s nimi na Vás učil !!!

poste.restante řekl(a)...
9. prosince 2011 v 0:16  

Fakt to s některými lidmi mají těžké.

Obzvláště, když umí číst jen krátké věty a nikoliv souvětí, nebo dokonce celé odstavce a když vytrhávají z kontextu jen ty části, které jim vyhovují a chtějí na tomto základě ztrapňovat oponenty.
Zkuste dočíst můj příspěvek z 23:26 až do konce.
Když najdete v mých textech názorovou nekonzistenci, máte u mne pivo.

Ministr tedy asi nejste...
(Omlouvám se za levný vtip, ale když tak nádherně nahráváte na smeč, je těžké odolat.)
:-)

Kromě toho, toto je první zmínka o kariérním řádu.
Zbývá půl roku.
Mám-li soudit na základě dosavadních zkušeností, pak na kvalitu takto šitého materiálu si fakt počkám.
:-)

Anonymní řekl(a)...
9. prosince 2011 v 7:10  

Anonymní 23:06 napsal obecnou pravdu.
Všude jsou kvalitní a pracovití, stejně jako lemplové a lenoši.
Ano, práci a její kvalitu by měl posoudit někdo jiný. A kdo jiný by to měl být?
No, tak mě napadá, jestli by to snad neměl být..., ale to přece ne, no, i když, hmmm... Tak já nějak nevím... Nejbližší nadřízený, ten prý má své oblíbence takže nebude hodnotit objektivně a jiný nadřízený není!
Takže pěkně zpátky do teplíčka a klídku. S věkem nám bude stoupat plat a bude pohoda. Dělám, nebo ne, nevadí. Jen vydržet, ještě těch 5 (nebo 10, 15, 20) let do důchodu. Ale hlavně ať nikdo nechodí s tím, že mám učit podle nových učebnic (nebo třeba dokonce bez nich!), když já to takhle umím a to co fungovalo před 30ti lety, přece musí fungovat i teď, ne?

Anonymní řekl(a)...
9. prosince 2011 v 7:51  

Tarifní plat + délka praxe:
jsem učitelka, praxe 35. Dispozice k tomuto povolání odjakživa, naučím. Délka mé praxe = neustálé zkvalitňování, zkušenosti, také mj.samostudium nonstop v různých oblastech, nejen ve své aprobaci. Pokud porovnám úroveň svých znalostí o své profesi z dob, kdy jsem jako učitelka začínala /školu jsem ukončila za samé/ s tím, co umím nyní, mohu říci, že je to fakt lepší. Chci říci pro pochybovače, že délkou praxe a zkušenostmi je učitel vždy kvalitnější /teda pokud není učitelem z jakéhokoliv "donucení"/, tudíž si ZASLOUŽÍ platový postup.
Někdo tady psal o zedníkovi, který zestárne a nezvládá fyzicky tolik práce, jako zamlada. Ovšem - má zkušenosti, které žádný mladý zedník nemá. Mohl by tedy zastávat např. pozici garanta kvality i při svém nižším fyzickém výkonu v pracovní skupině, čímž by zkvalitnil práci všech.
I dělník, který pracuje ve fabrice léta, má více zkušeností, zná své prostředí a nároky zaměstnavatele, může proto odvádět kvalitnější práci a dostávat lepší ohodnocení, pokud má rozumné vedení, které nepohrdá určitými fyzickými nedostatky, které přicházejí věkem + umí si vážit skutečných kvalit člověka.
Ovšem taky: proboha, v jaké rezervaci ještě takoví vedoucí pracovníci žijí? Existují ještě vůbec někde?
A jak se "měří" učitel?
Záleží to na "měřiteli". Nekvalitní "měřitel" změří staroubelu, kor když má blbý měřiče a vůbec - pokud je to "měření" vedeno za účelem falešných cílů......viz proklamace ve stylu: je to pro dobrou věc....ale pro koho? je třeba se podívat, kdo z něčeho takového má UŽITEK! Např. změny v platech učitelů /a následného event. navyšování platů - o čemž pochybuji - pro ty pedagogy, kteří budou naměřeni jako lepší/ užitek nepřinesou žákům, učitelům, rodičům, školství, prostě se přesunou peníze někam - neznámo kam /anebo známo/. Buzerace učitelů bude pokračovat, snižování úrovně školství taky. Možná se mýlím, což by bylo fajn.

poste.restante řekl(a)...
9. prosince 2011 v 17:29  

Buzerace učitelů bude pokračovat, snižování úrovně školství taky.
Bohužel musím sdílet Váš postoj, kolegyně.
Nemám ani zdaleka tak dlouhou praxi jako Vy, ale zkušenost i přesto stejnou.
Nevím o změně za posledních 5 let, která by vážnosti učitelského stavu prospěla a práci usnadnila.

Ale hlavně ať nikdo nechodí s tím, že mám učit podle nových učebnic (nebo třeba dokonce bez nich!),
On by možná i někdo učil podle nových učebnic.
Jenže na ně jaksi nejsou peníze, víte?

Pokud se hodnocení práce učitele týče, myslím, že si mnozí trochu pletou pojmy.
Je rozdíl mezi základním platem a odměnami.
Nemám nejmenší výhrady proti tomu, aby ředitel stanovoval výši odměn. Od toho je manažer.
Jen by bylo fajn, kdyby svá rozhodnutí také musel zdůvodnit.
Ale aby jeden matikář měl jiný tarifní plat jen proto, že jeho nadřízený byl sám matikářem a tudíž tuto práci oceňuje, zatímco jiný ředitel, bývalý tělocvikář, zrovna matikářům nefandí, to mi přijde jako dost velká pitomost.

Znovu opakuji, že nejsem zastáncem věkového automatu ve stávající podobě. Ale uvedlo snad MŠMT něco jiného, lepšího, nežli naivní víru, že všichni ředitelé jsou slušní lidé a manažeři s nadáním od boha?
Přitom snad není až tak složité alespoň některá objektivní kritéria vymyslet. Jen bez přípravy vystřelím - je rozdíl učit český jazyk či matematiku, kde se píší čtvrtletní kompozice a tělocvik, kde se o písemku nezavadí. Někdo spravuje kabinetní sbírky a někdo ne. Někdo je třídním a jiný nikoliv, atd.
Nemíním tu zadarmo dělat práci za jiné, kteří jsou placeni mnohem lépe.

Luděk Blaha řekl(a)...
10. prosince 2011 v 0:03  

tělocvik, kde se o písemku nezavadí

Važte slova, pane poste.restante, važte slova. Od září jsem na obdobné prohlášení poněkud háklivý.
Neznám, samozřejmě až po informatice, náročnější předmět, než je tělocvik.
Už jste někdy předváděl seskok z kladiny dvojitým saltem schylmo nazad s protažením v doskokové fázi? Já tedy také ještě ne, ale včera jsem se odvážil k té strašné věci přiblížit už na dva metry aniž bych si strachy krůpnul do svého cvičebního úboru.

Anonymní řekl(a)...
10. prosince 2011 v 6:21  

Kluci, jak čtu poslední Vaše příspěvky, už mám jasněji, k čemu to všechno asi bude.
1. Školníci, uklízečky, kuchařky a další nepedagogové ve školství kontra učitelé = splněno, propast /no, už se zmenší, tady asi bude o něco klidněji ze strany nepedagogické části osazenstva..../.
2. Mladý učitel bez zkušeností a praxe, jakékoliv kvality /což nikomu neva/ = 20 tisíc má jistejch, starý učitel znalý a kvalitní /což je velmi pravděpodobné/ = 20 tisíc jistejch /?/ - ať je rád, že má alespoň totok, a čert ho vem šrota, trotl starej = splněno, propast.
/Poznámka: před časem jsem byla poučena: nejedu po novym, učím tak, jak se má - ale je třeba kráčet s dobou a učit komerčně.....což neučiním, ale je to blbý - zbytečně jsou pak vidět rozdíly mezi výsledky komerčního učení a učení "postaru"/
3. Hodili jste do placu náběh k další propasti: matikář a tělocvikář /např./ - proč by měli brát stejný prachy, když jeden písemkuje a druhý jen hopsá?
Musí se proto vytvořit další propasti, čím víc, tím lépe.

A je to!
Zaseto jest.
Ještě se mi rýsujou další možnosti - jen tak narychlo:
Učitelé předmětů, ve kterých se plánují plošné testy to budou mít o hodně těžší, taky za 20 tisíc.
Jakpak k tomu přijdou?
MUsí se vytvořit nové kategorie, elity a možná i elity elit.

Rozvrat. Pokud nějaká soudržnost ještě mezi pedagogy je /JE?/, zaručeně NEBUDE!
Kantoři budou zaměstnáni i nadále vším možným, učení až na posledním místě - času a energie stejně zbývá čím dál méně, plněj se hlavně jiné, důležitější úkoly - zejména správně vyplňovaná dokumentace, plány, ŠVP, projekty, různé školní akce - vejlety, jarmarky, momentálně hafo vánočních besídek - nácviky namísto vyučování.....atd. Přitom to o atmosféře Vánoc vůbec není - jsou to opět čárky - propagace škol na veřejnosti - rodiče /učitelé též/ se ulítají, kličkují mezi besídkami svých dětí, třídními schůzkami /pokud doběhnou z práce/, domácností, zaměstnáním, chystáním vánoční atmosféry doma = pečení, úklid a podobné blbosti - ale čárka je čárka - vykáže se aktivita školy, o to víc jsou pak školy hodnoceny jako kvalitní = iluze - čím větší humbuk, tím větší dojem.
Snad nenaruším slušného ducha komentářů na tomto svatém místě, když malinko odcituji dětskou říkanku ze svých vzpomínek: Velké H, malé o, římská pětka......zbývají poslední 2 písmena, to už se neodvažuji dopsat, co by řekl Velkem Bratr, no fuj.

No, přece jen ještě něco: pane Blaho, chtěla bych Vás mít za kolegu. A myslím, že i za nadřízeného. Anebo za ministra školství......ale fakt.....pokud by jste ale prošel testem nezkažitelnosti mocí:-) ale zatím mi připadáte docela trvanlivej.
Zdraví stará raketa z 9.prosince.

Anonymní řekl(a)...
10. prosince 2011 v 8:04  

http://www.blisty.cz/art/61353.html

Anonymní řekl(a)...
10. prosince 2011 v 10:07  

Kdo někdy učil tělocvik i matiku na druhém stupni a dali byste mu vybrat, vsadím se, že by si vybral tu matiku. Když už jde do tuhýho a puberťáci nechtěj dělat vůbec nic, prostě rozdáte "velkou" písemku (např. ze sbírky), sednete si a můžete si dát i kafe. Zkuste tohle v tělocvičně a máte na krku prokurátora, protože kromě líných slečen, které se svalí na žíněnku, se vám zbytek třídy pozabíjí.

Anonymní řekl(a)...
10. prosince 2011 v 14:11  

Vážení, základní problém některých zde vystupujících anonymů je v tom, že nepochopili, že škola se neřídí a nemůže řídit trhem. Proto je problém ohodnotit kvalitu učitelů. Zatímco pekař peče prostě tak dlouho, jak dlouho si někdo kupuje jeho rohlíky, učitel je v jiné situaci. Asi jako poslanec, také se nesmí řídit tím, co po něm chce který zákazník (ať už je to lobbysta, nebo rodič dítěte).

A že je někdo podnikatel a nikdo mu nic nedá? Ale dá. Podnikatel má stejně jako zaměstnanec své zákazníky. Jediný rozdíl je v tom, že zatímco zaměstnanci platí obrovské daně z příjmu, obrovské zdravotní i sociální pojištění, podnikatel, když v tom umí chodit, neplatí žádné daně, ještě mu stát doplácí na ztrátu, platí minimální zdravotní i sociální pojištění. A i když nám podnikatelé platí na stát málo, cítí se vyvoleni, ba dokonce přímo povoláni k tomu, do všeho, co je státní, kecat.

Anonymní řekl(a)...
10. prosince 2011 v 14:15  

to tělocvikář: No jo, to my měli tělocvikáře, který nám dal míč a čtyři hodiny jsme ho neviděli. Takže vaše domněnky o tom, co by si kdo vybral, jsou poněkud nesmyslné.

Luděk Blaha řekl(a)...
11. prosince 2011 v 21:47  

že by si vybral tu matiku

Loni jsem kvůli mateřské dostal tu matiku. Po čtyřech týdnech vyšlo najevo, že mám skoro tříměsíční zpoždění a že jsem v březnu neodučil goniometrické funkce, které jsou podle plánu v květnu. Žáci vyjádřili vážné obavy, že jako neaprobovaný výuku zanedbávám a že jim to bude v životě chybět. Tak jsem o svůj matematický sen přišel.
Letos se už děvenky taky zajímají, jestli vůbec mám na ten tělocvik aprobaci. Není to dnes jednoduché, když se tak prahne po těch kompetencích.
Informatiku budu zakrátko učit už jen ve volitelných blocích v souvislosti s přípravou na maturitu, protože na běžnou výuku ofisů už evidentně nestačím.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.